Logo en header

1
Hallo, ik ben me aan het oriënteren op een webwinkel en ben me ervan bewust dat een mooi logo en een mooie header belangrijk zijn voor de uitstraling van de website. Weet iemand een goed bedrijf/goede software om deze 2 dingen zelf samen te stellen/te laten maken? Het liefst een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik heb dat topic gelezen over de site waar je een wedstrijd kunt maken voor het ontwerpen van je eigen logo, maar ik vindt 125 euro wel wat prijzig. Heeft iemand tips door bijvoorbeeld eigen ervaring? Alvast bedankt!
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Logo en header

2
Ik zou eens kijken bij een grafisch vormgever/webdesigner bij je in de buurt voor een goed logo en huismerk e.d. Zorg er alleen voor dat ze je ook een vectorbestand geven zodat je naderhand dit kunt gebruiken voor evt. belettering of andere doeleinden.

Re: Logo en header

4
Een vectorbestand is een technisch bestand. Je kan daar een afbeelding mee genereren. Google het voor meer info.
Vraag er in elk geval om bij de designer, zodat je hem ook weer kan geven aan iemand anders die iets gaat ontwerpen met jouw logo.
Een vector bestand gebruik je niet voor om een afbeelding zelf te laten zien. Op jouw site komt gewoon een afbeeldingsbestand als .jpg of .gif. Of dat werkt met jouw software vraag je best aan de eigenaar cq. verhuurder er van.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Logo en header

5
Wouter Hol schreef:Een vectorbestand is een technisch bestand. Je kan daar een afbeelding mee genereren. Google het voor meer info.
Vraag er in elk geval om bij de designer, zodat je hem ook weer kan geven aan iemand anders die iets gaat ontwerpen met jouw logo.
Een vector bestand gebruik je niet voor om een afbeelding zelf te laten zien. Op jouw site komt gewoon een afbeeldingsbestand als .jpg of .gif. Of dat werkt met jouw software vraag je best aan de eigenaar cq. verhuurder er van.
Oke, ik snap het, bedankt
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Logo en header

6
In diverse eerdere topics is al aangegeven dat je je zelf eerst meer moet verdiepen in het hele webshop gebeuren. Je geeft ook elke keer aan, ja dat zal ik doen. Echter blijf je wel telkens nieuwe topics openen... Ik vind nog steeds dat dit een ver van je bed show is om je hier al mee bezig te houden.

Je vragen zijn ook verschrikkelijk algemeen en moeilijk in te vullen. En meestal is dat ook gewoon een gevoel wat je bij een bedrijf hebt, als je al weet hoeveel vormgevers er in Nederland zitten... En wat ik een topbedrijf kan vinden vind jij wellicht een butt bedrijf.

En wat is nu 125 euro voor een logo? Het is het gezicht van je bedrijf, je herkenningspunt. Als je voor je meest prominente onderdeel al geen geld uit wilt geven wat wil je dan nog eigenlijk?

Weet je al wat je wilt verkopen? Weet je al wat jou klant gaat verwachten? Weet je in de basis al wat de uitstraling van je bedrijf zal zijn? Weet je al wat voor richting je op wilt in de toekomst?

Zomaar even wat lukraak afgeschoten vragen... Gebruik ook eens Google, of leer Google te gebruiken. Je kan zooooveel info al vinden, en dat leer je allemaal niet in een paar weken.

Die prijsvraag is denk ik, zeker in jouw geval, nog de beste hoop op een goed(e) logo/header. Omdat je dan met diverse designers te maken krijgt ipv 1 aan wie jij alles uit mag leggen wat je wilt.

Re: Logo en header

7
Meesleepbeest schreef:Die prijsvraag is denk ik, zeker in jouw geval, nog de beste hoop op een goed(e) logo/header. Omdat je dan met diverse designers te maken krijgt ipv 1 aan wie jij alles uit mag leggen wat je wilt.
Dat denk ik ook. Voor een professionele webwinkel is 125 euro voor een kwalitatieve header geen geld. Het is alleen erg lastig deze te maken als er nog geen keuzes gemaakt zijn voor de rest van de huisstijl. Een header is misschien belangrijk, nog veel belangrijker is het dat de webwinkel in verhouding is. Een geweldig mooie header op een verder rommelige website doet meer kwaad dan goed.
Nu op mijn weblogs:

Re: Logo en header

8
Meesleepbeest schreef:In diverse eerdere topics is al aangegeven dat je je zelf eerst meer moet verdiepen in het hele webshop gebeuren. Je geeft ook elke keer aan, ja dat zal ik doen. Echter blijf je wel telkens nieuwe topics openen... Ik vind nog steeds dat dit een ver van je bed show is om je hier al mee bezig te houden.

Je vragen zijn ook verschrikkelijk algemeen en moeilijk in te vullen. En meestal is dat ook gewoon een gevoel wat je bij een bedrijf hebt, als je al weet hoeveel vormgevers er in Nederland zitten... En wat ik een topbedrijf kan vinden vind jij wellicht een butt bedrijf.

En wat is nu 125 euro voor een logo? Het is het gezicht van je bedrijf, je herkenningspunt. Als je voor je meest prominente onderdeel al geen geld uit wilt geven wat wil je dan nog eigenlijk?

Weet je al wat je wilt verkopen? Weet je al wat jou klant gaat verwachten? Weet je in de basis al wat de uitstraling van je bedrijf zal zijn? Weet je al wat voor richting je op wilt in de toekomst?

Zomaar even wat lukraak afgeschoten vragen... Gebruik ook eens Google, of leer Google te gebruiken. Je kan zooooveel info al vinden, en dat leer je allemaal niet in een paar weken.

Die prijsvraag is denk ik, zeker in jouw geval, nog de beste hoop op een goed(e) logo/header. Omdat je dan met diverse designers te maken krijgt ipv 1 aan wie jij alles uit mag leggen wat je wilt.
Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en dit was een manier van oriènteren. Ik hou een tekstbestandje bij van interessante websites die handig kunnen zijn in allerlei aspecten (groothandels, google optimalisatie, promotiemiddelen en dus ook logo en header). Ik probeer dus dingen te weten te komen waar ik later op kan terugvallen. En ja, natuurlijk kan ik googelen maar dan vindt ik geen ervaringen van mensen. Dus vragen stellen op dit forum is juist hartstikke handig, aangezien jullie allemaal ervaringsdeskundigen zijn. Voor heel veel andere aspecten is google natuurlijk wel handig, maar ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. Natuurlijk is het persoonlijk welk bedrijf het beste is, maar als je het hebt over een bedrijf dat zijn afspraken nakomt en al veel ervaring heeft, valt daar niet over te twisten.

125 euro is best duur voor mij gezien, ik haal enkel mijn geld uit een krantenbaan. Ik heb deze site gevonden, ziet er goed uit, iemand ervaring mee? http://www.logohuis.com/ Alvast bedankt
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!

Re: Logo en header

9
Ik heb ervaringen met dit 'bedrijf'. Maar absoluut geen goede.
De site en portfolio zien er perfect uit, maar zodra je een order plaatst gaat het mis.

Ze beloven binnen zoveel dagen een voorstel te hebben, maar na 3 weken nog steeds niets ontvangen. Bij herhaaldelijk contacten krijg je geen antwoord. Na 1,5 maand duurde het mij te lang en ze hadden inmiddels het telefoonnummer van de site verwijderd. Uiteindelijk de order geannuleerd, zoals in de voorwaarden stond kon dat zolang je nog geen voorbeeld had ontvangen en kreeg je al het geld terug.

Na weer veel pogingen contact te leggen met deze (volgens mij scholier/student) uiteindelijk een creditfactuur ontvangen, die binnen 5 dagen betaald zou zijn. 1 maand na deze creditfactuur hebben wij nog steeds het geld NIET terug. En op mails wordt wederom niet gereageerd.

Samenvatting: niet mee in zee gaan.

Re: Logo en header

10
Zorg er alleen voor dat ze je ook een vectorbestand geven zodat je naderhand dit kunt gebruiken voor evt. belettering of andere doeleinden.
Weet wel dat dit niet mag.
De copyright blijft meestal bij de ontwerper en dan mag dan niet gebruikt worden voor andere doeleinden. Als je dus een logo laat maken voor je website mag je die niet op briefpapier zetten. Ook zelf aanpassen mag niet. Houd daar bij de opdracht rekening mee.

Re: Logo en header

11
Lijkt me sterk, ze maken toch immers in jouw opdracht een logo.
Ik heb al een aantal logo's laten maken (in Amerika) en krijg gewoon alle mogelijke bestandsformaten en mag er mee doen wat ik zelf wil. Logisch ook, want het is mijn logo.

Re: Logo en header

12
PaulG schreef:De copyright blijft meestal bij de ontwerper en dan mag dan niet gebruikt worden voor andere doeleinden.
Nee, bij een in opdracht vervaardigd werk ligt het auteursrecht bij de opdrachtgever, niet bij de maker, tenzij je expliciet een eigendomsvoorbehoud overeenkomt. De enkele opdracht "ontwerp een logo" maakt de opdrachtgever eigenaar en auteursrechthebbende, niet de ontwerper.

Hier slaan trouwens veel beginnende webdesigners de plank mis. Zij claimen nogal eens persoonlijk het auteursrecht op een ontwerp, terwijl dat toch echt bij de opdrachtgever of hun werkgever ligt.
StoreCore.io

Re: Logo en header

13
Het auteursrecht ligt absoluut niet bij de opdrachtgever. (Wel bij de werkgever als de ontwerper in loondienst is)
Het auteursrecht moet ook schriftelijk overgedragen worden als je als opdrachtgever zeker wilt zijn dat het gemaakte logo voor jou geheel vrij te gebruiken is. Wordt het niet schriftelijk overgedragen heb je eigenlijk niets over het gebruik van je logo te zeggen.

Re: Logo en header

14
PaulG schreef:Het auteursrecht ligt absoluut niet bij de opdrachtgever.
Het auteursrecht bestaat uit twee aparte rechten: het onvervreemdbare persoonlijkheidsrecht en het vervreemdbare exploitatierecht. Het gaat hier om het tweede recht: het exploitatierecht gaat bij een in opdracht vervaardigd werk wel degelijk over op de opdrachtgever.
StoreCore.io

Re: Logo en header

16
<offtopic> Wat stom van me dat ik hier iedere week minimaal een keer kijk of ik mijn expertise kwijt kan, maar dat dit topic met tot nu toe helemaal ontgaan is... en dat terwijl Brandsupply hier juist besproken en aangeraden wordt. </offtopic>

Zowel frafra, PaulG en Ward hebben in de praktijk gelijk.
Er zijn talloze designers en designbureau's die het eigendom van ontwerpen niet afstaan aan een opdrachtgever. Daarom moet je ook altijd heel goed de kleine lettertjes lezen in contracten en bij gebruiksvoorwaarden van websites voordat je deze accepteert. In die kleine lettertjes staat namelijk soms dat jij er mee akkoord gaat dat het eigendom bij de ontwerper blijft, met hoge vervolgkosten voor jou als je hier in trapt.

Wij kregen in het begin veel kritiek van ontwerpers dat we niet alleen ver onder de normale marktprijs opereren en dat we de macht verschoven van designer naar opdrachtgever. Maar ook omdat we eisen dat het eigendom van het ontwerp naar de opdrachtgever gaat. Gelukkig maken onze aangesloten designers hier in ieder geval geen probleem van. (Binnen Brandsupply natuurlijk, ik heb geen idee hoe zij dit doen als ze zelfstandig aan een opdracht werken).

Voor John verbeek is het misschien handig om te weten dat we inmiddels het bedrag helemaal aan de opdrachtgever laten. Al blijven wij wel advies geven mbt de wedstrijdbedragen, aangezien de echte ervaren designers niet voor een habbekrats aan de slag gaan.
Schakel verschillende ontwerpers in voor uw logo, huisstijl of ander design of voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Kijk op http://www.brandsupply.nl

Re: Logo en header

18
Uit jouw link:
Voor huisstijlen en logo's ligt het soms wat ingewikkelder. Over het algemeen zal u die in opdracht ontwerpen, en verkrijgt de opdrachtgever een exclusieve licentie voor gebruik binnen de eigen onderneming of organisatie.

Re: Logo en header

19
..soms wat ingewikkelder...
Ja en daar kan het mis gaan.
Stel je hebt je logo laten ontwerpen en de naam staat er naast.
Op de auto komt in het groot het lettertype niet mooi uit en dat pas je aan.
Mooi dat je dan dus de ontwerper op je dak kan krijgen en je hebt dan geen poot om op te staan en zal het lettertype weer aan moeten passen.
De meeste ontwerpers zullen niet moeilijk doen maar: better safe than sorry

Re: Logo en header

20
eentje schreef:Ward de grasmaaier... :P

Maait me het gras voor de voeten weg... :D
Dank :D maar laten we dan meteen in lekentermen spijkers met koppen slaan...

Het persoonlijkheidsrecht is het recht om iets je eigen werk te noemen. "Ik heb dit logo ontworpen." En ook: "Ik heb deze website ontworpen." Auteursrechtelijk allemaal okay: je mag gerust zeggen dat je iets ontworpen hebt. Niemand kan je dit persoonlijkheidsrecht afnemen. Sterker nog, het gaat niet eens over op erfgenamen, want die hebben het ding immers niet ontworpen.

Echter, het exploitatierecht bepaalt wie in het economisch verkeer een ontwerp te gelde mag maken. Dan hebben twee partijen voorrang: de opdrachtgever en de werkgever. Dan geldt dus eerder: "Ik betaal voor mijn opdracht om een logo te ontwerpen, dus het is mijn logo."

Eigenlijk zo klaar als een klontje, zolang je het persoonlijkheidsrecht maar los ziet van het exploitatierecht.
StoreCore.io

Re: Logo en header

22
PaulG schreef:
Ik betaal voor mijn opdracht om een logo te ontwerpen, dus het is mijn logo
Succes bij de rechter :wink:
Succes heeft hij niet nodig... indien er niets anders tussen de partijen word afgesproken ligt het auteursrecht bij degene die betaalt. Staat allemaal heel netjes in de wet.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Logo en header

24
Als je van een Amerikaan een logo koopt, en die geeft jou een vectorbestand en doet later niet moeilijk als je ermee aan de haal gaat, wil dat niet zeggen dat het juridisch zo geregeld is. Meer dat in de praktijk veel 'kunstenaars' hun rechten niet geheel benutten.
eentje schreef:Succes heeft hij niet nodig... indien er niets anders tussen de partijen word afgesproken ligt het auteursrecht bij degene die betaalt. Staat allemaal heel netjes in de wet.
Dit is niet het geval. Auteursrecht blijft ook na verkoop van het gebruik ervan, bij de eigenaar. Als jij een krant koopt is die tekst nog niet van jou. Betalen voor (programmeer)tekst betekent ook niet zomaar eigendom ervan. Het gaat verder, want auteursrecht is in veel algemene voorwaarden van webdesigners en ontwerpers een hot item. Oftewel het zal per bedrijf verschillen of het wel of niet van de klant is. In de praktijk gaat het zelden fout want de maker beseft in 99% van de gevallen heel goed dat wat hij maakt en betaald wordt door een opdrachtgever niet echt voelt als iets van hem.

Maar juridisch, is het echt een ander verhaal. Het exploitatierecht kom je meestal niet onderuit maar zo flexibel als het hierboven geschetst wordt is dat niet.

Net als PaulG zegt kan exploitatierecht heel verschillend geïnterpreteerd worden. Even iets aanpassen aan een letter of hoogte, betekent al snel iets verknallen in de ogen van een kunstenaar. En ja, websites zijn juridisch vrijwel kunst! De auteursrechten die erop zitten verschillen niet veel! In de HTML van je eigen website of logo knoeien, ook al is die netjes betaald, is juridisch een zeer grijs gebied, dus afhankelijk van wat er EXACT is afgesproken, en ik herinner me nog enkele gekke zaken met vreemde uitspraken.

Vraag daarom altijd bij werk waar auteursrecht op kan rusten (website, teksten, ontwerpen) om de totale eigendomsrechten van het werk.
Nu op mijn weblogs:

Re: Logo en header

25
I stand corrected...

Was in de war met in loondienst zijn waarbij het auteursrecht automatisch overgaat op de werkgever tenzij anders overeengekomen... freelancers, ontwerpbureaus etc. is inderdaad andere koek.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Logo en header

26
eentje schreef:I stand corrected...Was in de war met in loondienst zijn waarbij het auteursrecht automatisch overgaat op de werkgever tenzij anders overeengekomen... freelancers, ontwerpbureaus etc. is inderdaad andere koek.
Bij loondienst is het inderdaad over het algemeen juist andersom. Je hebt vaak als werknemer wel exploitatie rechten (je mag je werk gebruiken voor een CV/portfolio e.d.) maar niet het eigendom ervan.
Nu op mijn weblogs:

Re: Logo en header

27
Ook allemaal weer storm in een glas water. Ben geen expert, zeker niet, maar heb in de loop der jaren al aardig wat logo's voorbij zien komen. Nog nooit meegemaakt, of gehoord, dat iemand moeilijk deed over een, in opdracht gemaakt, logo.