Het runnen van een succesvolle webshop lijkt voor de meeste een mooie 'droom.' De ultieme vrijheid en vanachter de computer je geld verdienen. Het heeft echter ook een keerzijde, althans, zo heb ik ondervonden:
Ik ben ondernemer in hart en nieren. Vanaf jonge leeftijd hield ondernemen voor mij in: doen wat je leuk vind en proberen daar de kost mee te verdienen. Als jonge man zonder verantwoordelijkheden zoals een gezin en hypotheek heb ik de mogelijkheid gegrepen om een succesvolle carriere als freelancer op te starten. Ik heb veel van de wereld gezien, een mooie sportauto onder mijn kont en 20 jaar mee mogen genieten van een 'showbusiness wereld.' Maar naarmate je ouder wordt veranderen er dingen. Bij de jonge fanatiekelingen herken je jezelf terug, maar het fanatieke is er wat afgesleten na al die jaren. Been there, done that etc.
Inmiddels bevond ik mij in de situatie dat ik een gezin en hypotheek had. En ik vond het tijd voor 'completely something different.'
Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben voor de grap een webshopje begonnen in een vak waar ik totaal geen verstand van had. Leergierig als ik was ben ik er vol ingedoken en kwam redelijk snel tot de conclusie dat dit potentieel had. Een klein jaar later kon ik er mijn gezin van onderhouden. Ik kreeg de mogelijkheid te verhuizen naar een beter huis, en nog belangrijker, aan huis te gaan werken.
2 jaar later dient de keerzijde van de webshop zich aan. Wat ik toen niet wist weet ik nu (gedeeltelijk) wel. Enkele voorbeelden:
- thuis werken is leuk, maar betekend ook dat de business 24/7 doorgaat (lang leve de smartphone met het clicky, email, statistieken en voicemail.)
- een webshop beginnen is iets anders dan een fulltime webshop runnen (oh, had ik dit en dat toen maar anders gedaan)
- apparatuur is leuk, duur, heeft onderhoud nodig, mag regelmatig uit het raam vliegen en maakt herrie als je rust aan je hoofd wilt
- je vrouw en kinderen hebben niet om een pappa gevraagd die tijdens het eten zit te mailen
- adwords is fantastisch (als je er een studie van 4 jaar voor gedaan hebt. Zoniet, is het een geldverslindende machine waarvan je geen idee hebt hoe rendabel het is, kan zijn of moet zijn.) En uitzetten is heeeel eng, want dan stort een gedeelte van je kasteel in.
Op dit moment zit ik in een rustige periode. Nadat ik tot de conclusie ben gekomen dat ik gestressed ben, heeeel gestressed ben heb ik even alle activiteiten op een laag pitje gezet. De bedoeling was om dat 2 weken vol te houden. Niet adverteren, geen acquisitie, maar rust. Rust om de 1001 dingen die nog liggen te doen, het buro op te ruimen, de inventaris op te maken en de luxe om om 18.00 de computer dicht te klappen.
Wordt ik er ook rustig van? De eerste 2 dagen wel. Toen niet meer. Dalende statistieken, dalende omzet..wat nu. Ik ga proberen vol te houden. 2 weken. 2 lange weken.