algemene voorwaarden, door wie?

1
Ik dub een beetje over de algemene voorwaarden. In het verleden heb ik geboorteklokken gemaakt en verkocht. Ik had destijds geen algemene voorwaarden en nooit problemen gehad. Het ging ook niet om grote bedragen per artikel, dus probleempjes als defecte klokken heb ik altijd voor mijn rekening genomen. Ik wil in mijn webshop wanddecoratie op maat aanbieden van eigen fotodatabase. Het gaat nu om wat grotere bedragen weliswaar, maar het is geen product wat defect kan raken. Ik snap dat afwezigheid van voorwaarden wat minder proffessioneel overkomt, maar hoe groot is de kans dat je in een ernstig conflict verwikkeld raakt? In hoeverre zijn algemene voorwaarden een must?

Op internet zijn veel aanbieders voor het maken van AV. Vind het lastig een keuze hieruit te maken. Iemand tips of advies?

Re: algemene voorwaarden, door wie?

2
Met algemene voorwaarden heb je een stok achter de deur als je in een conflict verwikkeld zou raken met een klant. Je kan er niet de wet mee omzeilen, maar wel bepaalde zaken duidelijk afbakenen zoals bijvoorbeeld de zichttermijn, betaalmethodes en risico-overgang.

Gebruik de AV van webshops in jouw branche gerust als inspiratie.