Wat is lonend

1
Ik ben een tijdje met mijn webwinkel bezig http://www.boekenstek.nl Of ik op de goede weg ben weet ik niet.

* Wat is normaal qua verdienste?
* Wat is normaal qua advertentiekosten en andere kosten.
* Wat gaat er weg naar de belasting
* Hoe pak je dat het beste aan

Graag zou ik bijv. een voorbeeld horen van een onbekend iemand in de trant van:
* Ik heb 500 artikelen in mijn winkel
* Die artikelen heb ik wel of niet op voorraad
* Ik besteed er dagelijks of wekelijks zoveel tijd aan
* Het levert me maandelijks het volgende bedrag op
* De onkosten zijn als volgt
* Enz.

Natuurlijk maakt het uit wat je verkoopt, maar kortweg gezegd, ik zou graag benchmarken.

Wie ligt een tipje van de sluier op?
http://www.boekenstek.nl/
http://boekenstek.blogspot.com/

Re: Wat is lonend

2
Boekenstek schreef:Ik ben een tijdje met mijn webwinkel bezig. Of ik op de goede weg ben weet ik niet.
Benchmarken is nog ontzettend lastig. Twinkle Magazine probeert het wel eens op details maar webwinkels zijn nog enorm verschillend. Er zijn webwinkels met marges van 90% en webwinkels die bewust verlies maken om marktaandeel te krijgen. Een gemiddelde verdienste, advertentiekosten of tijd die je er aan moet besteden bestaat (nog) niet.

De enige manier om te kijken of je op de goede weg zit is aan jezelf. Bekijk je vooraf gemaakte ondernemingsplan nog eens. Wat had je zelf voor ambities qua winst en omzet? Wat wilde je zelf later worden als je (webwinkel) groot was?

Ben je zelf tevreden? Kun je gemakkelijk je kosten betalen, er een leuke auto van veroorloven en heb je het idee dat je met je huidige groei een plekje in de markt kan veroveren die de concurrentie niet zo gemakkelijk meer afpakt?
Nu op mijn weblogs:

Re: Wat is lonend

3
Boekenstek schreef:Wie ligt een tipje van de sluier op?
Ondernemers laten zich niet graag in de portemonnee kijken, maar ik zal een duit in het zakje doen:

* Ons assortiment bestaat op dit moment uit 224 verschillende artikelen.

* De verkoopprijzen variëren van € 4,95 tot en met € 299,95 inclusief btw, met een gemiddelde van € 44,27 en een standaarddeviatie van € 41,07.

* Sinds we de vaste afhaalkorting hebben verhoogd van 3% naar 5%, wordt ruim 43% van de bestellingen afgehaald. Daarmee zijn we namelijk altijd goedkoper dan de reguliere speelgoedwinkel.

* Alle artikelen leveren we uit eigen voorraad. Moet ook wel, want veel klanten verwachten dat ze een bestelling nog dezelfde middag of avond kunnen afhalen.

* Van vrijwel alle artikelen hebben we meerdere exemplaren op voorraad. Het gemiddelde stond vanochtend op 3,5 exemplaren per artikel, maar dat is over het hele jaar genomen verhoudingsgewijs laag, omdat de voorraden nog herstellende zijn van de verkooppiek van sinterklaas en kerst. Zodra de voorraad de kritieke bodem van 2 exemplaren bereikt, kopen we opnieuw in.

* De brutomarge (verkoop - inkoop) is vergeleken met andere branches slecht: 20% tot 50% met een gemiddelde van 33%. Geen bedrijfsgeheim, want dit is ongeveer het branchegemiddelde.

* De verreweg hoogste directe kosten die daar nog van af moeten, zijn verzendkosten.

* Vooral vanwege de verzendkosten maken we nauwelijks winst op alles met een verkoopprijs lager dan € 15. Goedkopere artikelen voeren we eigenlijk alleen om het assortiment redelijk compleet te houden.

* Daar staat gelukkig tegenover dat we een groei wisten te behalen in de gemiddelde ordergrootte van € 51,60 in 2009 naar € 81,49 in 2010. Met andere woorden, de groei zat afgelopen jaar niet alleen in meer bestellingen, maar ook in een veel hoger bestedingsbedrag per bestelling.

* Aan Google AdWords besteden we maandelijks zo'n € 80 tot € 120, ongeveer evenveel als we uitgeven aan hosting, domeinnamen en SSL-certificaat. Samen met afschrijvingen op computers en printers zijn dat de belangrijkste indirecte kosten.

* Gemiddeld besteed ik zelf ongeveer drie uur per dag aan de webwinkels en dat zeven dagen per week. Er zit alleen geen vast patroon in. Soms is het nog geen uur per dag, soms een lange werkdag van tien uur.

Om je algemene vraag te beantwoorden: ja dat is lonend, maar het is wel loon naar werken. Dat lijkt me uiteindelijk de belangrijkste benchmark. Als je wekelijks 20 tot 40 uur in je webwinkel investeert, wil je daarmee een belegde boterham verdienen. Hoeveel boterhammen je eet en hoe je ze graag belegd hebt, bepaal je zelf.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.