kosten webwinkel overname?

1
Hallo,
ik heb wat rondgekeken op dit forum en al veel geleerd,dank daarvoor.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vraag:
ik ga misschien een bestaande webwinkel overnemen. Hoe kom ik er nou achter wat daar een eerlijke prijs voor is?

Re: kosten webwinkel overname?

2
Vraag naar cijfers van de shop. Op basis daarvan moet je aan een redelijke prijs komen.
Een webwinkel overkopen is net zoiets als een bedrijf overkopen. Als je daar geen verstand van hebt dan neem je best een expert in de armen, anders betaal je wellicht te veel of koop je zelfs een kat in de zak.

Re: kosten webwinkel overname?

3
precies, het is niet niks.
Ik heb binnenkort een gesprek, en daarin vraag ik natuurlijk naar alle precieze cijfertjes. Die heb ik overigens ook nodig voor mijn ondernemingsplan. Ik weet nu alleen nog maar de omzet van het afgelopen jaar en wat bezoekers/klantencijfertjes en daar kan ik dus nog maar weinig mee.
Maar omdat ik graag goed voorbereid het gesprek in wil gaan ben ik dus op zoek naar wat richtlijnen mbt bedrijfsovername. Of waar vind ik iemand die mij goed kan gaan adviseren bij deze hele grote stap?

Re: kosten webwinkel overname?

4
Je hebt een actuele jaarrekening nodig (balansen en winst- en verliesrekening) én je moet die kunnen lezen. Dat is niet niks als je er niet half voor gestudeerd hebt, dus laat je zo nodig adviseren door een accountant die de vingers op de zere plek kan leggen.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: kosten webwinkel overname?

5
bedankt voor de antwoorden.
Ik ben inderdaad op dit moment op zoek naar een accountant, want ja die cijfertjes zijn interessant, maar ik kan er niet zoveel mee als iemand die ervoor heeft gestudeert en dus ik ga professionele hulp zoeken.
Toch zou ik het leuk vinden hier wat te horen over overname kosten, wie heeft er ideeen over? Ik heb namelijk toch het idee dat ze teveel vragen....

Re: kosten webwinkel overname?

6
Tja normaal gesproken is de goodwill het belangrijkste onderdeel van de overnamesom, en daarbij komt de over te nemen voorraad, automatisering, huisvesting etc. De goodwill is meestal een bepaald percentage van de jaaromzet, afhankelijk van de branche, maar het ligt ook aan de hoeveelheid klanten, winstmarges en het verdienmodel.

Voor een indicatie van hoeveel goodwill gebruikelijk is in de fysieke detailhandel, kijk eens op http://www.mesotten.be/goodwill.htm wellicht heb je hier wat aan als een richtlijn die je ook voor de over te nemen webwinkel kunt hanteren.
De grootste keuze in kant-en-klaar webdesign voor je Magento webwinkel. Zign.nl || Lees ook: Handleiding Magento