Vooruitbetaling; hoe lang laat je order 'open' staan?

1
Dag mensen!

Ik wil gaan werken met voorraadbeheer. Dilemma waar ik hierbij tegenaan loop is dat als men kiest voor de betaaloptie 'vooruitbetaling via een bankoverboeking' de voorraad van het bestelde product wordt afgeboekt. Het kan vervolgens echter voorkomen dat de klant uiteindelijk helemaal nooit betaald. Probleem is dan dat de voorraad wel afgeboekt is maar ik het product nog gewoon heb liggen!

Hoe lossen jullie zoiets op? Geven jullie de klant bv. een week de tijd de betaling te verrichten en zo niet dan wordt na die week de order geannuleerd? (zodat de voorraad weer bijgeboekt wordt)

Hetzelfde geldt voor de situatie waarbij men bv voor ideal kiest, maar de betaling vervolgens om welke reden dan ook mislukt. Voorraad is afgeboekt, maar betaling is nog niet binnen. Hoe lang geven jullie klant de mogelijkheid betaling nog in orde te maken?

Hoor het graag!

Groet,
Michel

Re: Vooruitbetaling; hoe lang laat je order 'open' staan?

4
Beste Michel,

Als iemand voor overboeking kiest is het verstandig de voorraad inderdaad te reserveren. Je wilt zo’n klant niet teleurstellen natuurlijk. Veel webshop platforms hebben zelf een voorraad beheer systeem die dit soort zaken regelen.

Wat de termijn betreft kun je voor jezelf bepalen wat een redelijke termijn is. Hangt ook een beetje af of het een veel gewild product is of dat het een product is dat sowieso lang op da plank ligt. Maar er zijn nog andere factoren. Zo houden we ook rekening met internationale overschrijvingen die wat langer de tijd nodig hebben voor ze op je rekening verschijnen. Daarnaast hebben we voldoende voorraad van elk product dus kunnen we het ook langer gereserveerd laten. Wij hanteren 10 werkdagen.

Daarnaast kun je na een x aantal dagen ook herinneringen sturen dat de betaling nog niet binnen is. Klant kan het zijn vergeten en soms denkt men bij overschrijving dat ze het ook mogen betalen na ontvangst. Communicatie is dus ook erg belangrijk na het plaatsen van een order met betaalmethode overschrijving.

Bij ideal zou ik een herinnering sturen dat er een verlaten winkelwagen is. Je kunt zoeken naar de term “cart abandonment” voor eventuele plugins voor jouw webshop platform. Vaak zijn de ideal transacties direct en heel af en toe met een delay. Veelal weet je binnen 24 uur wel waar je aan toe bent daar.

Als je kunt aangeven welke software je nu gebruikt voor je webshop dan kan ik je wellicht gerichtere antwoorden geven.

Mocht je geen platform hebben waarop je werkt dan kun je ook maatwerk laten maken door een coder specifiek voor u systeem. Dit is echter meestal tijdrovend en best ingewikkeld te communiceren. Voordeel is wel dat je het kunt krijgen precies zoals je wilt.

Zou echter niet de wiel opnieuw uitvinden maar kijken voor een "out of the box" oplossing. Vaak ook stabieler in gebruik.

Laat nog even wat meer weten dan help ik je graag verder.

Gr.
Karim
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vooruitbetaling; hoe lang laat je order 'open' staan?

5
Ik doe dit bewust niet. Ik meld op de website en in de mail, dat een bestelling met deze betaalmethode pas definitief is, als het bedrag is bijgeschreven bij ons. Als een klant toch voor die betaalmethode kiest, is het eigen risico als intussen iemand eerder het laatste exemplaar koopt via ideal of AfterPay of PayPal, etc...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Vooruitbetaling; hoe lang laat je order 'open' staan?

6
NOP Webdesign schreef:Ik doe dit bewust niet. Ik meld op de website en in de mail, dat een bestelling met deze betaalmethode pas definitief is, als het bedrag is bijgeschreven bij ons. Als een klant toch voor die betaalmethode kiest, is het eigen risico als intussen iemand eerder het laatste exemplaar koopt via ideal of AfterPay of PayPal, etc...
Ik vraag me af of dat mag. Volgens mij is de order definitief na het afronden van het bestelproces (bevestigen op de afrekenpagina), en de klant heeft dan vanaf dat moment een betaalverplichting. En dat moet jij de order natuurlijk wel kunnen vervullen.
Klassieke schrijfwaren en kalligrafie artikelen: http://www.scrittura-elegante.nl/

Re: Vooruitbetaling; hoe lang laat je order 'open' staan?

7
sjoerdk schreef:
NOP Webdesign schreef:Ik doe dit bewust niet. Ik meld op de website en in de mail, dat een bestelling met deze betaalmethode pas definitief is, als het bedrag is bijgeschreven bij ons. Als een klant toch voor die betaalmethode kiest, is het eigen risico als intussen iemand eerder het laatste exemplaar koopt via ideal of AfterPay of PayPal, etc...
Ik vraag me af of dat mag. Volgens mij is de order definitief na het afronden van het bestelproces (bevestigen op de afrekenpagina), en de klant heeft dan vanaf dat moment een betaalverplichting. En dat moet jij de order natuurlijk wel kunnen vervullen.
Allicht iets plat, maar in zo'n geval zal mij het een worst wezen. Je moest eens weten hoe vaak klanten 'bestellen' en nooit meer iets van zich laten horen. Moet ik dan een wel meteen betalende klant daarvoor teleurstellen? Doe ik dus niet.. Ik waarschuw er wel nadrukkelijk voor, dus dan ligt de keuze bij de klant. Geschillen zullen dan natuurlijk niet ontstaan, aangezien ze er zelf voor gekozen hebben. Of ik nu in me recht sta of niet, dit kan natuurlijk nooit tot problemen lijden. Mensen zijn soms slecht, maar niet zo slecht.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!