Overboeking

1
Hallo, ik heb even een vraagje. Ik heb mijn betalingen via sisow lopen, dit zijn ideal,mistercash,sofortbanking, overboeking, en paypal. Nu heb ik twee klanten die een bestelling hebben gedaan, en via overboeking betalen. Eentje van 18-09 en eentje van 19-09, alleen beide bedragen zijn nog niet overgemaakt. Is het verstandig hier één of andere herrinering achteraan te sturen? Want ik wil niet mijn artikelen versturen terwijl de betaling nog niet binnen is.

Ik heb hier op dit moment niks over in mijn informatiepagina's staan, ook omdat ik hier geen rekening mee heb gehouden. Wat is jullie advies?
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Overboeking

2
Gewoon even een reminder sturen met informatie over een handmatige overboeking. Geen gezeur of herinneringskosten ofzo gewoon even een vriendelijk mailtje en of ze als ze geen interesse meer hebben de order willen annuleren. Weet jij ook waar je aan toe bent.

Wacht hier niet te lang mee. Mijn ervaring is dat de klant er dan allang vandoor is
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Overboeking

3
Mijn ervaring is dat een vriendelijk mailtje de bedoeling van de klant naar boven brengt: hij/zij betaalt alsnog of (in de meeste gevallen) je hoort niks: dan kun je na een week nog een vriendelijk mailtje sturen dat je de bestelling annuleert.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Overboeking

5
Mag ik vragen waarom je een overboeking via sisow regelt ?

Dat lijkt mij toch allerminst handig? Tenzij je zelf geen zakelijke rekening hebt en je klanten geld moeten over maken naar Jan Janssen.

Re: Overboeking

6
Wij regelen onze bankbetalingen ook via de PSP, voor ons veel handiger omdat de betaling automatisch doorgegeven wordt aan de webshop software.

Re: Overboeking

7
BertB schreef:Mijn ervaring is dat een vriendelijk mailtje de bedoeling van de klant naar boven brengt: hij/zij betaalt alsnog of (in de meeste gevallen) je hoort niks: dan kun je na een week nog een vriendelijk mailtje sturen dat je de bestelling annuleert.
Dat heb ik dus na 2 weken van de bestelling ook gedaan en daar kreeg ik zelfs ook geen reactie op dus had zoiets van zal wel goed zijn. Geen reactie op e-mails of telefoons dan is het gewoon klaar.

Heb een keer meegemaakt dat een klant het gewoon erg druk had en inderdaad daarna betaalde en opgestuurd kreeg. Maar als een klant weigert te reageren, hoe lief ik een e-mail ook stuur, dan houd het op.

Re: Overboeking

8
henk-k schreef:Wij regelen onze bankbetalingen ook via de PSP, voor ons veel handiger omdat de betaling automatisch doorgegeven wordt aan de webshop software.
Daarom doe ik het dus ook, i.p.v. handmatig moeten checken of een overboeking wel is overgemaakt. Kost wel een paar centen, maar hoef dan niet de hele dag naar mijn banksaldo te kijken :P.

Re: Overboeking

9
Inloggen bij de bank kost ook een paar cent. Daarnaast is het gewoon makkelijk om dingen op één plek geregeld te hebben. We doen ook PayPal via een PSP, terwijl we dat prima zelf zouden kunnen.

Re: Overboeking

10
Ik schop dit nog weer even naar boven. Want ik vind de overboeking optie toch wel redelijk irritant worden. Denk dat hooguit 2 van de 10 bestellingen die met overboeking worden gedaan maar betaald worden. Ik werk met kleine fysieke voorraden. Dus zolang zo'n bestelling niet is betaald, is in principe het bestelde item uit mijn voorraad. En als ik daar nog maar 1 van had kwa maat, is het volgens mijn shop 'uitverkocht'.

Is het een optie om bijvoorbeeld in algemene voorwaarden en de informatie te zeggen dat betalingen via overboeking binnen zoveel werkdagen (zeg 7 werkdagen) binnen moeten zijn. Anders wordt de bestelling geannuleerd?

Als de klant eenmaal betaald via overboeking, wordt dit meteen doorgevoerd in Sisow's systeem, of gaat hier vaak nog een dag overheen. Voordat het uberhaupt bij Sisow bekend is? Zeg ik heb 25-11 iets besteld, ik heb gekozen voor overboeking. Betaal meteen de overboeking via Sisow. Is dit dan meteen bij hun bekend, of krijgen zij het geld pas op 26-11 binnen bijvoorbeeld? Vind dit wel belangrijk om te weten als ik bijvoorbeeld herinneringen ga sturen. Als ik na 3 dagen al een herinnering stuur, maar de klant heeft al betaald, alleen is dit nog niet zichtbaar bij Sisow. Komt ook zo raar over XD.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Overboeking

11
Voor consumenten is een betalingstermijn van 14 kalenderdagen gebruikelijk. Alleen gerechtsdeurwaarders kunnen je verplichten binnen 2 dagen te betalen, dus na 3 dagen al gaan lopen wapperen met een herinnering, is onhandig en bot.

Grotere voorraden aanhouden of de overboeking afschaffen.

Re: Overboeking

12
Wij hebben ingesteld dat bestellingen met overboeking na 7 dagen automatisch geannuleerd worden. Er worden door ons geen herinneringen gestuurd. Soms gebeurt het wel dat klanten na die 7 dagen betalen, maar dan maken we een nieuwe order aan.

Re: Overboeking

13
Ik heb het semi geregeld.

Ik heb tal van unieke "one of a kind" producten, deze zijn in de algemene voorwaarden opgenomen dat ze gereserveerd worden bij keuze van "vooruitbetaling" maar met een max van 7 werkdagen. Indien niet betaald dat dan de reservatie komt te vervallen.

Na 7 dagen wordt het unieke product dan ook terug zichtbaar in de webwinkel en is het te koop door andere bezoekers. Na 5 dagen sturen we meestal wel een vriendelijke reminder, immers een belgische betaling kan er soms best lang over doen. Maar dan vragen we ook om een reactie of ze wel /niet betaald hebben,

werkt goed.

Normale producten is na 14 dagen gewoon automatisch een annulering bestelling, daar worden ook geen reminders voor gestuurd.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Overboeking

14
Ik zit bij Sisow en moet zeggen als de klant het overmaakt dan wordt dat direct doorgegeven aan Sisow. Zo kon ik binnen 2 werkdagen leveren aan een klant. En ik heb ook meegemaakt dat klanten niet betaalde, 1 klant was te bereiken en betaalde als nog en bestelling kon de deur uit. Andere klant liet nergens iets van zich horen en bestelling geannuleerd.

Re: Overboeking

15
Maurice schreef:Normale producten is na 14 dagen gewoon automatisch een annulering bestelling, daar worden ook geen reminders voor gestuurd.
Maar ik neem aan dat je wel een bericht stuurt dat de koopovereenkomst ontbonden is en de betaalverplichting van de klant daarmee komt te vervallen? Of staat dat in de algemene voorwaarden?

Mijn ervaring is dat als er niet binnen 3 dagen betaald is, er nooit meer wordt betaald. Automatisch de reservering annuleren na 7 dagen en aansluitend de koop na 14 dagen lijkt mij inderdaad operationeel wijs.

Re: Overboeking

16
Ward schreef:
Maurice schreef:Normale producten is na 14 dagen gewoon automatisch een annulering bestelling, daar worden ook geen reminders voor gestuurd.
Maar ik neem aan dat je wel een bericht stuurt dat de koopovereenkomst ontbonden is en de betaalverplichting van de klant daarmee komt te vervallen? Of staat dat in de algemene voorwaarden?

Mijn ervaring is dat als er niet binnen 3 dagen betaald is, er nooit meer wordt betaald. Automatisch de reservering annuleren na 7 dagen en aansluitend de koop na 14 dagen lijkt mij inderdaad operationeel wijs.
Een e-mail of een belletje doet nog wonderen om de koper over de streep te halen en te laten betalen. Soms vergeten ze het per ongelijk, omdat ze gekozen hebben voor overboeking en normaal met iDeal of achteraf betalen betalen.

Re: Overboeking

17
Ward schreef:Voor consumenten is een betalingstermijn van 14 kalenderdagen gebruikelijk. Alleen gerechtsdeurwaarders kunnen je verplichten binnen 2 dagen te betalen, dus na 3 dagen al gaan lopen wapperen met een herinnering, is onhandig en bot.

Grotere voorraden aanhouden of de overboeking afschaffen.
Ga jij me voorzien van extra geld om grotere voorraden aan te houden ;). Geld groeit me nog niet op de rug.

Maar ja dat van die 7 dagen het producten weer op de webshop zetten, en na 14 dagen koopovereenkomst annuleren vind ik een goed idee. Het is meer dat ik gewoon een duidelijke richtlijn wil hebben voor mezelf, en ook voor de klant. Dat iedereen 'kan' weten wat er gebeurt als de betaling niet binnen zoveel tijd binnen is. Natuurlijk ga ik niet wapperen met annuleringskosten e.d, dat is niet mijn insteek.

Ik kan gewoon nu niet grote voorraden aanhouden. Daar heb ik en geen plek voor en dat is ook niet hoe ik mijn ondernemingsplan heb opgezet. Van sommige items heb ik wel 2 of 3 van dezelfde maat op voorraad. Maar van sommige items ook niet, omdat het nog een onbekend merk hier is in NL, en ik makkelijk en snel kan bijbestellen bij de leverancier als dit nodig is.

Is het dan verstandig om na die 7 dagen een mailtje te versturen dat hun 'reservering' geannuleerd is, en dat na nog 7 dagen (dus 14 dagen in totaal) de koopovereenkomst kosteloos wordt ontbonden? Ik denk gewoon dat weinig consumenten zich bewust zijn dat als ze iets bestellen en het niet betalen, dat ze toch een koopovereenkomst zijn aangegaan. En jij als webwinkelier er maar lekker mee zit.

@Zyra, bedankt voor het delen van je ervaring! Ik heb het nu zo ingesteld dat ik van alle betalingen die binnen komen een mailtje krijg van sisow. Zo weet ik met een overboeking wanneer die betaald is, ook al is het 5 dagen later, en vergeet ik het niet te versturen ;).
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Overboeking

18
Hilda schreef:Ga jij me voorzien van extra geld om grotere voorraden aan te houden ;). Geld groeit me nog niet op de rug. [...] Ik kan gewoon nu niet grote voorraden aanhouden. Daar heb ik en geen plek voor en dat is ook niet hoe ik mijn ondernemingsplan heb opgezet.
Als je een betaaltermijn aanbiedt — ongeacht of dat nu 3, 7, 14 of 30 dagen is — weet je van tevoren dat je die periode moet overbruggen. Dat het niet in het ondernemingsplan is opgenomen, is een kul-argument: dat had er dan juist in gemoeten!

Je hoeft heus geen complete cashflowanalyse op te nemen in het financieel hoofdstuk, maar je kunt van mijlenver zien aankomen dat er soms een paar dagen meer geld uitgaat dan er binnenkomt. Kun je de verlengde betalingstermijn niet financieren uit operationele kasstromen of andere middelen, schaf dan de betaalmethode af.

Re: Overboeking

19
Ward schreef:
Maurice schreef:Normale producten is na 14 dagen gewoon automatisch een annulering bestelling, daar worden ook geen reminders voor gestuurd.
Maar ik neem aan dat je wel een bericht stuurt dat de koopovereenkomst ontbonden is en de betaalverplichting van de klant daarmee komt te vervallen? Of staat dat in de algemene voorwaarden?

Mijn ervaring is dat als er niet binnen 3 dagen betaald is, er nooit meer wordt betaald. Automatisch de reservering annuleren na 7 dagen en aansluitend de koop na 14 dagen lijkt mij inderdaad operationeel wijs.
Er wordt inderdaad een melding gedaan dat de reservering en verplichting is komen te vervallen en dat indien ze dat wensen een nieuwe order kunnen plaatsen.

Zo maken we dus alsnog mee dat de 2de bestelling dan ineens met ideal wordt voldaan.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.