Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te betalen

1
We maken rolgordijnen op maat, de klant geeft de afmetingen en andere opties door en wij maken het product aan de hand van de specificaties van de klant nauwkeurig op maat.

Een klant besteld in één bestelling meerdere rolgordijnen onder rembours. De bestelling wordt bij de klant aangeboden door de bezorger en de klant weigert de bestelling. Nu hebben we een probleem met een klant die zegt de bestelling dezelfde avond nog te hebben geannuleerd, en deze daarom niet accepteert. Nu weigert de klant te betalen.

De klant zegt een bevestiging van de annulering te hebben gehad. Wij hebben echter nooit een annulering van de klant ontvangen, noch dat we het ontvangst er van hebben bevestigd.

Hadden we een annulering van de klant ontvangen. Dan was dat geen enkel probleem geweest, en hadden we de bestelling gewoon geannuleerd. De klant lijkt de email met de annulering of de bevestiging die wij zouden hebben verstuurd niet aan ons door te willen sturen.

Heeft er iemand ervaring met vergelijkbare situaties en eventuele tips?
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

3
Als de klant niet mee wilt werken door niet zo'n bevestiging van annulering door te zenden dan zegt dat eigenlijk al genoeg over de klant. De klant is zeer waarschijnlijk kwaadwillend.

Juridisch is het wat lastiger. Jij hebt immers niet geleverd en beschikt zeer waarschijnlijk al weer over de goederen. Als het om een grote schadepost voor jou gaat dan kun je dmv. een kort geding proberen om de klant alsnog te verplichten de goederen in ontvangst te nemen en er voor te laten betalen, maar dat is moeizaam en kostbaar.
Het is denk ik beter om dit als leergeld te accepteren en verder geen maatwerk artikelen meer onder rembours te laten betalen.

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

4
Juridisch is het niet lastig. Er is wel geleverd, de postbode/pakketbezorger is aan de deur geweest bij de klant en de klant heeft geweigerd. Dus daar is bewijs van dat er een afleverpoging gedaan is en de klant zelf de levering niet geaccepteerd heeft.

Hierna kan het gewone proces van herinnering, aanmaning, in gebreke stelling en afgeven aan de deurwaarder in gang worden gezet. Tenzij de klant toch nog op de proppen komt met een annuleringsemail (met header en serverlog van de provider).

Voor de zekerheid moet ik m'n studieboeken handelsrecht weer eens afstoffen maar ik ben bijna 100% zeker dat dit het geval is.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

5
Inmiddels hebben we klant laten weten verdere stappen te zullen nemen, te beginnen met het inschakelen van een incassobureau.
Evengoed hebben we de klant ook opnieuw gevraagd de e-mail(s) van de annulering aan ons door te sturen, mocht er bij ons iets fout gaan met e-mail dan willen we dat graag boven water krijgen.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

6
DoMagic schreef:Mocht er bij ons iets fout gaan met e-mail dan willen we dat graag boven water krijgen.
Controleer dan in elk geval even of je accessprovider niet (ongevraagd) een overijverig spamfilter op je POP-account voor inkomende e-mail heeft gezet. Spam zou je zelf moeten kunnen terugvinden in een aparte map, maar sommige providers zijn iets té behulpzaam met het resoluut weren van e-mailberichten die kenmerken van spam vertonen.

Let er verder op dat de correspondentie over het ontbreken van een annulering niet alsnog in tweede instantie wordt aangemerkt als een annulering. Dat is nogal een schemerzone: "ik heb geannuleerd" kan misschien worden uitgelegd als "ik wil annuleren". Niet iedereen formuleert e-mail altijd even duidelijk en ondubbelzinnig, waardoor de koper het voordeel van de twijfel zou kunnen krijgen.
StoreCore.io

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

7
De afgelopen maand hebben we meerdere malen contact gehad met de klant, telefonisch, via de mail en (aangetekend) schriftelijk.

Eerst kregen we door de telefoon te horen dat de klant de gerechtsbijstand in zou schakelen. We hebben nog niks gehoord van welke advocaat dan ook.

We hebben aangetekend een brief naar het bezorgadres gestuurd, waarin we een termijn hebben gesteld om te betalen of met een bevestiging van de annulering te komen voordat we verdere juridische stappen ondernemen.

Nieuwe plotwending... De door ons gestelde termijn loopt deze week af, vandaag werden we gebeld door de bewoner van het bezorgadres (waar de aangetekende brief naartoe was gestuurd) dat de geadresseerde al drie jaar niet meer op dat adres woont.
We hebben de vriendelijke beller maar gevraagd of die dat schriftelijk aan ons wil bevestigen. Een lege envelop met postzegel hebben we alvast toegestuurd, om het makkelijk te maken.

Wordt vervolgd...
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

10
Ik heb eerder het gevoel met een stel onverstandige tokkies te maken te hebben, die zichzelf met onhandige acties steeds verder in de schulden werken. Ben benieuwd of m'n gevoel gelijk heeft, want dan moeten deze mensen tegen zichzelf beschermd worden.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

11
DoMagic schreef:Ik heb eerder het gevoel met een stel onverstandige tokkies te maken te hebben
Lijkt me de juiste inschatting, want je hebt nu eenmaal van die mensen. We hadden ooit een mevrouw die 7 dozen speelgoed voor meer dan € 250 bestelde onder de naam van haar ex-vriend. Ze kon nog bij zijn e-mailadres, dus dat misbruikte ze ook meteen maar even.

Dat is niet alleen een poging tot oplichting, maar ook valsheid in geschrifte. Daarnaast is het nog identiteitsdiefstal, maar daartegen kan helaas alleen degene waarvan de identiteit werd misbruikt iets ondernemen.

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

12
[quote="DoMagic"] De bestelling wordt bij de klant aangeboden door de bezorger en de klant weigert de bestelling. Nu hebben we een probleem met een klant die zegt de bestelling dezelfde avond nog te hebben geannuleerd, en deze daarom niet accepteert. Nu weigert de klant te betalen.
quote]

Maar wie heeft de bestelling dan geweigerd toen het werd aangeboden? Het is toch aangeboden op het adres van de nieuwe bewoners? En wie heeft er dan geannuleerd?
http://www.glazensieraad.nl

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

13
Wil schreef:Maar wie heeft de bestelling dan geweigerd toen het werd aangeboden? Het is toch aangeboden op het adres van de nieuwe bewoners? En wie heeft er dan geannuleerd?
Oh gewoon de originele klant, die nu een familielid of bekende naar ons heeft laten bellen met het nieuwe verhaal. De originele klant woont nog steeds op dat adres.

Wie leest er de post van een vorige bewoner? Wie accepteert er aangetekende post gericht aan de vorige bewoner? Dat stuur je terug of stuur je door, je gaat het alleen lezen als je zelf de geadresseerde bent ;)
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Klant weigert maatwerk bestelling onder rembours te beta

16
Maatwerk versturen wij niet meer onder rembours, ons te riskant. Bovendien mag je het retourneren van maatwerk producten uitsluiten in je AV. en je LV.

Om wat voor een bedrag gaat het?

Besef je goed dat een goede naam door één slechte review op de bekende consumenten websites zoals kassa en trosradar je bedrijf meer schade kan opleveren dan het verlies op de geannuleerde bestelling. Een bedrijf zwart maken op internet is zoooo eenvoudig en moeilijk aan te pakken.