Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

1
Nog nooit een vraag over gehad, maar vandaag ineens tweemaal.

Klant wilt een btw factuur bij de bestelling die via bol.com bij ons is geplaatst.
bol.com vermeld ook leuk op de pakbon ' vraag de verkopende partij voor de btw factuur'. Maar ik factureer de klant helemaal niet, dat doet bol.com.

Hoe moet ik onze klanten via bol.com nou een btw factuur gaan geven?

Onze webshop maakt automatisch facturen/ credits etc. aan. Er kan geen factuur aangemaakt worden voor orders buiten onze webshop. Maw: ik kan een klant die via bol.com besteld, geen btw factuur geven. Tenzij ik zelf wat ga knutselen met de cijfers van bol.com etc. maar dat lijkt me ook niet rechtsgeldig.

Hoe geef ik de klant nou een btw factuur, en waarom doet/kan/mag bol.com dit niet?

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

2
Jij stuurt een pakbon mee, Bol.com een factuur en daar staat de BTW op. Dit hadden ze vorig jaar ook en begrijp dat eigenlijk ook niet helemaal.

Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen hiermee. Mijn excuses dat ik je niet kan helpen.

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

4
Jeroen__ schreef:Op de factuur van Bol.com staat geen BTW.

Ik voer de bestellingen van Bol.com in op mijn webshop, zodat ik een BTW factuur kan uitprinten en bij de bestelling kan doen. Een klant kan dan makkelijker contact opnemen, want op de pakbon staat geen contactinformatie. Het is ook gelijk wat reclame, want er zijn klanten die een factuur bewaren.
Volgens mij staat er in de bol.com voorwaarden dat je geen reclame mee mag sturen, alleen de pakbon van bol.com zelf. Maar kan zijn dat er een uitzondering is voor facturen.

Maar al de bol.com bestellingen handmatig invoeren is onbegonnen werk.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

7
Je moet toch een factuur hebben. Hoe administreer je de omzet van de Bol.com orders anders? En het lijkt mij bovendien erg onhandig om in je webshop systeem geen records te hebben van deze orders. Hoe doe je dit bijvoorbeeld met voorraadbeheer, verzendberichten en eventueel garantieaanvragen?

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

8
Rudy schreef:Je moet toch een factuur hebben. Hoe administreer je de omzet van de Bol.com orders anders? En het lijkt mij bovendien erg onhandig om in je webshop systeem geen records te hebben van deze orders. Hoe doe je dit bijvoorbeeld met voorraadbeheer, verzendberichten en eventueel garantieaanvragen?
Credit facturen van bol.com en de specificaties, waarop de pakbonnummers en verzendatum's worden vermeld. Order van een klant via bol terugvinden is het probleem niet, is zo gedaan.

voorraadbeheer eens in de dag in bulk.

Geen idee wat je met verzendberichten bedoelt, maar die verstuurt bol.com zodra de bestelling bevestigd wordt. Als verkoper mag je die volgens mij niet eens naar je klant sturen.

Als ik die records wel in mijn webshop systeem wil, ken ik iedere order handmatig gaan overtypen, da's geen werk.

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

9
RicardoV schreef:Maar al de bol.com bestellingen handmatig invoeren is onbegonnen werk.
Het is wel extra werk inderdaad, maar ik krijg toch niet zoveel bestellingen van Bol.com. Ik heb maar een beperkt aantal producten op Bol.com staan. Ook ga ik mijn producten op Bol.com niet goedkoper maken dan op mijn webshop. Hierdoor is mijn webshop vaak niet de goedkoopste.

Ik heb liever klanten die via mijn webshop bestellen. Bij meer dan 1 stuk is het vaak goedkoper dan bestellen bij een concurrent op Bol.com. :)
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

10
RicardoV schreef: Hoe geef ik de klant nou een btw factuur, en waarom doet/kan/mag bol.com dit niet?
Je maakt een factuur met een factuurbedrag gelijk aan wat de klant betaald heeft aan bol.com.

Verkoop je het product voor 10 euro op Bol.com, dan factureer je de klant 10 euro. Vergelijk Bol.com met je betaalpartner zoals een Multisafepay, Buckaroo enz. Die ontvangen ook in eerste instantie het bedrag en houden ook een bedrag per transactie in aan kosten, maar factureren de klant niet.

Dat jij bijvoorbeeld slechts 8 euro uitgekeerd krijgt van Bol.com verandert niet dat jij de verkopende partji bent en dat jij diegene bent die de factuur moet versturen. Bol.com is niet de verkopende partij en dus ook niet diegene die zou moeten factureren aan de consument.

Re: Facturen verstrekken bij klanten via bol.com

15
Of de software dat kan zou je moeten informeren bij je leverancier. Omdat wij merkten bij onze klanten dat dit inderdaad veel handmatig werk was hebben wij redelijk eenvoudig de koppeling in onze backoffice software Sherpa kunnen maken met bol.com en standaard beschikbaar.
www.sherpaan.nl helpt webshops verder groeien.