Omgaan met retouren

1
Als beginnende webwinkelier vind ik het retour beleid best lastig.
Het herroepingsrecht heb ik ingesteld op 14 dagen. De eerste retour is inmiddels binnen. Netjes contact gehad met klant, reden hoeft niet vemeld te worden, maar klant gaf aan dat afmetingen niet goed waren (staan wel duidelijk vermeld op website). Klant heeft op eigen kosten het product retour gestuurd.

Ik heb het aankoop bedrag inclusief verzendkosten teruggestort.
Uiteindelijk heb ik wel de volgende kosten:
- Ideal / paypal en uitbetaling psp kosten
- Verzend kosten
- Order verwerkings kosten (order picking / verpakken / verzendklaar maken)
- Afhandeling retour kosten (terugboeken /terugplaatsen/ controleren enz)
- Verpakking is gebruikt; op zich netjes retour gestuurd maar je kan zien dat het gebruikt is, dus moet dit herstellen met nieuw verpakkingsmateriaal.

1. Uiteindelijk toch best een kosten post. Is het het ergens mogelijk om hier toch kosten voor in rekening te brengen? Hoe doen jullie dit?
2. Bij het verzenden van een order twijfel ik over informatie toevoegen over het retourproces (retour formulier, instructies en eventueel al een verzend etiket). Is dit nou een goede service of moedig je dan juist klanten aan om terug te gaan sturen?

Ben benieuwd hoe jullie dit oppakken en naar jullie ervaringen.

Re: Omgaan met retouren

2
1. Je kan er niks aan doen. Het is kut maar het is de wet. Als je een stenen winkel hebt hoef je helemaal geen retouren te accepteren. Of het benzine geld van de heenrit aan de klant te retourneren. Als webwinkel zijnde worden we wat dat betreft zwaar benadeeld.

2. Ik weet niet zeker wat de wet op dit moment daarover zegt. Bij mij staat het op de webwinkel hoe het retourneren in zijn werk gaat. Maar meestal krijg ik een mailtje van de klant waarin staat dat ze iets terug willen sturen en dan mail ik ze alsnog even de benodigde gegevens toe. Heb gelukkig weinig retouren. Ik denk wel dat een retour formulier als extra stimulans kan werken dat de klant een extra reminder krijgt 'het kan ook terug'. Grote bedrijven sturen zoiets wel standaard mee maar die krijgen natuurlijk zoveel retouren dat het anders niet te verwerken valt.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Omgaan met retouren

3
Nell001 schreef:1. Uiteindelijk toch best een kosten post. Is het het ergens mogelijk om hier toch kosten voor in rekening te brengen? Hoe doen jullie dit?
Direct kosten in rekening brengen mag niet. Maar indirect kan het natuurlijk wel: na verloop van tijd weet je hoeveel procent retour komt en kun je de kosten daarvan verdisconteren in je verkoopprijzen.
StoreCore.io

Re: Omgaan met retouren

4
Ik vind retourformulieren vervelend. Toevallig afgelopen week bij 2 schoenenzaken (bekende zaken) besteld en ik krijg een heel boekwerk bij mijn bestelling. Ja zelfs bij 1 webshop had ik 2 artikelen gekocht en dan 2 aparte retourformulieren voor zoiets.

Ik denk niet dat je dat zou moeten willen. Ik hoef niets retour te sturen dus die papieren kunnen zo de prullenbak in en dan denk ik van hmmm... ja lekker vervuilend zoiets. Dan heb ik liever dat ik het download van de webshop als ik het echt retour wil sturen.
Dus denk er goed over na om iedere keer een formulier mee te geven, want vele zullen het niet nodig hebben.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Omgaan met retouren

5
Dat geklaag bij 2 of 3 retourtjes........... :roll:

Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.

Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.

De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops :)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Omgaan met retouren

6
opabert schreef:Dat geklaag bij 2 of 3 retourtjes........... :roll:

Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.

Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.

De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops :)
Juist. Alle webwinkels die nu de wet die in 2014 pas van kracht wordt nog niet geimplementeerd hebben op de brandstapel!

Overigens weet ik niet hoeveel orders de 'kleinkinders' per maand versturen. Als ze er 10.000 doen doen ze het goed. Als ze er 40 tot 80 doen doen ze zelf iets goed fout. Hangt er natuurijk ook vanaf of ze kleding versturen of pakken wasmiddel.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Omgaan met retouren

7
Het Varaantje schreef:
opabert schreef:Dat geklaag bij 2 of 3 retourtjes........... :roll:

Mijn kleinkinders hebben zo een 30x tot 70x retouren per maand.
In cijfers spreek je dan over 25,00 tot 50,00 verkoop prijs per retour.
Veel werk en veel extra kosten.

Zijn doen het meesturen van retour info al 3 jaar.
Sommige klanten "zeuren" of "z**ken" over de papier of teksten.

De retour informatie Voor aankoop Meesturen wordt vanaf 2014 WETTELIJK VERPLICHT.
Dit kan per email maar ook op papier.
Dat aantal webshops dit nog steeds niet doen, zegt meer over die webshops :)
Juist. Alle webwinkels die nu de wet die in 2014 pas van kracht wordt nog niet geimplementeerd hebben op de brandstapel!

Overigens weet ik niet hoeveel orders de 'kleinkinders' per maand versturen. Als ze er 10.000 doen doen ze het goed. Als ze er 40 tot 80 doen doen ze zelf iets goed fout. Hangt er natuurijk ook vanaf of ze kleding versturen of pakken wasmiddel.
Oh dan zitten die kleinkinderen zeker bij het concern waar ik zo last van heb met die idioterie aan papieren. Retour-informatie meesturen hoeft geen boekwerk te zijn! En ja het is vanaf 2014 verplicht, maar dan hoeft het geen BOEKWERK te zijn (benadruk het nog maar). 5 papiertjes waarvan maar 1 interessant is en de rest om retourneren gaat. Het kan allemaal per e-mail + dat het dan maar downloadbaar moet zijn.

Als je het retour wilt sturen doe je er echt wel moeite voor.

Re: Omgaan met retouren

8
Ward schreef:Direct kosten in rekening brengen mag niet. Maar indirect kan het natuurlijk wel: na verloop van tijd weet je hoeveel procent retour komt en kun je de kosten daarvan verdisconteren in je verkoopprijzen.
Ja, simpel. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken.
Zyra schreef:Ik vind retourformulieren vervelend. Toevallig afgelopen week bij 2 schoenenzaken (bekende zaken) besteld en ik krijg een heel boekwerk bij mijn bestelling. Ja zelfs bij 1 webshop had ik 2 artikelen gekocht en dan 2 aparte retourformulieren voor zoiets.
Ja, meer millieu vervuiling zo. Dit vind ik een groter nadeel als dat het een gemaks/service voordeel voor de klant zou zijn. Dat ga ik dus inderdaad niet doen.

Re: Omgaan met retouren

9
Nell001 schreef:
Ward schreef:Direct kosten in rekening brengen mag niet. Maar indirect kan het natuurlijk wel: na verloop van tijd weet je hoeveel procent retour komt en kun je de kosten daarvan verdisconteren in je verkoopprijzen.
Ja, simpel. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken.
Zyra schreef:Ik vind retourformulieren vervelend. Toevallig afgelopen week bij 2 schoenenzaken (bekende zaken) besteld en ik krijg een heel boekwerk bij mijn bestelling. Ja zelfs bij 1 webshop had ik 2 artikelen gekocht en dan 2 aparte retourformulieren voor zoiets.
Ja, meer millieu vervuiling zo. Dit vind ik een groter nadeel als dat het een gemaks/service voordeel voor de klant zou zijn. Dat ga ik dus inderdaad niet doen.
Inderdaad en dat is ook niet de manier zoals ik het zal gaan doen.

Re: Omgaan met retouren

10
Ik vraag altijd wel om een retourformulier bij te sluiten in geval van garantie. Op sommige producten zit namelijk 3 jaar garantie. De klant kan beter omschrijven wat er met het product aan de hand is dan ik.

Onlangs had ik een retour van een lamp. De lamp zou niet werken. Hij wilde de portokosten vergoed zien. De lamp was echter 100% in orde, dus ik heb de lamp weer aan hem teruggestuurd voor mijn rekening. De door hem betaalde portokosten heb ik echter niet vergoed. Op de lamp zaten verfspatjes, dus ik vermoed dat mijnheer op een nieuwe lamp had gehoopt.

Re: Omgaan met retouren

11
Ik snap het probleem niet zo hoor. Met Bijv. Myparcel kun je alles instellen zodat je 2014 compliant bent. je boekt je order terug en de klant print en plakt zelf het retour etiket. Kost een beetje geld. Verhoog je netto prijzen met 0.3% en je hebt die ook gedekt. Klaar......

Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.

Rug recht., schouders eronder en regelen!
http://www.ghalia.nl eerlijke, handgemaakte woonaccessoires. Eigen import en productie

Re: Omgaan met retouren

12
Sprookjeslamp schreef:Ik snap het probleem niet zo hoor. Met Bijv. Myparcel kun je alles instellen zodat je 2014 compliant bent. je boekt je order terug en de klant print en plakt zelf het retour etiket. Kost een beetje geld. Verhoog je netto prijzen met 0.3% en je hebt die ook gedekt. Klaar......

Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.

Rug recht., schouders eronder en regelen!
Amen!

Re: Omgaan met retouren

13
Zo ver ik weet: Het meesturen van een retour procedure doen ze omdat een klant dan maar maximaal 14 dagen heeft om het product te retouren. Als je dit niet meestuur, heeft een klant 30 dagen de tijd om een product terug te mogen sturen.

Of het klopt weet ik niet zeker :D

Re: Omgaan met retouren

14
Sprookjeslamp schreef:Ik snap het probleem niet zo hoor. Met Bijv. Myparcel kun je alles instellen zodat je 2014 compliant bent. je boekt je order terug en de klant print en plakt zelf het retour etiket. Kost een beetje geld. Verhoog je netto prijzen met 0.3% en je hebt die ook gedekt. Klaar......

Als je van dit soort geneuzel al met tegenzin onderneemt dan voorspel ik je dat je het eind van 2014 niet haalt.

Rug recht., schouders eronder en regelen!

Ik ben even gaan kijken bij Myparcel want het retour procedure moet ik nog helemaal opzetten. En misschien gelijk handig om het goed te doen.