Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

1
Op dit punt loop ik misschien een stapje achter, maar ik ben me eens gaan verdiepen in de mogelijkheden van achteraf betalen.

Aangezien hier aardige transactie(- en abonnements)kosten aan verbonden zijn, vroeg ik me af hoe groot de behoefte van de consument daadwerkelijk is wat betreft achteraf betalen, met name voor kleinere bestellingen (laten we zeggen orderwaardes van €20 tot €60).

Wat zijn jullie ervaringen hierin? Ik zie her en der berichten dat tot 10% á 15% achteraf betaalt, zien jullie vergelijkbare cijfers?

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

2
Ik ben vandaag gestart met achteraf betalen voor bedrijven. Dit mede omdat deze tegen problemen aanlopen met IDEAL en ze alleen via factuur kunnen/mogen betalen.

De werkwijze van Klarna, Afterpay enz enz bevallen me niet echt. Zeker niet als het een terugkerende klant is.

Voor de beginfase doe ik dit alleen voor bedrijven. Vandaag zijn 50% van alle zakelijke aankopen op factuur gegaan. Er was ook een flinke stijging in de verkopen vandaag maar dat kan ook toeval zijn. We gaan het deze maand bekijken hoe het uitpakt.

Naar mijn mening is er veel behoefte aan. Als jou website geschikt is voor mobiel zullen er ook veel klanten onderweg zijn die geen geld kunnen overmaken en daarna hun bestelling uitstellen. En van uitstel komt afstel.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

4
De behoefte aan achteraf betalen verschilt per branche/ product. Maar onderschat niet het effect dat het aanbieden van achteraf betalen heeft op de betrouwbaarheid van jouw webwinkel.

Ook al kiest maar een deel van de klanten voor deze vorm van betalen (overigens wel steeds meer), alle klanten zien de optie staan. Dit wekt vertrouwen.

Je kunt eventueel een toeslag rekenen voor deze optie. Maar dit moet dan wel aantoonbare kosten voor jou zijn. Je mag dus niet zomaar een bedrag bedenken en dit als drempel opwerpen.

Overigens is het wettelijk verplicht om de klant de mogelijkheid te bieden om tenminste 50% van het bedrag achteraf te betalen. Maar zelfs veel grote webwinkels houden zich hier niet aan.

edit: Sorry Jan, laatste stukje is net door jou geschreven...
Plaats een Gratis backlink voor je webshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

6
Bij mij staat er simpelweg de optie dat het voor vaste zakelijke klanten is. Neemt niet weg dat ik door schade en schande hier heel streng mee ben geworden, er zijn veel wanbetalers zelfs bij de grote ondernemingen.

Zelf zit ik ook te denken aan een Billink of Afterpay voor nieuwe klanten om zelf van het risico af te zijn.

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

7
Dennis1 schreef:Alleen bedrijven de optie geven op rekening te kopen. Goed plan! Maar joe regel je dat online? Ik bedoel... hoe check je dat het bedrijven zijn?
Ik begin ook hier steeds meer mee te werken.
Ik controleer Google op de bedrijfsnaam (ook met tekst failliet toegevoegd), dan check ik de KvK en ga ik vaak ook op mijn gevoel af. Ik heb vaak al een aantal keer contact gehad met de persoon, als dit me allemaal goed bevalt vraag ik nog wel een opdracht per email (waarin alle bedrijfsgegevens vermeld dienen te zijn) waarna ik tot levering over ga. Ik hanteer een betaaltermijn van 14 dagen in deze.
Eigenaar van: https://alarm-winkel.nl

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

8
Ik ben er nog mee aan het experimenteren.
Zo is het verplicht om een BTW nummer op te geven. Het aflever adres dient gelijk te zijn aan geregistreerde bedrijf adres. En een telefoonnummer (voor het incassobureau is dit nodig).
Ook is er een drempelbedrag van 200 euro voor de eerste bestelling.

Verder hanteer ik een betaaltermijn van 21 dagen met 7 dagen herinnering-periode. Daarna zal ik ze bellen voor een status update. Bij geen reactie of actie wordt er een incasso bureau ingeschakeld. Als het bedrag geïnd is krijg je er zelf ook nog een deel van.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

10
Interessant.. Informatie aangevraagd bij Afterpay. Mooi foldertje gekregen met daarin o.a. informatie over hoe sterk de conversie stijgt bij bepaalde bedragen (€0, €0,95 en >€0,95) die je aan de consument doorberekent als transactiekosten. Ik me bij hun aangemeld. Krijg ik een overeenkomst opgestuurd die getekend moet worden waarin staat dat ik geen transactiekosten mag doorbereken aan mijn klanten voor het gebruik van Afterpay!

Terwijl ik wel minimaal €2 aan transactiekosten kwijt ben voor iedere order (op orders van een paar tientjes). Toch maar eens verder kijken naar andere aanbieders.. Welke partijen kunnen jullie aanraden?

Re: Hoe groot is de behoefte aan achteraf betalen?

14
Inmiddels een reactie gekregen. Het komt erop neer dat ze 'erop aansturen om geen doorbelasting te rekenen'. Daar zijn de tarieven die je als klant aangeboden krijgt op gebaseerd. Wil je wel iets doorbelasten, dan gaat je tarief omhoog!

Het stond overigens wel in het foldertje op een andere pagina: "De maximale doorbelasting aan de consument bedraagt €0,00 voor de betaalmethode AfterPay."

Ik moet er nog even over denken. Ik wil klanten best de mogelijkheid geven om achteraf te betalen, maar niet volledig op mijn kosten en al helemaal niet met een (zoals door AfterPay voor mij opgestelde) doelstelling dat 15-20% van mijn bestellingen met AfterPay betaald gaat worden..