Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

lightspeed ecommerce
lightspeed ecommerce

cro007

Re: Boete belgische belastingdienst bol.com verkopen

08 maart 2020

Tot zo'n 20 jaar terug moest je eerst een middenstandsdiploma halen voordat je een bedrijf kon beginnen. Die opleiding moest voorkomen dat mensen ongehinderd door de juiste kennis een bedrijf begonnen. Dat diploma is afgeschaft want het bleek niet heel effectief te zijn. Maar heel soms dan denk ik wel eens dat het toch goed is om dat diploma weer verplicht te stellen.

Als ik nu lees dat je in de waan bent dat de overheid daadwerkelijk je handje vast houdt, dan kan ik niet genoeg benadrukken dat je echt wat professionele hulp in de vorm van een boekdhouder/accountant moet zoeken. Volg liefst ook even wat cursussen over administratie en andere wettelijke verplichtingen.

Want geheel in tegenstelling tot wat jij blijkbaar denkt, is het absoluut niet de taak van de overheid om jou te informeren waaraan je allemaal moet voldoen. Zoals Danny al zei, wordt er van jou als ondernemer verwacht dat je dat zelf uit zoekt. Dat maakt je namelijk een ondernemer! Mocht je willen dat jou uitgelegd wordt wat je wel en niet moet doen, dan zou je in loondienst moeten gaan. Jouw baas is dan verantwoordelijk en vertelt jou wat je moet doen. Als ondernemer ben jij die baas en moet jij dus uitzoeken hoe alles werkt.

Ik houd m'n hart vast als jij ooit bezoek krijgt van de belastinginspecteur. Hij gaat jou echt niet eerst een cursus fiscale verplichtingen geven en uitleggen hoe jij je administratie moet bijhouden, alvorens jouw boeken te controleren. De boete die je nu van hun Belgische collega's gekregen hebt kan zomaar eens verbleken met de boete die de inspecteur je op zal gaan leggen, mocht het zo zijn dat je alleen gedaan hebt wat de overheid letterlijk en daadwerkelijk per brief aan jou gevraagd heeft..

Dus stop met je frustratie op mij te uiten, ik ben slechts de boodschapper en probeer jou nota bene gratis en belangeloos te helpen. Ga aan de bak!
Wouter, het was meer omdat je het telkens had over de regels kennen.  Ik ben juist op zoek naar hulp en advies, en geen terechtwijzing dat ik de regels moet kennen, dat staat buiten kijf. Dat frustreerde me. Kijk, in Nederland heb ik gewoon een accountant die alles controleert en regelt wat ik niet zelf kan of tijd voor heb. Dit is ook altijd goed gegaan, soms een suppletie, maar geen probleem. Dit gaat al jaren goed en de boeken zijn allemaal in orde.

Nu heb ik ook in België een accountant ingeschakeld die alle aangiftes gaat doen. Het belastingsysteem daar is gewoon wat complexer en ik heb ook geen tijd meer om dat allemaal te doen, de regels te leren. Dus dat zit ook safe. Het is nu echter de beginperiode hoe samen te werken met de Belgen, en ik heb gekozen om alles uit te besten aan een accountant. De kosten vallen ook reuze mee per jaar, zo'n €400,- voor alle aangiftes. Ik dien alleen de afstandsverkopen door te geven. 

Ik zou alleen ook op de een of andere manier andere webwinkels willen waarschuwen hiervoor, want het is niet voor niets dat ze nu bezig zijn met ongeveer 400 Nederlandse webshops. Kennelijk is het voor andere shops ook niet altijd duidelijk geweest, en ben ik niet de enige. 

Anonieme vraag

09 maart 2020

Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat een ondernemer hier niet van op de hoogte is. Of van een willekeurige andere regel. Veel ondernemers rollen 'bij toeval' in het vak en leren gaandeweg. Als je alle regels zou weten zou je geen accountant of adviseur nodig hebben. Ik heb deze bijvoorbeeld zodat ik mijzelf niet druk hoef te maken over alle regels, wijzigingen en valkuilen. Ik vind het dan ook een beetje overdreven dat er hier zo met de vinger gewezen wordt. Ja, de TS begint met dat het onrechtvaardig is, maar draait al snel om naar acceptatie en heeft het daarna voornamelijk over de 'onredelijke termijn.' Hij werkt mee, betaald en de enige klacht die ik over zie blijven is de boete in combinatie met de termijn.

Ik vind een termijn van 48u ook een beetje absurd. Ook vind ik het een beetje absurd dat hier direct een kennelijk hoge boete aan vast zit (geen idee hoe hoog.) Ik zou het redelijk vinden als je een melding kreeg dat er verkeerd afgedragen is en bijv. een termijn van 14 dagen om het recht te trekken. Dat jij je btw terug moet halen bij de nederlandse bd is je eigen probleem. Een beetje ondernemer heeft genoeg buffer. Maar ook ik ben wel eens een paar dagen in het buitenland, druk met andere zaken, of gewoon een paar dagen ziek. Ik heb zelfs vele vrienden die wilden gaan ondernemer maar 'bang waren omdat er zoveel regeltjes zijn' erop gewezen dat je in NL eigenlijk gewoon kunt beginnen met een dosis gezond verstand. En dat als er iets mis gaat je daar vanzelf op gewezen wordt en het kunt corrigeren. Sommige van die lui runnen nu zeer succesvolle bedrijven.

Dus ja, je moet als ondernemer je zaken op orde hebben, of iemand hebben die dat voor jou in de gaten houdt, maar om nu te stellen dat een ondernemer zelf volledig fout is omdat hij dit specifiek regeltje niet wist en daarom onterecht opmerkt dat direct een boete en een termijn van 48u niet redelijk is vind ik persoonlijk weer wat kort door de bocht.

Edit: om om eerlijk te zijn heb ik zojuist ook eens in mijn eigen papieren gekeken en zie dat er bij mij inderdaad netjes richting Belgie afgerekend wordt door de accountant. Wist ik dat? Uhm, nee. :)

cro007

09 maart 2020

Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat een ondernemer hier niet van op de hoogte is. Of van een willekeurige andere regel. Veel ondernemers rollen 'bij toeval' in het vak en leren gaandeweg. Als je alle regels zou weten zou je geen accountant of adviseur nodig hebben. Ik heb deze bijvoorbeeld zodat ik mijzelf niet druk hoef te maken over alle regels, wijzigingen en valkuilen. Ik vind het dan ook een beetje overdreven dat er hier zo met de vinger gewezen wordt. Ja, de TS begint met dat het onrechtvaardig is, maar draait al snel om naar acceptatie en heeft het daarna voornamelijk over de 'onredelijke termijn.' Hij werkt mee, betaald en de enige klacht die ik over zie blijven is de boete in combinatie met de termijn.

Ik vind een termijn van 48u ook een beetje absurd. Ook vind ik het een beetje absurd dat hier direct een kennelijk hoge boete aan vast zit (geen idee hoe hoog.) Ik zou het redelijk vinden als je een melding kreeg dat er verkeerd afgedragen is en bijv. een termijn van 14 dagen om het recht te trekken. Dat jij je btw terug moet halen bij de nederlandse bd is je eigen probleem. Een beetje ondernemer heeft genoeg buffer. Maar ook ik ben wel eens een paar dagen in het buitenland, druk met andere zaken, of gewoon een paar dagen ziek. Ik heb zelfs vele vrienden die wilden gaan ondernemer maar 'bang waren omdat er zoveel regeltjes zijn' erop gewezen dat je in NL eigenlijk gewoon kunt beginnen met een dosis gezond verstand. En dat als er iets mis gaat je daar vanzelf op gewezen wordt en het kunt corrigeren. Sommige van die lui runnen nu zeer succesvolle bedrijven.

Dus ja, je moet als ondernemer je zaken op orde hebben, of iemand hebben die dat voor jou in de gaten houdt, maar om nu te stellen dat een ondernemer zelf volledig fout is omdat hij dit specifiek regeltje niet wist en daarom onterecht opmerkt dat direct een boete en een termijn van 48u niet redelijk is vind ik persoonlijk weer wat kort door de bocht.

Edit: om om eerlijk te zijn heb ik zojuist ook eens in mijn eigen papieren gekeken en zie dat er bij mij inderdaad netjes richting Belgie afgerekend wordt door de accountant. Wist ik dat? Uhm, nee. :)
Bedankt voor het bericht. De boete gaat om €21.500 euro met nog een rentebedrag van €3000,- . Daarnaast is de afdeling die hierover gaat ook niet bereikbaar. Ze antwoorden niet op mijn voicemails, mailen niet terug etc. Ik had bij de Nederlandse Belastingdienst ook aangegeven dat het spoed was. Ze hebben de suppleties na 7 weken afgerond. Het ging in totaal om rond de €80.000 btw, dit had ik niet op de rekening aangezien er enorm veel in voorraad en debiteuren zit (December, topmaand voor elektronica, daarnaast ben ik ook niet zo groot dat ik zo'n buffer heb). Daarnaast hebben de Belgen over de periode dat de suppleties werden afgerond ook de 9.6% rente gerekend (dit is hun rentepercentage), kwam ook weer een extra rekening van rond de €700,- erbij. Het is inderdaad erg agressief.

Ja, er is van geleerd en ik heb per direct een accountant apart voor België ingeschakeld. Hier wil j dan ook niet mee bezig houden.

BertB
Contacteer:

09 maart 2020

Dat zijn inderdaad geen misselijke bedragen!
Advertentie

Word een e-commerce entrepeneur met Lightspeed eCommerce (voorheen SEOshop). Dé aanbieder van professionele webshops voor het MKB. Bij deze SaaS-software hoef je nooit te betalen voor updates. Ook het inhuren van dure programmeurs is niet nodig. Toch voelt elke webshop als maatwerk. Kies uit aanpasbare responsive templates en meer dan 150 koppelingen. Sluit je aan bij meer dan 10.000 ondernemers. Probeer Lightspeed eCommerce nu 14 dagen gratis en vrijblijvend.

Anonieme vraag

10 maart 2020

Ter info : Vanaf 2021 is de grens 10K maar kun je van de NL website dit aangeven en hoef je je niet meer te registreren in Belgie (scheelt paar honderd euro)

joelphil

11 maart 2020

Met interesse dit onderwerp gelezen, nadat mijn oog er toevallig op viel en ben toch wel geschrokken. Ik had vaag wel iets over btw-aangfite in het buitenland gelezen, maar nooit gerealiseerd dat elk land een ander drempelbedrag heeft en België een relatief lage heeft van €35.000 omzet, terwijl dit andersom in Nederland €100.000 is. Dus dank Cro007 voor het aanzwengelen. Veel sterkte in elk geval!

Als ondernemer hoor je je inderdaad doorlopend te informeren. Maar in de tijd dat je alleen maar ondernemer mocht zijn wanneer je je middenstandsdiploma had gehaald, waren er lang niet zoveel regels als nu. Bovendien, ik heb ook mijn middenstandsdiploma, toen was het al niet meer verplicht, maar de opleiding was vooral gericht op detailhandel (fysieke winkels dus). Toen was er nog geen sprake van grensoverschrijdende online verkoop via webshops. De site van de Belastingdienst is er niet duidelijk over vind ik. Op de site van de KVK vond ik wel informatie. Dat zal ik vast destijds ook via hun nieuwsbrief gezien hebben, maar zoals dat met veel nieuwsbrieven gaat, dat klik je al snel weer weg.

Dat het drempelbedrag naar €10.000 gaat per 2021 wist ik sowieso niet. Dan gaat er voor heel veel ondernemers iets veranderen, voor mij ook. Ik vraag me af hoe ik dat ga instellen voor de webshop, aangezien ik te maken zal krijgen met verschillende btw-tarieven van de verschillende landen.

In elk geval, over die nieuwe Europese BTW-regels vond ik op de site van de KVK deze informatie. Wellicht ook nuttig voor andere lezers: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-europa/

frafra

12 maart 2020

Lijkt me sterk. Je hebt daarvoor immers een Belgisch BTW nummer voor nodig. Dit moet je ook op alle facturen vermelden. Indien niet maak je nog kans op een extra boete van rond de 8.000 euro.

@cro007, hier ook boven de 100K. Kreeg af en toe nog een extra boete en op advies van de boekhouder maar voldaan want die snapt er volgens mij ook helemaal niets van. Als je belt zeggen ze dat ze terugbellen maar doen ze ook niet.

cro007

16 maart 2020

Met interesse dit onderwerp gelezen, nadat mijn oog er toevallig op viel en ben toch wel geschrokken. Ik had vaag wel iets over btw-aangfite in het buitenland gelezen, maar nooit gerealiseerd dat elk land een ander drempelbedrag heeft en België een relatief lage heeft van €35.000 omzet, terwijl dit andersom in Nederland €100.000 is. Dus dank Cro007 voor het aanzwengelen. Veel sterkte in elk geval!

Als ondernemer hoor je je inderdaad doorlopend te informeren. Maar in de tijd dat je alleen maar ondernemer mocht zijn wanneer je je middenstandsdiploma had gehaald, waren er lang niet zoveel regels als nu. Bovendien, ik heb ook mijn middenstandsdiploma, toen was het al niet meer verplicht, maar de opleiding was vooral gericht op detailhandel (fysieke winkels dus). Toen was er nog geen sprake van grensoverschrijdende online verkoop via webshops. De site van de Belastingdienst is er niet duidelijk over vind ik. Op de site van de KVK vond ik wel informatie. Dat zal ik vast destijds ook via hun nieuwsbrief gezien hebben, maar zoals dat met veel nieuwsbrieven gaat, dat klik je al snel weer weg.

Dat het drempelbedrag naar €10.000 gaat per 2021 wist ik sowieso niet. Dan gaat er voor heel veel ondernemers iets veranderen, voor mij ook. Ik vraag me af hoe ik dat ga instellen voor de webshop, aangezien ik te maken zal krijgen met verschillende btw-tarieven van de verschillende landen.

In elk geval, over die nieuwe Europese BTW-regels vond ik op de site van de KVK deze informatie. Wellicht ook nuttig voor andere lezers: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/e-commerce/btw-regels-europa/
Bedankt Joelphil. Heb het nu maar voor lief genomen en alles gewoon betaald zodat de rente in ieder geval stopt. Het is inderdaad een "laag" drempelbedrag vergeleken met de overige EU landen (meeste hebben rond de 100k). Rond dat bedrag heb je sowieso wel door dat fiscaal iets geregeld moet worden in een ander land. Je hoeft niets in te stellen verder, alleen je Belgisch btw nummer vermelden op de facturen. Btw is daar namelijk ook 21%. 

Let wel op dat de Belgische belastingdienst velen malen slechter te bereiken is dan de Nederlandse (en ja, dat meen ik). 
Advertentie

Word een e-commerce entrepeneur met Lightspeed eCommerce (voorheen SEOshop). Dé aanbieder van professionele webshops voor het MKB. Bij deze SaaS-software hoef je nooit te betalen voor updates. Ook het inhuren van dure programmeurs is niet nodig. Toch voelt elke webshop als maatwerk. Kies uit aanpasbare responsive templates en meer dan 150 koppelingen. Sluit je aan bij meer dan 10.000 ondernemers. Probeer Lightspeed eCommerce nu 14 dagen gratis en vrijblijvend.

cro007

16 maart 2020

Lijkt me sterk. Je hebt daarvoor immers een Belgisch BTW nummer voor nodig. Dit moet je ook op alle facturen vermelden. Indien niet maak je nog kans op een extra boete van rond de 8.000 euro.

@cro007, hier ook boven de 100K. Kreeg af en toe nog een extra boete en op advies van de boekhouder maar voldaan want die snapt er volgens mij ook helemaal niets van. Als je belt zeggen ze dat ze terugbellen maar doen ze ook niet.
Had je een Nederlandse of Belgische boekhouder? Ik heb een boekhouder extra genomen voor de Belgische fiscale zaken, die kennen al de regels en kunnen bij een boete ook nog wat verminderen voor je. Het boetesysteem voor btw is in Belgie erg krom, je krijgt zeg maar boetes op boetes (kom even niet op het woord). Mocht iemand hier nog een boete krijgen van de FIOD, kan je er een groot gedeelte afhalen. Ze zetten erg hoog in, maar alsnog. En mijn tip, schakel direct een Belgische accountant in bij zoiets. Die weten exact welke regels er zijn en wat er ongegrond is bij een eventuele boete. Het is een heel ander systeem. 

joelphil

17 maart 2020

Je hoeft niets in te stellen verder, alleen je Belgisch btw nummer vermelden op de facturen. Btw is daar namelijk ook 21%. 
Helaas wordt het voor mij wat ingewikkelder, aangezien ik ook producten verkoop met een laag btw-tarief, wat in België 6% is en bij ons 9%.

cro007

18 maart 2020

Je hoeft niets in te stellen verder, alleen je Belgisch btw nummer vermelden op de facturen. Btw is daar namelijk ook 21%. 
Helaas wordt het voor mij wat ingewikkelder, aangezien ik ook producten verkoop met een laag btw-tarief, wat in België 6% is en bij ons 9%.
Oeff, dat is inderdaad lastiger. Welk platform gebruik je? Je zou een programmeur kunnen vragen het btw tarief te laten instellen op geo locatie. Dan nog werkt het niet altijd fijn, omdat sommige mensen gebruik  maken van een VPN verbinding en het adres alleen maar te achterhalen is via de factuur. 

Of je opent een aparte site voor de Belgen waarbij je alles onder een btw tarief doet.

Roycha

23 juni 2020

Heeft iemand hier ervaring mee:
Als ik nu zelf de aangifte doe in Belgie over 2020, komt de Belgische BD dan nog met een "onderzoek"naar 2019 en 2018?
Alvast bedankt als iemand hier een antwoord op kan geven.