Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

1
Beste forumleden,

Al enige tijd loop ik tegen een probleem aan en ik ben blij dat ik door een kennis ben verwezen naar dit forum. Hopelijk kunnen jullie mij wegwijs maken.

Momenteel hou ik in Excel van alle producten (+/- 500 SKU's) de inkoopprijs en verkoopprijs bij en dit boek ik zelf in een boekhoudpakket. Maar dit kost me ontzettend veel tijd en gezien de groei die ik doormaak is dit niet meer te doen. Per factuur moet ik dit doen. Dit moet toch anders kunnen lijkt mij?

Weten jullie hier raad mee hoe werkt het met de voorraad? De aantallen worden in Magento in de voorraad bijgehouden. Maar ik wil als er een factuur wordt ingeboekt, dat dan ook de inkoopwaarde voorraad van dat product wordt afgeboekt.

Ik bedoel hiermee de boeking:
Inkoopwaarde omzet
aan Voorraad

Ik hoop dat jullie willen delen hoe jullie dat doen of dat er misschien mogelijkheden in Magento zijn waar ik niet van weet?

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

2
Gezien de titel was ik al bang dat het een reclame-topic was om een of andere dienstverlener in de schijnwerpers te zetten want je vraag is inderdaad herkenbaar en er zijn verschillende dienstverleners die zelfs niet veel anders doen dan koppelingen maken tussen boekhoudpakketten en softwarepartijen, zoals webwinkelsoftware.

Als je in Google zoekt naar boekhouding plugin magento vind je verschillende aanbieders die zorgen dat bestellingen direct naar je boekhouding worden doorgestuurd, de betere verwerken ook gelijk de voorraad en retouren en de beste hebben ook nog wel kosteloos een probeertermijn. Waar moet het volgens jou verder nog aan voldoen?
Nu op mijn weblogs:

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

3
Doe je de gehele administratie in Excel?
Of zoek je naar een koppeling van Magento met een boekhoudpakket?

In het laatste geval kan het namelijk zinvol zijn om eens met een boekhouder te gaan praten over het uitbesteden van de administratie: boekhouders hebben namelijk vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde pakketten waarmee zij zelf veel werken.
StoreCore.io

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

4
Ward schreef:In het laatste geval kan het namelijk zinvol zijn om eens met een boekhouder te gaan praten over het uitbesteden van de administratie: boekhouders hebben namelijk vaak een specifieke voorkeur voor bepaalde pakketten waarmee zij zelf veel werken.
True. Maar soms is een fijn boekhoudpakket belangrijker dan de boekhouder zelf. Omdat je in de ene software wel een overzicht en beeld van je administratie krijgt, en in die andere niet. Ik kan me dus ook voorstellen dat je een fijn boekhoudpakket zoekt dat goed aansluit op Magento, en vanuit daar kijkt welke boekhouders daarmee werken. ;)
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

5
Ik doe de voorraad administratie inderdaad in Excel. Hier maak ik maandelijks een boeking van en deze boek in een boekhoudprogramma. Ik wil echter van Excel af omdat dit erg tijdrovend is.

Wat ik bedoel is het voldoende:
Ik verkoop een artikel voor bijvoorbeeld 25 euro. Ik heb via internet wel gevonden dat deze factuur automatisch ingelezen kan in bijvoorbeeld e-boekhouden of twinfield. Maar ik wil daarnaast ook dat de inkoopwaarde van dit artikel wordt geboekt en de voorraad van dit artikel wordt afgeboekt. Bijvoorbeeld 10 euro inkoop. Dat er dan ook een boeking komt dat de inkoopwaarde omzet met 10 euro afneemt en de voorraad ook met 10 euro afneemt.

Ik wil dit niet door een boekhouder laten doen, maar dacht dat dit via een plug-in naar een boekhoudprogramma moet kunnen. Maar geen dure ERP systemen van duizenden euro's, want daar heb ik het geld niet voor.. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen.

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

6
Weet dat reclameberichten op dit forum niet altijd gewaardeerd worden maar ben zelf sinds kort wel erg onder de indruk van de opties die Exact op dit vlak biedt en moet het dus toch ff kwijt. Heb je de apps van http://www.dealer4dealer.nl wel eens gezien? http://www.webshop-connector.nl beweert daar een goed alternatief voor te hebben, maar heb die zelf nog niet in actie gezien.

Is dit wat je zoekt? Exact ben je wel gelijk verplicht om een boekhouder bij te nemen dus misschien zoek je iets simpelers maar - heel eerlijk - dan weet ik niet of wat je zoekt wel kan?
Nu op mijn weblogs:

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

7
Mimosa schreef:Ik verkoop een artikel voor bijvoorbeeld 25 euro. Ik heb via internet wel gevonden dat deze factuur automatisch ingelezen kan in bijvoorbeeld e-boekhouden of twinfield. Maar ik wil daarnaast ook dat de inkoopwaarde van dit artikel wordt geboekt en de voorraad van dit artikel wordt afgeboekt. Bijvoorbeeld 10 euro inkoop. Dat er dan ook een boeking komt dat de inkoopwaarde omzet met 10 euro afneemt en de voorraad ook met 10 euro afneemt.
Dan heb je dus geen koppeling nodig, want er wordt niets gekoppeld, maar vooral een Magento-extensie waarmee je voorraden en inkoopprijzen kunt bijhouden, zodat je daarvan dagelijks/wekelijks/maandelijks een overzicht kunt opvragen.

Zo'n Magento-extensie bestaat vast wel. Even de reacties van Magento-kenners afwachten.
StoreCore.io

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

11
Is er een specifieke reden waarom je te allen tijde de actuele waarde van je voorraad wilt zien? Als die niet super dringend is kun je het jezelf een heel stuk gemakkelijker maken.

Dan kun je bijvoorbeeld deze werkwijze hanteren die volgens mij volstrekt normaal is:
- inboeken van inkoop orders in boekhoudpakket
- per maand of kwartaal opnemen van je voorraad en het verschil muteren (stocken)

Mocht je toch graag een goed beeld willen van wat je actuele voorraad voor inkoop waarde vertegendwoordigd kun je hier magento ook voor gebruiken. Vul dan bij alle producten de cost in en draai een rapport uit, evt met de hulp van een extentie die meer info geeft.

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

12
Aangezien de Excell boekhouding wel heel bewerkelijk werd heb ik uiteindelijk gekozen voor
e-Boekhouden.
Waarom: Koppeling Magento (werkt goed), eenvoud.
Even voor je gekeken, er zit ook een voorraadadministratie in met inkoopprijzen. Aangezien alle artikelen op de verkoopfactuur staan neem ik aan dat zij bij verkoop worden afgeboekt van de voorraad. Even navragen bij e-boekhouden.
Wij houden de voorraad bij in Embedded ERP maar dat is overkill voor een klein bedrijf.

Re: Help! Administratie in Excel; hoofdpijn! Herkenbaar?

13
FransD schreef:Aangezien de Excell boekhouding wel heel bewerkelijk werd heb ik uiteindelijk gekozen voor
e-Boekhouden.
Waarom: Koppeling Magento (werkt goed), eenvoud.
Even voor je gekeken, er zit ook een voorraadadministratie in met inkoopprijzen. Aangezien alle artikelen op de verkoopfactuur staan neem ik aan dat zij bij verkoop worden afgeboekt van de voorraad. Even navragen bij e-boekhouden.
Wij houden de voorraad bij in Embedded ERP maar dat is overkill voor een klein bedrijf.

Wij gebruiken ook sinds kort e-boekhouden... de gratis koppeling die ze aanbieden is makkelijk te installeren.. wanneer je het wat specifieker in wilt stellen dan de standaard kost het wel even wat tijd.
Het voordeel vind ik ook dat je gelijk automatisch ook je bankboekingen in kan laten lezen. Wanneer men bij een betaling de juiste factuurnummers invult wordt er ook gelijk een match in het boekhoudsysteem gemaakt.

Voor mij bespaart dit enorm veel tijd.