Wel account aangemaakt maar geen bestelling

1
Hallo !

Sinds enkele weken heb ik mn webshop online. Nu valt me het volgende op:

Om te bestellen moet er een account aangemaakt worden. Inmiddels heb ik 7 geregistreerde klanten waarvan er 4 een bestelling hebben gedaan.

Deze resterende 3 hebben dus blijkbaar om wat voor reden dan ook van een bestelling afgezien.

Wat ik mij afvraag is of dit een normaal percentage is?

Van deze 3 geregistreerde klanten heb ik nu de contactgegevens incl. emailadres. Mag het bij wet om deze 'klanten' een mail te sturen waarin je ze wijst op hun nog niet geplaatste bestelling?

Hoe doen jullie dat? Ondernemen jullie actie in dit soort gevallen? Zo ja: hoe? Zo nee: waarom niet?

Ik hoor graag hoe jullie hiermee omgaan en hopenlijk kan ik er wat inspiratie uit halen.

Alvast bedankt !

Groetjes

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

3
Ik zou zelf pas tot mailen overgaan als er een mislukte betaling staat. Zomaar reageren als mensen alleen een account hebben aangemaakt kan wat opdringerig overkomen. Als je geluk hebt hebben ze zich wel ingeschreven voor je nieuwsbrief zodat je daarmee nog wel iets van je kan laten horen.

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

4
Ik ben gister nog ergens afgehaakt omdat ik er vanuit ging (dom) dat de verzendkosten inclusief waren, maar na registreren kwamen de verzendkosten erbij die niet in verhouding stonden met hetgeen ik wou bestellen. Afgebroken en elders besteld.

Zorg er dus voor dat alles zo duidelijk mogelijk is voordat je de klant laat registreren.
De grootste keuze in kant-en-klaar webdesign voor je Magento webwinkel. Zign.nl || Lees ook: Handleiding Magento
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

5
Zo te lezen valt er hier duidelijk nog wat te optimaliseren aan het bestelproces. Ik zou contact opnemen. Het is onprofessioneel en deze klanten ben je ongetwijfeld kwijt, maar als je erachter kan komen waarom ze afhaakte, is het die prijs tien keer waard. En zoals al is gesuggereerd misschien was je niet duidelijk maar kans is ook groot dat je bestelproces gewoon niet prettig overkwam. Persoonlijk vind ik 'registreren' bij het bestellen echt vreselijk.
Nu op mijn weblogs:

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

6
Dank voor de reacties

Ik ga het gehele bestelproces nog eens goed doorlopen.

Ik ben bezig om bestellen zonder account mogelijk te maken. Er zijn inderdaad veel mensen die het vervelend vinden om met account te bestellen.

Ondanks dat bij bestellen zonder account ook alle gegevens e.d. ingevoerd moeten worden, maakt het toch echt weinig verschil. Enkel de activatie email misschien. Ik denk dat het verschil bij veel klanten 'tussen de oren' zit.

Groetjes!

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

8
mike1212 schreef:Ik denk dat het verschil bij veel klanten 'tussen de oren' zit.
Dat zal zeker. Mensen zijn bang dat bij een account gegevens worden opgeslagen. En dus door hackers etc. te achterhalen zijn. Bij bestellen 'zonder account' is dit risico gevoelsmatig kleiner.

Persoonlijk vind ik een account ook vervelend, omdat ik een wachtwoord moet verzinnen (gebruik niet graag overal dezelfde) en bij een volgende bestelling deze niet meer weet. Soms is dat erg lastig. Bij Wehkamp.nl erger ik mij bijvoorbeeld hier bijzonder aan. Als ik daar nu zonder wachtwoord wil bestellen krijg ik zo'n melding halverwege het bestelproces dat ze mijn e-mail adres herkennen en wordt ik weer terug naar stap een in het bestelformulier geplaatst waar ik als vaste klant kan inloggen. Al die accounts maken me duizelig en persoonlijk heb ik er minder moeite mee dat ik bij elke bestelling opnieuw mijn adresgegevens moet invullen.
Nu op mijn weblogs:

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

9
Heb inmiddels uitgezocht waarom deze geregistreerde klanten geen bestelling hebben gedaan.

Bijna allemaal hebben ze hun winkelwagentje gevuld en daarna het bestelproces gestaakt.

Het zou inderdaad kunnen dat ze het totaal bedrag gaan vergelijken met concurrenten. De verzendkosten zijn 5 euro dus ik geloof niet dat dit het issue is.

Wat vinden jullie? Is het handig om na een aantal weken een mail te sturen waarin je subtiel wijst op de gevulde winkelwagen?

Of deze klanten maar als verloren beschouwen...

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

13
Ik stuur alle klanten die zich wel geregistreerd hebben, maar geen bestelling geplaatst na 2 tot 5 dagen een e-mail. Dit zijn immers klanten die voornemens waren te bestellen, maar dit toch niet gedaan hebben.

Het is een vriendelijke tekst met de vraag of ze ons kunnen laten weten waarom ze niet besteld hebben, zodat we dit kunnen inventariseren om nog beter op de behoeftes van de klanten in te springen blablabla. Tevens staan alle voordelen op een rijtje vermeld en bied ik een kortingscode met 10% korting aan als ze binnen 14 dagen alsnog bestellen.

Het grootste deel reageert niet, maar dat vind ik niet zo erg. Zo kan ik toch ontdekken waarom men afhaakt (verzendkosten, registratie, etc) en een ieder die alsnog bestelt beschouw ik als een order die ik anders niet had gehad (ik zit namelijk in een nogal kijken en niet kopen-branche met veel concurrentie, dus is het is een mooie herinnering).

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

14
Ik ben zo'n irritante shopper die geregeld een winkelwagen vult en dan weer afhaakt...
DIt is meestal bij het shoppen van kleding of dingen die ik niet echt nodig heb.

Soms wordt ik afgeleid en sluit ik de computer af en kom er niet meer terug. Soms bedenk ik me dat ik het toch niet nodig heb. Ik denk dat veel mensen dit doen zonder erbij na te denken.

Ik zou het vervelend vinden hier een mail over te krijgen.
Als je de bestelling hebt geplaatst en niet betaald vind ik dat je wel een mail kan sturen.

Re: Wel account aangemaakt maar geen bestelling

15
Ligt er ook aan wat voor een producten het betreft. Zijn het producten die wat minder in waarde zijn zoals bijv. kleding ofzo dan zou ik het niet doen. Gaat het om grote bedrage zoals bijv. elektronica of meubels dan zou ik het wel doen. Daarbij vind ik het ook logischer als je van zo'n bedrijf naderhand nog een e-mail krijgt.