Productprijs + verzendkosten

1
Graag jullie mening over het volgende:

Een groot deel van mijn concurrenten bieden hun producten aan voor 25,- euro + 6,75 euro verzendkosten.

Ik bied dezelfde producten aan voor 28,95 euro en 30,95 euro + 2,95 euro verzendkosten.

Naar mijn mening kopen een hoop mensen ook met het idee, goedkoop is duurkoop. Ze zullen misschien niet meteen voor de goedkoopste kiezen. Ook kijken een hoop mensen naar de verzendkosten, dat doe ik in ieder geval wel altijd. 6,75 euro verzendkosten op een product van 25,- euro vindt ik aardig duur.

Hoe denken jullie hierover, doe ik er goed aan om mijn product prijs in deze mate te verhogen of zou ik beter ook gewoon 6,75 euro verzendkosten aan moeten houden?

Ik ben bang dat ik mezelf op deze manier ook uit de markt prijs.

Re: Productprijs + verzendkosten

4
Ik vind het idee van lage verzendkosten wel iets waarmee je mensen over de streep trekt. Iedereen weet wel dat TNT pakjes verstuurt voor 6,75, en lijkt het dus heel leuk als deze kosten een stuk lager zijn.

Echter je verhoogt je productprijs dermate dat je in beide gevallen nog steeds een beetje tot fors duurder bent dan je concurrenten. En zeker de vergelijkende klanten zien dat natuurlijk meteen. Dus als je, onder de streep, duurder bent moet je ook wat extra's bieden om toch te overtuigen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Productprijs + verzendkosten

5
In mijn branche speelt hetzelfde probleem. De webwinkel die zogenaamd het goedkoopst is, rekent maar liefst € 15 verzendkosten. Aan het andere uiterste van het scala vind je de € 1,95 verzendkosten van bijvoorbeeld bol.com.

In de Verenigde Staten werd bij de voorbije verkooppiek voor kerst een omslagpunt bereikt: meer dan de helft van de bestellingen wordt gratis thuisbezorgd. In Nederland zie ik daarvan nog weinig terug, maar wat niet is, kan nog komen.

Misschien moet je het daarom maar gewoon testen: een paar maanden variant A en aansluitend een paar maanden variant B. Dat is de enige betrouwbare manier om vast te stellen hoe de prijsgevoeligheid is verdeeld onder jouw specifieke doelgroepen.
StoreCore.io

Re: Productprijs + verzendkosten

6
Ward schreef: Misschien moet je het daarom maar gewoon testen: een paar maanden variant A en aansluitend een paar maanden variant B. Dat is de enige betrouwbare manier om vast te stellen hoe de prijsgevoeligheid is verdeeld onder jouw specifieke doelgroepen.
Dit is inderdaad een goed idee.

Re: Productprijs + verzendkosten

7
Memento schreef:
Ward schreef: Misschien moet je het daarom maar gewoon testen: een paar maanden variant A en aansluitend een paar maanden variant B. Dat is de enige betrouwbare manier om vast te stellen hoe de prijsgevoeligheid is verdeeld onder jouw specifieke doelgroepen.
Dit is inderdaad een goed idee.
Blijft toch altijd moeilijk testen vind ik. Het is mss produktafhankelijk maar het zou goed kunnen dat je bijv in de zomermaanden uberhaupt wat meer gaat verkopen (of juist minder), of juist in de herfst/wintermaanden, natuurlijk de feestmaanden. ik bedoel maar te zeggen dat je dan nog niet echt zeker weet of het echt door je veranderingen aan je webshop komt of omdat het ligt aan het koopgedrag van je klanten.

Je zou dan of een heel jaar moeten testen of meerdere perioden afwisselend. Ik zou denken een jaar lang om de 2 maanden ofzo het veranderen. De vraag is dan weer of je veel wederkerende klanten hebt die dat gaan begrijpen cq leuk vinden...

Ik begrijp het probleem maar al te goed. ik zit ook al een tijd te worstelen hoe ik een en ander wel of niet zou aanpassen. Ik hanteer best wel hoge verzendkosten, zeker als men een aantal artikelen uit een bepaalde productgroep koopt (volume handel). Erg lastig omdat de grote concurrenten dat idd niet doen. Ik moet echter wel omdat er anders gewoon te veel van de marge af gaat (zelfs met die dure verzendkosten leggen we vaak nog toe. Ook al door de verpakkingen). Voorlopig proberen we de mensen ook over de streep te trekken door de gemiddeld wat scherpere prijzen dan de adviesprijzen die de meeste andere webshops hanteren. Ook proberen we de prijzen gelijk te houden aan onze eigen winkelprijzen.

Al met al blijft het puzzelen inderdaad.

Re: Productprijs + verzendkosten

8
Een volwaardig marktonderzoek zou inderdaad beter zijn, maar dat is duur, tijdrovend, praktisch onuitvoerbaar, noem maar op. De suggestie om een test uit te voeren moet je vooral zien als "the next best thing" of negatiever "bij gebrek aan beter".

Ik heb zelf tests uitgevoerd met verzendkosten van achtereenvolgens € 6,75, € 1,95 en € 4,95 voor Nederland. In de verkoopstatistieken kun je dan verschillende effecten terugvinden. De samenstelling van orders met meerdere artikelen verandert, het type klant verandert, de verhouding afhalen/thuisbezorgen verandert, enzovoort. Het is daardoor inderdaad héél lastig om er statistisch betrouwbare conclusies aan te verbinden. De "gemaximeerde" of "optimale" verzendkosten heb ik eerlijk gezegd daarmee ook nog niet gevonden.

Als je echter, zoals hier, uitgaat van 1 grote concurrent en van 2 producten waarvan er meestal maar 1 per order wordt besteld, dan zou zo'n test na een paar maanden toch op zijn minst enige duidelijkheid moeten verschaffen.
StoreCore.io

Re: Productprijs + verzendkosten

9
Het is en blijft een lastig verhaal. Ik ga in eerste instantie nu toch beginnen met een lage product prijs en verzendkosten van 6,75 euro. Zodra de webwinkel volledig online is en een paar maanden draait ga ik wellicht testen met andere prijs configuraties.

Re: Productprijs + verzendkosten

10
lastig he! ik zit met hetzelfde...heb nu geprobeerd om alle verzendkosten zo 'eerlijk' mogelijk door te berekenen...maar soms denk ik ook wel aan een standaard €3,95 bijv.

Het nadeel van een vast bedrag, is dat je kleine klanten wel afschrikt en doen klanten niet vaak (waar mogelijk) een 'testbestelling' dat merk ik bijv. wel...dat klanten beginnen met een kleine bestelling van €5-€10 en vervolgens een grote bestelling doen van €30-€50.

Kijken mensen sowieso niet eerst naar de prijs van het artikel en daarna naar de verzendkosten?
tenzij je de lage verzendkosten prominent adverteert op je website...
http://www.regenboogschaap.nl alles voor vilten, (antroposofische)poppen maken, breien, haken Veel gevilte slofjes, kralen, mutsen sieraden bloemen etc.

Re: Productprijs + verzendkosten

11
regenboogschaap schreef:Het nadeel van een vast bedrag, is dat je kleine klanten wel afschrikt en doen klanten niet vaak (waar mogelijk) een 'testbestelling' dat merk ik bijv. wel...dat klanten beginnen met een kleine bestelling van €5-€10 en vervolgens een grote bestelling doen van €30-€50.
Komt me bekend voor, alleen is niet altijd duidelijk of het nu inderdaad een testbestelling was of een tevreden klant die terugkeert en toevallig meer koopt. Het omgekeerde komt namelijk ook vaak voor: eerst iets groots en duurs bestellen, daarna in een tweede bestelling iets dat daarbij past.
StoreCore.io

Re: Productprijs + verzendkosten

13
Denk dat klanten eerst productprijs bekeken en vergelijken, als jou productprijs hoger is is de verwachting dat de verzendkosten ook hoger zullen zijn en zullen ze waarschijnlijk niet meer verder kijken.

Bij de vergelijking van de productprijzen haken mensen waarschijnlijk al af, zonder verder te kijken. De eerste drempel is door de hoger productprijs na mijn menig al geworpen. Ongeacht of je achteraf goedkoper uit zult zijn in jou shop.

Re: Productprijs + verzendkosten

14
@ward
grappig, bij mij gebeurt het grotendeels dat ze iets kleins bestellen en daarna iets groots (soms andersom, dan zeggen ze meestal ook wel dat ze iets 'vergeten' waren te bestellen) bij jou dus niet...
Als klant kijk ik altijd naar de productkosten, als dat me aan staat ga ik kijken naar verzendkosten (en ergens verwacht ik ook 'gewone' kosten zoals ik ze ken van tnt te moeten betalen, dus maximaal €6,75 voor een pakket)
http://www.regenboogschaap.nl alles voor vilten, (antroposofische)poppen maken, breien, haken Veel gevilte slofjes, kralen, mutsen sieraden bloemen etc.