Introductie
Sinds kort hebben we ons ook verdiept in website snelheid. Website snelheid speelt zeker een rol voor de rankings in zoekmachines. Het is een zeer nuttige metriek voor Google omtrent gebruiksvriendelijkheid. Google heeft openlijk aangegeven website snelheid mee te nemen in haar algoritme. Het is ook logisch dat Google dit in overweging neemt, de gedachte is als volgt: Google’s voornaamste prioriteit is de zoeker helpen zijn/haar doel te bereiken. De gebruiker staat centraal, als zij niet snel kunnen vinden wat ze zoeken dan zouden ze wel eens over kunnen stappen naar een concurrent van Google zoals Bing en/of Duck Duck Go. Google wil dat natuurlijk absoluut niet, en dus als een groot deel van de bezoekers die op jouw website klikt in de zoekmachine resultaten vervolgens op de ‘terug knop’ drukt omdat deze te traag laadt, dan heeft Google reden om jouw website misschien wat lager te plaatsen.
Daarbij kost het je gewoon veel klanten en omzet. Bedrijven als Amazon zien bijvoorbeeld miljarden verschil in omzet door afname/toename laad tijd van 1 seconde (Fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales).
Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat iemand zijn/haar ideale trouwring etc. misloopt omdat de website 1.3 secondes te traag laadt, maar de statistieken van gepubliceerde onderzoeken zijn overtuigend.
Ten slotte, optimaliseren van de website voor snelheid hoeft vrijwel niets te kosten. Natuurlijk kun je honderden Euro’s betalen voor hosting, gebruik maken van exclusieve website performance diensten en experts inhuren om de puntjes op de i te zetten, maar dit is niet nodig. Voor de Bol.com’s, Zalando’s en eBay’s van deze wereld is dat misschien de moeite waard, maar de gemiddelde MKB webwinkelier zal hier geen noemenswaardige Return on Investment verkrijgen. Om bevredigende resultaten te behalen heb je in principe alleen een half uurtje vrije tijd nodig, meer daarover later in deze post.
Meten is Weten
Voordat we de snelheid gaan verbeteren, is het misschien nuttig om de ‘voor’ scores te noteren, zodat we kunnen meten waar we precies staan en hoe groot de vooruitgang is. Mijn favoriete website hiervoor is GTMetrix.com. Daarnaast gebruik ik WebPageTest.org als een second opinion.
Voorbeeld uitdraai GTMetrix.com WebWinkelForum.nl 2-9-2014
Tips & Tricks
Enfin, enkele kosteloze, makkelijke en praktische manieren om deze scores flink op te krikken:
• Installeren en activeren WordPress plugin W3 Total Cache
Ik zou aanraden om deze gratis plugin in ieder geval te installeren als dat al niet het geval is.
Dit is met afstand de beste plugin voor algemene performance.
Wat betreft ideale instellingen van de plugin, verwijs ik naar de volgende post:
WPexplorer.com/wordpress-w3-total-cache
• Installeren WordPress plugin WP Smush.it
Optimaliseert de compressie van afbeeldingen.
• Gebruik maken van CloudFlare
Dit is een gratis Content Delivery Network (Indien je geen gebruik maakt van SSL, anders is het $20/maand). Toen we deze installeerde voor een klant van ons schoot de GTMetrix score zeker 15% omhoog. Het enige wat men hier voor hoeft te doen is het invullen van een aantal formulieren en de nameservers bij de domein registrar (De partij waarbij je het domein van je webwinkel aangeschaft hebt) aan te passen. Dit word helder uitgelegd door CloudFlare in het installatie proces. Zeer de moeite waard.
Deze drie tips hielpen mijzelf en mijn klanten aan een respectabele laadtijd performance geholpen. Natuurlijk kan het altijd beter, maar dit zijn drie erg makkelijke verbeteringen die een aanzienlijke impact zullen hebben, zonder dat het je een flinke duit kost.
Disclaimer
Ik wil benadrukken dat het verhogen van de snelheid zeker geen kwestie van leven of dood is wat betreft organische traffic, besteed liever meer aandacht aan fundamentele zaken als On-Page SEO & Keyword Research indien je dat nog niet gedaan hebt, maar het kan zeker geen kwaad wanneer je eens wat vrije tijd voor handen hebt.
Drie Praktische Tips om Laadtijd WP Webwinkels te Boosten
1http://SEOGeek.nl | Specialist in Handmatige, Gepersonaliseerde en Duurzame Zoekmachine Optimalisatie Campagnes