NOP Webdesign schreef:Als je niet snapt, wat hier succesvol aan is, heb je denk ik nog veel te leren.
We zouden het natuurlijk ook kunnen uitleggen, zodat anderen er wat van leren
Ik zal eens een ervaring delen. Die is namelijk veelzeggend.
In de loop 2010 begon een van mijn webwinkels steeds beter te lopen. De conversie was goed, de SEO helemaal op orde (adverteren was niet nodig), de vaste klantenkring groeide gestaag (veel terugkerende klanten) en de gemiddelde ordergrootte lag ver boven het branchegemiddelde.
Er schortte voor mijn gevoel maar één ding aan: de site zag eruit als een project van een enthousiaste hobbyist. Dat mocht allemaal wel wat "professioneler", tussen aanhalingstekens.
Dus wat doe je dan als je budget het toelaat? Een reclamebureau erbij halen. En niet zomaar eentje, maar een bekende ontwerpstudio met een ijzersterke reputatie in FMCG (fast moving consumer goods). Ik zal geen namen noemen, maar ze hebben tientallen A-merken in hun portefeuille zitten.
Heel redesign-traject met briefings en een x-aantal concepten en aanpassingen doorlopen, allemaal héél professioneel. Toen de nieuwe versie in 2011 live ging, was ik helemaal tevreden.
De bezoekers waren er minder van gecharmeerd. Gevolg: niet alleen halveerde de conversie, ook daalde de gemiddelde ordergrootte (doordat ik verkeerde doelgroepen trok, met een kleinere portemonnee) en stagneerde de groei.
Een ervaring rijker, maar in alle andere opzichten was dat een heel duur avontuur...