TNT parcelware

1
Wat is jullie ervaring met tnt parcelware? en contractklant zijn bij tnt?

Het is nu eindelijk zover dat we meer bestellingen krijgen dus ben opzoek ze sneller te verwerken.
Is percelware aan te sluiten op een Dymo ?

En weet iemand een goede webshop met goedkope kartonnen dozen?
Maat: bv.60x50x40cm die zijn namelijk best prijzig ten opzichten van de producten die erin gaan.
www.hetadreswebshop.nl voor al uw Riverdale woonaccessoires en meer...

Re: tnt parcelware

2
Wij gebruiken de webversie van Parcelware. Die heeft voor ons vooral twee beperkingen: de site ligt er wel eens uit en het printen van de adresetiketten (gaat via PDF) is soms een gedoe. Volgens een goede vriend, die ik op zijn woord geloof, is de desktopversie beter.

Voor een contractklant van TNT is de account manager het eerste aanspreekpunt. Zoals geldt voor elk vak, zitten er goede en minder goede tussen. In de telefoon klimmen kan geen kwaad.
StoreCore.io

Re: tnt parcelware

3
Ward schreef:Wij gebruiken de webversie van Parcelware. Die heeft voor ons vooral twee beperkingen: de site ligt er wel eens uit en het printen van de adresetiketten (gaat via PDF) is soms een gedoe. Volgens een goede vriend, die ik op zijn woord geloof, is de desktopversie beter.

Voor een contractklant van TNT is de account manager het eerste aanspreekpunt. Zoals geldt voor elk vak, zitten er goede en minder goede tussen. In de telefoon klimmen kan geen kwaad.
Wij hebben de dektopversie en die is inderdaad een stuk sneller.
http://www.hobbypret.nl - http://www.kaartenpret.nl

Re: tnt parcelware

4
hobbypret schreef:
Wij hebben de dektopversie en die is inderdaad een stuk sneller.
Inderdaad, die is stukken beter, sneller en betrouwbaarder. Overschakelen naar de desktop versie was een van de betere beslissingen die wij mbt. TNT gedaan hebben.

Nu werken wij overigens niet meer met Parcelware maar met eigen ontworpen software. Hoe de software er nu precies voor staat weet ik dus niet.

Als je nog geen parcelware gebruikt, het is een zeker een mooi programma en scheelt je veel tijd en moeite.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: tnt parcelware

5
Als je via de desktop versie van Parcelware werkt, is er dan wel de mogelijkheid om via een Dymo labelprinter te printen? Ik verstuur doorgaans dermate kleine pakketjes, dat het vastplakken van een a4 pdf vel vrij lastig gaat.
Momenteel werk ik via http://www.digitalepostzegel.nl dit is al een verbetering ten opzichte van de normale wijze aan de tnt balie, ik hoef nu alleen het pakket af te geven en een ontvangstbewijs aan te nemen. Maar het vooraanmelden van de pakketten, wat bij Parcelware mogelijk is, waardoor het in de rij staan ook niet meer nodig is spreekt me wel heel erg aan.

Re: tnt parcelware

6
De PDF van een etiket is exacte 141,464 mm breed en 97,845 mm hoog. Voor de toleranties heb je een net iets groter etiket nodig. We printen zelf twee A5-etiketten op één vel A4. Vrij fors inderdaad voor een labelprinter en kleine pakketten.

Na het afsluiten van het contract kun je een testprint aanleveren. Zeer aan te bevelen, want bij onleesbare etiketten betaal je een toeslag voor "handmatige verwerking". En dat voor elk pakket.

Duik anders eerst even in de documentatie van Parcelware:

http://www.tntpostpakketservice.nl/nl/z ... loads.aspx
StoreCore.io

Re: tnt parcelware

9
Dan zou ik iets meer uitgeven aan een zwart-wit laserprinter met twee papierlades en (draadloze) netwerkaansluiting. De ene lade gebruik je voor de etiketten, dan andere voor facturen en pakbonnen. Scheelt een hoop geloop en gezoek bij het orders picken.

Bruikbaar alternatief is het adresetiket op de achterzijde van de pakbon printen en het geheel in een packing slip op de doos plakken. Dan hoef je etiketten immers niet meer apart te printen.

Beetje spelen met de operationele mogelijkheden kan geen kwaad, want dat scheelt tijd en ergernissen.
StoreCore.io

Re: tnt parcelware

10
Ik wou dat ik hier eerder naar gezocht had. Enkele maanden geleden al een Dymo 450 en een Brother mcf-6490cw gekocht. Uit de documentatie van Parcelware blijkt dat ik beide niet kan gebruiken. Of je hebt een laserprinter nodig of een labelprinter voor grote etiketten. Voorlopig blijf ik dus maar bij digitalepostzegel.nl. Als ik in de toekomst verder uit ga breiden dan is upgraden naar Parcelware wellicht interessant.

Re: tnt parcelware

11
Klopt, ze vragen idd wel een Laserprinter, dit omdat een laserprinter veel gedetaileerder is.
nu moet ik zeggen in de periode dat mijn laserprinter kapot was heb ik het 3 dagen met een "gewone" printer gedaan. en geen extra kosten gehad omdat deze gewoon scanbaar waren.
Maar helaas hoeft dit niet altijd op te gaan.
Gebruiker van:
Logivert 6 Extended
https://www.pawsandclaws.nl

Re: tnt parcelware

12
Vraag telefonisch een offerte aan en ga daarmee aan het rekenen met vooral aantal zendingen en gewicht. Als contractklant ben je bij voldoende aantallen voordeliger uit en dan heb je een nieuwe laserprinter er zo weer uit.
StoreCore.io

Re: tnt parcelware

13
Bedankt voor alle reacties. Alleen wel heel jamer dat het niet werkt op de dymo 450 die hier staat. Dan maar even opzoek naar een laser printer en een contract + parcelware aanvragen.

groeten,
Toby
www.hetadreswebshop.nl voor al uw Riverdale woonaccessoires en meer...

Re: TNT parcelware

14
Laserprinter is niet zo duur dat je de besparing op verzendkosten er niet snel uit hebt. Bovendien oogt het professioneler als je een zakelijk adresetiket + barcode hebt.
Heb ervaring met zowel parcelware web en de desktopversie.
Beiden hebben voor- en nadelen: voordeel van webversie is dat je onafhankelijk bent van de pc waarop je werkt, mits een printer voorhanden is en vooral ook dat de etiketten leesbaarder zijn op het scherm en je dan direct het traceernummer kan overnemen (neem aan dat je je klant een verzendbevestiging stuurt met daarin het traceernummer?)
Ook kan je het tabblad met daarin het etiket open laten staan totdat het pakket volledig ingepakt is.. mocht je om de een of andere redenen verkeerd plakken of wat dan ook, dan kan je zonder een nieuw nummer aan te maken , hetzelfde etiket opnieuw afdrukken.

Grote voordeel van de desktop is wel dat het sneller werkt en je makkelijker bestaande klantgegevens kan redigeren. Ook heb je niet meer de stress van 'opschieten anders ligt de website plat vanwege de drukte..." je kan echt beter zorgen voor 4 uur al je etiketten afgedrukt te hebben, anders is het vloeken en tieren geblazen omdat je er uit wordt gegooid!

Nadeel bij de desktopvariant dat zodra ook maar 1 lettertje fout staat of na een misdruk je weer een nieuw traceernummer opgehoest wordt..dan is het maar de vraag of ook echt al die foute nummers niet in rekening worden gebracht.. het loont de moeite rekeningen goed na te lopen hierop.
Was gewend middels de traceernummers rekenformules te gebruiken voor hoeveel TNT-pakketten er per jaar verzonden werden en hoeveel tijd er lag tussen de honderdtallen: dat kan je wel vergeten als ineens gemiddeld 1 op de 3-4 zendingen geannuleerd wordt en de rekenformule van geen kanten meer klopt.

Nog een groot nadeel aan de desktop : zonder server is die gebonden aan de pc waar het op is geinstalleerd. Bij pc-problemen zit je dus ook zonder parcelware en vervolgens moet een technicus van TNT er aan te pas komen deze opnieuw op een andere pc te installeren. Heb je in 1 bedrijf meerdere pc's, dan kan het mogelijk verstandig zijn een server te hebben.

De applicatie werkt ook alleen in XP, dus zal je een XP-box moeten gebruiken bij Windows 7.

Re: TNT parcelware

15
Geen parcelware nemen omdat je net een nieuwe printer zou hebben aangeschaft die daar ongeschikt voor is vind ik een heel rare reden. Daar laat je je toch niet door ophouden als gezonde ondernemer mag ik hopen??

Zelf werkten wij met Brother QL-1050 series printers. Loei snelle labelprinters, maar de labels waren wel aan de prijs. 15 cent per stuk was vrij normaal.

Verder biedt parcelware wat andere voordelen die ik hier nog niet voorbij heb zien komen;
De klant krijgt automatisch een mail met hun track & trace nummer. Ideaal en een goede service vanuit jouw als webshop!
De zendingen zien er zeer professioneel uit door de mooie labels, in plaats van losse postzegel of pakketzegel en los adres label.

De webversie is bij lange na niet zo goed als de desktop versie. Je bent afhankelijk van een website van derden (namelijk die van parcelware) en als die er uit ligt dan heb je een groot probleem. Je kan nooit zo'n risico willen lopen.

Verder altijd zorgen dat je een backup hebt van je computer in de vorm van een 2e of 3e computer. Als de computer een wit vlaggetje geeft dan maakt het niet uit of je de webversie of de desktop versie gebruikt..

Re: TNT parcelware

16
Wouter,
Is het niet afhankelijk van welke hosting je hebt of de klant wel of niet een bericht krijgt met de track and tracecode?
Bij mij is dit volgens mij niet mogelijk (mijnwebwinkel.nl). Of zie ik iets vreselijk over het hoofd ? Ik zou de klant deze gegevens namelijk graag willen mailen bij de verwerking van de orders.

Re: TNT parcelware

17
Esther, we hebben het hier over parcelware ;)
Parcelware verzend die email. Of je bij mijnwebwinkel of waar dan ook zit, dat heeft daar niets mee te maken. Jij vult het adres en email adres van de klant in in parcelware en klikt op "verzend". Dan komt er een sticker met adres en barcode uit je printer rollen voor op het pakket en de klant heeft een email in zijn inbox met de track & trace barcode van zijn of haar pakket. Het pakket kan je zo afgeven op een TNT business point en aan het eind van de maand krijg je een factuur met een overzicht van al je zendingen.
Hartstikke mooi!

Re: TNT parcelware

18
Wat erg! :shock:
Ik gebruik Parcelware al een paar jaar maar dat je via het aanmaken van het label een email adres kon invullen was mij nooit bekend. Shame on me!

Lullig dat ik nu net ga stoppen met TNT. Kan ik het nog net een paar dagen toepassen.

Re: TNT parcelware

22
Ik heb net contact gehad met de klantenservice van TNT post zakelijk. Het verzenden van een pakket via Parcelware als zakelijke contract klant kost 5,95 euro per zending + 0,17 cent per kilo. Voor zover ik het begreep hoef je over dit bedrag geen belasting af te dragen. Wat dus een besparing van ~ 2,- euro inhoud t.o.v. een normale pakketzegel. Deze pakketjes moeten afgeleverd worden bij een TNT business balie welke helaas niet bij ons in dorp zit. Momenteel heb ik 2-3 bestellingen per week dus heel interessant is het nog niet voor mij.

Ik ben nu nog in de ontwikkelingsfase met mijn webwinkel, dus wellicht dat ik het over een aantal maanden aanvraag. Waarschijnlijk in combinatie met een Dymo 4XL. De medewerker van de klantenservice vertelde mij dat parcelware ook werkt in combinatie met een Dymo 450, maar dat durfde hij niet met zekerheid te zeggen.

Nog een vraag over Parcelware die jullie wellicht kunnen beantwoorden, maar waar de medewerken van de klantenservice geen antwoord op wist. De Parcelware pakketzegels zijn 10x15 cm, de pakketten die ik doorgaan verstuur zijn 8x15 cm. Dit houd in dat ik de pakketzegels gedeeltelijk om moet vouwen in de breedte, kan dit gewoon? Of zijn er dan zaken niet meer goed af te lezen, zoals b.v. de barcode o.i.d.?

Re: TNT parcelware

23
Over het bedrag moet je wel belasting betalen, welke je vervolgens wel weer terug kan vorderen bij je BTW aangifte.

Je kan het best iets grotere doosjes nemen, de sticker er om heen vouwen is niet echt netjes. Het pakket zal wel gewoon bezorgd worden, ook al zit de sticker er half omheen gevouwen.

Re: TNT parcelware

24
Heb het even nagemeten. De afdruk is 139 mm breed en 94 mm hoog. Rondom heb je nog een paar millimeter wit nodig, waardoor je toch wel op de 150 x 100 mm uitkomt. Iets grotere doosjes dus.

De barcode staat aan de onderzijde en moet machinaal leesbaar zijn, anders betaal je een toeslag voor "handmatige verwerking". Let daar vooral op als je een etiket toch rond de doos vouwt.
StoreCore.io

Re: TNT parcelware

25
Net ook contact gehad met TNT-Post.

Tot mijn verbazing is het bedrag voor het verzenden van een pakket €5.94 plus €0.17 per kilo exclusief btw. (Voor een contract van 100 pakketten per jaar, vanaf 250 paketten is dit €5.74)

Met parcelware betaal je voor een pakket van 10 kilo (5.94 + 1.7) €7.64 ex btw.
Een standaard particuliere pakketzegel tot 10 kilo zit op €6.75.

Als ik het even simpel uitreken ben je dus bij elk pakket boven de 4 kilo goedkoper uit als je hem particulier aan de balie post..

Is er iemand die een goedkoper alternatief heeft?

Re: TNT parcelware

26
Klopt, maar tarieven zijn bij account managers bespreekbaar en 250 pakketten per jaar is veel minder dan 1 per dag... Het verreweg belangrijkste knelpunt is dan niet de verzendkosten, maar gewoon het enkele feit dat je te weinig verkoopt en verscheept.
StoreCore.io

Re: TNT parcelware

27
Ik heb ook een offerte gevraagd aan TNT voor het versturen van ongeveer 5000 pakketten per jaar. Tot mijn verbazing blonk TNT uit in een ontzettend onoverzichtelijke offerte (met haal- en brengservice, handtekening voor verzending etc.). Je moet echt eerst gaan calculeren voordat je ongeveer weet hoeveel je kwijt bent.

Verder waren ze ontzettend duur vergeleken met offertes van bijvoorbeeld GLS. Ik kreeg het aanbod van € 5,09 per pakket en € 0,17 per kilo. Het telefonisch contact met de accountmanager was ook niet overtuigend toen ik vroeg naar wat er gebeurde als er een pakket zoek zou raken. Het antwoord dat ze (indien ik geen verzekering afsloot) er niet aan konden beginnen om dat te gaan traceren.
Kort door de bocht: ik zoek wel een ander pakketdienst want dit vind ik toch wel te triest voor woorden.
Beeld uit Holland- Leuke fotogeschenken voor aan de muur!

Re: TNT parcelware

28
Deze prijs is inderdaad erg hoog, mij hebben ze drie jaar geleden een offerte gegeven voor 3,19 per pakket en dan de 0,17 ct. Voor 2500 pakketten op jaarbasis.

Re: TNT parcelware

29
ik gebruik met succes Dymo 4XL met Parcelware
aanleiding was matige print kwaliteit met laserprinter, de streepjes codes waren niet altijd goed leesbaar.
Bijkomend voordeel is gemak en snelheid.

1 tip die ik kan geven, je stelt parcelware in via: systeem - formulieren instellen
kies TNT post label, druk op printer, eigenschappen, geavanceerd
kies als papiersoort : Banner 4 inch