verkopen op rekening, toegevoegde waarde?

1
Beste Allemaal,

Heeft er iemand van jullie ervaring met het verkopen op factuur? Dus het achteraf betalen?
Vinden jullie dat dit een toegevoegde waarde heeft voor je webwinkel of levert het alleen maar ellende op?

Ik kan me enigszins voorstellen dat het meer rompslomp geeft qua administratie en controle en dat de kans bestaat dat mensen niet betalen of dat je erachteraan moet zitten.

Graag jullie reactie.

mvg Ilona

Re: verkopen op rekening, toegevoegde waarde?

2
Eigenlijk kan ik al je vragen wel bevestigend beantwoorden.

Enerzijds biedt het kopers maximale zekerheid. De toegevoegde waarde zit dan niet alleen in een stuk extra service, maar ook in het feit dat het onzekere kopers over de streep kan trekken en dan direct omzetverhogend werkt.

Anderzijds trekt het ook volk dat helemaal niet wíl betalen of dat niet kán betalen omdat het tijdelijk op zwart zaad zit. Je loopt dan een debiteurenrisico van een paar procent van de omzet dat op een of andere manier gedekt moet worden. Ergens is het misschien niet rechtvaardig, maar per saldo komt het er dan op neer dat de eerlijke kopers (gelukkig de overgrote meerderheid) de rekening oppikken van wanbetalers.

Administratief is het inderdaad ook meer werk. Als er niet wordt betaald, is de koper dat meestal gewoon vergeten, dus je hebt procedures voor herinneringen en aanmaningen nodig. Daarnaast moet je van de wanbetalers een dossier aanleggen dat je kunt overdragen aan een incassobureau. Niet het leukste werk, want achter je geld aanzitten kan wekelijks een paar uurtjes negatieve energie kosten.

Eigenlijk zou je het gewoon enkele maanden moeten proberen om te achterhalen of de baten in jouw geval opwegen tegen de lasten.

Re: verkopen op rekening, toegevoegde waarde?

3
Bedrijven hebben bij mij sowieso de mogelijkheid om op rekening te kopen. Sommige bedrijven willen of kunnen niet eens vooruitbetalen. Wel betekent het meer administratie en inderdaad herinneringen sturen. Af en toe gaat er eens 1 failliet en dat geld kan je dan vaarwel zeggen.

Ook particulieren kunnen bij mij op rekening kopen maar dan via Klarna en daar wordt toch regelmatig, vooral door ouderen, gebruik van gemaakt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: verkopen op rekening, toegevoegde waarde?

5
Bedankt voor jullie reacties.

Mijn producten worden zowel aan particulieren als zakelijke klanten verkocht. Ik kan hier dus geen onderscheid in maken. Het geeft inderdaad een extra stukje service.

Nog een belangrijk iets lijkt me dat je de algemene voorwaarden goed aanpast, ook met het oog op administratiekosten en incassokosten e.d: Wordt de openstaande factuur direct verhoogd of is dat pas na de eerste herinnering.

Wat ik heb gelezen op internet bij de consuwijzer is dat er direct kosten in rekening gebracht mogen worden. Nu lijkt met dat een beetje een klantenkiller. Iedereen vergeet wel eens wat.
Maar vanaf de tweede herinnering lijkt het me toch wel verstandig om kosten in rekening te brengen en direct te melden dat ze bij de volgende bestellingen alleen vooraf kunnen betalen.

Hoe gaat dit proces trouwens van de herinneringen verzenden?
bv: 1e herinnering, 2e herinnering incl. kosten, 3e en laatste aanmaning: dreiging met incasso?
Zoiets??

mvg Ilona.

Re: verkopen op rekening, toegevoegde waarde?

6
Ilonajoy schreef:Wat ik heb gelezen op internet bij de consuwijzer is dat er direct kosten in rekening gebracht mogen worden. Nu lijkt met dat een beetje een klantenkiller. Iedereen vergeet wel eens wat.
Geen kosten bij een eerste herinnering. In zo'n 80 procent van de gevallen was het gewoon vergeetachtigheid en wordt er prompt betaalt na de eerste herinnering. Dan is meteen kosten in rekening brengen (of een herinnering met een te felle bewoording) niet zo aardig.
Ilonajoy schreef:Maar vanaf de tweede herinnering lijkt het me toch wel verstandig om kosten in rekening te brengen en direct te melden dat ze bij de volgende bestellingen alleen vooraf kunnen betalen.

Hoe gaat dit proces trouwens van de herinneringen verzenden?
bv: 1e herinnering, 2e herinnering incl. kosten, 3e en laatste aanmaning: dreiging met incasso?
Zoiets??
Nee, dan weer strenger zijn: geen 2e herinnering, want dan gaat een wanbetaler zitten wachten op de 3e herinnering, 4e herinnering, enzovoort. De volgorde is:

• herinnering;
• aanmaning met ingebrekestelling;
• incassobureau inclusief incassokosten.

Wel kun je overwegen de eerste herinnering te e-mailen en daarna een tweede herinnering (of "laatste herinnering" om deze kracht bij te zetten) toe te sturen via de slakkenpost. E-mail is weliswaar nogal vrijblijvend maar kost ook niets.

Re: verkopen op rekening, toegevoegde waarde?

7
Wij doen dit met Klarna. Werkt wel ok en levert volgens mij ook een flink aantal extra verkopen op. Dit kan je natuurlijk niet goed inschatten omdat je niet weet of ze anders ook besteld hadden maar het zijn er per dag toch flink wat.

Over de rompslomp achteraf hoef je je dan geen zorgen te maken en de kosten vallen mij ook erg mee. We hebben een gunstige prijs kunnen afspreken toen Klarna net nieuw was. Ik vraag een extra bijdrage van de klant die bijna de totale kosten dekt voor het achteraf betalen.

Nadeel van Klarna is wel dat er soms mensen worden afgewezen in de kredietcheck. Kan je ook als voordeel zien natuurlijk want als je het zelf regelt, dus zonder extern bedrijf, dan heb je die klanten wel maar is de kans groot dat die dus niet/met moeite betalen. Ik ben in ieder geval best tevreden met achteraf betalen via Klarna.