5
door BertB
Het is wel jammer dat de documentaire niet iemand aan het woord laat die een goede suggestie voor een oplossing aan de hand doet. De webwinkelbranche als geheel bijt zichzelf steeds in de staart door het alsmaar meer verwennen van de consument met zogenaamd de laagste prijs, gratis verzending en gratis retouren. Zolang niemand een stapje terug doet (of vooruit, het is maar hoe je het bekijkt) houden we deze problemen die ook nog zullen verergeren. Zelfregulatie vanuit de branche zie ik nog niet zo gauw tot stand komen. De vrije markt is een groot goed natuurlijk, maar dit probleem zal die niet gaan oplossen, zodat er m.i. door de marktmeester (de overheid) actie ondernomen moet worden. Wanneer ik in een volgend dorp bij een stenen winkel een kledingstuk koop, vergoedt de HEMA mij ook niet de vervoerskosten en wanneer ik het wil ruilen of terugbrengen ook niet: bij veel webwinkels worden beide kosten wel vergoed. Er moet daarom (bij voorkeur op EU niveau) iets worden geregeld, bij voorbeeld door verplicht minimaal één maal de verzendkosten te berekenen (maar ik ben benieuwd of iemand nog andere heldere ideeën heeft!). De terechte maatregelen voor het beschermen van de consument zijn er via de EU toch ook gekomen? De EU landen hebben zich toch ook gecommiteerd aan het tegengaan van verspilling en het beperken van de CO2 uitstoot?