Hallo allemaal,
Ik wil een dropshipping webshop gaan beginnen. Nu kwam ik echter met een pittige vraag. Normaal gesproken moet je, als je iets buiten de Europese Unie inkoopt, geen BTW betalen mits dit product minder dan 22 euro heeft gekost. Dat betekend dus dat ik producten onder de 22 euro BTW vrij zou kunnen kopen.
De vraag is nu. Als ik deze producten doorverkoop (zoals dropshipping dus werkt), telt dan de prijs die IK voor het product betaal, of telt dan de prijs die mijn KLANT voor het pakketje betaald heeft? Dit bepaald namelijk precies of ik nou boven of onder de 22 euro zit.
Op internet staat namelijk dat je moet kijken naar de waarde van een pakket. Maar wie bepaald dan de waarde die geld voor de douane? De leverancier of ikzelf?
Ik hoop dat ik deze vraag op de goede plek stel. Zo niet dan zou ik het zeer op prijs stellen als iemand me kan helpen deze vraag bij de juiste persoon te krijgen.
Alvast bedankt voor alle hulp,
Bas
Re: Importrechten op dropshipping
2De douane kijkt naar het factuur bij het pakket. Als er geen factuur bij zit zullen ze een schatting maken. Ik heb regelmatig meegemaakt dat producten (zelfs onder de 22 euro, maar met een bedrag op de verpakking in dollars) gewoon betaald moesten worden.
3Dropshipping met een leverancier buiten de Europese Unie zal ook niet lekker werken. Als ze een keer extra moeten betalen zijn ze niet blij en komen ze bij jou om het geld terug te krijgen.
4Jij koopt het artikel in bij je leverancier, en jij krijgt daar een factuur voor. Jouw inkoopprijs is dus bepalend, niet wat jij doorberekent aan je klant.
Wat is jouw motivatie om aan dropshipping te doen? Dat je geen investering in voorraad hoeft te doen? Met als gevolg dat je klant lang moet wachten op zijn bestelling. Maar hoe ga je die levertijd uitleggen aan je klant?
Daarnaast, als jij een ondernemer bent voor de Belastingdienst, kun je die BTW die je bij inkoop betaalt, toch terugvragen. Dus heb je toch geen voordeel bij die €22,- grens?
Het enige voordeel is eventuele invoerrechten.
Wat is jouw motivatie om aan dropshipping te doen? Dat je geen investering in voorraad hoeft te doen? Met als gevolg dat je klant lang moet wachten op zijn bestelling. Maar hoe ga je die levertijd uitleggen aan je klant?
Daarnaast, als jij een ondernemer bent voor de Belastingdienst, kun je die BTW die je bij inkoop betaalt, toch terugvragen. Dus heb je toch geen voordeel bij die €22,- grens?
Het enige voordeel is eventuele invoerrechten.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
5Zijn angst is boze klanten denk ik als deze ook nog eens invoerrechten en BTW mogen aftikken aan de deur. In mijn ogen is op deze manier zaken doen kansloos maar dat is de vraag niet.
6Enorm bedankt voor de uitleg Sjoerd. Daar kan ik wat mee.
Voor alle andere mensen die mijn situatie niet begrijpen:
Voor de duidelijkheid. De situatie is dat de producten die ik inkoop allemaal onder de 22 euro zijn. Dus kosten voor BTW en invoerrechten heb ik niet. Als je pakketje boven de 22 euro is zijn die er wel en die zijn vrij pittig, namelijk dus 19% BTW en een vast bedrag van ongeveer 10 euro extra. Dit verdubbeld bijna de prijs. In dit geval zou de douane dus een brief sturen naar het verzendadres: in mijn geval dus de klant. Die persoon krijgt ineens een brief dat hij 15 euro aan de douane moet gaan betalen. Dat kun je als webshop natuurlijk niet maken. Daar kun je je klant niet mee opzadelen. Dat is waarom dit zo belangrijk voor mij is.
Dan op de vraag waarom ik buiten de EU Dropship... Lijkt me niet zo moeilijk. Azie is goedkoop.
Dan op de vraag hoe ik de verzendtijd "uit ga leggen". Ik leg helemaal niets uit. Dat staat er gewoon bij. Deze is bij mij maximaal 10 werkdagen dus dat is zoieso al geen ramp, en als mensen hierdoor niets hoeven te betalen voor verzending vinden ze dat prima.
Onbegrijpelijk dat niemand hier het voordeel van dropshipping buiten de EU inziet.
Voor alle andere mensen die mijn situatie niet begrijpen:
Voor de duidelijkheid. De situatie is dat de producten die ik inkoop allemaal onder de 22 euro zijn. Dus kosten voor BTW en invoerrechten heb ik niet. Als je pakketje boven de 22 euro is zijn die er wel en die zijn vrij pittig, namelijk dus 19% BTW en een vast bedrag van ongeveer 10 euro extra. Dit verdubbeld bijna de prijs. In dit geval zou de douane dus een brief sturen naar het verzendadres: in mijn geval dus de klant. Die persoon krijgt ineens een brief dat hij 15 euro aan de douane moet gaan betalen. Dat kun je als webshop natuurlijk niet maken. Daar kun je je klant niet mee opzadelen. Dat is waarom dit zo belangrijk voor mij is.
Dan op de vraag waarom ik buiten de EU Dropship... Lijkt me niet zo moeilijk. Azie is goedkoop.
Dan op de vraag hoe ik de verzendtijd "uit ga leggen". Ik leg helemaal niets uit. Dat staat er gewoon bij. Deze is bij mij maximaal 10 werkdagen dus dat is zoieso al geen ramp, en als mensen hierdoor niets hoeven te betalen voor verzending vinden ze dat prima.
Onbegrijpelijk dat niemand hier het voordeel van dropshipping buiten de EU inziet.
7Onbegrijpelijk dat jij de vragen niet goed opvat Cyranh.
Iedereen, zelfs mn neefje van 8, snapt het voordeel van dropshipping buiten de EU.
Vraag is of jij ook de nadelen inziet.
Bijvoorbeeld: Jij bent verantwoordelijk voor de producten. Als er iets mis is, ben jij verantwoordelijk. Als iemand gewond raakt door het product, ben jij verantwoordelijk.
Zonder enkele controle over de producten lijkt mij dat een spannende zaak.
Ook is de levertijd van 10 dagen niet zeker, omdat er altijd vertraging op kan treden. Dan maar niet te spreken als een klant een briefje krijgt van de douane. Dit is simpelweg niet volledig onder je controle, ook niet als je bedragen onder de 22 euro hebt.
Iedereen, zelfs mn neefje van 8, snapt het voordeel van dropshipping buiten de EU.
Vraag is of jij ook de nadelen inziet.
Bijvoorbeeld: Jij bent verantwoordelijk voor de producten. Als er iets mis is, ben jij verantwoordelijk. Als iemand gewond raakt door het product, ben jij verantwoordelijk.
Zonder enkele controle over de producten lijkt mij dat een spannende zaak.
Ook is de levertijd van 10 dagen niet zeker, omdat er altijd vertraging op kan treden. Dan maar niet te spreken als een klant een briefje krijgt van de douane. Dit is simpelweg niet volledig onder je controle, ook niet als je bedragen onder de 22 euro hebt.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
8En iemand koopt drie artikelen bij je dan heb je de extra kosten voor de klant toch (hoe los je dat op?).
En een ander koopt er eentje en besluit deze toch maar terug te sturen. Die komt naar de winkel dus naar jou toe. (Krijg je toch voorraad, wat doe je daar mee?)
En een ander koopt er eentje en besluit deze toch maar terug te sturen. Die komt naar de winkel dus naar jou toe. (Krijg je toch voorraad, wat doe je daar mee?)
9Een groot deel uit Azië is rotzooi. Wij bestellen best veel wat gewoon in de prullenbak verdwijnt, of naar familie/vrienden gaat. Het is een blijft een gok qua kwaliteit. Je moet dat bij sommige aanbieders zelfs per keer gaan controleren.
10Ik zou nooit producten uit Azië zonder ze zelf gezien te hebben naar de klant laten sturen. Men heeft daar een heel andere mentaliteit. Hebben ze iets niet op voorraad, dan sturen ze rustig iets anders op wat er op lijkt (of zelfs dat niet). En dan mag jij het uitleggen aan de klant.
Omdat er douane tussen zit kan je die 10 leverdagen nooit garanderen. Als het pakje wordt vastgehouden bij de douane, kan je er zo een week of meer bij optellen. Ik importeer veel uit China. Ondanks dat ik altijd vraag om het echte bedrag op de papieren te zetten, doen ze dat nooit. Dat weet de douane ook. Dus die vertrouwen pakjes uit die regio niet en dan zal het toch wel regelmatig gebeuren dat er aan de deur wel extra betaald moet worden. Ook een beetje lullig naar je klant toe.
Als je producten uit China laat komen, zit je ook nog met het Chinees Nieuwjaar. Dan ligt het daar twee, drie weken helemaal plat. Geen producten.
En inderdaad: wat doe je als een klant meerdere producten besteld? Retouren?
Wat als iets kapot bij de klant aankomt? Weer 10 dagen wachten op vervanging?
Heb je alle producten die je gaat verkopen zelf wel in het echt in je handen gehad? Weet je wat je verkoopt? Wat is de kwaliteit?
De kwaliteit kan per keer verschillen. Ziet het er de eerste keer fantastisch uit, de tweede keer is het bagger. Dat is mij ook al een aantal keer overkomen.
Dat zijn toch wel dingen waar je rekening mee moet houden.
Omdat er douane tussen zit kan je die 10 leverdagen nooit garanderen. Als het pakje wordt vastgehouden bij de douane, kan je er zo een week of meer bij optellen. Ik importeer veel uit China. Ondanks dat ik altijd vraag om het echte bedrag op de papieren te zetten, doen ze dat nooit. Dat weet de douane ook. Dus die vertrouwen pakjes uit die regio niet en dan zal het toch wel regelmatig gebeuren dat er aan de deur wel extra betaald moet worden. Ook een beetje lullig naar je klant toe.
Als je producten uit China laat komen, zit je ook nog met het Chinees Nieuwjaar. Dan ligt het daar twee, drie weken helemaal plat. Geen producten.
En inderdaad: wat doe je als een klant meerdere producten besteld? Retouren?
Wat als iets kapot bij de klant aankomt? Weer 10 dagen wachten op vervanging?
Heb je alle producten die je gaat verkopen zelf wel in het echt in je handen gehad? Weet je wat je verkoopt? Wat is de kwaliteit?
De kwaliteit kan per keer verschillen. Ziet het er de eerste keer fantastisch uit, de tweede keer is het bagger. Dat is mij ook al een aantal keer overkomen.
Dat zijn toch wel dingen waar je rekening mee moet houden.
11Als je al weet dat je met een dergelijk webwinkeltje niet rijk zult worden, laat staan snel rijk en dat je waarschijnlijk alleen maar een hoop ellende krijgt en veroorzaakt op deze manier, waarom begin je er dan überhaupt aan?
12Even weer ontopic: Je theorie klopt niet volgens mij.
Om te beginnen: Ben je particulier of ondernemer? Als je particulier inkoopt dan telt het bedrag die jij betaalt, maar alleen als je het volgens de regels doet. En dan moet je even verder denk dan alleen die ene order. Als je een pakketje van 22 euro (ver)koopt zou het werken, maar dropshipping werkt niet omdat je dan tientallen of (hopelijk meer dan) honderden pakketjes van 22 euro hebt. Uiteindelijk telt dus je verzamelfactuur aan het einde van de maand. Daarover reken je af. Aangezien jij de klant bent bij de leverancier (want jij betaalt de leverancier) moet jij (wettelijk gezien) dus de bedragen bij elkaar optellen en koop je dus meer in dan 22 euro.
Jouw klant heeft er niets mee te maken, want die importeert niet. Tenminste, als jij je papierwerk op orde hebt. In de praktijk zijn er vast belastingontduikende constructies denkbaar, maar daarvoor is dit forum wat minder geschikt.
Om te beginnen: Ben je particulier of ondernemer? Als je particulier inkoopt dan telt het bedrag die jij betaalt, maar alleen als je het volgens de regels doet. En dan moet je even verder denk dan alleen die ene order. Als je een pakketje van 22 euro (ver)koopt zou het werken, maar dropshipping werkt niet omdat je dan tientallen of (hopelijk meer dan) honderden pakketjes van 22 euro hebt. Uiteindelijk telt dus je verzamelfactuur aan het einde van de maand. Daarover reken je af. Aangezien jij de klant bent bij de leverancier (want jij betaalt de leverancier) moet jij (wettelijk gezien) dus de bedragen bij elkaar optellen en koop je dus meer in dan 22 euro.
Jouw klant heeft er niets mee te maken, want die importeert niet. Tenminste, als jij je papierwerk op orde hebt. In de praktijk zijn er vast belastingontduikende constructies denkbaar, maar daarvoor is dit forum wat minder geschikt.

Nu op mijn weblogs:
13Ik ben sinds vandaag ook maar lid geworden van dit forum(Naast Higherlevel en Hallo van de KVK waarop ik al geruime tijd actief ben)
Met verbazing heb ik het verhaal over dropshipping gelezen. Om direct on topic te gaan. Formeel is de waarde die bij de douane aangifte aangegeven moet worden de daadwerkelijk verkoop prijs aan de consument. Alle winsten die gemaakt worden tot aan het moment van douane aangifte maken onderdeel uit van de douane waarde.
Los daarvan zie ik dropshipping van buiten de EU, omdat je met de douane te maken hebt niet echt als een geweldig iets.
Met verbazing heb ik het verhaal over dropshipping gelezen. Om direct on topic te gaan. Formeel is de waarde die bij de douane aangifte aangegeven moet worden de daadwerkelijk verkoop prijs aan de consument. Alle winsten die gemaakt worden tot aan het moment van douane aangifte maken onderdeel uit van de douane waarde.
Los daarvan zie ik dropshipping van buiten de EU, omdat je met de douane te maken hebt niet echt als een geweldig iets.
14Ik zelf ben helaas ervaringsdeskundige op het gebied van dropshipping vanuit China, gelukkig vrij snel mee gestopt.
Om een lang verhaal kort te maken, hier de nadelen:
- Levertijd is 2 tot en met 6 weken.
- Aankoop word zonder pardon in back order geplaatst terwijl ze toch echt op hun website vermelden dat het product binnen 24 uur verscheept zou worden.
- Producten komen soms defect aan of het komt niet overeen met de aankoop.
- Of producten komen helemaal niet aan.
- Gebruik je PayPal, krijg je de ene claim na de andere aan je broek.
- Boze kopers.
- Zie de rest van de opmerkingen van andere forum leden.
Dropshipping is een uitstekende manier van verkopen, maar....
- Betrouwbare leveranciers
- Binnen de EU
Om een lang verhaal kort te maken, hier de nadelen:
- Levertijd is 2 tot en met 6 weken.
- Aankoop word zonder pardon in back order geplaatst terwijl ze toch echt op hun website vermelden dat het product binnen 24 uur verscheept zou worden.
- Producten komen soms defect aan of het komt niet overeen met de aankoop.
- Of producten komen helemaal niet aan.
- Gebruik je PayPal, krijg je de ene claim na de andere aan je broek.
- Boze kopers.
- Zie de rest van de opmerkingen van andere forum leden.
Dropshipping is een uitstekende manier van verkopen, maar....
- Betrouwbare leveranciers
- Binnen de EU