Even voorstellen

1
Goedendag

Ik ben Maarten 39 jaar. Ik verkoop via ebay producten die ik in Nederland en België inkoop, dit gaat heel goed en heb ongeveer 5000 euro omzet pm (en groeiende) met een nettowinstmarge van ongeveer 40%. (En ik start met een veilingprijs van 1 euro, ook al zijn de inkkoopkosten per product ongeveer 150 euro)

De verkoop is eigenlijk geen probleem, het inkopen is eigenlijk het lastigst. Ik ben bij ebay/paypal bijna 12% commissie kwijt, maar daar kom ik wel mee uit. Ik leer heel veel via ebay, vooral over klanttevredenheid en het behouden van een 100% positieve feedback.

Ik verkoop over de hele wereld, maar 80% is in Duitstalige landen. Ik heb een niche product (zeg in dit stadium nog niet precies wat).

Verkopen op ebay (ik richt me expres niet op de Nederlandstalige markt) heeft mij veel goeds gebracht en wil daar zeker niet weg. Waar ik me wel zorgen over maak is de afhankelijkheid van ebay. Op dit moment zijn het mijn enige inkomsten en eigenlijk wil ik het risico spreiden.
Wanneer ik nu op de een of andere manier ruzie krijg met ebay/paypal en mijn site gaat op zwart heb ik 0 inkomsten.

Daarom heb ik besloten om naast ebay een website te beginnen (misschien meteen ook als webwinkel). Ik heb een naam gevonden en de extensies .com en .de vastgelegd (alle extensies waren nog vrij, maar ik heb die nog niet vastgelegd)

Nu is mijn vraag is het verstandig om .com als hoofdsite (en in meerdere talen) te gebruiken en de .de ( en evt ook voor Frankrijk, UK, Oostenrijk, mss eu) naar de .com te door te linken.
Of is het verstandig om in de landen de site in de landstaal uit te voeren zonder verwijzing naar de .com


Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de combi ebay en een eigen site, juist om de afhankelijkheid te verkleinen, niet meteen omdat je dan de commisie voor ebay niet hoeft te betalen, want daar komen met een eigen site ook weer andere kosten bij.

Ik wil in mijn eigen site ook specifiek verwijzen naar mij ebay site (andersom mag niet)

Groet, Maarten

Re: Even voorstellen

2
Dag Maarten.

Misschien moet je dit even bekijken :

http://addons.prestashop.com/nl/marketp ... -ebay.html

Ik kan je afhankelijkheidsgevoel t.o.v. ebay maar al te goed begrijpen en je vrees is zeker gegrond.

Ik leefde tot 3 jaar terug sinds 2006 100% en full-time van ebay : ik had er uiteindelijk 18 zakelijke accounts, waarvan 17 powerseller (1 goud, 2 zilver, 14 brons ).

Door zondermeer omgooien van het toenmalig systeem van aanbieden door ebay, en de wijziging van zichtbaarheid op ebay.be en vooral ebay.fr (leg ik je graag in detail uit via een pb mocht het je interesseren) zakte mijn omzet op enkele maanden tijd tot enkele duizenden euro's per maand en heb ik nu nog slechts 2 van mijn accounts op het (bronzen) powersellerniveau.

Mijn bloeiend bedrijf werd door enkele beleidsbeslissingen van ebay zondermeer van de kaart geveegd, samen met dat van duizenden andere zakelijke aanbieders trouwens.
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com