Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

1
Heb sinds afgelopen april een webshop en dat loopt best leuk. Voor iets dat begon als "erbij" eigenlijk te leuk. Het dagelijks inpakken van alle bestellingen gaat steeds meer tijd in beslag nemen.

We verkopen producten met een gemiddelde orderwaarde van 10 eur en hebben een frankeermachine omdat alles per brievenbuspost verzonden kan worden. Gemiddelde verzendkosten bedragen 1 euro (minus 10% korting). De marge (na aftrek iDeal, TNT, inkoop, verpakking, promotie, btw etc) is ongeveer 4 euro.

Op de webwinkelvakdagen een hoop fulfilment bedrijven gesproken, die alles uit handen nemen voor maar een paar euro per order. En daar zit de pijn, want de marge is maar een paar euro per order.

Betekent dit dat we ook bij nog groter succes veroordeeld zijn tot het zelf blijven inpakken en naar de brievenbus brengen? Of is er een alternatief? Iemand ervaring hiermee?

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

2
Probleem hierbij is de grote P, de P van Personeel. Hoelang doe je er over om een order af te handelen. 1minuut of 10minuten...
Heb je in jouw marge berekening personeelskosten meegenomen? Nu werk jij wellicht voor niks(geen loon dus) omdat je overhoud wat je winst is aan het eind van de maand, maar eigenlijk moet je gewoon een uurloon voor jezelf doorrekenen.

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

3
We hebben dat gemeten, en een order is binnen een minuut ingepakt en in het systeem afgemeld (20 in precies een kwartier). Dat is 60 orders per uur. Eens per week voorraad bijwerken kost natuurlijk ook wat tijd. Maar dan nog.... Als een fulfilment bedrijf 4 euro per stuk vraag zou je op een uurloon 240 euro komen. Leuk voor een advocaat, maar niet voor ongeschoolde arbeid als orderpicken...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

5
Heel concreet worden ze op een beurs niet, maar overal was het "je moet toch wel denken aan 4 a 5 euro".
Hele verhaal uitgelegd, en de reacties wisselde van "sja, jammer voor je" tot "aantallen zijn wel interessant, ik bel je voor een voorstel". Waarbij ik toch ten minste wel aan 2 euro moest denken. Dat is natuurlijk veel minder, maar nog steeds een goed deel van de marge.
De telefoontjes moeten natuurlijk nog komen, maar ik zal het melden als er spectaculaire verhalen bijzitten.
Ik vroeg me eigenlijk meer af of er hier mensen met iets dergelijks zitten of hebben gezeten, en hoe ze dat hebben opgelost.

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

6
Even buiten het feit dat ik minder dan een minuut zeer onwaarschijnlijk vind, zeker over het hele traject gerekend. Is het niet zo dat die prijzen die je op krijgt inclusief de verzendkosten zijn?

Kijk het is heel moeilijk voor ons om een oordeel te geven als we het product al niet weten. Een sticker opsturen heeft weer hele andere gevolgen dan wanneer het t-shirts zijn. Handelbaarheid, volume, soort heeft allemaal een min of meer een impact op de prijs. En wellicht nog wel het belangrijkste, om hoeveel soorten/types etc gaat het. Is alles hetzelfde wat er in de enveloppe geschoven moet worden of zijn het 100 verschillende dingen. Bedrijfskosten zijn nu eenmaal niet goedkoop, en je kan ook niet verwachten dat ze de expertise hebben die jij hebt met jouw product.

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

7
De genoemde prijzen waren exclusief verzendkosten. Op zich niet erg, want die zullen bij een fulfilmentbedrijf niet veel anders zijn dan bij onszelf (omdat het brievenbuspost is). Ze worden dan enkel op een andere plek geboekt.

Het gaat maar om een stuk of twintig verschillende gelijkvormige handelbare producten. Ze liggen nu in 20 "raapbakken" (hoe noem je dat?).
Die minuut klopt echt wel. Maar als je er twee minuten van maakt, maakt dat voor de rekensom mbt de marge verder weinig uit:
1- label van de labelprinter trekken (die is al uitgeprint)
2- envelop pakken uit de enveloppenbak (altijd zelfde maat)
3- label erop plakken
4- frankeren
5- product uit bak pakken (af en toe twee, past gewoon in de envelop erbij)
6- product in envelop stoppen
7- plakstrip verwijderen
8- dichtplakken
9- stickertje met bedrijfsnaam erop
10- afvinken op de laptop

Meer kan ik er niet van maken. Door het beperkte aantal producten (en de beperkte ruimte) hoef je geen meter te lopen oid.

Het gaat me ook niet zozeer om een oordeel, maar om de vraag of er anderen zijn die met iets soortgelijks hebben geworsteld, en hoe ze dat hebben aangepakt :)

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

8
Ik heb alles stomweg altijd zelf gedaan tot dit niet meer lukte waarna ik iemand in dienst heb genomen. Maar ik zit in een hele andere branche. WIj maken onze producten zelf van ontwerp tot productie en er zit nog aardig wat handwerk in. Degene die bij mij werkt doet de productie en ik doe alle 'randwerkzaamheden' en stuur de machines aan.

Personeel is wel iets waar je goed over na moet denken. Ik heb de beste kracht die ik maar kan bedenken. Ze werkt keihard en snel en ik kan het goed met haar vinden.
Hierdoor heb ik de ruimte om me op andere dingen te richten waardoor ik voor meer groei kan zorgen.

Re: Fulfilment bij brievenbuspost en lage omzetten?

11
Heb inmiddels een afspraak staan met 1 bedrijf.

Verder zijn we aan het bekijken of we scholieren kunnen inzetten om in te pakken. 50 cent is wel leuk, maar de post moet wel op tijd de deur uit, dus een beetje tijdsdruk is er altijd wel. Minimumjeugdloon ligt overigens onder de 3 euro/uur (voor 14/15 jarigen).