Webwinkel succes

1
Een tijdje geleden vertelde een leverancier van ons dat er iemand was die bij hem wilde inkopen en simpelweg had gezegd: ik wil hetzelfde assortiment als ... webwinkel.
Wat hun bestellen, wil ik ook bestellen.

Deze leverancier heeft hun toen gezegd: je geeft zelf maar de artikelnummers door en de aantallen, ik ga geen aantallen en producten prijsgeven van maar kan hun uiteraard niet weigeren als klant.

Daardoor was ik al vrij vroeg op de hoogte dat we er een concurrent bij zouden krijgen.

Met concurrentie is niks mis, sterker nog, het houdt je scherp, zo heb ik dankzij deze concurrentie gezien dat we met sommige prijzen hoger zaten dan de adviesprijs en proberen we de marketing die we eerlijk gezegd vanwege het succes wat hadden laten versloffen weer aangescherpt.

Tot nu toe niks mis zou je zeggen.. behalve dan dat we het idee hebben (of eigenlijk is dat gewoon zo) dat de andere webwinkel ons in alles na-aapt.
Exact dezelfde producten, dezelfde soort layout indeling, dezelfde teksten..(soms met een toevoeging erbij die vol met spelfouten staat)...
Tevens noemen ze zichzelf bijna exact hetzelfde (helaas stelt de kamer van koophandel ons niet in ons gelijk omdat de naam te algemeen is om dit vast te leggen).

Het is zelfs zo erg dat ik betalingen krijg die ik niet thuis kan brengen, omdat klanten bij de nieuwe webwinkel hebben besteld, een paar dagen later betalen en dan op onze shop het rekeningnummer vinden.

En ook klanten die over de nieuwe webwinkel horen, een kortingscode krijgen en die bij ons invoeren, en dan komen klagen dat ie niet werkt.

En een bestelling die bij ons wordt geplaatst, waar ze er na betaling pas achter komen dat het niet het bedrijf is waar ze eerder mee hebben gesproken op de beurs en vervolgens de bestelling weer annuleren.

Kortom.. wij zijn niet meer uniek, wij kunnen ons amper nog onderscheiden of het wordt gedupliceerd, maar niet op een strafbare manier.
Wij hebben bijvoorbeeld de achtergrond wat veranderd (een icoontje erin gezet, omdat de achtergrond kleur was nageaapt) en nog geen dag later is hun achtergrond ook veranderd met een net iets ander icoontje..

Verder zijn de helaas de markt aan het verzieken met hun prijzen, dit was eerst nog niet heel ernstig (met alle prijzen 25 cent tot 50 cent onder die van ons gaan zitten), maar hier komt verandering in.
Nadat ik onze verzendkosten had verlaagd tot de prijs die hun vroegen voor verzending kreeg ik een niet zo'n vriendelijk e-mailtje.. (zonder dus dat er contact tussen ons was geweest).

En natuurlijk zijn de verzendkosten bij hun opnieuw gedaald.
Ik heb uiteraard niet op de e-mail gereageerd (waarin stond dat ze hun prijzen drastisch gaan verlagen, ze zorgen dat ons succes zal dalen, en ze immers geen kindermondjes hoeven te voeden van de webshop) en heb de verzendkosten ook niet verder aangepast. Tot nu toe is er dus vanaf onze kant geen enkel contact geweest en laten we ons niet kennen.

Uit het mailtje maak ik op dat er nog een drastische daling in hun prijzen volgen.
Uit 100% betrouwbare bron weet ik dat hun inkoopsprijzen hoger liggen dan die van ons, of op gelijke hoogte, dus daar kunnen ze het niet uit halen.

Ik vraag me echt af wat ik hiermee kan doen. Naar wat ik begrepen heb zijn ze tot nu toe succesvol, dus ik vrees dat het 'gewoon uitzitten' erg lang gaat duren.
Zeker omdat ik weet (het wereldje is klein, ik weet via via wie het is) dat ze dit niet hoeven te doen voor het geld, iets wat ze zo ongeveer ook vertellen in de e-mail.

Maar ik kan ze op het na-apen niet aanspreken, althans, dat gaat geen nut hebben. Het enigste wat ik kan zeggen is dat ze sommige (stuk of 5) van mijn productfoto's gebruiken.
Maar eigenlijk heb ik geen zin om hierover te gaan zeuren en hierover in de aanval te gaan.
Ik vrees hoe meer ik in aanval ga, hoe erger ik het maak.

Ik laat me niet openlijk op het internet negatief over ze uit, heb ook nergens op mijn webshop een verwijzing of steek onder water staan.
Ik heb onze kleine pluspunten wat beter vermeld.
Het bijvoorbeeld al een paar jaar langer bestaan, de trouwe klanten...

Maar als je wordt nage-aapt kun je je simpelweg bijna niet onderscheiden.

Hoe hiermee om te gaan?
Iemand tips?

Overigens heeft het aanspreken van leveranciers nog niet veel nut (doelde op dat ze de markt verzieken). De leveranciers waar wij inkopen hebben het ook weer via via, en bijna nergens kopen we rechtstreeks in.
De leveranciers waar wij inkopen hebben dan ook verder geen adviesprijzen genoemd en stellen ook niet als eis dat je deze prijzen nakomt.

Met de leverancier die het ons bekendmaakte heb ik er nog over gesproken, en die vindt het 'kinderachtig' wat ze doen, maar die zegt dat we ons geen zorgen moeten maken en dat zulke er wel snel achterkomen dat het niet leuk is om veel werk te verzetten voor weinig.
Aan de ene kant heeft deze gelijk, aan de andere kant: hij weet niets van online webwinkels af, weet amper hoe een computer werkt, dus zijn geruststellende woorden zeggen ook niet alles.

Er zijn nog andere webshops die hier en daar wat verkopen van deze producten, maar dit is eigenlijk niet te vergelijken met ons, dat is appels met peren vergelijken.
De enkele producten die ze hetzelfde hebben, hanteren allemaal nette prijzen net zoals ons.

Re: Webwinkel succes

3
Da's wel ontzettend klote zeg...

Ik weet ook niet zo goed wat te adviseren. Ik zou iig stoppen met het concurreren op prijs. Daar heb je alleen jezelf mee. Zometeen heb je helemaal geen marge meer en als het andere bedrijf toch stopt dat kan de prijzen niet zo snel meer terugkrijgen naar het oude niveau

Het komt een beetje over alsof dat andere bedrijf het op je voorzien heeft. Dezelfde inventaris willen hebben kan ik nog wel inkomen. Dat verkoopt blijkbaar goed. Design overnemen is daarentegen gewoon laf. Willen ze je niet proberen uit de markt te drukken? Zorg dan dat je de langte adem hebt.

Misschien kan je iets van een dossier opbouw doen. Jij veranders een ikoontje en als hun dat de volgende dag ook aanpassen heb je in de loop van de tijd misschien toch wel iets waar de rechter iets mee kan. Of waar je iig mee kan dreigen. Op prijzen concurreren mag uiteraard gewoon. Ik erger me er ook aan als ik een prijs verander de volgende dag diverse andere webwinkels dat ook doen. Maar ik houd toch mijn aandeel om dan mijn assortiment uitgebreider is en mijn service beter.

Teksten copieeren is echter wel degelijk verboden. Product foto's onder bepaalde omstandigheden. Beetje zonde dat je deze niet gewatermerkt had dan had je concurrect er niks aan.

Verder zou ik toch proberen de leveranciers iets meer onder druk te zetten. Als kan je niet meer verwachten dan goodwill. Benadruk dat als het zo doorgaat je overweegt te stoppen. Als ze veel geld aan je verdienen zet dat misschien aan toch enige actie.

Maar het blijft een lastige zaak. Bedenkt grote webwinkels als Wehkamp, Neckerman bijenkorf etc apen elkaar ook allemaal na kwa desgin. Als je goed oplet zie je overal zelfs dezelfde modellen voorbijkomen. Success!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Webwinkel succes

4
Met de prijzen concurreren doen we verder niet. Wij hebben enkele prijzen aangepast waar we boven de adviesprijs zaten, maar ik ga geen prijzen drastisch verlagen, ik wil me niet verlagen tot hun niveau.

Alleen de verzendkosten hebben we verlaagd. Verzendkosten zijn voor veel klanten natuurlijk altijd een struikelblok, dus als ik daarmee nog beduidend boven hun ga zitten dan is het einde helemaal zoek vrees ik.

Aangezien we de enige rechtstreekse concurrent zijn waarmee ze te maken hebben hebben ze dan ook alleen de pik op ons en het lijkt het inderdaad alsof ze ons van de markt proberen te krijgen.
Wat ze niet weten is dat dit niet onze enigste verdienste is, we hebben meerdere webshops, maar toch is het wel erg jammer, vooral omdat het op deze manier moet.
Concurrentie is gezond, houdt ons scherp, maar dit is gewoon erg kinderachtig.

De teksten aanpassen is een kwestie van kopiëren en plakken, en de zinsopbouw iets veranderen (wat resulteert in diverse spel en typfouten).
Dus het is niet meer strafbaar te noemen.

De layout is hetzelfde ingedeeld met dezelfde snufjes, maar de kleuren en foto's daarvan zijn anders.
Maar wel in die mate dat mensen zich vergissen.
Vooral ook omdat ze buiten hun webshop een algemene term aanhouden om mensen te verwijzen naar de webshop, en waarbij de mensen dus ook bij ons terecht komen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel succes

5
Er zitten inderdaad wel erg veel overeenkomsten in het design. Kwa assortiment moeten ze het zelf weten, maar een ontwerp zo namaken is niet helemaal netjes. Concurrentie houd je nooit tegen, maar op deze manier kan ik mij voorstellen dat het weerstand geeft. Ga nog eens in gesprek met de leverancier zou ik zeggen.

edit:

Als ze zelf aangeven moedwillig de markt te gaan verzieken met onwerkbare prijzen onder het nom van "We hoeven er geen kinder mondjes mee te vullen", kan ik mij niet voorstellen dat je leverancier hier geen actie op onderneemt.

Re: Webwinkel succes

6
Op grond van de vele gelijkenissen én die directe e-mail, maar je een redelijke kans voor de rechter: dit is namelijk slaafse nabootsing.

Incidentele overeenkomsten, in beeld of tekst, kunnen berusten op toeval. Maar dit zijn té veel overeenkomsten. De mail waarin wordt toegegeven dat het geen toeval is, doet de kopieerder definitief de das om. Ook punten die "op zich" geen betekenis lijken te hebben, zoals overeenkomsten in handelsnamen en domeinnamen, gaan toch een rol spelen als je het grotere geheel overziet.

Dus: eerst maar eens een advocaat in de arm nemen en die een brief op hoge poten laten schrijven.

Vraag je advocaat ook of de verwijzing naar je kinderen kan worden opgevat als een direct dreigement. Op grond daarvan kan de advocaat aangifte doen bij het Openbaar Ministerie en een strafzaak aanhangig maken.

Technische noot nog: "heavy users" met honderden hits op je server voor het kopiëren kun je het knap lastig maken met een IP-ban. Staat het IP-adres niet al doodleuk in die e-mail, dan kun je vaak vrij snel terugvinden in de serverstatistieken.

Re: Webwinkel succes

7
ik ben eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig naar de urls ( misschien kan ik ook een PBtje krijgen )

Voor de rest ben ik het met mijn voorgangers ook eens...

Vind het trouwens ook niet geheel netjes van je groothandel, dan bedoel ik met de info die zij je geven en wat hun mening daarbij is.

Probeer eens te kijken of je toch niet op 1 of andere manier er toch tussen uit kan springen ten opzichte van die andere webwinkel.

Tevens inderdaad kijken of je het IP adres kunt achterhalen en zo in iedergeval voor dat IP de boel blokkeren.
Muurstickers & Sjablonen

Re: Webwinkel succes

8
Jullie gezamenlijke groothandel zal hier ook niet blij mee zijn.
Van een race naar de bodem heeft een groothandel uiteindelijk ook geen profijt. Elke branche heeft belang bij concurrentie, maar dan wel netjes: gericht op goede service en een goede prijs, niet gericht op het kielhalen van de concurrentie. Het overnemen van foto's zonder toestemming is zonder meer een aanleiding tot flink aanpakken.
Succes en sterkte

Re: Webwinkel succes

9
Veel overeenkomsten kunnen inderdaad aanleiding geven tot een succesvolle juridische procedure. De vraag (die daarvoor niet relevant is, maar om te bepalen hoeveel tijd en geld hierin gestoken moet worden) is: Waarom doen ze dit?

Het komt op mij over als een persoonlijk iets. Zelfde assortiment, vergelijkbare naam, vergelijkbare lay-out, verwijzing naar kinderen...

Is dit een persoonlijke strijd van een wraaklustig iemand? Zo ja, rekening mee houden in de verdere acties, want een dergelijk persoon zal niet zomaar de handdoek in de ring gooien.

Re: Webwinkel succes

11
Ik zou zeggen, geen probleem!

Je moet je pas druk gaan maken als je concurrent meer biedt en beter is dan jezelf. Nu heb je een concurrent die zich niet onderscheid en net zo goed of slechter is op veel gebieden. Zelf heb je de leeftijd mee, etc. Mijn inschatting, die concurrent gaat het niet lang vol houden...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Webwinkel succes

12
web_starter,

Hartelijk welkom in de wereld van de handel.

Je kan er spijtig niets/weinig aan doen.
Jouw leverancier mag door Europese wet voor het vrije handel verkeer, ook niets aan doen.
Voorbeeld;
wil jouw als concurrent uit de markt hebben
koop voor 20000,00 handel,
betaal direct of betaal vooruit,
kan je verzekeren dat jouw leverancier mij heel graag ziet komen !
beding een bodem prijs,
dan veeg ik jouw in 1 keer uit de markt.
Zo werkte het vroeger en in 2013 is het nog veel harder.

webshops;
kijk naar wehkamp en Neckerman lijkt ook op elkaar ;)

TIP:
Geloof in de kracht van jouw eigen onderneming.
Zoek naar je sterke punten.


Mis je zelf de kracht ?
dan was je onderneming al niet sterk genoeg om deze periode te overleven.
Klinkt hard,
maar de realiteit in de zakenwereld is meedogenloos.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Webwinkel succes

13
Herkenbare situatie... Een goed jaar geleden een zelfde soort situatie meegemaakt.

Ik zit in een niche markt, met een aantal (stuk of 4) concurrenten. Een jaar geleden kwam er een nieuwe concurrent bij. Deze besloot zich in de markt te zetten volgens het discount principe. We hadden toen dezelfde leverancier en ik wist redelijk zeker dat ook zijn inkoopsprijzen niet onder die van mij lagen. Hij doet het dus voor een marge van 6 a 8 procent max.

Ook kopieerde hij alle productafbeelingen (niet van mij), teksten en waar hij zelf een poging deed een stukje tekst te produceren stond het vol met spelfouten.

De beste man komt dus een beetje over net als jouw concurrent: dom, lui, weinig creatief en geen enkele bedrijging.

Mijn tips:

- Bewaar alle correspondentie (zeker die mail met drijgende toon)
- Wees scherp naar je leverancier. Ik heb mijn leverancier geadviseerd om adviesverkoopprijzen te hanteren. Deze heeft hier niks mee gedaan.
- Ga op zoek naar andere leveranciers. Liefsts de fabrikant. Je staat versteld hoe snel je bij de fabrikant zomaar kan inkopen. Inmiddels is mijn inkoopprijs gemiddeld met 50% gezakt. Kijk in landen als China etc. maar ook in de UK. In Engeland liggen de prijzen veeeel lager dan de rest van West Europa.
- Laat je niet gek maken of afbluffen. En ga nooit mee in zijn strijd tegen jou

Wil je me de domeinnamen van jou en je concurrent pmen?


Succes!

Re: Webwinkel succes

14
mike1212 schreef: Mijn tips:
- Wees scherp naar je leverancier. Ik heb mijn leverancier geadviseerd om adviesverkoopprijzen te hanteren. Deze heeft hier niks mee gedaan.
Succes!
Correct dit mag hij ook niet.
Europese wet op vrije handels verkeer ( mevr. Kroes toen )
VERBOD op prijs afspraken of markt blokkades.

Boetes zijn heel Fors !
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Webwinkel succes

15
Er zitten er tussen die wel adviesprijs geven (heel veel eigenlijk) en eigenlijk vind ik dat goed ook! Dat je er onder mag zitten prima, dat er concurrentie is ook prima, maar er zijn mensen die het expres kapot maken voor een ander.

Daar moet je uiteindelijk boven staan en gewoon doorgaan met waar je mee bezig was, maar toch.

Re: Webwinkel succes

16
Misschien kan ik je wat tips geven. Hebt je misschien de URL's voor mij?

Ik help op dit moment een bedrijf dat met ongeveer hetzelfde probleem zit, ik kan je als ik de situatie wat meer ken wel tips geven over hoe ik het aan pak.

Re: Webwinkel succes

17
Ik kan maar 1 tip geven ga keihard in de tegenaanval.
Als het ondernemen hierdoor niet meer leuk voor jou wordt zorg dat het dan ook niet meer leuk voor hun wordt.

Re: Webwinkel succes

18
Gamezzz schreef:Ik kan maar 1 tip geven ga keihard in de tegenaanval.
Als het ondernemen hierdoor niet meer leuk voor jou wordt zorg dat het dan ook niet meer leuk voor hun wordt.
Raad ik zeker af, niet goed voor je karma.

Re: Webwinkel succes

19
DannyvdM schreef:
Gamezzz schreef:Ik kan maar 1 tip geven ga keihard in de tegenaanval.
Als het ondernemen hierdoor niet meer leuk voor jou wordt zorg dat het dan ook niet meer leuk voor hun wordt.
Raad ik zeker af, niet goed voor je karma.
Inderdaad en je kunt je energie beter besteden.