klanten sturen niet retour binnen termijn

1
Hallo,

Ik heb het probleem dat klanten hun bestelling niet binnen 7 werkdagen retour sturen. Ik zit er aan te denken om de termijn wat langer te maken. Of moet ik gewoon streng zijn en de bestelling niet retour nemen? Ik hecht namelijk ook waarde aan klantvriendelijkheid. Hoeveel werkdagen houden jullie aan met retourzendingen? En nemen jullie retourzendingen aan van producten die in de uitverkoop zijn?

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

2
moineau schreef:Hallo,

Ik heb het probleem dat klanten hun bestelling niet binnen 7 werkdagen retour sturen. Ik zit er aan te denken om de termijn wat langer te maken. Of moet ik gewoon streng zijn en de bestelling niet retour nemen? Ik hecht namelijk ook waarde aan klantvriendelijkheid. Hoeveel werkdagen houden jullie aan met retourzendingen? En nemen jullie retourzendingen aan van producten die in de uitverkoop zijn?
Dit jaar is het termijn 14 dagen ;), niet echt op de hoogte van de nieuwe EU-regels?

En ik hou al sinds vorig jaar 14 dagen aan en *klopt af* nog geen enkele bestelling retour gehad. Misschien komt dat ook, omdat mijn webshop wel een shop is waar bewust wordt geshopt. En ik heb ook hygiëne producten en het is nu zelfs zo dat als het verzegeld is en dat is verbroken mag ik de retourzending weigeren. Alleen wat je hiervoor mag gebruiken? Geen idee!

Voor een DVD is dit heel duidelijk, want dit is al jaren bekend bij DVD's kopen. Maar ik heb soms producten waarbij het gewoon letterlijk zo open te maken is en valt niets te zien als mensen er aan geroken hebben of een druppel eruit gehaald hebben om het te proberen.

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

3
moineau schreef:Hallo,

Ik heb het probleem dat klanten hun bestelling niet binnen 7 werkdagen retour sturen. Ik zit er aan te denken om de termijn wat langer te maken. Of moet ik gewoon streng zijn en de bestelling niet retour nemen? Ik hecht namelijk ook waarde aan klantvriendelijkheid. Hoeveel werkdagen houden jullie aan met retourzendingen? En nemen jullie retourzendingen aan van producten die in de uitverkoop zijn?
Wellicht even de nieuwe regels van 2014 voor webwinkels doorlezen, vanaf 1-1 dit jaar hebben ze het recht op 14 dagen tijd om terug te sturen (abnormaal lang maar helaas :( )
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

4
We doen er niet moeilijk over. We hanteren 14 dagen, maar hebben ook op de website staan dat 15 of 16 dagen ook geen probleem is. We zijn allemaal mensen, en het maakt voor ons niet uit of het artikel na 5 dagen of 15 dagen retour komt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

7
PaulG schreef:is het niet zo dat ze 14 dagen de tijd hebben om te melden en dan nog extra tijd om te versturen?
Ja, 14 dagen om te melden plus 14 dagen om te retourneren. Voorzover ik weet, blijft de termijn voor het nakomen van een leveringsverplichting voor de webwinkel 30 dagen.
StoreCore.io

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

8
Henk-k, Maurice en Zyra, ik kom er net achter dat de klant 14 dagen recht heeft om het product te melden en daarna nog eens 14 dagen om het terug te sturen. Houden jullie dit aan, of alleen 14 dagen om het product te melden en terug te sturen?

Dit betekend dus dat ik 28 dagen moet aanhouden als retourtermijn en niet 14 dagen. Dat is... Best wel lang. Maar regels zijn regels, dus ik ga het meteen veranderen.

Bedankt voor de informatie iedereen!

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

9
PaulG schreef:is het niet zo dat ze 14 dagen de tijd hebben om te melden en dan nog extra tijd om te versturen?
Inderdaad. Tot 14 dagen na ontvangst van een bestelling kan de klant het retour melden. Vanaf het moment van retour melden heeft de klant nogmaals 14 dagen om het ook daadwerkelijk terug te sturen. Je kunt je spullen dus een maand kwijt zijn.

Heb vanaf het begin al een zichttermijn van 14 dagen gehanteerd. Dit werkt goed en eigenlijk alle retouren heb ik vaak binnen 14 dagen terug. Nu met de nieuwe regels heb ik besloten om toch een a-4tje met de retour info aan de bestelling toe te voegen. Dit ook omdat regelmatig ik iets retour kreeg wat niet via de webshop was gemeld (daar heb ik m'n retourformulier op staan die ze eerst moeten invullen). En ik hiermee ook het vertrouwen wil verhogen bij mijn klanten. Op dit a-4tje staat alle info over retour en ruilen, de termijnen en wat is uitgesloten van het retourrecht. Op dit moment heb ik alleen maar oorbellen die ik vanwege hygiënische redenen uitsluit van het retourrecht. Alleen nog geen zakjes waarin ik het kan sealen, maar hier wordt aan gewerkt.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

10
moineau schreef:Henk-k, Maurice en Zyra, ik kom er net achter dat de klant 14 dagen recht heeft om het product te melden en daarna nog eens 14 dagen om het terug te sturen. Houden jullie dit aan, of alleen 14 dagen om het product te melden en terug te sturen?

Dit betekend dus dat ik 28 dagen moet aanhouden als retourtermijn en niet 14 dagen. Dat is... Best wel lang. Maar regels zijn regels, dus ik ga het meteen veranderen.

Bedankt voor de informatie iedereen!
Geen 28 dagen retourtermijn aanhouden hoor, tenzij je dit als een stukje service wilt doen. Als een klant het artikel al 2 dagen na ontvangst retour meldt, gaat dan de 14 dagen in om het terug te sturen. Dan zou je het ook binnen 2 weken moeten ontvangen.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

11
moineau schreef:Henk-k, Maurice en Zyra, ik kom er net achter dat de klant 14 dagen recht heeft om het product te melden en daarna nog eens 14 dagen om het terug te sturen. Houden jullie dit aan, of alleen 14 dagen om het product te melden en terug te sturen?

Dit betekend dus dat ik 28 dagen moet aanhouden als retourtermijn en niet 14 dagen. Dat is... Best wel lang. Maar regels zijn regels, dus ik ga het meteen veranderen.

Bedankt voor de informatie iedereen!
Ja, en nogmaals, we doen daar niet zo moeilijk over. Er komt toch ontzettend weinig retour (te verwaarlozen) en ik heb liever een tevreden klant (die weer andere klanten kan aanbrengen), dan een beetje meer omzet, we verkopen het toch wel weer, het is niet seizoensgebonden.

Het is trouwens maximaal 28 dagen, ik vermoed dat geen enkele klant 14 dagen wacht met melden en vervolgens 13 dagen wacht met opsturen.

Zalando heeft geloof ik een zichttermijn van 100 dagen. Dat is natuurlijk enkel marketingtechnisch gedaan. Neemt niet weg dat het wel vertrouwen biedt.

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

12
RicardoV schreef:Er is nu een overgangsfase. Dus verplicht is 14 dagen niet. Maar TS doet er natuurlijk wel slim aan om dat nu maar alvast te wijzigen dan.
Dat zeg je verkeerd, de verplichting is er wel. Er is een gedoogbeleid voor 6 maanden zodat webwinkels hun ding kunnen doen en aanpassen (of laten aanpassen)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: klanten sturen niet retour binnen termijn

13
Officieel is het nu wettelijk al zo dat men binnen 7 werkdagen het retour moet MELDEN. Officieel hebben ze dan een "redelijke termijn" om te mogen retourneren. Vaak wordt hiervoor ook 7 werkdagen gehanteerd, maar dit is niet vastgelegd. Kortom, consumenten mogen al langer retourneren dan veel webwinkels hanteren.

Met de nieuwe regels is de termijn wel helemaal duidelijk. 14 dagen om het retour te melden en na de dag van melden 14 dagen om retour te sturen. Dat is dus maximaal 28 dagen, maar in de praktijk zal het korter zijn.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m