Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

1
Met zoeken kon ik niets vinden, dus dan maar een nieuw topic. Wegens een iets te harde groei, ontstaat bij mij een kredietbehoefte. Ik heb wegens stijgende debiteuren behoefte aan een debiteurenkrediet. Nu vang ik bij de bank bot, voornamelijk omdat het een erg kleine kredietbehoefte is. Ik ben nog maar een paar jaar bezig en natuurlijk in de opstart jaren weinig tot geen winst nog. Bij het beoordelen van een klein krediet kijken ze alleen naar de cijfers van de laatste 3 jaar. Een eventueel plan beoordelen ze niet, omdat dit simpelweg teveel tijd kost ten opzichte van wat ze er aan over kunnen houden. Dat is althans letterlijk de boodschap die ik in het gesprek met de bank kreeg.

Mijn omzet stijgt nog steeds erg hard. Dit jaar doe ik tot nu toe ongeveer +30% ten opzichte van vorig jaar. De marges nemen ook toe, doordat ik via meerdere wegen beter kan sturen in wat ik verkoop. Ik ben daardoor beter in staat de producten waar de leukste marges in zitten meer van te verkopen. De verwachting is dan ook de winst dit jaar minstens te verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.

Een leverancierskrediet is helaas niet bespreekbaar. Heb ik ook reeds geprobeerd. Daar willen ze niet meer aan. Daar zijn ze in het verleden bij andere webshops de mist mee ingegaan en dus willen ze dat zeker niet meer. Daarbij hebben ze vanwege hun eigen groei ook een erg hoge liquiditeitsbehoefte op dit moment.

Daarom kom ik uit op crowdfunding. Mijn wens is om van meerdere partijen zeer kleine kredieten te ontvangen en daar goede rente over uit te keren. Ik zat te denken aan het bieden van 8% rente op jaarbasis. Mijn kredietbehoefte is op dit moment ongeveer 20.000 euro. Het liefst wil ik bijvoorbeeld 20 mensen die 1000,- verstrekken. Mocht er dan immers onenigheid of wat dan ook komen met iemand, kunnen we de overeenkomst ook per direct ontbinden. Het zal dan immers om slechts 1000,- gaan. Dat kan ik meteen terug betalen met het tegoed aan rente. 40 mensen die 500,- verstrekken zou zelfs nog fijner zijn.

Heeft iemand hier enig idee hoe ik zoiets kan aanpakken of misschien zelfs interesse om deel te nemen hier in?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

2
Heb je al gekeken naar verschillende websites waarbij je een crowdfunding campagne kunt opstarten? Of zelfs één (sorry, weet even de naam niet meer) die echt gericht is op investering in je bedrijf (webshop). Dan heb je misschien aan 2 of 4 investeerders genoeg.

Ik herken je kredietbehoefte. Succes ermee! Hoop voor je dat het je gaat lukken.

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

3
En dit vinden banken een klein krediet? En jij vind dit ook een klein krediet?

Dit vind ik persoonlijk een joekel van een krediet hoor.
En uiteraard een flink risico voor diegenen die het verstrekken. Vandaar dat cijfers plots wel belangrijk zijn.

De bank wil het risico niet lopen bij je. Je leveranciers ook niet (ze roepen een andere reden natuurlijk, maar als het opbrengt en het risico laag genoeg is zou het geen probleem mogen zijn).
Waarom denk je dat wij (of andere deelnemers) wel het risico zouden moeten nemen?

Als je afgelopen cijfers niet stroken met de behoefte (of het niet kunnen verantwoorden), dan moet je het risico op een andere manier wegnemen.
Een plan voor in de toekomst is leuk, maar niet zaligmakend natuurlijk.

Kortom, hoe overtuig je anderen om je geld te geven?
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

4
Dennis1 schreef:En dit vinden banken een klein krediet? En jij vind dit ook een klein krediet?

Dit vind ik persoonlijk een joekel van een krediet hoor.
En uiteraard een flink risico voor diegenen die het verstrekken. Vandaar dat cijfers plots wel belangrijk zijn.

De bank wil het risico niet lopen bij je. Je leveranciers ook niet (ze roepen een andere reden natuurlijk, maar als het opbrengt en het risico laag genoeg is zou het geen probleem mogen zijn).
Waarom denk je dat wij (of andere deelnemers) wel het risico zouden moeten nemen?

Als je afgelopen cijfers niet stroken met de behoefte (of het niet kunnen verantwoorden), dan moet je het risico op een andere manier wegnemen.
Een plan voor in de toekomst is leuk, maar niet zaligmakend natuurlijk.

Kortom, hoe overtuig je anderen om je geld te geven?
20000 is een klein krediet. Mijn aanvraag is maatwerk, omdat in start jaren de winst natuurlijk nihil is. Ik ben begonnen met investeren van ongeveer 35000 eigen geld. Het eerste jaar een klein verlies. Het tweede jaar een klein beetje winst. Het derde jaar iets meer winst en het vierde jaar net genoeg winst om een privé inkomen er uit te halen. Voor een bank is op 20.000 maatwerk geen optie. Dat doen ze pas vanaf 100.000. Op basis van enkel cijfers heb ik dus overduidelijk geen groen licht.

Het is juist, bij grotere kredieten, dat ze niet enkel naar cijfers kijken. Vanaf 100.000 is maatwerk mogelijk en kan een accountmanager bij de bank samen kijken of het plan goed genoeg is om het krediet te verstrekken. Dan zijn juist cijfers uit het verleden van ondergeschikt belang. De bank heeft het mij zo uitgelegd. Bij kredieten van zo'n kleine omvang gaat het voor 80-90% om cijfers. Bij grotere kredieten gaat het juist voor 80-90% om toekomst prognose.

Dit is, omdat bij een klein krediet er weinig opbrengsten zijn en dus weinig tijd genomen kan worden om het te beoordelen.

In ondernemers termen is 20.000 krediet absoluut een klein krediet. Ik vind het raar, dat jij dat veel vindt. Als je een fulltime ondernemer bent, kom je nu eenmaal niet zo ver met een paar honderd of zelfs een paar duizend euro. Met een omzet van 50.000 per maand zijn mijn debiteuren alleen al ten allen tijden bijna 20.000.

Wat de leverancier betreft is je opmerking wel erg kortzichtig. Ook een leverancier kan niet ongelimiteerd krediet krijgen bij zijn bank. Mijn leverancier groeit zelf ongeveer 20% per jaar op dit moment. Zij hebben hun liquiditeit zelf keihard nodig om te kunnen blijven groeien. Groei betekend immers ook, dat ze meer voorraden nodig hebben o.a. Dus dat een leverancier dan voor klanten geen bank wilt spelen, is naar mijn mening echt wel begrijpelijk. Er vanuit gaan dat dit met gebrek aan vertrouwen te maken heeft is te kort door de bocht. Ze verstrekken mij op dit moment wel leverancierskrediet. Echter willen ze daar van af. Daar heb ik alle begrip voor. Ik heb echter ongeveer anderhalf jaar de tijd hier vanaf te komen. Dat getuigd wel van vertrouwen toch?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

5
Zyra schreef:Heb je al gekeken naar verschillende websites waarbij je een crowdfunding campagne kunt opstarten? Of zelfs één (sorry, weet even de naam niet meer) die echt gericht is op investering in je bedrijf (webshop). Dan heb je misschien aan 2 of 4 investeerders genoeg.

Ik herken je kredietbehoefte. Succes ermee! Hoop voor je dat het je gaat lukken.

Ben ik inderdaad ook al mee gestart. Ik ga Qredits ook een aanvraag bij doen en heb Zencap al een aanvraag bij gedaan. Ik ga nog Googlen naar meer partijen. Ook heb ik al een systeem bedacht voor betaalde korting passen voor klanten. Daarmee krijg ik niet alleen meer loyaliteit, maar betaald een klant indirect ook ze aankopen gedeeltelijk verder vooruit. Daar heb ik ook al een handje vol van verkocht, maar dat is helaas dus slechts tientjes werk. Ik hoop, dat dit op termijn meer gaat opleveren. Dat helpt mij ook in mijn groei.

Uiteraard probeer ik van alles. Waar ik echter nu al tegen aanloop is, dat ze eigenlijk willen dat de jaarcijfers door een accountant opgesteld zijn. Ik ben echter maar een eenmanszaak en doe me administratie volledig zelf. De accountant die ik de deur uit gestuurd heb, rekende voor mijn stamrecht BV + eenmanszaak 1500,- per jaar. Als dat voor een krediet van 20.000 opeens nodig is, kost dat dus meteen al bijna 8%. Dan wordt het wel een erg duur krediet...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

6
Het is inderdaad een redelijk bescheiden krediet, dat je uit een rekening courant zou moeten kunnen financieren. Met voldoende zekerheden kun je zo 25K of meer financieren. Alleen (de grote mits) ... dan moet het een tijdelijke en incidentele financieringsbehoefte zijn, geen structurele die je pas over 1 jaar of langer hebt afgelost.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je meer moet financieren dan alleen uitstaande debiteuren. Bijvoorbeeld ook voorraden. Is dat juist?
StoreCore.io

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

7
Ward schreef:Het is inderdaad een redelijk bescheiden krediet, dat je uit een rekening courant zou moeten kunnen financieren. Met voldoende zekerheden kun je zo 25K of meer financieren. Alleen (de grote mits) ... dan moet het een tijdelijke en incidentele financieringsbehoefte zijn, geen structurele die je pas over 1 jaar of langer hebt afgelost.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je meer moet financieren dan alleen uitstaande debiteuren. Bijvoorbeeld ook voorraden. Is dat juist?

Nee, echt alleen debiteuren. Ik moet afhankelijk van welke leverancier binnen 1 week of binnen 14 dagen betalen. enkele bedrijven waar ik langer dan dat moet wachten:

AfterPay -> 3-4 weken
Bol.com -> 3-4 weken
Amazon -> 2-3 weken

Dat veroorzaakt het gat. Als ik meer ga omzetten, zal dat natuurlijk alleen toenemen. Ik verwacht een groei van 40-50% eind van het jaar te halen. Dus daar gaat me liquiditeit...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

9
Aha, ik zie het. Je moet grofweg 2½ week en circa € 1.000 per dag overbruggen.
Dat kun je overbruggen met een rekening courant, maar dan moet je de vaart erin houden en dat gat binnen afzienbare tijd incidenteel in plaats van structureel maken.

Ik zou dan niet alleen naar crowdfunding, een rekening courant of andere leningen kijken. De rente die je moet betalen, zou je namelijk ook kunnen aanwenden om je eigen vermogen te vergroten, zodat je zelf kunt voorfinancieren. Of anders gezegd: dat gat wordt niet of tergend langzaam kleiner als je met de kraan open dweilt omdat je die rente kwijt bent en dus niet kunt investeren.

Puur bedrijfseconomisch denk ik daarnaast dat je marges te laag zijn. Dat verklaart dan natuurlijk voor een deel je snelle groei (dankzij lage prijzen), maar daar staat nu dus een evident nadeel tegenover: financieringskosten zijn ook kosten; je moet daarin dus wat ruimte opbouwen. Je zou op dit punt je groeistrategie eens tegen het licht kunnen houden: misschien is wat langzamer groeien in een bestendige winstmarge beter dan sneller groeien in vluchtigere omzet.
StoreCore.io

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

10
Ward schreef:Aha, ik zie het. Je moet grofweg 2½ week en circa € 1.000 per dag overbruggen.
Dat kun je overbruggen met een rekening courant, maar dan moet je de vaart erin houden en dat gat binnen afzienbare tijd incidenteel in plaats van structureel maken.

Ik zou dan niet alleen naar crowdfunding, een rekening courant of andere leningen kijken. De rente die je moet betalen, zou je namelijk ook kunnen aanwenden om je eigen vermogen te vergroten, zodat je zelf kunt voorfinancieren. Of anders gezegd: dat gat wordt niet of tergend langzaam kleiner als je met de kraan open dweilt omdat je die rente kwijt bent en dus niet kunt investeren.

Puur bedrijfseconomisch denk ik daarnaast dat je marges te laag zijn. Dat verklaart dan natuurlijk voor een deel je snelle groei (dankzij lage prijzen), maar daar staat nu dus een evident nadeel tegenover: financieringskosten zijn ook kosten; je moet daarin dus wat ruimte opbouwen. Je zou op dit punt je groeistrategie eens tegen het licht kunnen houden: misschien is wat langzamer groeien in een bestendige winstmarge beter dan sneller groeien in vluchtigere omzet.

Bedankt voor je tips. Dit zijn inderdaad overwegingen die ik reeds genomen heb. Marges zijn tot op heden te klein. Plots verhogen is geen optie, moet geleidelijk. Dat probeer ik dus ook zeker te doen. o.a. door op andere producten te richten waar ik van begin af aan goed marge op heb. Dan de slechte marge producten geleidelijk verhogen in prijs. Dat lijdt weer tot een klein omzet verlies, maar het toenemende marge compenseert daar prima voor.

Laag marge is helaas inherent aan deze branche. Ik ben allang geen prijsvechter meer, maar toch zijn de marges niet om wild van te worden helaas.

Prijzen verhogen en daarmee groei beperken heb ik dus al in gang gezet. Zelfs vorig jaar al. Heeft niet de gewenste effecten op de liquiditeit, wel op de gezondheid en dus wist van mijn bedrijf. Dus ga ik zeker mee door. Dit lost het probleem echter niet op. Ik zie ook ondanks al me pogingen het achteraf betalen aan banden te leggen hier geen significante daling in helaas. Ik heb het idee, dat AfterPay dusdanig hard groeit in naamsbekendheid, dat mijn pogingen het achteraf te betalen te beperken daar teniet gedaan worden.

Ik vrees dus helaas, dat mijn kredietbehoefte zeker niet op korte termijn teniet gedaan gaan worden. Met een grotere winst zal het op lange termijn waarschijnlijk wel verdwijnen. Ik kan dan immers gewoon meer eigen vermogen in me bedrijf opbouwen vanuit de winst. Op dit moment moet ik vrijwel al me winst uitkeren als salaris, omdat ik me privé middelen al uitgeput heb. Dus me winst investeren in me debiteurengroei is helaas (nog) geen optie.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

11
In mijn zoektocht kwam ik iets tegen, wat me op een idee bracht. Mijn probleem is, dat teveel mensen niet vooruit willen betalen. Dat probeer ik te voorkomen. Lukt niet.

Als ik dan eens stop me daar op te richten. Allicht kan ik beter nadenken over hoe ik de mensen die wel vooruit willen betalen kan motiveren méér vooruit te betalen.

Een gek idee is, een pagina op de website zetten waar ik heel mooi een succesverhaal presenteer waar ik uitleg dat we door succes meer financiële middelen nodig hebben. Dat ik vervolgens de klanten oproep om geld te investeren in hun favoriete webshop. Dit dan vervolgens inrichten met het idee dat men een bedrag bij ons uitzet, wat ze vervolgens kunnen uitgeven op de website wanneer ze maar willen. Dus dat ze geld schenken en dit als tegoed terug krijgen. Vervolgens om mensen ook een stukje voordeel daarvan te geven ze 10% korting bieden op aankopen uit tegoed.

Wat denken jullie, is dat een leuk idee waar mensen wel wat voor zouden voelen? Uiteraard bouw ik dan wel de nodige systemen in om misbruik te voorkomen. Bijvoorbeeld dat tegoeden nooit binnen een maand uitgegeven kunnen worden na storten. Anders heb ik er nog niets aan.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

12
Lastig dit. Ik zou bijna zeggen: laat er eens een experiment op los en zet AfterPay gewoon eens een week uit.
NOP Webdesign schreef:Ik vrees dus helaas, dat mijn kredietbehoefte zeker niet op korte termijn teniet gedaan gaan worden.
Dan moet je je ook afvragen of een toename van de lasten, door de rente op een (crowdfunding)lening, wel een wijs besluit is. Daar komt nog bij dat je financieringsbehoefte toeneemt: niet 20 × € 1.000 of 40 × € 500, maar misschien richting het dubbele.

Let daarbij vooral op dat je niet in de neerwaartse spiraal belandt van een zelf-opgelegd piramidespel: het financieren van de rente en aflossingen op de lopende leningen door het aantrekken van nog meer investeerders. Goed doorrekenen!
NOP Webdesign schreef:Op dit moment moet ik vrijwel al me winst uitkeren als salaris, omdat ik me privé middelen al uitgeput heb. Dus me winst investeren in me debiteurengroei is helaas (nog) geen optie.
Bedrijfseconomisch is dat niet gezond (zal ook de bank zeggen). Effectief is je winst nu namelijk nihil doordat alles opgaat aan personeelskosten van de BV. Voor een (crowdfunding)lening zul je daadwerkelijk een rendement op de investering moeten realiseren. Bied je 8%, dan moet je bijvoorbeeld 10% rendement maken. Dat hefboomeffect mis ik nu nog; zolang die hefboom er niet is, ga je vooral meer kosten maken, maar verbetert er weinig.
StoreCore.io

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

15
Persoonlijk zou ik niet zo snel de financiële situatie van je bedrijf op je site vermelden, ook al is dit positief!
Als je inderdaad zo lang op de betalingen moet wachten, zou ik directe overboekingen/iDEAL juist stimuleren door bijvoorbeeld 5% korting aan te bieden op deze betaalmethodes of een cadeaubon t.w.v. dit bedrag weg te geven (zo stimuleer je ook weer vervolgaankopen)

Heb je ook betaalregelingen met leveranciers? Doordat wij overgestapt zijn op automatisch incasso, ontvangen wij gemiddeld 2,5%-5% korting en wordt het bedrag gemiddeld later afgeschreven dan voorheen!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

16
Ward schreef:Lastig dit. Ik zou bijna zeggen: laat er eens een experiment op los en zet AfterPay gewoon eens een week uit.
NOP Webdesign schreef:Ik vrees dus helaas, dat mijn kredietbehoefte zeker niet op korte termijn teniet gedaan gaan worden.
Dan moet je je ook afvragen of een toename van de lasten, door de rente op een (crowdfunding)lening, wel een wijs besluit is. Daar komt nog bij dat je financieringsbehoefte toeneemt: niet 20 × € 1.000 of 40 × € 500, maar misschien richting het dubbele.

Let daarbij vooral op dat je niet in de neerwaartse spiraal belandt van een zelf-opgelegd piramidespel: het financieren van de rente en aflossingen op de lopende leningen door het aantrekken van nog meer investeerders. Goed doorrekenen!
NOP Webdesign schreef:Op dit moment moet ik vrijwel al me winst uitkeren als salaris, omdat ik me privé middelen al uitgeput heb. Dus me winst investeren in me debiteurengroei is helaas (nog) geen optie.
Bedrijfseconomisch is dat niet gezond (zal ook de bank zeggen). Effectief is je winst nu namelijk nihil doordat alles opgaat aan personeelskosten van de BV. Voor een (crowdfunding)lening zul je daadwerkelijk een rendement op de investering moeten realiseren. Bied je 8%, dan moet je bijvoorbeeld 10% rendement maken. Dat hefboomeffect mis ik nu nog; zolang die hefboom er niet is, ga je vooral meer kosten maken, maar verbetert er weinig.
De financiering is niet bedoelt om de huidige situatie in stand te houden, maar juist om groei te realiseren. De huidige situatie is namelijk inderdaad niet gezond.

Ik ben dankbaar voor de adviezen, maar ik mis nog tips om daadwerkelijk crowdfunding binnen te halen. Heeft iemand hier bruikbare adviezen voor?
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

17
NOP Webdesign schreef: De financiering is niet bedoelt om de huidige situatie in stand te houden, maar juist om groei te realiseren. De huidige situatie is namelijk inderdaad niet gezond. Ik ben dankbaar voor de adviezen, maar ik mis nog tips om daadwerkelijk crowdfunding binnen te halen. Heeft iemand hier bruikbare adviezen voor?
Zolang je de nettomarge besteedt aan het overbruggen van 2½ week debiteuren à € 1.000 per dag plus het salaris van de DGA, blijft er weinig over voor investeerders. Het maakt dan niet eens uit of het om vreemd vermogen of eigen vermogen gaat.

Je investeerdersbriefing moet in dat opzicht dus meer bieden dan dit topic: het gaat niet slechts om een overbruggingskrediet en het voorfinancieren van vlottende activa, maar er is meer... Wát is dat meer...?
StoreCore.io

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

18
NOP Webdesign schreef:In mijn zoektocht kwam ik iets tegen, wat me op een idee bracht. Mijn probleem is, dat teveel mensen niet vooruit willen betalen. Dat probeer ik te voorkomen. Lukt niet.

Als ik dan eens stop me daar op te richten. Allicht kan ik beter nadenken over hoe ik de mensen die wel vooruit willen betalen kan motiveren méér vooruit te betalen.

Een gek idee is, een pagina op de website zetten waar ik heel mooi een succesverhaal presenteer waar ik uitleg dat we door succes meer financiële middelen nodig hebben. Dat ik vervolgens de klanten oproep om geld te investeren in hun favoriete webshop. Dit dan vervolgens inrichten met het idee dat men een bedrag bij ons uitzet, wat ze vervolgens kunnen uitgeven op de website wanneer ze maar willen. Dus dat ze geld schenken en dit als tegoed terug krijgen. Vervolgens om mensen ook een stukje voordeel daarvan te geven ze 10% korting bieden op aankopen uit tegoed.

Wat denken jullie, is dat een leuk idee waar mensen wel wat voor zouden voelen? Uiteraard bouw ik dan wel de nodige systemen in om misbruik te voorkomen. Bijvoorbeeld dat tegoeden nooit binnen een maand uitgegeven kunnen worden na storten. Anders heb ik er nog niets aan.
Interessant, doet mij denken aan Amazon die dat heeft gedaan met klanten door ze $99,- te laten betalen voor verzending voor een jaar. Ze kopen dat dan af.

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

19
Zyra schreef:Interessant, doet mij denken aan Amazon die dat heeft gedaan met klanten door ze $99,- te laten betalen voor verzending voor een jaar. Ze kopen dat dan af.
Goed punt. Een variant daarvan zou inderdaad een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn: dierenvoer kopen voor een jaar en dat per maand of kwartaal geleverd krijgen.
StoreCore.io

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

20
Interessante verhaal om te lezen. Ben altijd wel in om te investeren in kansrijke projecten. Maar ik lees dan liever , ik groei heel hard, het gaat goed en ik heb een investering nodig om een op maat gemaakte Magento shop te laten bouwen die meer mogelijkheden biedt, dan dat er investering nodig is omdat je leverancier niet meer op krediet wil leveren. Hoe langer ik bij leveranciers zit en ze zien dat er altijd op tijd betaald word en er groei is, komen ze juist aan met meer of langere krediet mogelijkheden zelfs uit het buitenland. Als jij al jaren bij een leverancier zit, ze zien jou groeien, je betaald op tijd en je krijgt dan te horen, we willen het krediet afbouwen naar 0, tenminste dat lees ik toch:

Ze verstrekken mij op dit moment wel leverancierskrediet. Echter willen ze daar van af. Daar heb ik alle begrip voor. Ik heb echter ongeveer anderhalf jaar de tijd hier vanaf te komen. Dat getuigd wel van vertrouwen toch?

Dan gaat het gewoon mega slecht met deze leverancier en als die belly up gaat, ben jij dan voorbereid voor hetgeen staat te gebeuren. Zeker met een eenmanszaak, moet je bij je belangrijkste suppliers een 30 dagen kunnen krijgen, niet meteen wel na een twee jaar, je bent geen bv die failliet kan gaan, als ik persoonlijk failliet gaan hebben ze bij wijze van spreken mijn huis tot aan mijn onderbroeken toe, meer zekerheid dan dat is er niet, eenvoudig gezegd.

Re: Crowdfunding gezocht wegens kleine kredietbehoefte

21
i-mobile schreef:Interessante verhaal om te lezen. Ben altijd wel in om te investeren in kansrijke projecten. Maar ik lees dan liever , ik groei heel hard, het gaat goed en ik heb een investering nodig om een op maat gemaakte Magento shop te laten bouwen die meer mogelijkheden biedt, dan dat er investering nodig is omdat je leverancier niet meer op krediet wil leveren. Hoe langer ik bij leveranciers zit en ze zien dat er altijd op tijd betaald word en er groei is, komen ze juist aan met meer of langere krediet mogelijkheden zelfs uit het buitenland. Als jij al jaren bij een leverancier zit, ze zien jou groeien, je betaald op tijd en je krijgt dan te horen, we willen het krediet afbouwen naar 0, tenminste dat lees ik toch:

Ze verstrekken mij op dit moment wel leverancierskrediet. Echter willen ze daar van af. Daar heb ik alle begrip voor. Ik heb echter ongeveer anderhalf jaar de tijd hier vanaf te komen. Dat getuigd wel van vertrouwen toch?

Dan gaat het gewoon mega slecht met deze leverancier en als die belly up gaat, ben jij dan voorbereid voor hetgeen staat te gebeuren. Zeker met een eenmanszaak, moet je bij je belangrijkste suppliers een 30 dagen kunnen krijgen, niet meteen wel na een twee jaar, je bent geen bv die failliet kan gaan, als ik persoonlijk failliet gaan hebben ze bij wijze van spreken mijn huis tot aan mijn onderbroeken toe, meer zekerheid dan dat is er niet, eenvoudig gezegd.
Je theorie is een foute aanname. Mijn leverancier heeft zijn prijzen bedongen door o.a. afspraken te maken over snelle betalingen. Soms zelfs vooruit betalingen. Nu weet ik inmiddels ook, dat ik niet bepaald de enige ben die later betaald daar. Bol is intussen gegroeid tot 1 van zijn grootste klanten. Die betaald standaard laat. Die heeft enkel een korting als ze binnen 14 dagen betalen. Daardoor doen ze dat vaak stipt op de 14e dag, maar soms ook later.

Hij heeft zelf dus gewoon dezelfde situatie als ik. Ze omzet groeit +/- 20% per jaar. Zijn crediteuren moet hij eerder betalen dan ze debiteuren. Door groei moet hij meer voorraden aanleggen. Enkel verschil is, dat hij wel kredietruimte heeft bij de bank. Hij is ook bezig met proberen bij de bank afspraken te krijgen, dat hij weer meer leverancierskrediet kan verstrekken.

Overigens ben ik er gisteren nog langs geweest met jaarcijfers en prognoses voor de komende 2 jaar en daar hebben we een overeenstemming in bereikt. Ik heb dus geen crowdsourcing of iets meer nodig. Ik ga wel nog bij de bank krediet aanvragen, omdat ik eigenlijk meer geld nodig heb voor plannen om nog meer te groeien. Een nieuwe Magento shop hoort daar zeker niet toe. Dat heeft voor mij zeker geen meerwaarde.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!