Meer waarschuwen!

1
Hebben wij als webwinkeliers niet de taak om beginners veel meer te waarschuwen voor de gevaren van een webwinkel?

Mensen die serieuze plannen hebben om een webwinkel te starten denken vaak dat ze er al zijn met het inrichten van een kant en klare webwinkel. Deze basic webwinkels die je voor weinig geld per maand kunt huren zien er na het toevoegen van een paar leuke foto's, logo's en kleurtjes al snel prima uit voor een beginner. Ook de mogelijkheden voor Ideal, Paypall en noem maar op zijn aanwezig. Het einige dat een webwinkelier nu nog hoeft te doen is zichzelf in te schrijven bij de KvK en een btw nummer aan te vragen. Vervolgens gaat deze nieuwe webwinkelier naar de groothandels om daar spullen te kopen. Er moet een fotostudiootje komen en een goed digitale camera voor strakke product foto's. Vervolgens worden er visitekaartjes besteld of flyers gemaakt en gaat de nieuwe webwinkelier naar een braderie of fair om zijn of haar producten te promoten.

Maar nu komt het! Hoe breng je je producten onder de aandacht op het internet? Deze webwinkelier wist namelijk nog niet dat je voor een webwinkel eigenlijk veel kennis moet hebben van marketing, SEO, en een flink budget om te investeren in behoorlijk dure clics via Adwords of Admarkt advertenties. Vaak zijn de advertentiekosten zo hoog dat je de eerste jaren helemaal geen winst kunt maken. Ik ken nu ook al webwinkeliers die er helemaal mee zijn gestopt omdat ze zeggen dat de aandacht van klanten accuut stopt als de Adwords en Admarkt campagne worden gestaakt.

Ik wil deze mensen met webwinkelplannen adviseren om in geen geld en tijd te gaan investeren in een webwinkel als ze de marketing en SEO kennis niet in huis hebben. Ik adviseer ze tevens om geen moment te twijfelen als ze geen stevig budget klaar hebben liggen voor dure campagnes.

Ik adviseer deze mensen liever om hun zuurverdiende geld beter te investeren in een leuke vakantie, een mooie racefiets of zo en er lekker op te gaan fietsen in plaats van een
maandenlange eenzame opsluiting achter hun PC's zonder verkoopresultaat en een hoop frustraties waar alleen Google en Markplaats geld aan verdienen. En dan is het helemaal lullig als vrienden en bekenden na een paar maanden vragen hoe het gaat met jouw webwinkel. Wat een rotopmerking is dat zeg!

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben van mening dat er veel meer moet worden gewaarschuwd!

Re: Meer waarschuwen!

2
Waarschuwen kan wel maar heeft het nut? Als beginner zie je alleen de gouden bergen en niet de loden dalen. Je hoort alle advies aan maar gelooft het niet en zolang er nog starters zijn die tevreden zijn met 1 verkoop van een zelfgemaakt iets om zo hun eigen hobby te bekostigen heeft het geen zin.

De drempel om een webshop te beginnen is zo laag, zoals je zelf aangeeft, en de verhalen van anderen met de grote successen zijn er ook nog. Zelf ben ik meer voorstander van om de controle op startende webshops te vergroten door KvK en of belastingdienst of een nieuw op te starten controle orgaan om in iedere geval te zorgen dat starters niets over het hoofd zien en zich aan de regels houden en de kans op oplichting te verkleinen en zo de drempel te verhogen.

Re: Meer waarschuwen!

3
Als iemand serieus een webwinkel wilt beginnen en dan nog niet eens weet van SEO, advertentiekosten etc. Dan is er toch iets mis gegaan bij de voorbereiding, of het is allemaal zo serieus nog niet.

Waarschuw liever de consument voor de lage drempels die er zijn om een webwinkel te beginnen. Hieruit vloeien de consumenten die worden opgelicht voort en die te maken krijgen met webwinkels die niet weten wat de juridische regelgevingen zijn.

Re: Meer waarschuwen!

4
Ik ben het er niet mee eens dat je een "stevig marketingbudget" en "dure campagnes" nodig hebt om een webshop succesvol te maken.

Wij hebben zo'n kant en klaar pakket waarmee de drempel heel laag is om een webshop te starten. We zien dat sommige webwinkeliers letterlijk van uit hun garage starten en daarna langzaam groeien. Soms met een paar 100 euro aan Adwords campagnes om uit de startblokken te geraken.

Een job doe je omdat je die graag doet. Een webshop runnen vraagt veel tijd en doorzettingsvermogen. Als je dat ervaart als eenzame opsluiting achter een PC, dan ga je volgens mij beter op zoek naar iets anders.

Waarschuwen is goed, maar hou het realistisch. Er zijn altijd ondernemers die met weinig investering starten en er uiteindelijk toch iets moois van maken. Als je alleen de nadelen van een webshop in de spotlight zet voorkom je dat ook deze mensen een webshop starten.

Jan Van Liedekerke, EasyWebshop
EasyWebshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Meer waarschuwen!

5
@Boordevolstijl.nl
Dus jij zou niet gestart zijn als je gewaarschuwd was?
Jij vertelde dat adwords campagnes te duur zijn. Niet rendabel voor je. Marktplaats was ook niets voor je en social media wil ook niet lukken, zoals Pinterest.
Maar dat adwords en marktplaats te duur zijn is gewoon onzin. Je moet zoveel uitgeven dat je ROI positief blijft en dat kan echt wel. Weinig per klik uitgeven en spelen met advertenties. Welke leveren kijkers en welke kopers. Een leercurve zal er zeker zijn. En er zijn starters die dat zonder problemen doen. En andere niet. Maar wie waarschuw je dan wel of niet?

Re: Meer waarschuwen!

6
Waarom waarschuwen? Sommige mensen zijn doof met wat je ze vertelt en doen het toch. Dan vallen ze zelf in de kuil die zij graven en kunnen ze alleen maar van leren. De opmerkingen: hoeveel verdien je nou?, kun je er al van leven? Loopt je webshop nou? Waarom heb je vreemde merken?

Die ben ik wel een beetje zat en heb zoiets van joh, het komt goed! Nee, ik had geen groot marketing budget en ook ik maakte fouten (marketing was even duurder dan gepland), maar daar leer je van.
Van sommige ben ik het nog niet van overtuigd dat zij het zullen redden, omdat het ook vaak Chinese namaak is wat ze willen verkopen en voor je het weet ligt de shop op de schop.

Had je nou net als ik al zo'n 5 jaar of langer het idee om het te doen, alles uitgezocht en genoeg eigen investering om het te doen EN besluit eigen voorraad te nemen is het prima. Dropshipping zou ik nooit zo snel aan beginnen, omdat je dan zo verschrikkelijk afhankelijk bent van je leverancier en past ook niet in mijn visie van een goede webshop. Willen ze het toch? Prima, maar niet zeuren achteraf en het bedrijf de schuld geven als het fout gaat omdat de oplossing simpel is, neem eigen voorraad.

Ook moeten mensen die beginnen de €€€€ weglaten, je kunt niet denken dat je binnen een jaar al 50.000 binnenhaald, tenzij dat daar een gigantische marketingbudget tegenover staat.

Re: Meer waarschuwen!

7
De tijd dat je hobbymatig een webwinkel kan hebben is wel een beetje voorbij. Je moet nu echt verstand van zaken hebben om mee te komen, en dat vind ik ook helemaal terecht. Als je een hobby zoekt dan ga je maar vissen, maar begin alsjeblieft geen webwinkel.

Sommige zien een webwinkel als iets leuks voor erbij, maar dat het wat lastiger is blijkt dus wel. Waarschuwen vind ik nergens voor nodig. Als je niet de moeite neemt om jezelf goed voor te bereiden, en realistisch bent over je eigen kunnen, dan kom je er maar achter door op je bek te gaan. Iedereen kan besluiten een webwinkel te beginnen, en daar moet zeker geen toetsing of wat dan ook aan vooraf gaan wat eerder werd voorgesteld. Als achteraf blijkt dat je tekort komt op het gebied van kennis of kunde, is het helemaal je eigen schuld, en moet je niet naar anderen wijzen dat je gewaarschuwd had moeten worden.

Re: Meer waarschuwen!

8
Ik ben het helemaal met Rudy eens. Een hobby webwinkel is niet meer van deze tijd. Dat is zonde van al je moeite. Doe het professioneel met de juiste kennis in je pocket en met een bruikbaar budget voor promotie of doe het gewoon niet.

Het ziet er allemaal veel te simpel uit als je de advertenties leest. Mensen met serieuze plannen voor webwinkels die op het web rondsnuffelen en een advertentie tegen komen waarin staat: "Begin vandaag nog je eigen webwinkel en ben binnen een paar minuten online". Deze mensen beginnen spelenderwijs een eigen webwinkel in te richten en zijn zeer te spreken over de minimale onkosten van zo'n webwinkel. Vervolgens gaan ze investeren, proberen, uittesten terwijl ze achteraf gezien hun geld veel beter hadden kunnen besteden.

Later komen deze beginnende webwinkeliers die nauwelijks online verkopen toch wel terecht op fairs, markten en shop in the shop winkels. Het komt dus vaak wel goed met deze mensen. Maar toch is het jammer dat er niet veel meer wordt gewaarschuwd dat het niet veel zin heeft om bijvoorbeeld zelfgemaakte spulletjes te gaan verkopen via een webwinkel, maar dat ambulante en fysieke verkoop eigenlijk de beste kanalen zijn om dit soort artikelen het meest eenvoudig en met een beperkt budget te verkopen.

Re: Meer waarschuwen!

9
Boordevolstijl.nl schreef:Maar toch is het jammer dat er niet veel meer wordt gewaarschuwd dat het niet veel zin heeft om bijvoorbeeld zelfgemaakte spulletjes te gaan verkopen via een webwinkel, maar dat ambulante en fysieke verkoop eigenlijk de beste kanalen zijn om dit soort artikelen het meest eenvoudig en met een beperkt budget te verkopen.
Ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat je alles, maar dan ook echt alles via internet kan verkopen. Of het ook succesvol wordt hangt niet van het product af, maar van de kennis en kunde van de ondernemer. Wat is er tegenwoordig niet via internet te bestellen?

Waar ik wel benieuwd naar ben is door wie jij dan verwacht gewaarschuwd te worden. Hierin lijkt mij vooral een rol weggelegd voor familie en vrienden waar je jouw ideeën voor een onderneming mee bespreekt. Naar mijn mening moet bijvoorbeeld de overheid zich hier totaal niet mee bezig houden.

Re: Meer waarschuwen!

10
Het klinkt een beetje alsof je vindt dat je zelf eerder gewaarschuwd had moeten worden. Het verhaal hierboven is toch gebaseerd op je eigen ervaringen? Je wilde immers ook stoppen met de webshop en enkel naar fairs en shop-in-shop winkels gaan?

Ik vind het onzin, we leven in een vrij land, iedereen is vrij om een webwinkel te beginnen. Er staan duizenden pagina's met adviezen, tips en regels online. Ik heb ontzettend veel gelezen. Als je goed vooronderzoek doet kom je er echt wel achter dat het runnen van een webwinkel meer werk is dan sommigen doen geloven.

Het hangt er natuurlijk ook maar net vanaf wat men wil zien. Iemand die een webwinkel wil beginnen doet dat toch wel, daar kan waarschuwing tegen op.

Re: Meer waarschuwen!

11
henk-k schreef:Het klinkt een beetje alsof je vindt dat je zelf eerder gewaarschuwd had moeten worden. Het verhaal hierboven is toch gebaseerd op je eigen ervaringen? Je wilde immers ook stoppen met de webshop en enkel naar fairs en shop-in-shop winkels gaan?
Zo klinkt het inderdaad: “Met de wijsheid van nu …”

Voor het shop-in-shop-avontuur ben je ook al gewaarschuwd, maar dat je eigenwijs bent, is je goed recht als ondernemer.

Waarschuwen is dus helemaal niet aan de orde. Wat we wel kunnen doen, is informeren. Een geïnformeerde beslissing is vaak een betere beslissing.

Verder kunnen we verwachten dat collega's beslissingen doorrekenen. En als ze de rekensommen niet begrijpen, dan helpen we ze daarbij gewoon.

Heb je zelf je sommen niet gemaakt? Dan geldt wel een waarschuwing: maak éérst je sommen!
StoreCore.io

Re: Meer waarschuwen!

12
Boordevolstijl.nl schreef:Ik ben het helemaal met Rudy eens. Een hobby webwinkel is niet meer van deze tijd. Dat is zonde van al je moeite. Doe het professioneel met de juiste kennis in je pocket en met een bruikbaar budget voor promotie of doe het gewoon niet.

Het ziet er allemaal veel te simpel uit als je de advertenties leest. Mensen met serieuze plannen voor webwinkels die op het web rondsnuffelen en een advertentie tegen komen waarin staat: "Begin vandaag nog je eigen webwinkel en ben binnen een paar minuten online". Deze mensen beginnen spelenderwijs een eigen webwinkel in te richten en zijn zeer te spreken over de minimale onkosten van zo'n webwinkel. Vervolgens gaan ze investeren, proberen, uittesten terwijl ze achteraf gezien hun geld veel beter hadden kunnen besteden.

Later komen deze beginnende webwinkeliers die nauwelijks online verkopen toch wel terecht op fairs, markten en shop in the shop winkels. Het komt dus vaak wel goed met deze mensen. Maar toch is het jammer dat er niet veel meer wordt gewaarschuwd dat het niet veel zin heeft om bijvoorbeeld zelfgemaakte spulletjes te gaan verkopen via een webwinkel, maar dat ambulante en fysieke verkoop eigenlijk de beste kanalen zijn om dit soort artikelen het meest eenvoudig en met een beperkt budget te verkopen.
Weet je dat ik veel van deze mensen best ja euh hoe zeg je het netjes stom vind? Ze hebben het over om €29,- of zelfs €39,- per maand te betalen met vele beperkingen! Dat is €468,- in een jaar op z'n max. Leuk joh een webshop dat herkenbaar is omdat er honderden of duizenden van bestaan.

Daar wil je toch met een heel goed idee niet tussen zitten? Je wil toch iets nieuws, aparts? Maar als het vaak hobby is dan boeit het ze niet en blijven ze zitten waar ze zit.

Zelfgemaakt kan zeker goed online verkocht worden, maar als je niet actief bezig bent op Sociale Media, bloggers of Google dan houdt het op. Je moet te allen tijde investeren is het niet met geld dan wel in uren. Doe je dat niet? Stop dan maar.

Re: Meer waarschuwen!

13
henk-k schreef:Het klinkt een beetje alsof je vindt dat je zelf eerder gewaarschuwd had moeten worden. Het verhaal hierboven is toch gebaseerd op je eigen ervaringen? Je wilde immers ook stoppen met de webshop en enkel naar fairs en shop-in-shop winkels gaan?

Ik vind het onzin, we leven in een vrij land, iedereen is vrij om een webwinkel te beginnen. Er staan duizenden pagina's met adviezen, tips en regels online. Ik heb ontzettend veel gelezen. Als je goed vooronderzoek doet kom je er echt wel achter dat het runnen van een webwinkel meer werk is dan sommigen doen geloven.

Het hangt er natuurlijk ook maar net vanaf wat men wil zien. Iemand die een webwinkel wil beginnen doet dat toch wel, daar kan waarschuwing tegen op.
Inderdaad en ken ook mensen die gestopt zijn. Het verhaal: het liep niet. Ze waren net een jaar a 1,5 jaar bezig, deden niets aan SEO en Social Media en ze moesten stoppen. Sommige beginners sluiten zelfs een behoorlijke lening af om te beginnen en op dit soort starters kan ik boos worden. Je hebt een duid geld (meer dan ik) kon een vette start maken en dat doe je niet vanwege luiheid of onwetendheid?

Met dit soort "ondernemers" heb ik geen medelijden, want ze stoppen zelf, maar het maakt mij wel boos. De bank denkt ook weer een nutteloze investering geweest en we mogen hopen dat we het geld nog terug krijgen.

Een onderneming beginnen betekend de eerste jaren gewoon keihard werken.

Re: Meer waarschuwen!

14
Ondernemen is hard werken. Dag in dag uit. Ik heb mijn herenkapsalon inmiddels 19 jaar en heb in al die jaren nooit bij de bank hoeven aankloppen en geen enkele aanvullende uitkering nodig gehad. Ik heb er al die jaren hard voor gewerkt en kan er nog steeds van leven. Maar door de crisis van de laatste jaren zijn er hier en daar wat leegloopuurtjes ontstaan die ik wilde opvullen met het werken aan iets dat in de toekomst winstgevend zou moeten zijn. Een eigen webwinkel! Maar nu ik heb ontdekt dat offline verkopen mij tien keer beter af gaat heb ik besloten mijn aandacht daarop te richten. (Slechts 10% van wat we tot nu toe verkocht hebben verkochten we online)

Mijn webwinkel moet de komende tijd steeds meer een soort van online catalogus worden met een beperkt en overzichtelijk assortiment dat de klant een beeld geeft van wat we gemiddeld te koop hebben op de shop in the shop adressen en op onze markten en fairs. Het blijft dus wel een webwinkel waar een enkeling iets kan bestellen. De mogelijkheid iets online te bestellen is dan eerder een service naar onze klanten toe. (Een service is goed. Ook al maakt de klant er geen gebruik van.)

Re: Meer waarschuwen!

15
Wat is dan het probleem? Ook dat is mooi toch? Je weet nooit in de toekomst hoe het zal gaan en misschien dat mensen het dan toch online gaan bestellen.
En dat je dan daarvoor online te zien bent is ook niet verkeerd, want dat geeft ook naamsbekendheid en een online catalogus is ook niets mis mee. Gebeurd in meerdere branches, sommige willen geen webwinkel, maar wel dat mensen het online kunnen bekijken en gaan dan zelfs naar de winkel. Als de winkelier vraagt van hoe kent u ons? Via de website en wilde daarom even in de winkel kijken geeft dus ook al potentiële klanten.

Re: Meer waarschuwen!

16
Zyra schreef: Inderdaad en ken ook mensen die gestopt zijn. Het verhaal: het liep niet. Ze waren net een jaar a 1,5 jaar bezig, deden niets aan SEO en Social Media en ze moesten stoppen. Sommige beginners sluiten zelfs een behoorlijke lening af om te beginnen en op dit soort starters kan ik boos worden. Je hebt een duid geld (meer dan ik) kon een vette start maken en dat doe je niet vanwege luiheid of onwetendheid?

Met dit soort "ondernemers" heb ik geen medelijden, want ze stoppen zelf, maar het maakt mij wel boos. De bank denkt ook weer een nutteloze investering geweest en we mogen hopen dat we het geld nog terug krijgen.

Een onderneming beginnen betekend de eerste jaren gewoon keihard werken.
Waarom zou je daar in hemelsnaam boos om worden? Er zijn tientallen factoren die meespelen bij het succes van een ondernemer, SEO speelt daarin een kleine rol, Social Media zelfs nog minder tot niets. Ik ken zat (succesvolle) ondernemers die hun wenkbrauwen omhoog trekken bij het woord "SEO" en social media is iets om de foto's van je vakantie op te zetten. Dat zijn mensen die hun secretaresse een fax laten sturen (jaja, een fax) als ze iets bestellen en die werken met een Nokia 3310, want met zo'n ding kun je tenminste de hele dag bellen zonder dat 'ie leeg is.

Nee, even serieus. Er zijn zat ondernemers die het redden zonder SEO, er zijn er ook zat die het niet redden ondanks de SEO. Ondernemen is veel meer dan alleen hard werken (en SEO :p). Eigenlijk is ondernemer zijn een oplossing vinden waarbij je juist niet hard hoeft te werken. De balans vinden tussen zo min mogelijk doen en zo veel mogelijk overhouden. De één is daar gewoon beter in dan de ander, dat heeft niets met geld, of kennis van SEO of social media te maken, dat noemt men gewoon ondernemerschap.

Ondernemers nemen wel eens risico, dat is bij de meesten juist de uitdaging. Soms gaat dat goed, soms niet. Ik betwijfel of jij aan de buitenkant kun zien waarom iets niet goed gaat, de eerste ondernemer die daar 100% eerlijk over is naar de buitenwereld moet ik ook nog tegenkomen.

Re: Meer waarschuwen!

17
Boordevolstijl.nl schreef:Maar nu ik heb ontdekt dat offline verkopen mij tien keer beter af gaat heb ik besloten mijn aandacht daarop te richten. (Slechts 10% van wat we tot nu toe verkocht hebben verkochten we online)
Das prima toch, dat het voor jou zo werkt. Alleen extrapoleer je het nu wat in het extreme door min of meer te stellen dat jouw ervaringen representatief zijn voor alle beginnende webwinkels.

Ik ben met deze webwinkel ongeveer 2,5 jaar bezig nu, en beschouw het nog steeds als een beginnende webwinkel. Ik ben in vele valkuilen gelopen, maar daar leer je wel van. Inmiddels is de omzet van de eerste drie maanden van het jaar verdrievoudigd t.o.v. dezelfde maanden vorig jaar. Das gewoon hard werken en leren van je fouten. En het de tijd geven...
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Meer waarschuwen!

18
Laat ik het anders uitleggen:

Het verkopen van producten via het internet lijkt in eerste instantie lekker simpel. Zeker als je de kant en klare webshop aanbieders bekijkt. "Ga vandaag nog online met je eigen webwinkel". (Ze moeten er achter zetten: "En ben een jaar later nog aan het tobben".)

In werkelijkheid is het goed verkopen van producten via het internet veel en veel moeilijker dan veel beginners beseffen. Het lijkt me dan ook goed om o.a. via dit forum veel meer te waarschuwen dat succesvol online verkopen alleen maar kansen heeft als aan een reeks van voorwaarden wordt voldaan.

En die lijst met voorwaarden is vele malen langer dan de lijst met voorwaarden waaraan moet worden voldaan als je bijvoorbeeld op een braderie of markt gaat staan. De voorwaarden van een succesvolle verkoopdag op een markt zijn:

1. Mooi weer
2. Klanten vriendelijk te woord staan.
3. Een aantrekkelijk aanbod in je kraam.
4. Genoeg wisselgeld en bij voorkeur een pinautomaat.

Wie van jullie kan er een opsomming maken aan welke voorwaarden een beginnende webwinkelier zou moeten voldoen om er echt een succesvolle webwinkel van te maken waar hij of zij echt van kan gaan leven zonder bijbaan of uitkering?

Re: Meer waarschuwen!

19
Sorry hoor maar ook daar ben ik het niet mee eens. Hoe vaak ik niet meegemaakt heb dat het "kijken, kijken, niet kopen" was? En die vaak veel verkochten waren de agressieve verkopers. Maar de klanten klagen daar dan wel over uiteindelijk en moet je niet willen.
Wat helpt is om ook flyers uit te delen, ze weten je dan toch te vinden. Sprak gisteren op een event ook een paar mensen die nauwelijks wat verkochten, maar er stonden om naam te maken.
Op de valreep verkocht ik dan nog wel wat producten en daar ben ik alleen maar blij mee, maar toch. Omdat jij het nu zo ervaart, moet dat maar voor iedereen zo zijn? Nee.

Ik ken er zat die erg succesvol zijn en dat al werden in een half jaar vanwege de niche (leuke goedkope producten voor jong en oud en wat de warenhuizen niet verkopen). Want ja als Wehkamp en Bol.com het ook verkopen wordt het alleen maar lastiger.

Re: Meer waarschuwen!

20
En heb net je assortiment gezien, maar bijvoorbeeld tassen en sieraden, sjaals dat verkoopt altijd op een braderie. Maar online heb je heeeeeeeel veel concurrentie daarin. En dan nog iets, ik zie je alleen hier en verder niet of lijk je daar niet actief te zijn? Je doet ook niets met winacties?
Ik heb een aantal volgers die delen op Twitter en Facebook bijna alles en kom echt heel veel tegen. Behalve Boordevol stijl.

Re: Meer waarschuwen!

21
Boordevolstijl.nl schreef:Laat ik het anders uitleggen:

Het verkopen van producten via het internet lijkt in eerste instantie lekker simpel. Zeker als je de kant en klare webshop aanbieders bekijkt. "Ga vandaag nog online met je eigen webwinkel". (Ze moeten er achter zetten: "En ben een jaar later nog aan het tobben".)

In werkelijkheid is het goed verkopen van producten via het internet veel en veel moeilijker dan veel beginners beseffen. Het lijkt me dan ook goed om o.a. via dit forum veel meer te waarschuwen dat succesvol online verkopen alleen maar kansen heeft als aan een reeks van voorwaarden wordt voldaan.

En die lijst met voorwaarden is vele malen langer dan de lijst met voorwaarden waaraan moet worden voldaan als je bijvoorbeeld op een braderie of markt gaat staan. De voorwaarden van een succesvolle verkoopdag op een markt zijn:

1. Mooi weer
2. Klanten vriendelijk te woord staan.
3. Een aantrekkelijk aanbod in je kraam.
4. Genoeg wisselgeld en bij voorkeur een pinautomaat.

Wie van jullie kan er een opsomming maken aan welke voorwaarden een beginnende webwinkelier zou moeten voldoen om er echt een succesvolle webwinkel van te maken waar hij of zij echt van kan gaan leven zonder bijbaan of uitkering?
Iemand die een succesvolle webwinkel wilt beginnen om er van te leven, hoef je geen succesvoorwaarden voor te schotelen. Die moet verstandig genoeg zijn om zelf onderzoek uit te voeren in plaats van enkele hobbyisten en professionals een aantal voorwaarden te lezen op een forum of website.

Dan kom je er vanzelf achter dat het via internet verkopen niet zo eenvoudig is als een marktkraam.

Overigens is een voorwaarde van een succesvolle verkoopdag van een webwinkel (voor kleding) ook een mooie zonnige dag.

Ik ben ook van mening dat je probeert om alle webwinkels over één kam te scheren door je eigen ervaring. Niet iedereen is na een jaar nog aan het tobben. En ben je na een jaar nog aan het tobben, heb je je misschien niet goed genoeg voorbereid. Daarnaast blijf je altijd aan het tobben, wat denk je dat bol.com stil zit nu de webwinkel goed loopt?

Re: Meer waarschuwen!

22
Boordevolstijl.nl schreef:Laat ik het anders uitleggen:

Het verkopen van producten via het internet lijkt in eerste instantie lekker simpel. Zeker als je de kant en klare webshop aanbieders bekijkt. "Ga vandaag nog online met je eigen webwinkel". (Ze moeten er achter zetten: "En ben een jaar later nog aan het tobben".)

In werkelijkheid is het goed verkopen van producten via het internet veel en veel moeilijker dan veel beginners beseffen. Het lijkt me dan ook goed om o.a. via dit forum veel meer te waarschuwen dat succesvol online verkopen alleen maar kansen heeft als aan een reeks van voorwaarden wordt voldaan.

En die lijst met voorwaarden is vele malen langer dan de lijst met voorwaarden waaraan moet worden voldaan als je bijvoorbeeld op een braderie of markt gaat staan. De voorwaarden van een succesvolle verkoopdag op een markt zijn:

1. Mooi weer
2. Klanten vriendelijk te woord staan.
3. Een aantrekkelijk aanbod in je kraam.
4. Genoeg wisselgeld en bij voorkeur een pinautomaat.

Wie van jullie kan er een opsomming maken aan welke voorwaarden een beginnende webwinkelier zou moeten voldoen om er echt een succesvolle webwinkel van te maken waar hij of zij echt van kan gaan leven zonder bijbaan of uitkering?
Ik begrijp je punt wel, maar ook hier trek je naar mijn mening teveel algemene conclusies op basis van je eigen ervaringen.

Zoals Zyra ook al aangeeft, hangt een en ander erg af van je branche. Jouw branche doet het relatief goed op markten, maar online is het veel lastiger.

Wij hebben, naast de klassieke schrijfwaren, een tijd lang een (web)winkel in antiek en brocante gehad. Geen enkel probleem om daar geschikte markten en evenementen voor te vinden. Maar probeer maar eens geschikte markten en beurzen te vinden voor klassieke schrijfwaren...
En dan nog, we hebben een aantal keren op de verzameljaarbeurs gestaan...verreweg het grootste event voor antiek en verzamelaarsobjecten. De verkoop was werkelijk waardeloos.

Bovendien gaat de vergelijking van een webwinkel (of fysieke winkel) met markten, braderieën e.d. wel een beetje mank. Een (web)winkel kan een hoofd verkoopkanaal zijn. Dat geldt niet voor markten of sta jij dan elke dag op een braderie?
Markten e.d. zijn o.a. nuttig als een extra verkoopkanaal, om je naam op te bouwen, om de reactie van klanten te testen. Leven van een webwinkel is niet makkelijk maar kan wel. Ik wil je dat nog wel eens zien doen met braderieën en markten.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Meer waarschuwen!

23
It’s all about money.

Er is handel via het internet. En dan duiken velen hierop om hun centen mee te pakken. Zojuist nog een aanbieder van Likes&Shares. Hoezo list en bedrog…

Toen Ford auto’s goed ging verkopen kwamen er ook bedrijfjes welke lucht verkochten voor de banden .. oftewel het is van alle tijden dat er derden zijn die proberen er een slaatje uit te slaan.

Dat het starten van een webwinkel anders aan het worden is denk ik ook wel. Als iemand dan toch (net als piramidespel) zonder het te overdenken instapt is dat zijn eigen fout.
Bezwaarlijker is het als een organisatie als UWV aan werkelozen het advies geeft om ‘dan maar een websjob te starten’. Van dit soort organisaties verwacht ik wel een vorm van expertise.

Maar goed, ik volg de discussie graag.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Meer waarschuwen!

24
Boordevolstijl.nl schreef: En die lijst met voorwaarden is vele malen langer dan de lijst met voorwaarden waaraan moet worden voldaan als je bijvoorbeeld op een braderie of markt gaat staan. De voorwaarden van een succesvolle verkoopdag op een markt zijn:

1. Mooi weer
2. Klanten vriendelijk te woord staan.
3. Een aantrekkelijk aanbod in je kraam.
4. Genoeg wisselgeld en bij voorkeur een pinautomaat.
De eerste van die voorwaarden is er al eentje die heel belangrijk is en waar je bovendien geen invloed op kunt uitoefenen. Daarbij ben je nog wat vergeten: een goede locatie, een betaalbare locatie, niet teveel concurrentie op de markt, en, niet onbelangrijk: voldoende kopers. Misschien ben ik nog wel wat vergeten.

Je lijstje is dus niet compleet. Ook bij offline verkopen komt meer kijken dan dat.
Als dat straks toch tegenvalt, moet daar dan ook voor gewaarschuwd worden?
Je goed voorbereiden is toch je eigen verantwoordelijkheid?

Re: Meer waarschuwen!

25
Jullie hebben gelijk dat de spullen die wij verkopen gemakkelijker op markten, fairs, braderieen en in winkels zijn te verkopen. Waarom zou iemand een kettinkje op een tas op het internet gaan bestellen als deze spullen ook fysiek te koop zijn in hun eigen omgeving.

Er zullen vast producten zijn die veel gemakkelijker verkopen via het internet. Ik had een jaar geleden ook kunnen kiezen voor artikelen die je minder of zelden in winkels ziet. Of artikelen waar veel mensen dol op zijn en deze liever niet in een winkel gaan kopen vanwege het feit dat ze niet graag gezien willen worden terwijl ze zo'n winkel in of uit lopen. Erotica bijvoorbeeld.

Laat ik het er dus op houden dat het verkopen via het internet van artikelen die je in winkels op elke hoek van de straat tegenkomt erg lastig is. In dat geval is fysieke verkoop een stuk simpeler.

Re: Meer waarschuwen!

26
Boordevolstijl.nl schreef:[…] Er zullen vast producten zijn die veel gemakkelijker verkopen via het internet. Ik had een jaar geleden ook kunnen kiezen voor artikelen die je minder of zelden in winkels ziet. Of artikelen waar veel mensen dol op zijn en deze liever niet in een winkel gaan kopen vanwege het feit dat ze niet graag gezien willen worden terwijl ze zo'n winkel in of uit lopen.
In deze post ben je zowel eerlijker als realistischer:

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic. ... 641#p69641

Het plaatst dat hele "waarschuw anderen voor een potentiële ramp" ook in een compleet ander daglicht.
StoreCore.io

Re: Meer waarschuwen!

27
Boordevolstijl.nl schreef:Laat ik het er dus op houden dat het verkopen via het internet van artikelen die je in winkels op elke hoek van de straat tegenkomt erg lastig is. In dat geval is fysieke verkoop een stuk simpeler.
En ook die conclusie deel ik niet. Kijk naar de kledingbranche: op elke hoek van de straat vind je kledingwinkels. Als er een branche is waarvan je een paar jaar geleden dacht dat klanten de producten toch echt in een winkel zouden willen zien en passen dan is het wel kleding. En toch is het inmiddels de normaalste zaak om dat online te bestellen.

Of neem wijn. Heel lang werd dit als een heel moeilijke markt gezien om online te verkopen. Maar de laatste tijd zijn er verschillende grotere en succesvolle wijn webwinkels.

De meeste producten zijn online te verkopen, denk ik. Maar sommige branches zijn heel moeilijk geworden om binnen te treden, zoals kleding en consumentenelectronica. Dat is niet omdat ze op elke hoek van de straat fysiek te koop zijn, maar omdat je inmiddels investeerders met diepe zakken moet hebben om die markten nog binnen te komen.

Om als kleinere speler succesvol te kunnen zijn, heb je een niche nodig. Niet een niche van producten die niet in fysieke winkels worden verkocht, maar een niche van producten die online nog niet te veel worden verkocht, en niet snel interessant worden voor de grote spelers.

Ik begrijp ook niet waarom je denkt dat het makkelijker is om een product fysiek te verkopen dat al op elke hoek van de straat, fysiek dus, te koop is. Dat klinkt toch wel heel tegenstrijdig...
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Meer waarschuwen!

28
Ik laat de boel eens even een paar maanden rusten en ga wat leuks doen in mijn vrije tijd. Wie weet krijg ik mijn webwinkel nog wel eens ooit van de grond met producten die voor ons gemakkelijker via het internet te verkopen zijn.

Re: Meer waarschuwen!

29
Boordevolstijl.nl schreef:Ik laat de boel eens even een paar maanden rusten en ga wat leuks doen in mijn vrije tijd. Wie weet krijg ik mijn webwinkel nog wel eens ooit van de grond met producten die voor ons gemakkelijker via het internet te verkopen zijn.
Het is waar dat je online veel concurrentie hebt, maar onmogelijk is het zeker niet.

Maar ik maak uit je woorden op dat je het op dit moment allemaal niet zo leuk vind. Ik kan me wel voorstellen dat het frustrerend is als je niet het succes hebt dat je graag wilt en in de tijd die je voor ogen had. Maar frustratie kan ook verlammend werken, waardoor je dus niks meer doet. Succes komt niet vanzelf.

Je probeert vanalles. Dat moet ik je nageven. Webwinkel, markten, shop-in-shop. Maar ik heb het idee dat je niet heel veel geduld hebt. Of niet geheel realistische verwachtingen. Het kost tijd.

Sinds begin dit jaar zijn we vol bezig met social media. Kost enorm veel tijd. Ik verwacht er de komende tijd echter vrijwel niks van. Het kost tijd voor dat dat iets oplevert. We hebben nu eenmaal geen diepe zakken en een flink team medewerkers tot onze beschikking.

Wat ik wil zeggen is dat je realistisch moet proberen te zijn in je verwachtingen. Niet te snel veel resultaat verwachten. Anders wordt het frustrerend. En door de frustratie geef je nog sneller op. En dan is de cirkel is rond...

Als ik je een tip mag geven voor je webwinkel: Zoek een duidelijke niche. Als ik naar je assortiment kijk is het op zich allemaal wel leuk, maar niet onderscheidend. Een beetje vanalles wat. Hoe breder je assortiment, hoe meer concurrentie je jezelf op de hals haalt. En op elk van je categorieën is er dan wel een concurrent te vinden die het beter doet.

Neem bijvoorbeeld kleding: Je gaat geen algemene kleding website beginnen (tenzij je investeerders hebt). Je zoekt een niche, zoals vintage stijl kleding: Niet teveel concurrentie; een enthousiaste duidelijk definieerbare en dus benaderbare doelgroep, en groot genoeg.

Ook in jouw branche is het best mogelijk een niche te kiezen. Toen wij ons nog op interieur en antiek richten hadden we ook een duidelijke niche: Jugendstil, Art Deco, Belle Epoque, oftwel de laatste grote stijlperiodes. Duidelijk af te bakenen, duidelijke doelgroep. (helaas is de antiekmarkt volledig ingestort :( )
Het kan echt wel.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Meer waarschuwen!

30
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga de komende weken eens rustig nadenken welke artikelen we zouden kunnen gaan verkopen die de consument niet overal kan kopen. En het aanpassen van mijn assortiment van veel te breed naar een veel smaller assortiment lijkt me ook geen gek idee. Dan kan ik wat meer gericht gaan adverteren en gericht gaan inkopen.

Ondertussen hebben we vanavond een gesprek met de eigenaar van een al langer bestaande shop in the shop winkel in Oirschot (Noord Brabant). We zullen eens kijken wat ze ons allemaal te bieden hebben.