zoekwoord in url of niet?

1
Wat is nu wijsheid? Een zoekwoord in je domeinnaam opnemen of niet?
Ze zeggen dat het achterhaald of afgestraft wordt maar als ik google staat de eerste pagina vol zoekwoordentralala's.com...

Re: zoekwoord in url of niet?

2
Hoezo afgestraft? Want dat zou ik wel eens willen weten.

Ik vind dat een webshop of ander soort bedrijf gewoon een lekker gebekte naam moet hebben. En sommige gebruiken 3 lange zoekwoorden in een naam dat gewoon werkelijk waardeloos is. Om het uit te spreken is het te lang, maar er zijn belangrijke zoekwoorden in opgenomen.

Ik zou achter dat soort dingen niet snel staan.
Als het domein, handelsnaam of merk bezet is dan zetten we er maar een woordje voor of na. Ik vraag mij af of je dat wel wilt?

Bijv: zachtedierenknuffels.nl of gezondeolijfoliezepen.nl

Misschien breng ik wel mensen op ideeën, maar ik vind dit soort dingen gewoon niets. Blijf bij jezelf en ga niet iets doen, omdat GOOGLE... ik merk dat ik vaak zat gevonden wordt op 1 of 2 woorden uit mijn domein (bevat 3 woordjes) en ook gevonden wordt op hele andere zoekwoorden. Dus ik zou het niet specifiek afhangen van een domeinnaam.

Re: zoekwoord in url of niet?

3
biancib bedoelt de verschillende EMD (Exact Match Domain) update's van Google. Die zouden inderdaad domeinnamen die zoekwoorden bevatten maar verder magere inhoud hebben, afstraffen.

Ik zou me ook niet al te druk om Google maken. Kies een domeinnaam omdat je hem mooi vindt en omdat hij past bij wat je verkoopt. Ik zou me trouwens eerder druk maken om verwarring met de concurrent.
Voorbeeld; stel je wilt kussens, hoeslakens en ander textiel voor op het bed verkopen. kussensenhoeslakens.nl zou een leuke domeinnaam kunnen zijn. Maar dat is lastig te onthouden, zeker als er ook concurrenten zouden zijn die bijvoorbeeld dekbedenkussens.nl, hoeslakens-kussens.nl enzovoorts zijn. Zulke generieke domeinnamen zijn moeilijk te onthouden voor de consument.

Re: zoekwoord in url of niet?

4
Gestraft zul je niet worden aan de hand van je domeinnaam. Het gaat erom dat je relevant informatie/producten aanbied. Daarnaast wat Wouter zegt, een domein welke moeilijk is te spellen, moeilijk te onthouden is of bijna hetzelfde is als een concurrent is ook geen goed idee.
Zo kun en onbedoeld bezoekers naar je concurrent sturen.

Brainstorm eens, bekijk de mogelijkheden en hou uiteindelijk 2 of 3 opties over. Dan kun je eenvoudig bekijken welke domeinen er nog beschikbaar zijn.

Tip: registreer ook direct de .com en .be domeinen. Zo kom je later (als je wilt uitbreiden) niet voor verrassingen te staan.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.