Onduidelijke dropshiping situatie

1
Samen met een vriend zit ik erover na te denken om een webshop te starten. Nu hebben we al wat onderzoek gedaan en contact gehad met de KvK en andere instanties. Helaas is er nog veel onduidelijkheid en zitten we nog met een paar vragen.

De situatie
  • Nederlandse klant bestelt en betaalt bij ons (webwinkel)
  • Wij sturen bericht naar een Chinese leverancier en betalen (hieruit word winstmarge behaalt)
  • De Chinese leverancier stuurt het product op naar de Nederlandse klant (dropshipping)
  • [update]Producten variëren van xbox controllers tot aanstekers
De problemen
  • Chinese leverancier labelt de producten als gift met vaak verkeerde waardes (maakt de kans groter om niet gecontroleerd te worden)
  • Stel dat het product toch gecontroleerd wordt krijgt de klant de rekening van de mogelijk invoerrechten en btw, valt dit te verhelpen?
  • Is dit überhaupt legaal als bedrijf (voor ons), of moeten alle producten aangegeven worden bij de douane?
  • Valt "de situatie" onder het importeren van producten of het zijn van en handelsagent?

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

4
Nee dat gaat zo niet werken. In mijn overtuiging kun je de klanten niet met extra rompslomp opzadelen omdat jullie het niet op voorraad willen hebben. Zou wel raar zijn dat je je wel gaat inschrijven bij de KVK e.d. maar vervolgens op een niet ´legale´ manier gaat importeren (want daar komt het op neer)
http://www.seebuyplay.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

5
Bovendien duurt het heel lang voordat jouw klant de spullen uberhaupt zou hebben. Niemand zit te wachten op een levertijd van 2 tot 6 weken.

De klant van jou is zonder dat hij het weet aan het importeren. De klant riskeert daarmee een boete van de Douane als die er achter komt dat de waarde niet klopt en moet de BTW nog betalen als die nog niet betaald is. En dat is hij niet. Jouw klant zal daar op zijn zachts gezegd not amused mee zijn.

Kortom; dropshipping vanuit China kan op geen enkele manier. Je zult toch echt zelf de producten moeten invoeren en dan naar de klant moeten verzenden.

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

6
Als ik je een advies mag geven:

Dropshippen vanuit China werkt niet. Die chinezen zijn niet zo moeilijk en geloof me, je wilt de artikelen eerst even zien voordat je het naar je klant doorstuurt.

Behalve kwaliteits problemen kun je zoals je zelf al aangeeft je klanten opzadelen met een naheffing of BTW en invoerrechten. Daarnaast krijgt de klant een factuur op de doos met afzender dus ziet hij direct waar het vandaan komt. Mensen vinden het echt niet fijn als ze iets in een NL webshop bestellen, en ze krijgen een doos uit china.

Een webwinkel met Xbox contollers en aanstekers heeft in mijn optiek ook weinig toekomst. Ik weet dat er een hoop chinese websites zijn die allerlei meuk aanbieden. Probeer niet zoveel mogelijk artikelen op je site te zetten omdat je dan meer kans op verkoop hebt. Kies 1 artikelgroep, verdiep je hierin en richt je webshop hierop. Zorg dat je een specialist hierin wordt.

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

7
Waar wordt precies de winst uit gehaald?

Een controller van 2 euro gaat voor 50 euro verkocht worden? Zie dit niet gebeuren. Ben je wel bewust van de verzendkosten vanuit China?

Eerder je koopt een pallet controllers in en verkoopt deze voor 10 euro

Vergeet niet dat je eerst even moet opzoeken hoeveel invoersrechten je moet betalen voordat je hier aan begint. Vanaf 3% t/m 76%. Licht daar ergens tussen in.

Btw moet net als invoersrechten betaald worden. Hiervoor moet je dienen over een inschrijving kvk en een btw nummer.

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

8
Ik zou je Chinese dropship leverancier maar even goed checken, waarschijnlijk ben je achter het adres gekomen door ze te google, dat wil niet zeggen dat ze betrouwbaar zijn. Hebben jullie constructieve contacten? Bestel maar eerst een product naar jou eigen adres, vermoed dat je dan al genezen bent. Volgens mij, werken ze daar alleen met container shipment, waarbij je dus grote partijen moet inkopen, dat zou je gezamelijk kunnen doen.

Wens jullie veel plezier :D

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

10
Het gaat idd om sites als dealextreme en focalprice. Nu studeren we beide nog en kunnen het dus nog niet veroorloven om direct met een magazijn te beginnen.

Maar is het niet als nog mogelijk om gewoon alles netjes aan te geven bij de belasting zodat ook de klant geen onverwachte rekeningen krijgt?

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

11
Nee want omdat de klant de geadresseerde is is hij de importeur voor de wet. Het kan gewoon niet.

Wat je moet doen is beginnen met een kleine voorraad en dat langzaam uitbouwen. Stop eens een paar honderd euro spaar geld er in. Omdat je het op voorraad heb kan jij veel sneller uitleveren dan sites die dezelfde producten aanbieden, kortom, je hebt een enorm sterk verkoop argument. Moet jij eens zien hoe snel je die paar honderd euro's omzet naar een paar duizend euro's!*

*Hierbij ga ik er uiteraard wel van uit dat je eea. goed aan pakt en er kunnen geen rechten aan mijn uitspraak ontleend worden ;)

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

13
Leonard H schreef:Benjamin, ik zeg het nogmaals: Je wilt spullen die uit china komen echt eerst even in je handen hebben. En zeker met die dealextreme meuk...
Dat is zeker waar Leonard H. Zeker met elektronische apparatuur moet je goed oppassen met die chinese websites. Ze hebben daar maar 1 regel, dat is zo goedkoop mogelijk fabriceren. Je wilt niet dat een lader of iets dergelijks bij je klant in de fik vliegt ofzo.

Zeker op dealxtreme en dergelijke belachelijk goedkope websites koop je dit soort rommel. Soms werkt zelfs het in eerste instantie al niet. Als je dat direct naar je klant zou laten sturen krijg je te maken met zeer veel klachten en retouren verwacht ik, buiten dat het dus überhaupt al niet mogelijk is.

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

14
Leonard H schreef:Benjamin, ik zeg het nogmaals: Je wilt spullen die uit china komen echt eerst even in je handen hebben. En zeker met die dealextreme meuk...

Verder sluit ik me volledig aan bij Wouter.

Helemaal mee eens!...Onlangs was een vriend van mij er bijna helemaal ingetrapt. Die wilde perse een iphone...Hij had er een gevonden, was langs gegaan met een andere vriend (iphone freak)...het duurde even voordat ze pas in de gaten hadden dat het hier om een neppe iphone ging, vrijwel niet te onderscheiden van de echte..china meuk..

Je moet er toch niet aan denken dat je jou klanten hiermee opzadeld. En wat dacht je ervan als een klant het product terug stuurt, in zicht termijn,..het defect gaat... Hoe denk je dat gegegeld te hebben?

Re: Onduidelijke dropshiping situatie

15
Zelf heb ik ook regelmatig in China besteld en echt nooit problemen gehad. Veel spul van dealextreme is wel in orde hoor.

Ik heb bijvoorbeeld eens een telefoon via China besteld. Deze is achtergehouden bij de Douane in Eindhoven. Verder (na 2 jaar) niets meer vernomen van de Douane of wie dan ook. Wel na +/- 8 weken het geld terug gekregen via PayPal.

Verder ben ik het er wel mee eens dat je via China het beste geen dropshipping kunt doen.
Het blijft allemaal erg omslachtig en vaak onbetrouwbaar.

Ik zou dus eens nadenken over een kleine maar goede voorraad.
Ook beter voor je klanten en uiteindelijk voor je winkel.

Ik heb nog spullen liggen, die ik wel als dropshipping wil versturen.