Verplichte levertermijn vervangend artikel?

1
Als webwinkelier dien je binnen 30 dagen te leveren, maar stel de klant meldt dat de zending niet is ontvangen... ben ik als webwinkelier dan verplicht binnen een x aantal dagen een vervangend artikel te sturen?

Of mag ik de uitslag van een onderzoek bij de vervoerder afwachten? Want zoiets duurt volgens mij wel minstens een week of 6.

Iemand die dit weet toevallig?

Re: Verplichte levertermijn vervangend artikel?

2
Stel jezelf eerst de vraag; zou je je klant wel zo lang willen laten wachten? Hoe denk je dat de klant dan over jouw shop zou gaan denken?

Wettelijk ben je niet verplicht om binnen 30 dagen na de manco melding van de klant te leveren en zou je op zich de resultaten van de vervoerder mogen afwachten. Ik denk niet dat het een goed idee is om dat daadwerkelijk te gaan doen.

Re: Verplichte levertermijn vervangend artikel?

3
Wouter bedankt voor de info. Ik ben ook niet van plan om zo lang te wachten. Immers, ik ben toch wel verplicht opnieuw te leveren of nu blijkt dat het is afgeleverd of niet. Maar ik wil de klant niet het gevoel geven dat het makkelijk gaat, dus laat ik ze sowieso wel even wachten.

Ik had laatst een klant die ging roepen om een tijdige levering toen hij meldde dat zijn bestelling niet is aangekomen, vandaar dat ik eigenlijk wel benieuwd was.

Overigens hoop ik echt dat die Wet Koop op Afstand eens wordt aangepast in het voordeel van de webwinkelier. Klanten kunnen je nog steeds makkelijk oplichten door te zeggen dat ze niets ontvangen hebben. Gelukkig weten ze dat niet allemaal...

Re: Verplichte levertermijn vervangend artikel?

4
Mede om dit soort dingen is het verstandig om te leveren met een handtekening voor ontvangst. Er wordt een onderzoek ingesteld en de vervoerder moet dan met een handtekening komen of bewijzen dat het is afgeleverd.

Dan nog kan een klant zeggen dat hij het niet heeft gekregen maar je legt wel gewicht in de zaak.

Ik doe dit ook niet direct. Ik adviseer de klant eerst bij buren na te vragen. Ik bel de klant hier vaak over op. Ik vraag dan meestal ook nog een paar dagen af te wachten om pas dan na te zenden. Meestal gaan ze hiermee akkoord.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Verplichte levertermijn vervangend artikel?

5
Hoe zou dit in de wet veranderd moeten worden trouwens.
Je weet nooit of je belazerd wordt of niet. Het gebeurt me vaker dat bij buren bestellingen worden afgegeven zonder dat hier melding van wordt gemaakt.

Als de wet zou voorschrijven dat je niet zou hoeven nazenden ben je net zo hard je klant kwijt en een slechte reclame rijker als nu.