Conversie van een facebook like

1
Beste web winkelaars,

Voor mijn afstudeerscriptie schrijf een conversieoptimalisatie plan. Een van de pijlers in dit onderzoek is Social media. Het afstudeer bedrijf biedt workshop aan in een B2C vorm. Klanten kopen een toegangskaart, waarbij zij zich verzekeren van een serie aan workshop gericht op een bepaald vakgebied.

Een van de online kanalen waar men op actief is, is Facebook. Momenteel wordt het kanaal alleen gebruikt voor "zending" (d.w.z. workshop informatie, foto's, agenda's e.d.). Het bedrijf wil actiever (interactie genereren) worden op dit kanaal en is best bereid om hier marketing kosten aan te verbinden.

De vraag is wel hoeveel likes het oplevert (beoogt wordt een "standaard" conversieratio van 3-4%) en vanaf welk bedrag deze ratio gerealiseerd kan worden.

Het wil dus eigenlijk weten hoeveel men moet besteden aan Facebook marketing inspanningen (het generen van kwalitatieve, oprecht, geïnteresseerde facebook likes) voor een conversieverhoging van 3-4%.

Bestaat er een tool/methode om dit uit te rekenen?

Ik heb al gekeken naar de Facebook "analytics" en uiteraard flink gegoogled maar tot op heden heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.

Hartelijke groet,

Roy

Re: Conversie van een facebook like

2
De vraag is of een Like een doel op zich moet zijn? Wat wil het bedrijf ermee bereiken? Zou je niet op een andere manier kunnen/moeten meten wat het resultaat van je marketing campagne is?

Facebook gaat binnenkort haar model veranderen waarbij je ook kunt betalen voor "resultaat". Zie hiervoor http://www.emerce.nl/nieuws/facebook-pa ... -resultaat. Kun je dit niet beter meenemen in je onderzoek?

Het lijkt me zelf namelijk heel moeilijk om te meten wat een goede en wat een slechte like is. Probeer dus andere factoren te meten, denk dan aan gebruikersinteractie met bericht, bezoekers op de website van het bedrijf of verkopen. Denk dat je dus kritisch richting het bedrijf moet zijn wat nu echt hun doel is.

Daarbij is het vooraf niet mogelijk om te garanderen dat je met bepaalde inspanningen een bepaald resultaat krijgt. Je kunt branche gemiddelden bekijken, maar veel beter is het om in de praktijk te testen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Conversie van een facebook like

4
libertes schreef:De vraag is of een Like een doel op zich moet zijn? Wat wil het bedrijf ermee bereiken? Zou je niet op een andere manier kunnen/moeten meten wat het resultaat van je marketing campagne is?

Facebook gaat binnenkort haar model veranderen waarbij je ook kunt betalen voor "resultaat". Zie hiervoor http://www.emerce.nl/nieuws/facebook-pa ... -resultaat. Kun je dit niet beter meenemen in je onderzoek?

Het lijkt me zelf namelijk heel moeilijk om te meten wat een goede en wat een slechte like is. Probeer dus andere factoren te meten, denk dan aan gebruikersinteractie met bericht, bezoekers op de website van het bedrijf of verkopen. Denk dat je dus kritisch richting het bedrijf moet zijn wat nu echt hun doel is.

Daarbij is het vooraf niet mogelijk om te garanderen dat je met bepaalde inspanningen een bepaald resultaat krijgt. Je kunt branche gemiddelden bekijken, maar veel beter is het om in de praktijk te testen.
Hier ben ik het zeker mee eens. Je kunt van te voren niet peilen wat het effectieve bereik van je content of promotie zal zijn. Ook branche gemiddelden zullen niet veel toevoegen omdat je niet weet waarom diegene jouw facebook pagina liked. Wellicht liked 60% van de personen de pagina wel vanwege de mooie content die gepost wordt maar als men verder geen intenties heeft, is zo'n like niets waard.

Het bedrijf wil aantoonbare doelen stellen op, in dit geval, Facebook. Er komt na mij een marketingmedewerker die aan de hand van mijn onderzoek de aanbevelingen uitvoert. Het streven van de opdrachtgever was daarom, onderzoek hoeveel likes er vergaart moeten worden voor de gewenste conversie.

Waar zij erg gericht zijn op alleen social media, vind ik dat het een geheel proces is (multichannel). Pas als je elk online kanaal (dus ook e-mail marketing, seo e.d.) perfect op elkaar afstemt, creëer je conversie. De bezoekers komen niet vanuit één kanaal en kijken immers verder dan zijn neus lang is.

Om de opdrachtgever toch in zijn behoefte te voorzien, was ik opzoek naar een manier om deze Facebook conversie te kunnen meten maar door het bovenstaande en de kans dat Facebook haar advertentiebeleid nogmaals om gooit, maakt het meten volgens mij nauwelijks valide.
OnlineWebservices schreef:Eens met bovenstaande.

Je kan ook via betaalsociaal een campagne aanmaken en de conversies hiervan meten. Je laat men als ware met een like betalen voor bijv. een vouchercode die weer korting geeft op een aankoop. In tegenstelling tot losstaande likes, is dit wel meetbaar. Misschien interessant om mee te nemen in je onderzoek.
Goede tip, bedankt!

Het lijkt me verstandig om vraag te onderbouwen met de beste mogelijke conversie methoden zoals een retargeting methode of een app binnen Facebook.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.