SEO?

1
Vaak wordt mij gevraagd: "Wouter, hoe komt het toch dat jouw site zo hoog in de zoekmachines staat? Hoe heb je je es ee oo gedaan?". Ook op dit forum zie ik ook veel mensen vragen hoe ze hoger in de zoekmachines kunnen komen of hoe ze zich moeten aanmelden bij een zoekmachine. Vaak komen daar antwoorden op met veel luxe termen als "metatags" "sitemap" "zoekmachinevriendelijke url" "linkbuilding" "pagerank" en meer van dat fraais. "Leuk, maar wat schiet je daar nu feitelijk mee op?" vraag ik mij hardop af. 99 van de 100 mensen die met een soortgelijk vraagstuk zitten die hebben een website waar duidelijk aan te zien is dat er te weinig aandacht gegeven is aan de daadwerkelijke inhoud van de site.

Denk eens vanuit jouw bezoeker. Zal de bezoeker blij zijn als de metatags & description en sitemap ingevuld zijn? Zal die blij zijn met zoekmachine vriendelijke url's of met 300 sites met hoge pagerank die naar jouw site linken?

En denk nu eens vanuit de zoekmachine. Wat wil die? Wil die graag sites met mooie metatags etc. voorschotelen aan de bezoeker of zou die een site waar de bezoeker echt op zit te wachten willen voorschotelen?

Kortom, zorg nou eerst eens dat je site een mooie bron van informatie is. Duidelijke, Nederlandstalige omschrijvingen bij de producten. Niet gekopieerd van de leverancier of concurrent maar zelf getypt. Vul het geheel aan met mooie afbeeldingen en je bent al een heel eind op weg naar een succesvolle webshop. Als je dat allemaal voor mekaar hebt dan kan je eens kijken naar secundaire dingen als SEO.

Re: SEO?

2
Helemaal eens! Amen! Props & kudos! ...Maar Wouter, los van dat ik het stiekem met je eens ben, dat mensen die het jou vragen volgens jou beter zich ergens anders op kunnen richten wil toch niet zeggen dat de leden van dit forum ook nog niet toe aan SEO zijn? Je zit hier tenslotte zelf ook! Zo nu en dan komen er ook succesvolle webwinkeliers op dit forum met SEO vragen.

Als je wilt scoren in zoekmachines, lees dan eens de Search Engine Ranking Factors op Seomoz.
Is voor mij de bijbel geweest waarmee ik mijn bezoekersaantallen uit Google heb kunnen vertienvoudigen.
Nu op mijn weblogs:

Re: SEO?

4
Dirkjan schreef:Helemaal eens! Amen! Props & kudos! ...Maar Wouter, los van dat ik het stiekem met je eens ben, dat mensen die het jou vragen volgens jou beter zich ergens anders op kunnen richten wil toch niet zeggen dat de leden van dit forum ook nog niet toe aan SEO zijn? Je zit hier tenslotte zelf ook! Zo nu en dan komen er ook succesvolle webwinkeliers op dit forum met SEO vragen.
Klopt. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat "de leden van het forum" nog niet aan SEO toe zijn maar SEO is in de basis zorgen dat je site gewoon in orde moet zijn en precies datgene moet aanbieden wat jouw doelgroep zoekt. Google wil namelijk vooral dat men vindt waarnaar men op zoek is. Veel mensen vergeten dat en gaan direct over op maatregelen als linkbuilding, metatags en noem het allemaal maar op. Dat is zonde want er is zo vaak nog veel meer te winnen door gewoon de site zelf even in/aan te vullen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: SEO?

5
Ik ben ook bezig om teksten te schrijven voor mij artikelen.
Ik probeer er een interessant verhaal van te maken.
En ga ook enkele informatie pagina's maken (600 a 700 woorden)over het product, waarvan ik weet dat de mensen deze info opzoeken, op het internet. (ik probeer er keywoorden in te zetten)
Nu is mijn probleem dat ik bijvoorbeeld een artikel heb waarvan 50 variaties van bestaan. (50 verschillende vormen)
Dus moet ik 50 verschillende teksten hebben.
Nu heb ik in elke tekst (+/- 250 woorden) de eerste 3 à 4 zinnen en de laatste 3 à 4 zinnen anders .
Het middendeel is bij alle 50 producten hetzelfde.
Ik ga ook proberen bij elk product " foto's te maken : 1 gewone product foto + 1 foto van het product samen met een ander voorwerp of kind/baby dat er mee speelt + 1 foto van het product samen met de originele kadoverpaking.

Qua externe links heb ik geen schrik, wat ik maak is redelijk uniek in de benelux.
Dus ga gemakkelijk links kunnen krijgen van online lifestylemagazines en duurzame websites.

Re: SEO?

6
@ Wouter

Conversie en traffic gaan hand in hand. Een top conversiegerichte website met weinig bezoekers is niet handig. Commercieel niet, maar ook niet vanuit test / bijsturing overweging.

SEO is daarentegen een proces wat op middenlange termijn resultaten oplevert. Dus als je wacht met SEO totdat je site er goed bij staat... dan moet je daarna nog eens 3 tot 6 maanden 'wachten' totdat SEO een beetje tot bloei komt.

Ik werk altijd met dedicated SEO pagina's op strategische zoekwoorden. Het aanmaken van deze pagina's in welke CMS pakketen dan ook kost niet veel tijd. Dan staat de url (met het trefwoord erin) dan zijn de keywords ingevuld en ook de page title en de description. Een eerste ruwe tekst errbij (met het keyword) en met een halve dag werk heb je het fundament gelegd voor goede SEO.

De pagina's kun je en ga je optimaliseren... naarmate je meer inzicht krijgt in wat de bezoeker wil, waar hij gevoelig voor is etc.

Dus mijn advies is, pak beide zaken aan. Het is uitermate belangrijk om altijd te werken aan het optimaliseren van je shop / conversie, maar tegelijkertijd wil je bouwen aan een steeeds groeiende stroom van kwalitatieve bezoekers.

PS: SEO is niet voor iedere webwinkel interessant. Sommige 'concepten' / shops hebben gewoon op hun trefwoorden weinig zoekvolume. Gelukkig zijn er nog vele andere kanalen om een mooie hoeveelheid kwalitatieve bezoekers aan te trekken.

Groet,
Marco
Maak van je webshop een online marketingmachine http://www.online-marketingmachine.nl

Re: SEO?

8
@ veke
veke schreef:.
Nu heb ik in elke tekst (+/- 250 woorden) de eerste 3 à 4 zinnen en de laatste 3 à 4 zinnen anders .
Het middendeel is bij alle 50 producten hetzelfde.
Ik ga ook proberen bij elk product " foto's te maken : 1 gewone product foto + 1 foto van het product samen met een ander voorwerp of kind/baby dat er mee speelt + 1 foto van het product samen met de originele kadoverpaking.
Wanneer je de tekst alleen de eerste paar en laatste paar zinnen veranderd en het middenstuk hetzelfde laat heeft het geen zin. Sterker nog google gaat misschien denken dat je pagina's kopieert en dat levert je juist minpunten op in de ranking.

Re: SEO?

9
Als er 30% tekst instaat die anders is, gaat google dit toch niet zien als dubbele content?
Heb het toch op een goede blog gelzen dat als je je begin en einde verander, dat het dan wel goed is.

Re: SEO?

10
veke schreef:Als er 30% tekst instaat die anders is, gaat google dit toch niet zien als dubbele content?
Heb het toch op een goede blog gelzen dat als je je begin en einde verander, dat het dan wel goed is.
Deze discussie hebben we ook in een ander topic gehad toch? Het is niet een zwart-wit lijn. Als je artikel lijkt op een artikel die al bestaat is het geen duplicate content, maar zal het evengoed niet worden gevonden.
Nu op mijn weblogs:

Re: SEO?

11
Dan vraag ik me af hoe ik een goed pagina kan maken per artikel.
van elk artikel kan ik een leuk stukje schrijven (+/-30%), maar elk artikel moet ook nog info hebben over dit produkt, duurzaamheid ervan en hoe je het moet onderhouden (+/-70 %)(en dat is bij alle 50 artikels hetzelfde )
In totaal +/- 250 woorden.

Optie is alleen de 30% originele tekst erbij te zetten en de info tekst op een andere pagina (link).
Maar dan heb ik een tekst van max 100 woorden
En staat er toch een belangrijk deel niet direct bij het item.

dirkjan, als je wilt stuur ik eens een tekst van een artikel , kan je eens zien wat je ervan denkt.
(ik kan dan eens aanduiden welk gedeelte in alle artikelen voorkomen.)

Re: SEO?

12
@ Nico

Met andere kanalen, bedoel ik andere kanelen die je als webwinkeleigenaar kunt gebruikten om kwalitieve bezoekers aan te trekken.

Als voorbeeld noem ik even een van mijn opdrachtgevers die een webwinkel heeft in bad en keukentextiel. Als je hiervoor een trefwoorden analyse maakt, zie je dat SEO niet / nooit het kanaal zal zijn om echt volume te halen.

We hebben berekent dat als deze webwinkel op 10 trefwoorden echt goed SEO geoptimaliseerd wordt (met goede pagerank, copy etc.) dus voor deze woorden allemaal een top 3 notering heeft... dat er dan per maand via SEO circa 500 extra bezoekers in de winkel komen.

Wel kwalitatief bezoek, maar niet het volume waar je als webwinkelier op wacht.

Andere kanalen die we gaan inzetten:
- PR met offline aantrekkelijke magazines
- marketingacties
- Bouwen aan klantloyaliteit (kortingsprogramma's / brocures)
- Bouwen aan een groeiend nieuwsbriefbestand
- Samenwerken met 'communicatie dragers'

Kortom iedere webwinkel heeft zo zijn eigen profiel en een set met aantrekkelijke traffic kanalen.

Groet,
Marco
Maak van je webshop een online marketingmachine http://www.online-marketingmachine.nl

Re: SEO?

13
@Marco,

Vind het een interessante benadering om verschillende kanalen op de juiste manier in te zetten. Ben zelf nog zoekende wat voor ons het beste is; http://www.glazenenbekers.nl.

We zijn nog in de opbouwende fas dus is het lastig te zeggen wat wel en wat niet werkt. Maar omdat de verkoop tegenvalt en de adwords campagne ook al weinig opleverde denken wij meer offline actief te moeten zijn, omdat;

- men het product wil zien en aanraken alvorens men koopt,
- glas lastig te verzenden is en daarom liever in de winkel of op een markt koopt,
- er misschien te weinig gezocht wordt op Google of andere zoekmachines; te kleine markt,

Met name het laatste punt wil ik verder (laten) ondezoeken. Heb je suggesties of tips?


gr. Nico

Re: SEO?

14
@ngdekker

De broncode van je site is echt niet orde, geen wonder dat je niet wordt gevonden. Schakel Javascript uit in de browser (zo ziet Google het) en er bestaan geen producten!

Wie heeft dit gebouwd?

Binnen Google adwords kun je zien hoe vaak er op een keyword wordt gezocht. dit geeft je dan meer inzicht.
http://www.ikkrijg.nl biedt webshops een platform om de site en producten te promoten.

Re: SEO?

16
Oh, daar schrik ik wel van. De webshop is een Mijnwinkel site dus aan de broncode kan ik weinig veranderen. Mijnwinkel heeft veel gebruikers dus des te vreemder.

Dat er veel Java script in zit is mijn bekend. Mijnwinkel heef toegezegd dat er zo veel als mogelijk uit te halen in de volgende versie.

Met drinkglazen en drinkbekers staan wij overigens bovenaan. Met de combinatie; drinbeker en zak designs staan we in de top 10 enz,.. Dus we zijn wel degelijk vindbaar.


Met onderstaande punten zijn we ook begonnen en ik verwacht er veel van.

- Persberichten schrijven
- Actief worden als gastblogger op een blog op jouw onderwerp
- Actief worden in social media
- Adverteren op websites of marktplaatsen

gr. Nico

http://www.glazenenbekers.nl

Re: SEO?

17
Conversie en traffic gaan hand in hand.
Dat is niet geheel waar.
Alhoewel je zonder bezoekers (traffic) niet zal verkopen en je dus meer om zal zetten als je meer bezoekers hebt, wil het niet zeggen dat meer bezoekers gelijk staat aan een hogere conversie.
Voorbeeld:
Stel je verkoopt zeep in grappige vormen op je site. Je bent net begonnen en wordt alleen gevonden op zeer specifieke zoektermen.
Je hebt product "groen zeepje in hartjesvorm" op je site staan. Iemand die exact "groen zeepje in hartjesvorm" intikt in google vindt jouw site. De kans dat zo iemand op zoek is naar een groen zeepje in hartjesvorm is vrij groot en dus is de kans dat je hier een verkoop uit haalt ook vrij groot.
Je hebt dan bijvoorbeeld per dag 10 bezoekers maar 5 daarvan kopen, omdat die op zeer exacte zoektermen bij jouw site gekomen zijn. Even rekenen leert dat je een conversie percentage van maar liefst 50% hebt! Dat is de natte droom van elke webwinkelier. Alleen moet je dat zien in de context dat je slechts 10 bezoekers hebt.
Nu ga je flink investeren in SEO. Opeens word je ook op "zeep" gevonden. Je bezoekersaantallen schieten door naar tienduizenden per dag! Alleen, iemand die "zeep" in tikt in google die is misschien helemaal niet op zoek naar zeep in grappige vormpjes. Zo iemand kan ook op zoek zijn naar zeep voor industriële toepassingen, wilt meer informatie over zeep etc. Aan zo iemand zul je nooit verkopen. Stel dat je dus 10.000 bezoekers hebt maar slechts 100 kopen daar van, dan heb je opeens nog maar een conversie percentage van 1%. In absolute aantallen is dat veel beter dan het eerste scenario, want je zet wel 20 keer meer om.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat bezoekers en conversie percentage niet of heel moeilijk evenredig aan elkaar zijn. Meer bezoekers is per definitie meer "ruis" en dus een lagere conversie in percentage maar als het goed is wel een groter omzet in €.

Re: SEO?

18
@ Nico

Ik wilde net even met je meekijken naar jouw webshop.
Maar de link blijkt niet te werken!?!?

Zou ik zeker even werk van maken.
Als ie weer in de lucht is, kijk ik graag even met je mee!

Groet,
Marco
Maak van je webshop een online marketingmachine http://www.online-marketingmachine.nl

Re: SEO?

19
@ Wouter

Bedankt voor je reactie, ik begrijp jouw punt.

In het geval van zeep... zou ik in jouw voorbeeld nooit op 'zeep' gevonden willen worden. Want dan doet het inderdaad afbeuk aan de conversie.

Ik heb ooit iemand begeleid die kreeg per jaar 50.000 bezoekers op 1 keyword. Maar dit keyword (was tevens zijn URL) had bar weinig te maken met wat hij aanbood.

Dus ja, als je op masse woorden gevonden wil worden / gaat worden, dan heeft SEO geen enkele waarde. Dan kost het tijd en levert het heel veel 'ruis' op.

Maar! daar komt ie... als je een goede trefwoorden analyse laat doen (doet) dan ga je op zoek naar de optimale mix tussen haalbaarheid, zoekvolume en concurrentie. Dan kom je uit op 'badzeep' of op 'babyzeep' ik noem maar even wat.

En als je je shop op deze woorden (dus naast de concrete productnamen / merken) die je verkoopt SEO optimaliseert... Dan is dit niet al te veel werk, maar levert hetin de regel echt veel meer op.

En ja... dan komt er niets meer ruis binnen, maar dit is dus dan vaak de moeite waard. Zolang de keywords waar je op optimaliseerd echt dicht bij jouw kern / bron staan. Zodat het past.

Fijne avond,
Marco
Maak van je webshop een online marketingmachine http://www.online-marketingmachine.nl

Re: SEO?

20
@Wouter,

Ja de bereikbaarheid is momenteel erg slecht. Op dit forum zijn er al meerdere die daar over klagen. De problemen worden als het goed is op korte termijn opgelost door Mijnwinkel of door Hostnet. (heb nog geen antwoord van de helpdesk van Mijnwinkel)

Ik hoop dat je er later wel door kan komen.

http://www.glazenenbekers.nl

Re: SEO?

21
@ Marco

Dat klopt. Veel webwinkeliers denken (onterecht) dat meer bezoekers = meer verkoop en dat ze dus op zo veel mogelijk zoekwoorden gevonden moeten worden. Dat is inderdaad niet zo, je moet goed bedenken of laten uitzoeken op welke termen jouw potentiële klanten zoeken.

Re: SEO?

22
@ Wouter

Helemaal mee eens, een goede trefwoorden analyse is dan erg handig.

Vaak worden webshops puur gevonden door hun producten / merken. Dan is het in eerste instantie niet direct nodig om SEO te optimaliseren. Want een webwinkel met een beetje aanbod krijgt dan 'eenvoudig' een leuke stroom bezoekers.

Maar deze bezoekers komen dus puur binnen op de product / merknaam. SEO toevoegen (landingspagina's) kan dan erg interessant zijn omdat je dan het productnivo kan overstijgen.

Je kunt dan op zoek gaan naar 'strategische' keywords die meer op categorie / concept / bedrijfsnivo passen bij jouw webwinkel.

Bij het vinden van de juiste trefwoorden kun je goed gebruik maken van de 'hulpprogramma zoekwoorden voor AdWords'. Hierin kun je eenvoudig achterhalen wat het zoekvolume is op bepaalde trefwoorden / zinnne / suggesties.

Als je daarna de goed scorende woorden eruit haalt en gaat 'screenen' op concurrentie; kortom hoe ziet de top 10 eruit? hoeveel pagerank hebben ze? in hoeverre zijn deze top 10 positie websites SEO geoptimaloiseerd... kortom zo kom je langzaam aan bij DE trefwoorden die passen bij jouw webwinkel.

Als hier 'dedicated' SEO landingspagina's voor maakt (waarbij de url, google title, google description, h1 tag, trefwoorden in de content etc.) helemaal top is... en deze pagina's 'knoopt' aan je site (bijvoorbeeld via de footer) en ook zorgt voor backlinks naar deze pagina's toe, dan doe je precies wat Google wil en hierdoor ga je extra bezoekers aantrekken.

Een heel verhaal, maar echt moeilijk is het niet. Het kost je best wel tijd om eea uit te zoeken, op te stellen... en Google de gelegenheid te geven te indexeren (en graag ook een beetje pagerank krijgen).

Met onze (nieuwe) website komt nu al 15% via SEO pagina's binnen, terwijl we nog geen PR hebben op deze pagina's en deze pagina's staan pas 3 maanden online.

De moeite waard? bepaal het zelf.

Hartelijke groet,
Marco Bouman
Maak van je webshop een online marketingmachine http://www.online-marketingmachine.nl