Uitbreiden internationaal?

1
Hoi allemaal,

Ik heb een webshop in antiek, brocante en vintage spullen. Ik ben hiermee in januari 2024 begonnen. Inmiddels begint beetje bij beetje te lopen. Als ik kijk naar mijn bezoekersaantallen zie ik dat een relatief groot deel (+/- 25%) uit het buitenland komt. Op dit moment focus ik alleen om Nederland en België. Aangezien ik nog redelijk in de opstartfase zit zit ik nu met een "dilemma":
a) doorgaan met de focus in Nederland en België. Zeker op gebied van marketing, verdere ontwikkeling en SEO kan ik nog flinke stappen zetten.
b) ook een Engelstalige website inrichten. Verzendingen naar het buitenland staat momenteel ook op uit. Alleen bestellingen via Nederland en België worden geaccepteerd.

Nu vroeg ik me af of jullie hier ervaringen mee hebben en/of hoe jullie hier tegenaan kijken.
Webshop Brocante, antiek, vintage en curiosa

Re: Uitbreiden internationaal?

2
Geraardus schreef: 09 april 2024 Hoi allemaal,

Ik heb een webshop in antiek, brocante en vintage spullen. Ik ben hiermee in januari 2024 begonnen. Inmiddels begint beetje bij beetje te lopen. Als ik kijk naar mijn bezoekersaantallen zie ik dat een relatief groot deel (+/- 25%) uit het buitenland komt. Op dit moment focus ik alleen om Nederland en België. Aangezien ik nog redelijk in de opstartfase zit zit ik nu met een "dilemma":
a) doorgaan met de focus in Nederland en België. Zeker op gebied van marketing, verdere ontwikkeling en SEO kan ik nog flinke stappen zetten.
b) ook een Engelstalige website inrichten. Verzendingen naar het buitenland staat momenteel ook op uit. Alleen bestellingen via Nederland en België worden geaccepteerd.

Nu vroeg ik me af of jullie hier ervaringen mee hebben en/of hoe jullie hier tegenaan kijken.
Voor het Verenigd Koninkrijk moet je een Engels BTW nummer aanvragen en een aparte btw administratie voeren en de BTW daar afdragen. Hetzelfde geldt voor Noorwegen. Binnen de EU mag je tot 10000 omzet ex btw de NL btw aanhouden, daarboven moet je alle btw in het juiste percentage per land afdragen via het OSS (eenloketsysteem) waar je je in NL voor moet registreren en per kwartaal een aparte btw aangifte doen. Verzendkosten kunnen aardig oplopen bij grotere items: dat geldt helemaal voor de ROW (rest van de wereld) Succes!

Re: Uitbreiden internationaal?

3
BertB schreef: 09 april 2024 Voor het Verenigd Koninkrijk moet je een Engels BTW nummer aanvragen en een aparte btw administratie voeren en de BTW daar afdragen. Hetzelfde geldt voor Noorwegen. Binnen de EU mag je tot 10000 omzet ex btw de NL btw aanhouden, daarboven moet je alle btw in het juiste percentage per land afdragen via het OSS (eenloketsysteem) waar je je in NL voor moet registreren en per kwartaal een aparte btw aangifte doen. Verzendkosten kunnen aardig oplopen bij grotere items: dat geldt helemaal voor de ROW (rest van de wereld) Succes!
Dank voor deze aanvulling. Ik ga me voorlopig richten op NL en ondertussen wat verdiepen in alle bijkomende wet- en regelgeving omtrent handelen in het buitenland.
Webshop Brocante, antiek, vintage en curiosa

Re: Uitbreiden internationaal?

4
Dank voor deze aanvulling. Ik ga me voorlopig richten op NL en ondertussen wat verdiepen in alle bijkomende wet- en regelgeving omtrent handelen in het buitenland.
Lijkt mij een goed idee: wanneer jouw handel groeipotentieel heeft kun je t.z.t. vervolgstappen zetten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.