Politiek Prominent Persoon

1
Vorige week ontving ik van Klarna een mail en een link daarin.
Die link moet ik volgen en vervolgens aangeven hoeveel procent mijn bedrijf aan aandelen heeft of vennoten en hoe dat verdeeld is.

Vervolgens moet ik aangeven of een van de vennoten een Politiek Prominent Persoon is.
En dat alles in het kader om witwassen tegen te gaan.

Ik heb het nog niet ingevuld want ik wachtte een telefoontje van Klarna af.
Die kwam vandaag.

Tijdens dat gesprek vroeg ik waar de camera's hingen, want waar het over gaat is echt belachelijk.
Ze willen witwassen voorkomen en daarom moeten ze voortaan ieder jaar weten (dus ieder jaar moet je dit opnieuw verklaren) of er een Politiek Prominent Persoon binnen je organisatie is die gelden ontvangt.

Als je dat niet doet, dan zal Klarna de samenwerking opzeggen.
Doe je het wel en er werkt geen PPP bij je, dan is er niets aan de hand. Werkt er wel een PPP bij je (alsof Rutte hier bij mij zou werken.... maar toe maar), dan kan het wel gevolgen hebben werd er verteld.
Ik vroeg wat er met deze gegevens gebeurde. Deze zullen worden doorgespeeld naar de betreffende instanties. (wie dat zijn is mij nog steeds niet duidelijk)

Het is een EU richtlijn en Klarna gaat dit dus ieder jaar opnieuw vragen. Schijnbaar kan Rutte zijn baan kwijtraken en zomaar bij ons gesolliciteerd hebben.

Hebben jullie hier ervaring mee of is dit een enorme HOAX?

Quote uit de mail:
Volgens de regelgeving inzake het bestrijden van het witwassen van geld (EU-richtlijn 2005/60/EC) is Klarna verplicht over up-to-date informatie te beschikken over webwinkeliers die gebruik maken van de diensten van Klarna. We willen u daarom vragen de onderstaande vragenlijst te beantwoorden. De vragenlijst gaat over de uiteindelijk gerechtigden van uw bedrijf. Om te garanderen dat Klarna u tijdig uitbetaalt, dient u deze vragenlijst te beantwoorden.
En dan op die link:
Volgens EU-richtlijn 2005/60/EG tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en financiering van terrorisme, dienen in zakelijke relaties met politiek prominente personen (PPP, of politically exposed person - PEP) bepaalde voorzorgsmaatregelen genomen te worden. PPP zijn personen die een prominente publieke functie bekleden of bekleed hebben, hun directe familieleden en de naaste geassocieerden.

Functies die geclassificeerd zijn als PPP zijn:

Staatshoofden
Regeringsleiders
Ministers
Staatssecretarissen (of gelijkwaardig)
Parlementsleden
Leden van hooggerechtshoven
Leden van constitutionele hoven
Leden van andere hoge rechterlijke instanties die arresten wijzen waartegen doorgaans geen verder beroep mogelijk is
Leden van rekenkamers of van directies van centrale banken
Ambassadeurs
Zaakgelastigden
Hoge legerofficieren
Leden van bestuurs-, leidinggevende of toezichthoudende organen van overheidsbedrijven
Personen die een positie bekleden die gelijkwaardig is aan bovengenoemde posities op posten op het niveau van de Europese Gemeenschap of internationaal niveau.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Politiek Prominent Persoon

2
De vraag op zich is niet vreemd, alleen dat de vraag bij jou terecht komt is wel een beetje raar imho.

Het is in de politiek, en bij een zeer groot functies binnen de overheid (zowel landelijk als plaatselijk) verplicht om je nevenfuncties door te geven dit alles om belangenverstrengelingen te voorkomen. Een wegenbouwer die in zijn "vrije tijd" bijklust als raadslid of als adviseur in de aanleg van wegen in dienst is bij de overheid ondanks zijn goede bedoelingen de juiste man op de verkeerde plek.

Voordat ik mij fulltime richtte op de e-commerce heb ik een tijdje voor een overheidsinstelling gewerkt. Daar wist men dat ik bezig was met een webshop, maar stel dat ik van een collega een zakelijke order zou krijgen dan moest ik dit direct melden. alles om belangenverstrengelingen te voorkomen. Wat ik privé aan een collega zou verkopen staat natuurlijk buiten het geheel.

Dan terug naar de eerste zin, Volgens mij is de PPP ten aller tijde zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van zijn nevenfuncties, het is niet aan de ondernemer om te weten wat zijn personeel buiten werktijd allemaal uitspookt. Sterker nog, dat wil ik helemaal niet weten.