Productfotos maken 500-1000 stuks

1
Beste Webshoppers,

Momenteel hebben wij een winkel met omstreeks 2000 verschillende artikelen in een enorm divers assortiment. Onze artikelen hebben raakvlakken met gereedschap, dierenbenodigdheden, tuinartikelen, fietsaccessoires, speelgoed, hobby- en knutselaccessoires, huishoudartikelen, sfeerartikelen, kortom allerlei leuke hebbedingetjes en alledaagse gebruiksartikelen. Onze winkel kenmerkt zich in een prijzen vergelijkbaar met bekende concerns als Action of Xenos. Het streven is om de verkoopprijs per artikel zo laag mogelijk te houden.

Dit is ook direct de reden waarom ik niet van plan ben een dure fototent te kopen en dan 1 uur per artikel kwijt te zijn aan het juist positioneren van het artikel, het nabewerken van het artikel etc.
Wij hebben het nagenoeg alle artikelen die wij in ons webshop assortiment hebben gepresenteerd in de winkel zoals:

Afbeelding

Dit is nog een klein gedeelte van ons assortiment. Wij hebben ruim 2000 artikelen maar willen de webshop beginnen met 500-1000 artikelen. Ik wil ervoor zorgen, met die achterlijke Wet Koop op Afstand, dat de retouren zo laag mogelijk zijn. Dit lijkt mij o.a. te doen door minimaal 2 foto's per artikel te maken.
Hebben jullie tips als het gaat om productfoto's? Ik wil er zo snel mogelijk, veel kunnen maken waarop het voor de klant duidelijk is hoe het eruit ziet. Ik heb een Canon spiegelreflexcamer tot mijn beschikking of een 'gewone' Galaxy S3 en S4 die ook al behoorlijke fotos maken 8MP/12MP.

Puur vanwege de kwantiteit wil ik hier geen half jaar mee bezig hoeven te zijn.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

3
Meteen de goede vraag inderdaad. Ik krijg en vele met mij toch echt foto's van mijn leveranciers. Of het is "haal het maar van onze site af" of ik krijg netjes een CD-Rom/DVD opgestuurd met foto's. En dan zou ik zeggen vraag er naar bij je leveranciers.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

4
Helaas hebben de grootste leveranciers geen mooi fotobestand. Dit zijn foto's met hun eigen EAN code als watermerk en productnaam erg lelijk.

Wellicht kom ik wat te negatief over. Ik wil wel tijd investeren en met de spiegelreflexcamera van Canon moet dit toch al mogelijk zijn? Alleen net zoals iedereen wil ik dit wel zo snel mogelijk gedaan krijgen. 500 tot 1000 artikelen kost nogal wat tijd. Elke dag dat ik daar mee bezig ben is een dag dat de webshop later open kan en dat is vervelend.

Ik zoek eigenlijk gewoon adviezen hoe ik dit zo snel en zo mooi mogelijk kan doen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

5
en dat is toch echt met een simpele fototent van een paar tientjes bij de xenos...

product er in, foto maken, evntueel achtergrond weghalen in photoshop, watermerkje er in en klaar.

Beetje handigheid ben je met 10 minuten per product klaar. 6 in een uur, 48-50 per dag.

20 dagen later alle 1000 gehad.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

6
En aangezien veel handelingen in het tekenprogramma steeds hetzelfde zijn kun je met "mouserecorder" de muisbeweging 1 keer opnemen en dan 100derden keren afspelen. Het duurt net zo lang met mouserecorder maar je hoeft zelf niets te doen en de computer doet het werk. Minder dan 10 minuten per foto is zeker wel te doen, maak foto zonder achtergrond hoef je hem niet weg te halen ook.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

7
Ik zou een statief regelen en eenmalig je fototoestel goed instellen. Ik heb destijds ook een soort ''remote control'' voor een paar dollar op dealextreme gekocht. Wel baggerkwaliteit, maar werkt wel, en het scheelt veel tijd wanneer je niet telkens naar je camera hoeft terug te lopen. Als alternatief kan je het ook met zijn tweeën doen.
PaulG schreef:En aangezien veel handelingen in het tekenprogramma steeds hetzelfde zijn kun je met "mouserecorder" de muisbeweging 1 keer opnemen en dan 100derden keren afspelen. Het duurt net zo lang met mouserecorder maar je hoeft zelf niets te doen en de computer doet het werk. Minder dan 10 minuten per foto is zeker wel te doen, maak foto zonder achtergrond hoef je hem niet weg te halen ook.
Hier heb je in Photoshop ''actions'' voor.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

8
Ik zie idd een fototent staan voor tussen de 30 en de 70 euro, dat ligt natuurlijk aan de afmetingen. Maar dan moet je er natuurlijk ook nog de lampen en statieven bijnemen toch? Of kun je daar evt. sterke bureaulampen voor gebruiken?

Photoshoppen kan ik in dit opzicht totaal niet goed genoeg. Ik kan met de belichting spelen maar niks wegwerken qua reflectie of schaduwen. Wellicht is het dan al goed genoeg om de producten op een mooie rustige achtergrond te hebben.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

10
Michael_ schreef:Ik zie idd een fototent staan voor tussen de 30 en de 70 euro, dat ligt natuurlijk aan de afmetingen. Maar dan moet je er natuurlijk ook nog de lampen en statieven bijnemen toch? Of kun je daar evt. sterke bureaulampen voor gebruiken?

Photoshoppen kan ik in dit opzicht totaal niet goed genoeg. Ik kan met de belichting spelen maar niks wegwerken qua reflectie of schaduwen. Wellicht is het dan al goed genoeg om de producten op een mooie rustige achtergrond te hebben.
Met het contrast spelen geeft meestal al een mooi resultaat, soms een beetje saturation of juist minder
Gx. Media

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

12
Ik was toevallig in de stad en zag bij de Xenos inderdaad een 40x40x40 fotostudio inclusief 2 lampen liggen. Voor 35 euro heb ik deze meegenomen. Ik ben gisteravond direct wat gaan spelen, maar toch lijkt het niet zo mooi als het zou moeten zijn.

https://www.dropbox.com/sh/38nan1fhavduxwq/4CFgZDfMnQ

Kunnen jullie hierboven zien hoe ik alles op de foto heb gezet? Wat doe ik verkeerd? Staat het licht verkeerd, staan de producten verkeerd, moet ik dat doe strijken, heb ik totaal geen goede camera instellingen?

Tot op heden vind ik het allen geen mooie productfoto's, wellicht komt dit ook door het grijze en blauwe doek ipv gewoon wit. Iemand tips waardoor ik wel mooie foto's maak met deze fototent? Anders ga ik hem wellicht begin volgende week terugbrengen.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

14
Maurice schreef:Is even spelen met stand van de lampen, en de belichting instellingen van je camera :)
Inderdaad. De hele fototent moet een helder witte omgeving worden voor het omgevingslicht. Je zit nu in een donkere kamer met twee lichtvlekken van de spots.

Zet de camera op een statief en gebruik een langere sluitertijd. Daarmee kun je zelfs in een redelijk donkere omgeving fotograferen. Je beeld is nu hier en daar bewogen en heeft weinig scherptediepte (waardoor alleen de voorkant van een verpakking scherp is, niet de zijkanten).

Verder niet frontaal "in het smoel" van een product flitsen, anders blijft er weinig over van het omgevingslicht. Probeer het eerst eens zonder flits; dat dwingt je namelijk de juiste camera-instellingen te gebruiken.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

15
Ward schreef:
Maurice schreef:Is even spelen met stand van de lampen, en de belichting instellingen van je camera :)
Inderdaad. De hele fototent moet een helder witte omgeving worden voor het omgevingslicht. Je zit nu in een donkere kamer met twee lichtvlekken van de spots.

Zet de camera op een statief en gebruik een langere sluitertijd. Daarmee kun je zelfs in een redelijk donkere omgeving fotograferen. Je beeld is nu hier en daar bewogen en heeft weinig scherptediepte (waardoor alleen de voorkant van een verpakking scherp is, niet de zijkanten).

Verder niet frontaal "in het smoel" van een product flitsen, anders blijft er weinig over van het omgevingslicht. Probeer het eerst eens zonder flits; dat dwingt je namelijk de juiste camera-instellingen te gebruiken.
Hmm, hier was ik al bang voor. Die SLR camera past niet op het statief daar is hij te zwaar voor dus we zullen hem moeten vasthouden. Daarnaast moet ik me er dan echt heel erg in gaan verdiepen want ik heb totaaaal geen verstand van sluitertijden instellingen, iso's, scherpte-dieptes etc.
Ik ben bang dat zo'n fototent toch meer voor iemand is die professioneler met camera's kan omgaan.

Kan het eigenlijk wel mooi gaan uitzien? Want de ondergrond is grijs of blauw en de wanden wit. Waar ik de daadwerkelijke foto's ga maken zal helaas ook niet al te geweldig licht zijn dus ik moet het wel van dit licht hebben. Wellicht nog een sterke bureaulamp erboven hangen?

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

16
Michael_ schreef:Hmm, hier was ik al bang voor. Die SLR camera past niet op het statief daar is hij te zwaar voor dus we zullen hem moeten vasthouden. Daarnaast moet ik me er dan echt heel erg in gaan verdiepen want ik heb totaaaal geen verstand van sluitertijden instellingen, iso's, scherpte-dieptes etc.
Ik ben bang dat zo'n fototent toch meer voor iemand is die professioneler met camera's kan omgaan.

Kan het eigenlijk wel mooi gaan uitzien? Want de ondergrond is grijs of blauw en de wanden wit. Waar ik de daadwerkelijke foto's ga maken zal helaas ook niet al te geweldig licht zijn dus ik moet het wel van dit licht hebben. Wellicht nog een sterke bureaulamp erboven hangen?
Persoonlijk zou ik gaan voor een fotocube met PVC achtergrond. Dan heb je geen vouwen, is alles wit en dat werkt een stuk prettiger. Die van Xenos is toch meer een hobby tentje, voor een paar foto's.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

17
Je kan ook een vel rondgebogen papier erin leggen en deze als achtergrond gebruiken.
De flitser op het toestel moet uit staan.
Heb je geen goedkoop klein toestel ergens liggen? Probeer je gsm eens!
Je hebt uiteindelijk geen super grote (in mb's) foto's nodig dus simpel is meestal goed genoeg.
Van sluitertijden hoef je ook niet veel te weten. Automatisch is vaak net zo goed. Het is leuk als je de belichting etc iets lager of hoger kan zetten, maar de rest kan gewoon automatisch blijven.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

18
henk-k schreef:
Michael_ schreef:Hmm, hier was ik al bang voor. Die SLR camera past niet op het statief daar is hij te zwaar voor dus we zullen hem moeten vasthouden. Daarnaast moet ik me er dan echt heel erg in gaan verdiepen want ik heb totaaaal geen verstand van sluitertijden instellingen, iso's, scherpte-dieptes etc.
Ik ben bang dat zo'n fototent toch meer voor iemand is die professioneler met camera's kan omgaan.

Kan het eigenlijk wel mooi gaan uitzien? Want de ondergrond is grijs of blauw en de wanden wit. Waar ik de daadwerkelijke foto's ga maken zal helaas ook niet al te geweldig licht zijn dus ik moet het wel van dit licht hebben. Wellicht nog een sterke bureaulamp erboven hangen?
Persoonlijk zou ik gaan voor een fotocube met PVC achtergrond. Dan heb je geen vouwen, is alles wit en dat werkt een stuk prettiger. Die van Xenos is toch meer een hobby tentje, voor een paar foto's.
Ik heb momenteel al de Xenos cube, en mij lijkt dat daar toch mooie foto's mee te maken moeten zijn? Daarnaast wil ik geen 100-200 euro hieraan uitgeven, dit is qua budget meer dan genoeg.
PaulG schreef:Je kan ook een vel rondgebogen papier erin leggen en deze als achtergrond gebruiken.
De flitser op het toestel moet uit staan.
Heb je geen goedkoop klein toestel ergens liggen? Probeer je gsm eens!
Je hebt uiteindelijk geen super grote (in mb's) foto's nodig dus simpel is meestal goed genoeg.
Van sluitertijden hoef je ook niet veel te weten. Automatisch is vaak net zo goed. Het is leuk als je de belichting etc iets lager of hoger kan zetten, maar de rest kan gewoon automatisch blijven.
Met mijn telefoon zie ik de randen van de kubus toch helemaal? Ik heb idd geen foto's van 8MP en hoger nodig. Maar ik denk wel, mocht ik het begrijpen, een SLR camera de artikelen beter op de foto's zet. Als je het dus op automatisch zet krijg je de fotos van de link hierboven, daar zitten foto's met en zonder flits bij. Geen enkele foto is mooi dus dat word hem helaas niet.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

19
100/200 euro is nog geen 10/20 ct per foto uitgaande van je aantal producten,
ik denk dat je wel moet beseffen dat je zult moeten investeren voor je iets kan behalen,

Ik begrijp echt wel dat je in de lowbudget markt zit, maar alsnog kun je dan kampioen zijn, goede fotos leveren meer verkopen en conversie op.

1 maal 50ct voor een foto om 50 euro te verdienen? mooie marge lijkt me.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

20
Maurice schreef:100/200 euro is nog geen 10/20 ct per foto uitgaande van je aantal producten,
ik denk dat je wel moet beseffen dat je zult moeten investeren voor je iets kan behalen,

Ik begrijp echt wel dat je in de lowbudget markt zit, maar alsnog kun je dan kampioen zijn, goede fotos leveren meer verkopen en conversie op.

1 maal 50ct voor een foto om 50 euro te verdienen? mooie marge lijkt me.
Ik begrijp je rekensom maar ergens moet de lijn getrokken worden. Het wil toch niet zeggen dat je met 100/200 euro mooie foto's hebt en een goede conversie hebt en met goedkopere middelen als het gaat om foto's dat deze dan per definitie minder goed zullen zijn zal leiden tot een lagere conversie.

De fotostudio van Xenos kost 35 euro en dat zou dus betekenen dat ik een maar 3,5 cent per artikel kwijt ben ;). Dan geef ik liever een extra bedrag uit aan een mooie theme, luxe plugin, inpakmateriaal, marketingzaken/huisstijl zaken. Iemand zei me ooit: Je wordt niet rijk van het geld dat je verdient, maar van geld dat je niet uitgeeft. Wellicht is dat in deze situatie voor mij meer van toepassing. :)

Ik ben nu eenmaal geen Bol.com en die ambitie heb ik ook niet. Voorlopig wil ik het met iets doen dat maximaal qua budget als dat Xenos ding ligt. Ik begrijp trouwens uit de eerdere reacties uit dit topic dat de foto's van betere kwaliteit kunnen worden als ik zelf meer ervaring heb met de camera. Op dat soort tips hoop ik dan ook. Zodat ik het thuis kan oefenen en daarna dagenlang foto's kan schieten die allemaal een goede kwaliteit hebben.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

21
Michael_ schreef:De fotostudio van Xenos kost 35 euro en dat zou dus betekenen dat ik een maar 3,5 cent per artikel kwijt ben ;). Dan geef ik liever een extra bedrag uit aan een mooie theme, luxe plugin, inpakmateriaal, marketingzaken/huisstijl zaken. Iemand zei me ooit: Je wordt niet rijk van het geld dat je verdient, maar van geld dat je niet uitgeeft. Wellicht is dat in deze situatie voor mij meer van toepassing.
Goedkope artikelen verkopen met goedkope foto's in een luxe template met luxe inpakmateriaal is een onzalig plan.

Tijd is geld. Als je een week langer werken moet omdat je maar € 35 euro in plaats van € 135 wilt uitgeven aan een fototent, heb je die week € 100 verdient. Dat is, zonder vakantie, € 5.200 per jaar...

Een ander gezegde luidt daarom: It takes money to make money.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

22
Ik denk dat je verkeerd aan het rekenen bent. Je gaat namelijk uit van enkel de aanschafprijs van zo'n ding.

Aan de foto van je opstelling te zien ga je daar nooit professionele foto's uitkrijgen met witte achtergrond. Met (veel) nabewerken ga je wellicht betere resultaten krijgen.

Je belichten is veel en veel te weinig, de lampen zijn te klein, ze zorgen niet voor een goed verlichte tent, maar voor 2 lichtvlekken op de zijkant. De achtergrond is niet strak (en niet wit?).

Ik haal foto's uit mijn fototent die in principe zonder nabewerken op de website kunnen. En zoveel ervaring heb ik niet... Dan heb ik het over foto's waarbij het object goed belicht is, goed zichtbaar is, en de achtergrond helemaal wit, zonder een pixel in een andere kleur dus.

Verkeerde bezuinigingen kosten geld ;) Begrijp me niet verkeerd, van mij hoef je niet zo'n tent te kopen hoor. Maar ik bespaar liever veel tijd, dan een beetje geld. Als je bij het maken van de foto niet de juiste omstandigheden hebt, dan kost je dat bij het bewerken alleen maar meer tijd.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

23
met zo'n lowbudget foto cube van de xenos, kun je ook de mooiste foto's maken. Bloggers maken er veel vuldig gebruik van en dan zie je niet dat het met zo'n ding van de kenos is gemaakt.

Zorgen voor goed licht en dus idd even spelen met de stand van de lampen. Je kan ook eens proberen om bij fotoshop de optie te kiezen voor Autocontrast . Die maakt je foto vaak ook een stukje lichter.
Muurstickers & Sjablonen

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

24
Ik snap niet dat je zegt dat een SLR camere nodig is en betere foto's maakt. Gewoon onzin.
Met gsm zie je de randen! Wat dacht je van dichterbij komen of inzoomen?
Camera op automatisch maakt zulke slechte foto's? Dan staat er toch iets niet goed lijkt me. Bij de meeste zie ik reflectie naar voren komen dus is het niet alleen de zijlichten van de kubus.

Ik ben het met TiaID eens dat je ook hier goede foto's mee moet kunnen maken. Maar het begint toch allemaal met de camera (en instellingen). En de (meeste) moderne gsm doet echt niet onder voor grote spiegelreflexcameras als je het resultaat ziet. (Voor zoiets als een artikel op de foto zetten)

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

25
Ik heb vandaag nog een paar foto's gemaakt, nog steeds met flitser maar nu wat gespeeld met de ISO, de Sluitertijd en Diafragma. Ze zijn al een stukje beter.

Iemand nog tips hoe ik ze nóg beter kan maken?
https://www.dropbox.com/sh/38nan1fhavduxwq/4CFgZDfMnQ

Bovenaan de foto's die ik als eerste had, hoe verder na onder de foto's van zojuist. Dat zijn in ieder geval al foto's die toonbaar zijn. Het grijze als achtergrond vind ik niet mooi. Wellicht dat ik hier een wit lakentje voor ga gebruiken.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

26
Ik heb van producten die ik binnen heb gekregen en de foto's niets vond van de leverancier zelf foto's van gemaakt. Wit/grijze achtergrond (mijn tafel, gelukkig wel egaal wit wordt door belichting lichtgrijs) en dan een paar foto's schieten.

Voor mij is het van belang dat het product er goed op staat. Dan bewerk ik het in photoshop en klaar. Als ik niet tevreden ben maak ik of nieuwe foto's (betere belichting, dus overdag fotograferen) of bewerk ze net zo lang door.

Heb je vooral producten die staand gefotografeerd moeten worden dan kun je beter een tent gebruiken. Sommige mensen doen dat en dan hoef je nog weinig te bewerken en ziet het er gewoon echt goed uit.

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

27
Michael_ schreef:Ik heb vandaag nog een paar foto's gemaakt, nog steeds met flitser maar nu wat gespeeld met de ISO, de Sluitertijd en Diafragma. Ze zijn al een stukje beter.

Iemand nog tips hoe ik ze nóg beter kan maken?
https://www.dropbox.com/sh/38nan1fhavduxwq/4CFgZDfMnQ

Bovenaan de foto's die ik als eerste had, hoe verder na onder de foto's van zojuist. Dat zijn in ieder geval al foto's die toonbaar zijn. Het grijze als achtergrond vind ik niet mooi. Wellicht dat ik hier een wit lakentje voor ga gebruiken.

Je belichting is simpelweg gewoon niet sterk genoeg. Alles is grijs, je zult veel betere lampen moeten hebben wil je de achtergrond wit krijgen. Ook al gebruik je een wit lakentje, ben ik bang dat je het nog steeds niet mooi wit krijgt. Ik denk dat je met dit 'uitproberen' al meer kostbare tijd kwijt bent, en dat kost ook geld ;). Ik heb gelukkig een fotostudio kunnen regelen voor productfotografie wat ik zelf kan/moet doen. Voordeel van stagelopen in camera zaken jaren geleden!
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

28
Als je een beetje tijd steekt in een goede basis opstelling met of zonder daglichtlampen, hoef je geen nabewerking te doen. Dan ziet het er al snel goed uit. Iedere camera voldoet, het resultaat komt toch op internet in 72dpi.

Vergeet de foto tent, die standaard verlichting is geel en dat krijg je niet snel goed. Ook loop je tegen de randen aan. Mijn TIP, hou het simpel, maak byv een wit hoekje, twee daglichtlampen er op, klaar.

Om te laten zien dat het simpel kan, heb ik zowel de opstelling als het resultaat hieronder er bijgezet. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een iPhone 4 niet eens een 4s.

Afbeelding

Re: Productfotos maken 500-1000 stuks

29
Ik zou me er iets verder in verdiepen en bijv. dit even bekijken:
http://www.bonjourfoto.nl/How-To/perfec ... appen.html

Verder lijkt dit wel een beetje op jouw assortiment van toepassing qua grootte en specs:
http://www.bonjourfoto.nl/How-To/produc ... feren.html

Een fototent van 50 euro zoals hierboven geschetst is een minder goed idee. Die produkten bestaan simpelweg om aan een vraag te voldoen van mensen die produktfoto's willen maken maar dit tegen een absoluut minimum aan kosten. Het gevolg is dat er bespaard is op de verlichting. Deze is erg zwak. Hierdoor moet je je diafragma ver openzetten wat ten koste gaat van je scherptediepte. Dat kun je enigszins compenseren met een langere sluitertijd maar hier worden de foto's ook niet scherper van. Kortom: de allergoedkoopste tentjes hebben weliswaar een instapprijs, maar ze zijn niet voor instappers bedoeld omdat er veel tijd en redelijk wat fotografische kennis is benodigd om er enigszins goede foto's mee te maken.
Zeker als ondernemer doe je er beter aan iets meer te investeren in meer licht zodat je snel en gemakkelijk kunt werken.