Momenteel ben ik bezig hoe het contact met de consument zoveel mogelijk beperkt kan worden.
Hoe weten jullie hoeveel de klant betaald heeft aan retourkosten?
1. De klant stuurt een e-mail met het bedrag
2. Informatie wordt verkregen van bijvoorbeeld PostNL
3. Bedrag staat op het pakket
4. of...
Bedankt alvast
Re: Hoeveel heeft de klant aan retourkosten betaald?
2Waar wil je naar toe met je vraag?
Klant betaalt alle retourkosten, pakketje kost €6,75? Dan is de klant €6,75 kwijt (zo even kort door de bocht).
Klant betaalt alle retourkosten, pakketje kost €6,75? Dan is de klant €6,75 kwijt (zo even kort door de bocht).
3Waarom is dit relevant? De retourkosten betalen ze zelf, of je bied een antwoordnummer aan. Ik zou niet goed weten waarom het voor jou interessant kan zijn wat je klanten betalen voor het retourpakket.WilcoNH schreef:Hoe weten jullie hoeveel de klant betaald heeft aan retourkosten?
4Goed bezig: zo min mogelijk klantcontact!WilcoNH schreef:Momenteel ben ik bezig hoe het contact met de consument zoveel mogelijk beperkt kan worden.
Misschien moeten je klanten maar outsourcen.
- Advertentie
Wil je zelf je eigen webwinkel maken? Met JouwWeb is dat heel eenvoudig! Dankzij een slimme keuzehulp ontwerp je zelf je eigen thema of huisstijl. De software is technisch volledig doorontwikkeld en naast het Nederlands ook in het Engels beschikbaar. Ruim 250.000 ondernemers gingen je voor!
5Sorry moest even lachen ...Ward schreef:Goed bezig: zo min mogelijk klantcontact!WilcoNH schreef:Momenteel ben ik bezig hoe het contact met de consument zoveel mogelijk beperkt kan worden.
Misschien moeten je klanten maar outsourcen.
Maar idd ik zou niet weten waarom je het zou willen weten wat de klant betaald om iets retour te sturen. Klanten moeten zelf de retour kosten betalen of hun dat nou doen via hier , door timboektoe en weer terug .. maakt niet uit
6Zoals je aan de licht ironische reacties kunt zien weten de meeste webwinkeliers dit niet, omdat dit niet relevant is voor ze. De meesten laten dit aan de klant omdat ze dit niet vergoeden. Het is natuurlijk ook verschillend per aanbieder en product. Een wasmachine is duurder om te versturen dan een dvdtje die in een envelop past.WilcoNH schreef:Hoe weten jullie hoeveel de klant betaald heeft aan retourkosten?
Nu op mijn weblogs:
7Even serieus dan...
Als je wilt weten wat je klanten betaald hebben voor het retourneren zodat je dat kunt vergoeden, zou ik een andere oplossing zoeken. Als je namelijk elke retour vergoedt, krijg je (echt gebeurd) klanten die iets retourneren met een koerier...
Als je wilt weten wat je klanten betaald hebben voor het retourneren zodat je dat kunt vergoeden, zou ik een andere oplossing zoeken. Als je namelijk elke retour vergoedt, krijg je (echt gebeurd) klanten die iets retourneren met een koerier...
8Ward schreef: Misschien moeten je klanten maar outsourcen.

Natuurlijk vergoed ik zo min mogelijk retourkosten. Echter, wanneer de levering van een product retour komt door een duidelijke fout van mijn kant, moet ik de retourkosten wel vergoeden. Aangezien het aantal orders behoorlijk kan oplopen is de kans ook groter dat er van mijn kant wat fout gaat.Dirkjan schreef: Zoals je aan de licht ironische reacties kunt zien weten de meeste webwinkeliers dit niet, omdat dit niet relevant is voor ze.
In situatie X ben ik verplicht om de retourkosten die de klant heeft gemaakt te vergoeden. Dan laat ik de klant een nieuwe order aanmaken en zijn oude order retour sturen. Ik vraag de klant mij te antwoorden hoeveel hij heeft betaald voor de retourzending. (het gewicht en omvang van de pakketten kunnen nogal variëren waardoor de retourkosten ook kunnen variëren). De klant is nalatig en stuurt het retourbedrag pas twee weken later per mail.
1) dan moet ik een nieuwe betaalopdracht aanmaken
2) dan moet ik een nieuwe bevestiging naar de klant sturen dat het geld wordt overgemaakt
3) dan kan de klant ook zeggen dat hij 'bij wijze van spreken' €20, - aan retourkosten heeft gemaakt. Wat door mij niet direct te controleren is.
4) als dit vaker gebeurd moet ik 10 keer per week extra e-mail lezen, 10 keer per week een extra e-mail verzenden en 10 keer per week een extra betaalopdracht aanmaken.
Punt 3 en 4 wil ik dus afdichten. Vandaar mijn vraag:
Is het mogelijk om a.d.h.v. informatie op het pakket (bijv. barcode van bezorgdienst) na te gaan hoeveel een klant heeft betaald voor de retourkosten, of is dit bedrag te vinden op het pakket. Benieuwd hoe andere webwinkeliers dat doen maar blijkbaar ben ik de uitzondering in het rijtje.
9Mocht in het uitzonderlijke geval voorkomen dat een klant iets retour moet sturen door onze fout, dan zenden we hem een retourlabel toe. Deze kan hij/zij uitprinten en op het pakket plakken. Niks geen gedoe met vergoeden of iets dergelijks.
10Hetzelfde hier. Als er iets met een product is, neemt de klant contact op. Zo kom je erachter wat er is en wie de fout heeft gemaakt. Ligt de fout aan onze kant, sturen wij de klant een verzendlabel en kunnen ze daarmee het product terug sturen.henk-k schreef:Mocht in het uitzonderlijke geval voorkomen dat een klant iets retour moet sturen door onze fout, dan zenden we hem een retourlabel toe. Deze kan hij/zij uitprinten en op het pakket plakken. Niks geen gedoe met vergoeden of iets dergelijks.
11ik stuur de klant per mail een pakketzegel in PDF
Die is al aan mijzelf geadresseerd en is 9 dagen geldig.
Ze mogen dan maximaal 30 kilo versturen en ik ben voor minder dan 5 euro klaar.
EDIT: oeps had bovendstaande niet gelezen maar is dus al 2 keer gezegd

12Hartelijk dank voor de reacties. Pakketzegel had ik nog niet aan gedacht. Ik ben dit nu aan het meenemen in onze plannen. 

13Dit dus XD.serviesonline schreef:ik stuur de klant per mail een pakketzegel in PDF
14Heb je voor dat bedrag een contract met pakketbezorger?serviesonline schreef: Ze mogen dan maximaal 30 kilo versturen en ik ben voor minder dan 5 euro klaar.
15Een retourlabel is een oplossing, een afhaalopdracht via b.v. DPD is in dit soort gevallen ook een oplossing en het kost niet veel meer dan een gewone verzending.
16ja, bij myparcelWilcoNH schreef:Heb je voor dat bedrag een contract met pakketbezorger?serviesonline schreef: Ze mogen dan maximaal 30 kilo versturen en ik ben voor minder dan 5 euro klaar.
17Wij hebben een retour antwoordnummer (gratis voor de klant)
Dit voorkomt deels ook "klanten contact" maar dan meer in de vorm van aanhoudende discussies.
Wij betalen dus op gewicht, ene keer wat meer andere wat minder maar besparen veel tijd aan contactenmails met de klant dat ze iets op de cent willen terug betaald krijgen (zoals een koerier)
Er ontstaat ook geen discussie over wel/niet vergoeden van retour (is immers nog steeds geen verplichte kosten voor de webwinkel bij mijn weten) en de klant is direct "tevreden" met de aangeboden gratis retour. Zo is de kans dus ook groter dat het een terugkerende klant word/blijft
Consument hopt namelijk graag van winkel naar winkel en iritatie drempel is erg laaaaaag anno 2013
Dit voorkomt deels ook "klanten contact" maar dan meer in de vorm van aanhoudende discussies.
Wij betalen dus op gewicht, ene keer wat meer andere wat minder maar besparen veel tijd aan contactenmails met de klant dat ze iets op de cent willen terug betaald krijgen (zoals een koerier)
Er ontstaat ook geen discussie over wel/niet vergoeden van retour (is immers nog steeds geen verplichte kosten voor de webwinkel bij mijn weten) en de klant is direct "tevreden" met de aangeboden gratis retour. Zo is de kans dus ook groter dat het een terugkerende klant word/blijft

18Ik weet niet of je er ook gebruik van mag maken als je voor de rest de leveringen ergens anders doet, maar misschien is dit interessant: http://www.myparcel.nl/webwinkeliers/retourneren.
Anders is inderdaad het zelf verzenden van een label/etiket de beste oplossing en heb je het altijd in de hand en kun je zelf de meest gunstige (en betrouwbaarste) aanbieder kiezen.
Anders is inderdaad het zelf verzenden van een label/etiket de beste oplossing en heb je het altijd in de hand en kun je zelf de meest gunstige (en betrouwbaarste) aanbieder kiezen.
19Ik heb contact gehad met MyParcel. Het is niet mogelijk om alleen het retour proces bij hen onder te brengen. helaassss...