Kosten voor verstrekken factuur

1
Ik kocht een nieuw product op een 2dehands.be

De verkoper strooit met zijn btw nummer in aanbiedingen en mails om vertrouwen te wekken.

Echter wanneer ik mijn btw nummer doorgeef voor een factuur zegt hij dat dat 5 euro kost.

Is dit een tip voor de economische inspectie? Ik vraag nooit geld voor een factuur!

Het lijkt mij dat de man deels in het zwart werkt en met een factuur hij dat niet kan.

Wat vang je hier mee aan? Hoe kan ik deze aankoop inbrengen in mijn boekhouding?

Ik heb trouwens gevraagd voor een factuur voor ik de betaling deed en toen kreeg ik de mail "alles komt in orde".

Re: Kosten voor verstrekken factuur

3
Ik ben zelf ook Belgisch ondernemer, dus ik vraag niet eens verlegging van een communautaire aankoop, maar dan zelfs nog, als een Nederlandse koper mij een BTW verlegging vraagt vanuit Nederland dan doe ik dat, en geef ik die factuur aan mijn boekhouder en voor hem is dat maar gewoon het BTW bedrag in een ander vak zetten ipv het bij de rest op te tellen. Dat kost geen 5 euro. Dat is gewoon onderdeel van een service.

En zijn zaak bestaat wel degelijk, maar aan zijn prijzen te zien gebeurt er gewoon een hoop in het zwart. Hij is ook niet actief op kanalen als eBay waar strengere belastingscontroles zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Kosten voor verstrekken factuur

5
Dag Kristof.

Je moet onderscheid maken tss Inkomstenbelasting & btw.

Voor de Inkomstenbelasting mag je ieder bewijskrachtig doc inbrengen, dus een afdrukje van de correspondentie + betalingsbewijs is meer dan voldoende om in je boekhouding te verwerken.

Voor de Belgische BTW ligt de zaak anders: om btw te mogen aftrekken van een binnenlands leverancier dien je (buiten enkele uitzonderingen) een geldig factuur te hebben met vermelding van gegevens van koper en verkoper, vermelding van btw-nr van verkoper EN (in tegenstelling met Nederland) btw-nr van koper.

Het is wel degelijk toegelaten bij een relatief klein transactiebedrag om een vergoeding te vragen voor administratieve kosten indien dat echter VOOR afhandeling van de transactie aan de klant is gemeld, wat in dit geval niet is gebeurd.

Ik zou persoonlijk de man een mail sturen waarin je een laatste maal vraagt om een factuur zonder betaling van bijkomende kosten, met de vermelding dat je anders kopij naar zijn plaatselijk btw-kantoor stuurt van de volledige correspondentie, vergezeld van een lijst met al zijn aanbiedingen op 2dehands, en toch de btw verrekenen in mijn boekhouding.

Mocht je een controle van de btw krijgen, dan zal je achteraf die btw moeten terugbetalen met een boete van waarschijnlijk slechts 10% van die btw omdat je ter goeder trouw bent, dus wat riskeer je eigenlijk ...
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com