Voor mijn webwinkel probeer ik momenteel een factuur te maken die voldoet aan de NL-wetgeving en duidelijk is voor mijn klanten. Het gaat om een Magento winkel waar voor de facturatie gebruik wordt gemaakt van de module van Fooman (Fooman Pdf Customiser).
De (on)overzichtelijkheid zit met name in de BTW voor zowel de verzendkosten als de producten. Het product wordt in de winkel inclusief BTW getoond. De producten worden nagenoeg alleen verkocht aan particulieren. De verzendkosten bedragen (inclusief BTW) €10,-.
De belastingdienst zegt het volgende:
Vermeldt u op uw facturen altijd de volgende basisgegevens:
....
- Het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw. Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is.
- het btw-tarief dat u in rekening brengt
- het btw-bedrag
Optie 1
De prijzen worden ex BTW op de factuur getoond. De BTW wordt bij het subtotaal opgeteld en het totaal bedrag (Grand total) is inclusief BTW. Bij deze factuur vind ik de weergave van de verzendkosten onduidelijk. Het lijkt nu alsof de verzendkosten slechts €8 bedragen.
Optie 2:
Alle prijzen worden inclusief BTW getoond. Bij het totaal bedrag wordt een onderscheid gemaakt tussen inclusief en exclusief BTW.
Vraag
Hoe zien de facturen er bij jullie uit en welke optie heeft jullie voorkeur? Vanzelfsprekend moet mijn factuur voldoen aan de Nederlandse regelgeving.