lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

1
n.a.v. dit artikel (http://www.webwinkelweblog.nl/logistiek ... ippen.html) aangezien wij binnenkort ook beginnen met ondermode zitten we een beetje te dubben hoe we dit gaat oplossen.

een aantal ideetjes hebben we al:

- sticker in het kruisje zoals een inlegkruisje maar dan van plastic
- security tape op de "gevoelige" delen aan de binnenkant van het product.
- goederen uitsluiten van ruilen/retourneren maar kom je daar mee weg?

Zijn er meer ondermode/lingerie webshops actief op dit forum die hier ondertussen wel een oplossing voor hebben. Het verknippen van de producten gaat ons net even te ver, daarvoor zijn de producten te duur.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

2
vince75 schreef:n.a.v. dit artikel (http://www.webwinkelweblog.nl/logistiek ... ippen.html) aangezien wij binnenkort ook beginnen met ondermode zitten we een beetje te dubben hoe we dit gaat oplossen.

een aantal ideetjes hebben we al:

- sticker in het kruisje zoals een inlegkruisje maar dan van plastic
- security tape op de "gevoelige" delen aan de binnenkant van het product.
- goederen uitsluiten van ruilen/retourneren maar kom je daar mee weg?

Zijn er meer ondermode/lingerie webshops actief op dit forum die hier ondertussen wel een oplossing voor hebben. Het verknippen van de producten gaat ons net even te ver, daarvoor zijn de producten te duur.
losse slipjes uitsluiten van retour, in voorwaarden zetten dat slipjes gepast moeten worden met slipje aan. bij ons zitten de slipjes vast met een "ridderspoor" aan de boven/zijkant van het korset of babydoll zodat het niet te passen is. je kunt stellen dat als dit spoor door geknipt is je het niet terug neemt maar daar kon je niet zonder meer mee weg. de wet steld dat je eisen niet onredelijk mogen zijn maar is niet concreet in wat wel en niet mag. winkelier mag ook niet benadeeld worden.

voorbeeld, een jurkje van rubber, mag dat retour ? passen zou moeten mogen maar hygiëne speelt ook een rol. niemand heeft er antwoord op. verknippen van kleding is bizar, ga je ook niet volhouden los van de prijs.

wij zijn overigens groothandel die ook dropshipping doet voor retailers en we krijgen dus ook retouren.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

3
Jawel schreef: losse slipjes uitsluiten van retour, in voorwaarden zetten dat slipjes gepast moeten worden met slipje aan. bij ons zitten de slipjes vast met een "ridderspoor" aan de boven/zijkant van het korset of babydoll zodat het niet te passen is. je kunt stellen dat als dit spoor door geknipt is je het niet terug neemt maar daar kon je niet zonder meer mee weg. de wet steld dat je eisen niet onredelijk mogen zijn maar is niet concreet in wat wel en niet mag. winkelier mag ook niet benadeeld worden.

voorbeeld, een jurkje van rubber, mag dat retour ? passen zou moeten mogen maar hygiëne speelt ook een rol. niemand heeft er antwoord op. verknippen van kleding is bizar, ga je ook niet volhouden los van de prijs.

wij zijn overigens groothandel die ook dropshipping doet voor retailers en we krijgen dus ook retouren.
We zijn nu voor de tweede keer in een discussie terecht gekomen met een klant over het retourneren van een gedragen stuk lingerie. In één geval was het overduidelijk dat het artikel langer gedragen was dan je gebruikelijk doet voor het passen, labels waren m.b.v. van een ridderspoor weer vastgezet, alleen gebruiken wij de dunne en was alles weer op zijn plek gezet met een dikkere variant.

Aangezien het item voor ons compleet onverkoopbaar was hebben we de discussie opgezocht maar gelijk kregen we de eerste dreig mails binnen over onze webwinkeldinges, radar en kassa. Want hoe durfde we het in ons hoofd te halen om te zeggen dat het te lang gedragen was. Dit soort discussies zijn doodzonde van onze tijd (tijd is ook geld) en kunnen funest zijn voor je naam.Uiteindelijk eieren voor ons geld gekozen en toch geruild met de klant.

Nu is dit maar één geval maar aangezien we onze collectie binnen korte termijn gaan uitbreiden met meerdere items en merken verwachten we meer van dit soort fratsen.

Op de verpakking van de kousen zit standaard al een breekzegel, en bij het breekzegel plakken we tegenwoordig een stickertje dat verbreken van het zegel het product uitsluit van retourneren. Dit staat ook nog expliciet bij het artikel in de shop en in de AV.

Moet er wel bij zeggen dat we niet in de erotische lingerie zitten maar meer in het luxe segment.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

4
We zijn nu voor de tweede keer in een discussie terecht gekomen met een klant over het retourneren van een gedragen stuk lingerie. In één geval was het overduidelijk dat het artikel langer gedragen was dan je gebruikelijk doet voor het passen, labels waren m.b.v. van een ridderspoor weer vastgezet, alleen gebruiken wij de dunne en was alles weer op zijn plek gezet met een dikkere variant.

Aangezien het item voor ons compleet onverkoopbaar was hebben we de discussie opgezocht maar gelijk kregen we de eerste dreig mails binnen over onze webwinkeldinges, radar en kassa. Want hoe durfde we het in ons hoofd te halen om te zeggen dat het te lang gedragen was. Dit soort discussies zijn doodzonde van onze tijd (tijd is ook geld) en kunnen funest zijn voor je naam.Uiteindelijk eieren voor ons geld gekozen en toch geruild met de klant.

Nu is dit maar één geval maar aangezien we onze collectie binnen korte termijn gaan uitbreiden met meerdere items en merken verwachten we meer van dit soort fratsen.

Op de verpakking van de kousen zit standaard al een breekzegel, en bij het breekzegel plakken we tegenwoordig een stickertje dat verbreken van het zegel het product uitsluit van retourneren. Dit staat ook nog expliciet bij het artikel in de shop en in de AV.

Moet er wel bij zeggen dat we niet in de erotische lingerie zitten maar meer in het luxe segment.
Wij komen regelmatig in discussie met klanten. Een klant wil zijn zin ten koste van alles dus ook van jouw reputatie. Denk niveau kleuter. We noemen het hier ook teleurgesteld kleuter gedrag. Ze sturen gebruikte kousen retour (in of uit de verpakking), gedragen slipjes met de mannensap vlekken er nog in, gebruikte toys, aangebroken glijmiddel, kapotte kleding, sturen het na 2-3 maanden pas retour, etc etc etc.

Doe altijd een retour formulier bij je levering en voorzien van kopie algemene voorwaarden. Noem nadrukkelijk de voorwaarden tot weigering. Alles beslaat maar 2 a4tjes. Radar en kassa doen niets met een melding, sterker nog ze verwijderen het gewoon van hun forum, zeker als er namen genoemd worden. En trouwens wehkamp, bol.com en andere grote partijen staan er ook gewoon op. Als de poster iets plaatst kun je vragen aan radar om dit te verwijderen. Als de klager het niet kan onderbouwen of jou naam noemt gaat het er gewoon zonder morren vanaf. Je hebt gebogen voor dreiging, heel slecht. Als ik bij jou mijn zin wil ga ik je gewoon bedreigen, duszzz.

Breekzegels is zeker aan te raden.

Ons advies is om je aan te melden bij of thuiswinkel of mitex. Je valt dan standaard onder een geschillen regeling, beide verzorgt door de geschillencomissie. Als een klant dan alsnog kiest om je publiek te beschadigen valt dit onder smaad en laster en dat is strafrecht. Je kunt ze dan of je nu gelijk hebt of niet voor de rechter slepen, immers de weg stond open om het geschil te beslechten in een bindend advies bij de geschillen commisie, de klant kiest voor een publiek beschadigen. Jouw belang is groter dan die van de klant duszzz.

Je kunt bovenstaande als reactie geven richting jouw klant mocht hij dreigen. Ben je het niet eens met onze beslissing dan kun je het aanmelden bij de geschillencommissie. Einde discussie.

Wij worden regelmatig per email bedreig en per telefoon. dit gaat van boze woorden tot concrete doodsbedreigingen. In 15 jaar moet ik de eerste nog tegen komen die langskomt. Wel gaan wij preventieve maatregelen nemen met opnemen telefoon en camera in het pand. Alles bij elkaar kost dat ons 1000 euro ongeveer. Telefoon moet je vooraf melden, camera volstaat een bordje op het pand. Heel normaal in de retail, overal hangen cameras en worden gesprekken opgenomen “voor trainingsdoeleinde”

Nu lijkt dit heel ver gaan maar in de retail zijn vechtpartijen, geweld, doodsbedreigingen, spugen naar de caissière , asso gedrag en alles wat je moeder je niet geleerd heeft normaal. Normaal is het niet maar gebeurt al zo vaak dat het de krant niet meer haalt, zelfs overvallen halen de krant nog maar zelden tenzij met extreem geweld of in komkommer tijd en er nog wat in de krant moet ter opvulling.

Triest maar realiteit. Als je mij bedreigt doet al weinig meer, buig er niet voor.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

5
bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord.

Toegeven is iets wat we ook niet meer gaan doen, maar we willen uitsluiten dat we te weinig hebben gedaan om het kenbaar te maken dat gedragen artikelen niet meer geruild mogen worden. Vandaar de trucs om duidelijk te maken dat ruilen echt niet kan als het gedragen is, maar je moet de klant wel de gelegenheid geven om te passen.

Dreigementen zoals jij ze hebt ontvangen hebben wij nog niet gehad gelukkig.

We zijn aangesloten bij een thuiswinkelorganisatie, dit levert natuurlijk wel iets op en tot op heden heeft nog niet één van onze klanten een dispuut aangemeld. Mitex/CBW is voor ons denk ik een stap te ver. Aangezien de lingerie slechts 35% van onze omzet is.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

6
vince75 schreef:bedankt voor je zeer uitvoerige antwoord.

Toegeven is iets wat we ook niet meer gaan doen, maar we willen uitsluiten dat we te weinig hebben gedaan om het kenbaar te maken dat gedragen artikelen niet meer geruild mogen worden. Vandaar de trucs om duidelijk te maken dat ruilen echt niet kan als het gedragen is, maar je moet de klant wel de gelegenheid geven om te passen.

Dreigementen zoals jij ze hebt ontvangen hebben wij nog niet gehad gelukkig.

We zijn aangesloten bij een thuiswinkelorganisatie, dit levert natuurlijk wel iets op en tot op heden heeft nog niet één van onze klanten een dispuut aangemeld. Mitex/CBW is voor ons denk ik een stap te ver. Aangezien de lingerie slechts 35% van onze omzet is.
qua kosten is mitex goedkoper dan thuiswinkel, mits jouw product groepen onder deze branche vereniging valt.

bedreigingen zijn voornamelijk teleurgesteld kleuter gedrag, vorm van communicatieve onvolwassenheid. in 15 jaar is er nog niemand langsgekomen en is er nog geen klacht ingediend bij welke commissie dan ook. wat wel opvalt is dat het altijd gezeik is bij goedkope of afgeprijsde producten. als je veel verzend over lange tijd krijg je ook meer zeikers in totaal.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

7
Jawel schreef:
Je hebt gebogen voor dreiging, heel slecht. Als ik bij jou mijn zin wil ga ik je gewoon bedreigen, duszzz. Triest maar realiteit. Als je mij bedreigt doet al weinig meer, buig er niet voor.
Hier kan ik het niet nalaten even te moeten ingrijpen. Volgens mij ga je hier te ver. Je noemt dat bedreiging dagelijks voorkomt maar dat de eerste bij jouw zijn dreigement moet waarmaken? Helaas moet ik je dan terecht wijzen want ook dát gebeurt dagelijks. Sommigen die dreigen, komen wel.

Ik maak webwinkels, toch niet het meest gevaarlijke beroep, en ben meerdere keren in aanraking met agressiviteit, bedreigingen en politie in aanraking geweest. Ik kan alleen maar Vince gelijk geven in zijn standpunt dat tijd geld is. Soms moet je iemand die dreigt gelijk geven. Je kan als ondernemer nooit beweren dat een ander dat niet moet of mag en dat hij dom is als hij dat wel doet. Ondernemen is zelf beslissingen maken en zelf je tijd, risico en geld inschatten. Soms zelfs dus letterlijk.

Dat het niet prettig is, begrijpen we allemaal.
Nu op mijn weblogs:

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

8
Dirkjan schreef:
Jawel schreef:Je hebt gebogen voor dreiging, heel slecht. Als ik bij jou mijn zin wil ga ik je gewoon bedreigen, duszzz. Triest maar realiteit. Als je mij bedreigt doet al weinig meer, buig er niet voor.
Hier kan ik het niet nalaten even te moeten ingrijpen. Volgens mij ga je hier te ver. Je noemt dat bedreiging dagelijks voorkomt maar dat de eerste bij jouw zijn dreigement moet waarmaken? Helaas moet ik je dan terecht wijzen want ook dát gebeurt dagelijks. Sommigen die dreigen, komen wel.

Ik maak webwinkels, toch niet het meest gevaarlijke beroep, en ben meerdere keren in aanraking met agressiviteit, bedreigingen en politie in aanraking geweest. Ik kan alleen maar Vince gelijk geven in zijn standpunt dat tijd geld is. Soms moet je iemand die dreigt gelijk geven. Je kan als ondernemer nooit beweren dat een ander dat niet moet of mag en dat hij dom is als hij dat wel doet. Ondernemen is zelf beslissingen maken en zelf je tijd, risico en geld inschatten. Soms zelfs dus letterlijk.

Dat het niet prettig is, begrijpen we allemaal.
We zijn nu dus ook bezig om het retouren protocol beter en prominenter naar onze klanten te informeren. Bij elke bestelling komt bovenop het product duidelijk een handleiding en een waarschuwing dat gedragen spullen niet terug genomen worden. De stickers/labels zijn alleen met een schaar te verwijderen. en aan de labels hangt nog een extra waarschuwing.

Mocht een artikel terugkomen dan kijken we naar de staat van het artikel en zien dan of we coulant zijn of niet.

We laten ons niet beïnvloeden door dreigementen maar het retourenproces mag geen kostenpost worden (is het eigenlijk al want de winst bij een retour is dubbel en dwars verdwenen)

Ander puntje wat we gaan doorvoeren is dat we bij reclamaties niet gaan mailen maar gaan bellen. op de mail durven klanten alles te schrijven, over de telefoon is de toon vaak een stuk milder van toon en kom je sneller tot een oplossing.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

9
Hier kan ik het niet nalaten even te moeten ingrijpen. Volgens mij ga je hier te ver. Je noemt dat bedreiging dagelijks voorkomt maar dat de eerste bij jouw zijn dreigement moet waarmaken? Helaas moet ik je dan terecht wijzen want ook dát gebeurt dagelijks. Sommigen die dreigen, komen wel.

Ik maak webwinkels, toch niet het meest gevaarlijke beroep, en ben meerdere keren in aanraking met agressiviteit, bedreigingen en politie in aanraking geweest. Ik kan alleen maar Vince gelijk geven in zijn standpunt dat tijd geld is. Soms moet je iemand die dreigt gelijk geven. Je kan als ondernemer nooit beweren dat een ander dat niet moet of mag en dat hij dom is als hij dat wel doet. Ondernemen is zelf beslissingen maken en zelf je tijd, risico en geld inschatten. Soms zelfs dus letterlijk.

Dat het niet prettig is, begrijpen we allemaal.
dat er iemand een keer voor onze deur staat verwacht ik ook wel, tis alleen nog niet gebeurt. feit dat we maatregelen getroffen hebben geeft wel aan dat we er rekening mee houden.
ik kies ervoor om niet te buigen. zodra een geschil hoog oploopt zal ik aansturen op een geschillen commisie. als men daar niet aan wil stopt alles. tijd is geld dat klopt ook. pakje wordt bij de buren afgegeven, klant beweerd het niet ontvangen te hebben. kun je tijd en geld insteken maar het is het niet waard en je verliest het toch. reclameren bij de verzender is enige wat dan nog kan.

waar ik voor wil waarschuwen is dat zodra je bekent staat als te makkelijk men je weet te vinden.
in het verleden waren we makkelijker dan nu en dat hebben we geweten, nu zijn we strikter en kunnen er vanaf wijken als we dat zouden willen. de boel is nu beheersbaar geworden.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

10
We zijn nu dus ook bezig om het retouren protocol beter en prominenter naar onze klanten te informeren. Bij elke bestelling komt bovenop het product duidelijk een handleiding en een waarschuwing dat gedragen spullen niet terug genomen worden. De stickers/labels zijn alleen met een schaar te verwijderen. en aan de labels hangt nog een extra waarschuwing.

Mocht een artikel terugkomen dan kijken we naar de staat van het artikel en zien dan of we coulant zijn of niet.

We laten ons niet beïnvloeden door dreigementen maar het retourenproces mag geen kostenpost worden (is het eigenlijk al want de winst bij een retour is dubbel en dwars verdwenen)

Ander puntje wat we gaan doorvoeren is dat we bij reclamaties niet gaan mailen maar gaan bellen. op de mail durven klanten alles te schrijven, over de telefoon is de toon vaak een stuk milder van toon en kom je sneller tot een oplossing.
retouren krijg je nooit waterdicht. wat belangrijk is is duidelijkheid en de regels die je wil aanhouden.
het gaat een kostenpost worden als je het niet goed in een vorm giet er op verdienen zal je niet, hoort een beetje bij het vak. in een winkel pas ik ook eerst 4 spijkerbroeken voordat ik er 1 koop.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

11
Ondermode verzenden is inderdaad heel wat anders dan het verzenden van een telefoon of een tosti-apparaat. Zelf hebben we een webwinkel in boxershorts ( http://www.boxershortswinkel.nl ) en daarbij is hygiene erg belangrijk. Sowieso altijd aan de fabrikant vragen of ze de artikelen in bijvoorbeeld plastic laten verpakken en leveren, zodat je het daarin ook kunt versturen. Daarnaast in de voorwaarden opnemen dat ondergoed dat uit de verpakking is gehaald (en dus gepast) niet altijd zomaar geretourneerd kan worden. Natuurlijk is dit een beetje een grijs gebied, want uiteindelijk heeft de klant het recht om iets te retourneren. Maar mocht ondergoed echt gepast zijn, is het ook lastig om het vervolgens weer aan een ander te verkopen. Dat risico moet ergens afgedekt worden.
Kleine bestellingen versturen we met brievenbuspost, grote bestellingen met boxershorts worden in een doosje verstuurd met DPD Pakketdienst. Ik kan me voorstellen dat als jullie hele fijne lingerie verkopen, dat dan verzending in een doosje aan te raden is.
Mocht je een kijkje willen nemen naar onze voorwaarden / bestelinformatie, kijk dan even op http://www.boxershortswinkel.nl.
Groetjes,
Erwin

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

13
jgroenen schreef:Inderdaad retouren blijven problemen opleveren. Sommige klanten zijn erg vreselijk, duidelijk gedragen, labels eraf geknipt maar wel graag het geld terug ontvangen. je doet er niet veel aan. Meestal geven we toe, geen geld terug maar een waardebon zodat de schade nog enigzinds beperkt blijft.
http://www.mb-lingerie.nl
Geen geld terug is ook een grijs gebied, officieel kom je daar ook niet mee weg als ik de keurmerken moet geloven.

We schieten tegenwoordig ons eigen label er ook nog maar aan dat bij verwijdering de de labels (in koeienletters) het product niet terug genomen wordt.

Ook leuk, een klant kan een bepaalde verwachting van het product hebben de zogenaamde redelijke termijn, dus naast de 14 dagen heroepingsrecht kan de klant ook iets terug sturen als na 2 maanden blijkt dat het niet aan de verwachting voldoet.. gelukkig nog niet aan de hand gehad maar we werden er recent op gewezen.

Re: lingerie verzenden... hoe doen jullie dat

14
vince75 schreef:Ook leuk, een klant kan een bepaalde verwachting van het product hebben de zogenaamde redelijke termijn, dus naast de 14 dagen heroepingsrecht kan de klant ook iets terug sturen als na 2 maanden blijkt dat het niet aan de verwachting voldoet.. gelukkig nog niet aan de hand gehad maar we werden er recent op gewezen.
Die wet betreft de te verwachten levensduur en de daarbij behorende garantie. Het is een termijn waarbinnen een product voor garantie kan worden geretourneerd om gerepareerd of omgeruild te worden. Je hoef dan geen geld terug te geven.