Wat is goede domeinnaam

1
Een klant van mij heeft 2 mode-producten die samen kunnen gaan maar eigenlijk niet per definitie bij elkaar horen. Nu wil ik een domeinnaam gaan registreren maar vraag me af welke het beste is.
Stel dat het gaat om hoed en broek (NB Dit dient als voorbeeld maar zijn niet de echte producten)

Welk domein is dan het beste ivm SEO:
  • 1. hoedwinkel.nl en broekwinkel.nl dus 2 webwinkels
  • 2. broekhoedwinkel.nl dus 1 webwinkel
  • 3. broek-hoedwinkel.nl dus 1 webwinkel
Ik denk dat 1. het beste is want website is puur voor dat product en dat lijkt me SEO-gezien beter. Maar ja is maar de vraag of dat domein nog vrij is. Zou 2 eventueel als alternatief ook goed kunnen. Ik benieuwd wat jullie er van vinden
PDM internetdiensten voor bouwen en onderhouden van webwinkels & websites.

Re: Wat is goede domeinnaam

2
SEO technisch zijn de namen misschien wel leuk (hoewel met de EMD update sommigen menen van niet) maar zijn ze ook gebruiksvriendelijk?

Stel dat ik een blije klant ben van hoed-broekwinkel.nl en ik wil dat vertellen aan mijn kennissen, dan vertel ik dat ik een leuke broek en hoed gekocht heb bij een winkel die iets heet met broek en hoed er in, broekhoedwinkel.nl? Vervolgens verwijs ik ze dus misschien naar de concurrent die ook en vergelijkbare beschrijvende naam heeft.

Je merknaam is dus niet heel sterk met zulke beschrijvende namen. Je zou het dan echt moeten toespitsen op 1 product en moeten zorgen dat concurrenten niet vergelijkbare beschrijvende namen hebben.

Re: Wat is goede domeinnaam

3
qwyrp schreef: Welk domein is dan het beste ivm SEO:
  • 1. hoedwinkel.nl en broekwinkel.nl dus 2 webwinkels
  • 2. broekhoedwinkel.nl dus 1 webwinkel
  • 3. broek-hoedwinkel.nl dus 1 webwinkel
Ik denk dat 1. het beste is want website is puur voor dat product en dat lijkt me SEO-gezien beter. Maar ja is maar de vraag of dat domein nog vrij is. Zou 2 eventueel als alternatief ook goed kunnen. Ik benieuwd wat jullie er van vinden
Ik zou me niet blindstaren op de SEO bij de keuze van een domeinnaam, de invloed hiervan op je totale score/positie is maar minimaal!

'Google' maar eens op 'kinderschoenen' en kijk wie er bovenaan staat en op welke positie kinderschoenen_punt_nl staat (Nou is de nummer 1 wel een hele grote speler op de markt, maar vergelijk deze eens met nummer 2 en nummer 3)

Ik zie ook bij onze eigen shop dat we met SEO goed scoren, terwijl we een 'neutrale' bedrijfsnaam/domeinnaam hebben.
Vorig jaar een 2e shop overgenomen met een dergelijk domeinnaam (fictief: http://www.broeken.nl)
toch scoren we met onze hoofdshop http://www.domein.nl/broeken 3-4 posities hoger!!!

Zoals wouter ook al zei, is het gebruiksgemak ook belangrijk! Van de week zag ik nog een aannemers busje rijden met een dergelijke domeinnaam als http://www.houtenkozijnenjansendevries.nl
Ten eerste slecht leesbaar en tweede slecht te houden (want de werkelijk naam ben ik alweer vergeten) http://www.JdV-kozijnen.nl zou in dat geval een stuk gemakkelijker te lezen en onthouden zijn!

Re: Wat is goede domeinnaam

4
Mick schreef: Ik zou me niet blindstaren op de SEO bij de keuze van een domeinnaam, de invloed hiervan op je totale score/positie is maar minimaal!
voor seo is het een klein punt maar voor herkenbaarheid wel.

Voorbeeld je verkoopt hoeden.
Iemand zoekt naar een hoed.

In google zie je een boel resultaten
waaronden broekenhoedenwinkel.nl
hoedenwinkel.nl
hoedenshop.nl
pietjesmode.nl
abcdeennogwat.nl

Mijn ervaring is dat mensen die een bepaald product zoeken sneller op een domein klikken waar het zoekwoord ook in verwerkt is, hoeden in dit geval.

In mijn niche heb ik op die manier een 12 sites met keyword domeinen. Ze scoren vooral op long tail keywords en 5% van mijn omzet komt via die domeinen. Ik zie ook dat mensen op het keyword binnenkomen bij dat specifieke keyword domein.

Voor seo is een keyword in de naam misschien een klein punt voor klikgedrag werkt het zeker positief.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat is goede domeinnaam

5
Ik zou voor het advies van Mick kiezen. Een korte pakkende bedrijfsnaam en dan de SEO-termen verwerken in de permalinks. SEO-termen lijken je misschien een voordeel te geven op de exacte term, maar het voordeel is sowieso nihil... + Hoe langer de domeinnaam hoe slechter voor de "Algemene termen" en de mogelijkheid dat de klant je webwinkel makkelijk onthoud.

Ik zou zeggen: Kies voor kort, krachtig en pakkend :) Don't worry about the SEO.. Als je een sterke fundering opbouwt dan komen die termen vanzelf... en duizenden andere termen..
* Handleiding voor de opzet van een WooCommerce webshop
* Deel 2: Producten versturen en verzendkosten berekenen binnen WooCommerce.