Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

1
Ik zie dat grote webshops als Neckermann en Wehkamp de optie gratis retourneren hebben. Ik wil dat ook heel graag, maar ik weet niet hoe ik dat financieel kan dekken. Er moet toch een manier zijn om elke keer 6,75 te voorkomen? Dat kan ik me niet veroorloven... 'k ben nog een hele kleine webshop. Of doen alleen grote winkels dat?

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

2
Blijkbaar heb je een erg lage marge op je producten, wellicht verhogen om retourkosten te dekken.

Een zending kost vrijwel nooit €6,75 binnen Nederland, alleen als je als consument via PostNL verzend. Je kan je klant bijvoorbeeld een gefrankeerde sticker toesturen. Hierdoor profiteer je van je eigen verzendprijzen en hoef je niet de door de klant betaalde verzendkosten te vergoeden.

En ja, grote bedrijven hebben grotere volumes en kunnen dus goedkoper verzenden.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

3
Nou de klant betaald, en echt niet alle "grote" (want wat is groot? ze zijn beter bekend, maar niet altijd groot) webwinkels bieden gratis retour aan.

Je zou de productprijzen dan ook in de gaten moeten houden, deze is dan ook vaak duurder dan bij vele andere. Toch bestellen ze sneller bij Wehkamp, omdat het een bekende webwinkel is en ze daar al eerder toch goede ervaringen mee hebben gehad. Overigens heb je gekeken naar de verzendkosten van Wehkamp? Je betaald dan €5,95!!! terwijl het soms gewoon door de brievenbus past! Zo irritant.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

4
Je kunt gebruik maken van een antwoordnummer. De pakkettarieven bij antwoordnummers zijn trouwens lachwekkend:

0 - 5 kg € 7,74
5 - 10 kg € 10,11
10 - 20 kg € 11,78
20 - 30 kg € 14,09

De meest voordelige en nette oplossing zou zijn om de klant een retourlabel aan te bieden zoals hierboven wordt aangegeven.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

5
Zyra schreef:Nou de klant betaald, en echt niet alle "grote" (want wat is groot? ze zijn beter bekend, maar niet altijd groot) webwinkels bieden gratis retour aan.

Je zou de productprijzen dan ook in de gaten moeten houden, deze is dan ook vaak duurder dan bij vele andere. Toch bestellen ze sneller bij Wehkamp, omdat het een bekende webwinkel is en ze daar al eerder toch goede ervaringen mee hebben gehad. Overigens heb je gekeken naar de verzendkosten van Wehkamp? Je betaald dan €5,95!!! terwijl het soms gewoon door de brievenbus past! Zo irritant.
Inderdaad, niet alleen grote winkels bieden 'gratis retour' aan.
Maar dat een winkel gratis retouren aanbiedt, betekent nog niet dat er winst wordt gemaakt. Zo maakte Zalando in 2012 gewoon 8% brutoverlies.

Jouw denkwijze is nou precies die van vele consumenten. Je vind €5,95 té veel, omdat een zending door de brievenbus zou passen. Weet je wel wat er allemaal in die €5,95 zit verwerkt? Loonkosten van magazijnmedewerkers, het magazijn, wellicht een euro ter compensatie voor de gratis retourzendingen etc. Als jij ergens €6,75 aan verzendkosten betaald, dan betekent dat nog niet direct dat én de zending door PostNL wordt aangeboden én per pakketpost wordt verzonden. Al zal dat in het geval van €6,75 wel vaak zijn.. En dan vergeet men nog dat er 21% btw over moet worden afgedragen.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

6
RicardoV schreef: Jouw denkwijze is nou precies die van vele consumenten.
Dat lijkt me juist goed dat ze als een consument denkt. Het is de beleving van de klant die bepaalt welke retour strategie 'nodig' is. Daarom maak ik me ook druk/zorgen om de praktijken van de Zalando's van deze wereld die die belevenis van klanten sturen door met verlies gratis retouren aan te bieden tot ze voldoende marktaandeel en schaalvoordeel hebben om het kostendekkend te maken.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

7
Wij noemen het geen "Verzendkosten" maar "verzenden en verwerken". Daar komt bij dat we dozen van 1-3 euro per stuk gebruiken en vaak het nodige opvulmateriaal kwijt zijn. Een zending kost, alleen aan materiaal en verzendkosten, gemiddeld 8 euro). We rekenen onder de € 50,- slechts € 4,50 en daarboven niets.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

8
henk-k schreef:Wij noemen het geen "Verzendkosten" maar "verzenden en verwerken". Daar komt bij dat we dozen van 1-3 euro per stuk gebruiken en vaak het nodige opvulmateriaal kwijt zijn. Een zending kost, alleen aan materiaal en verzendkosten, gemiddeld 8 euro). We rekenen onder de € 50,- slechts € 4,50 en daarboven niets.
De consument heeft geen flauw idee, dat verzenddozen idd zomaar zo'n 3 euro kunnen kosten. De consument krijgt het pakketje en stampt vervolgens je 'gloednieuwe' doos van 3 euro in de papierbak.
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

9
RicardoV schreef:
Zyra schreef:Nou de klant betaald, en echt niet alle "grote" (want wat is groot? ze zijn beter bekend, maar niet altijd groot) webwinkels bieden gratis retour aan.

Je zou de productprijzen dan ook in de gaten moeten houden, deze is dan ook vaak duurder dan bij vele andere. Toch bestellen ze sneller bij Wehkamp, omdat het een bekende webwinkel is en ze daar al eerder toch goede ervaringen mee hebben gehad. Overigens heb je gekeken naar de verzendkosten van Wehkamp? Je betaald dan €5,95!!! terwijl het soms gewoon door de brievenbus past! Zo irritant.
Inderdaad, niet alleen grote winkels bieden 'gratis retour' aan.
Maar dat een winkel gratis retouren aanbiedt, betekent nog niet dat er winst wordt gemaakt. Zo maakte Zalando in 2012 gewoon 8% brutoverlies.

Jouw denkwijze is nou precies die van vele consumenten. Je vind €5,95 té veel, omdat een zending door de brievenbus zou passen. Weet je wel wat er allemaal in die €5,95 zit verwerkt? Loonkosten van magazijnmedewerkers, het magazijn, wellicht een euro ter compensatie voor de gratis retourzendingen etc. Als jij ergens €6,75 aan verzendkosten betaald, dan betekent dat nog niet direct dat én de zending door PostNL wordt aangeboden én per pakketpost wordt verzonden. Al zal dat in het geval van €6,75 wel vaak zijn.. En dan vergeet men nog dat er 21% btw over moet worden afgedragen.
Dus iedereen moet dan maar weer €5,95 aanbieden? Want er zit van alles in voor de medewerkers? Bol.com heeft dat toch ook niet? Maximaal €1,99 onder de €20,-! Er zijn gewoon genoeg webwinkels die schappelijkere prijzen vragen ook al zijn ze "groot".

En ga mij niet vertellen dat Zalando verlies draaide, want dat roep ik al een hele tijd. Mensen moeten niet denken dat als bedrijven een dikke naam hebben gemaakt dat die bedrijven ook gezond zijn.

Er zijn webwinkeliers die zeuren dat hun webshop niet loopt, dan geven wij aan van joh waarom moet ik bij jou dan € 6,75 betalen voor een verzending? Sommige zeggen zelfs € 8,50 omdat het verzekerd verzonden wordt. Deze shops kennen MyParcel etc nog niet! Daarbij verhoog je productprijs en schroef de verzendprijs naar beneden of heb het een beetje voor lief die kosten.

Dan gaan we het over retour hebben, er is weinig mis als de klant het zelf voor z'n rekening moet nemen. Dit is bij grote bedrijven soms ook, want echt lang niet iedereen bied gratis retour aan.

Een brievenbuszending van €5,95 is gewoon absurd en dat mag ik vinden. Hoe groter je bedrijf hoe meer korting! Dus zoals bij Wehkamp, waarbij de producten OOK NIET de goedkoopste zijn vind ik het fors en zeker als ik iets koop en eigenlijk niet eens retour hoef te sturen.

Oh ze hebben trouwens voor andere producten € 1,95, maar ja mode? Dat blijft nog wel altijd € 5,95.
Voor het verzendklaar maken, controleren en afleveren van de bestelling betaal je een bijdrage afhankelijk van de artikelsoort. Je betaalt alleen verzendkosten als je besluit artikelen te behouden. Retourneren is gratis.

Bron: http://www.wehkamp.nl
Vooral mode valt daaronder en waarom? Zo dekken ze de retourzending. Maar dan nog als ik er behoorlijk wat geld voor uitgeef voor kleding op laten sturen verwacht ik niet dat het neerploft op mijn mat, maar gewoon netjes aan de deur wordt afgeleverd.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

10
Be-Slank schreef:
henk-k schreef:Wij noemen het geen "Verzendkosten" maar "verzenden en verwerken". Daar komt bij dat we dozen van 1-3 euro per stuk gebruiken en vaak het nodige opvulmateriaal kwijt zijn. Een zending kost, alleen aan materiaal en verzendkosten, gemiddeld 8 euro). We rekenen onder de € 50,- slechts € 4,50 en daarboven niets.
De consument heeft geen flauw idee, dat verzenddozen idd zomaar zo'n 3 euro kunnen kosten. De consument krijgt het pakketje en stampt vervolgens je 'gloednieuwe' doos van 3 euro in de papierbak.
Mag dan toch hopen dat je de €3,- ergens in je productprijs dan hebt verwerkt? En mag toch ook wel een beetje hopen dat jullie niet alleen maar nieuwe producten gebruiken? Dus dozen en opvulmateriaal hergebruiken? Scheelt ook qua kosten. Krijg genoeg dozen binnen die gewoon nieuw zijn en nauwelijks tot geen beschadiging hebben opgelopen met transport en ik kan hergebruiken.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

12
partijen zoals Bol.com, Wehkamp etc zijn zo groot dat ze PostNL wel even de wet voorschrijven hoor. Denk maar aan Amazon. Als DHL de afgesproken SLA niet haald gaat de directie daar op het matje.

Gratis retourneren heeft niet zozeer te maken met wat het verzenden kost (al zal je inderdaad wel goede tarieven moeten afspreken met de vervoerder) maar met de naam die je wil maken en de budgetten. De kleinere webwinkels zoals vele (niet allemaal) hier denken in orders. Want tja als deze order terugkomt met gratis retour is mijn winst weg. De grote jongens berekenen gewoon een percentage van de verwachte retouren. Aan de andere kant krijgen ze een X percentage van klanten die juist bij hun shopt vanwege die voorwaarden. Dan is het nog een rekensom wat voor marge je op de producten moet gooien om het rendabel over de hele linie te maken. En als je veel extra klanten krijgt en weinig retouren kan het zelfs pure winst zijn. Ondanks dat je de retouren betaald.

*denkt diep na*

Misschien ga ik het wel aanbieden. Mijn retouren zijn te verwaarlozen..... (omdat het allemaal zo mooi is :D )
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

13
Zyra schreef: Mag dan toch hopen dat je de €3,- ergens in je productprijs dan hebt verwerkt? En mag toch ook wel een beetje hopen dat jullie niet alleen maar nieuwe producten gebruiken? Dus dozen en opvulmateriaal hergebruiken? Scheelt ook qua kosten. Krijg genoeg dozen binnen die gewoon nieuw zijn en nauwelijks tot geen beschadiging hebben opgelopen met transport en ik kan hergebruiken.
B2B hergebruiken we wel dozen, maar naar B2C gebruiken we enkel nieuwe dozen, gelukkig zijn deze dozen lang niet altijd 3 euro. Maar we verzenden teveel om het alleen met de dozen van leveranciers te doen.
http://www.Be-Slank.nl eiwitdieet voor verantwoord afvallen!

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

14
Heb laatst met iemand gesproken die bij PostNL werkt. Die had het erover dat Bol.com een jaar of 2 geleden een contract heeft afgesloten voor 60 miljoen pakketten te versturen (misschien dat het niet helemaal klopt, maar het ging om miljoenen, dus dan kan je al nagaan wat dat met de verzendkosten per pakket doet). Ze gaf aan dat ze hier inmiddels al ruim overheen zijn gegaan en dit 'contract' nog niet zijn looptijd had volgemaakt. Moet je nagaan! Dat is wat andere koek dan 500-1000 pakketten op jaarbasis zoals de meeste kleine webshop zullen hebben.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

15
Hilda schreef:Heb laatst met iemand gesproken die bij PostNL werkt. Die had het erover dat Bol.com een jaar of 2 geleden een contract heeft afgesloten voor 60 miljoen pakketten te versturen (misschien dat het niet helemaal klopt, maar het ging om miljoenen, dus dan kan je al nagaan wat dat met de verzendkosten per pakket doet). Ze gaf aan dat ze hier inmiddels al ruim overheen zijn gegaan en dit 'contract' nog niet zijn looptijd had volgemaakt. Moet je nagaan! Dat is wat andere koek dan 500-1000 pakketten op jaarbasis zoals de meeste kleine webshop zullen hebben.
En ja met zo'n mooi contract kun je ook tegen PostNL zeggen van jullie moeten mijn pakketten nog na 23:00 verwerken. Vandaar dat ze zeggen voor 23:00 besteld, morgen in huis.

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

16
Zyra schreef:En ja met zo'n mooi contract kun je ook tegen PostNL zeggen van jullie moeten mijn pakketten nog na 23:00 verwerken. Vandaar dat ze zeggen voor 23:00 besteld, morgen in huis.
Dat zeggen ze inderdaad, maar halen ze het ook? :|

Re: Gratis retourneren - Hoe doe je dat?

17
Ward schreef:
Zyra schreef:En ja met zo'n mooi contract kun je ook tegen PostNL zeggen van jullie moeten mijn pakketten nog na 23:00 verwerken. Vandaar dat ze zeggen voor 23:00 besteld, morgen in huis.
Dat zeggen ze inderdaad, maar halen ze het ook? :|
Lang niet altijd, maar moet zeggen dat het bij mij wel 99% goed is gegaan. Maar ik bestel dan ook echt bij Bol.com zelf en niet bij andere verkopers. Dat heb ik vorig jaar 1x gedaan.

Dag 1 en verkoper zegt: op voorraad, dus je besteld.
Dag 2: het wordt verstuurd.
Dag 3: nog niets binnen, dus kijken op Bol.com bij de verkoper hoe het zit en dan tegenkomen dat het niet op voorraad is.
Dus e-mailen naar de verkoper.
Dag 4: antwoord dat het helemaal niet meer op voorraad was en voorlopig ook uitverkocht zou zijn.

Dus maar via een andere site gekocht, omdat Bol.com het zelf ook niet had.