Gebruik van afbeeldingen/merken

1
Goedemorgen,

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de antwoorden die ik altijd hier vind m.b.t. vragen over een webwinkel. Kan altijd terecht op het forum als ik wat wil weten.

Alleen bij deze vraag kwam ik er niet uit dus vandaar maar mijn eerste post hier op het forum!

Ik ben bezig met een website voor iemand die consoles (Spelcomputers) ombouwt en hij gaat onderdelen verkopen waardoor je back-ups kunt op spelen. Wat ik mij alleen afvraag is

Mag ik gebruik maken van afbeeldingen van bijvoorbeeld een Xbox 360 of het Playstation logo?

Kan iemand mij vertellen wat de regels hiervoor zijn, ik had namelijk al gelezen dat algemene foto's van een product op een witte achtergrond gewoon door iedereen mag worden gebruikt.

Alvast bedankt!

Re: Gebruik van afbeeldingen/merken

2
Egge schreef:Ik ben bezig met een website voor iemand die consoles (Spelcomputers) ombouwt en hij gaat onderdelen verkopen waardoor je back-ups kunt op spelen. Wat ik mij alleen afvraag is

Mag ik gebruik maken van afbeeldingen van bijvoorbeeld een Xbox 360 of het Playstation logo?
Je kunt dat altijd het beste vragen aan de fabrikant zelf of een lokaal verkoopkantoor, maar het antwoord is in dit specifieke geval waarschijnlijk nee. Ombouwen van consoles is een praktijk die de fabrikanten niet graag ondersteunen en ontmoedigen (bijvoorbeeld via verlies van alle garanties op de hardware). En die "back-ups" zijn lang niet altijd legale "reservekopieën", maar vaker illegaal gekopieerde software. Reken om beide redenen maar niet op veel ondersteuning.
StoreCore.io

Re: Gebruik van afbeeldingen/merken

3
Inderdaad ik snap dat een Microsoft dit niet ondersteund.

Maar hoe zit het dan met productfotos die zijn gemaakt op een witte achtergrond, deze afbeeldingen zijn overal te vinden en worden ook veel gebruikt.

en mag ik mijn eigen foto's van een controller ook niet gebruiken zonder toestemming van MS?

Alvast bedankt!

Re: Gebruik van afbeeldingen/merken

4
Egge schreef:Maar hoe zit het dan met productfotos die zijn gemaakt op een witte achtergrond, deze afbeeldingen zijn overal te vinden en worden ook veel gebruikt. en mag ik mijn eigen foto's van een controller ook niet gebruiken zonder toestemming van MS?
Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. Op de foto rust auteursrecht van de fotograaf en die kun je inderdaad omzeilen door zo'n saaie foto te gebruiken dat een fotograaf niet meer kan claimen dat er zijn meerwaarde of creativiteit in verwerkt zijn. Zoals de witte achtergrond.

Maar volgens mij gaat je vraag niet over de foto maar over het gebruik van een product in een foto. Volgens de wetgeving is het zo dat je iets duidelijk mag maken zolang dat functioneel is. Als het merk of product essentieel is in jouw dienstverlening, mag je dat communiceren. Als jij dus alleen spijkerbroeken van een bepaald merk verkoopt, mag je dat merk in je domeinnaam verwerken, fotos van die producten tonen, die producten omschrijven inclusief het gebruik van de merknaam etc. Zolang het puur functioneel is, valt het bijna niet tegen te houden.

Jouw situatie heeft dit sterk. Je maakt gebruik van een bepaald product en wilt de klant informeren hoe en wat. Dat kan MS bijna niet limiteren. Tenzij je iets doet dat echt in conflict is met hun of wettelijke regels is maar dat is een ander verhaal en heeft niet zoveel meer met de fotos te maken. Ik ga er vanuit dat je een wettelijk toegestane dienstverlening wilt opzetten.

Let wel: Dit is mijn wettelijke antwoord. In de praktijk zal MS niet toestaan wat ze niet willen toestaan. Als je iets doet dat ze niet willen zullen ze proberen je groothandel zover te krijgen dat die niet meer levert, je dreigen met advocaten, of op andere manieren mogelijk het ondernemen lastig maken voor je. Maar juridisch, sta je sterk, op het gebruik van producten in fotos, als dat essentieel is voor jouw dienstverlening.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.