Bescherming persoonsgegevens webshop

1
<hier> staat "ook bent u verplicht om de persoonsgegevens te beveiligen tegen misbruik door werknemers of hackers"
Tot hoever wordt dat verwacht? Ik gebruik opencart. Worden de gegevens daarmee al goed genoeg beschermd of wordt er meer verwacht?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

5
SSL is zelfs verplicht als ik het niet mis heb. Ik vind het in ieder geval wel zo netjes om je klanten een beveiligde checkout aan te bieden. Er zijn ook zat mensen die van een koop afzien als het bekende slotje niet zichtbaar is.

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

9
Dirkjan schreef:@Rudy Ik ben benieuwd hoe jij denkt dat dit slotje je gaat beschermen tegen werknemers die van plan zijn de boel te belazeren. :-)
Ja, dat gaat niet echt werken nee :lol: . Daar kan je vrij weinig aan doen toch?

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

11
Misschien contractueel vastleggen dat de gegevens die men tijdens het werk te zien krijgt niet buiten het werk gebruikt mogen worden of iets dergelijks. Anders zou ik echt niet weten wat je tegen medewerkers die kwaad willen kan doen.

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

12
Een organisatie, kun je fysiek en logisch beveiligen, ook tegen eigen werknemers!

Fysiek: de toegangs deuren, via pas controle...
Logisch: het netwerk, via o.a. beveiligings software,...rechten en policies bijvoorbeeld via een AD (active directory), citrix policies, enz...

Het gaat er om, dat je je maximaal denk ik na jou geweten handeld. Als je iets niet weet, wil dat nog niet zeggen dat je dan niet hoeft te beveiligen, je kunt je ook laten adviseren.

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

14
Het is verplicht om SSL te gebruiken. Het kost maar een paar tientjes per jaar en het zorgt voor enorm veel meer vertrouwen van de klant in jou, en dus in meer omzet. Er is geen reden om het niet te doen.

Het spreekt misschien voor zich, maar je dient je shop ook te beveiligen op wat andere manieren, zoals bijvoorbeeld het regelmatig vervangen van alle wachtwoorden en de beveiliging van de server zelf. Hoe dat precies moet dat is terug te vinden op internet. :)

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

15
Oke SSL is inderdaad niet zo duur.

En verder inderdaad qua beveiliging van de website zelf heb ik redelijke ervaring. Alleen is het altijd weer anders als het om regelgeving gaat. Vandaar mijn vraag.

Maar ik denk dat ik het nu weet:) Thanks!

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

20
Hoe je het ook wend of keert, elke webwinkel heeft SSL nodig.

Tenminste als er gevraagd word naar persoonsgegevens als naam, adres, woonplaats.

Dir komt voort uit de Wet bescherming persoonsgegevens waarin staat dat de ondernemer de persoonsgegevens die verstuurt worden via het internet op de op dat moment meest veilige manier te versturen. Waarbij wel in acht word genomen dat die beveiliging ook betaalbaar moet zijn voor de ondernemer.

Op dit moment is dat SSL... welk certificaat maakt vrij weinig uit...

Welke Payment Service Provider je gebruikt doet niets af aan het feit dat jij persoonsgegevens verzamelt en deze dient te beveiligen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Bescherming persoonsgegevens webshop

22
Wouterjan schreef:Ik hoor nu van iemand anders( buiten het forum) Dat als je gebruik maakt van bijv. Mollie. Je geen SSL nodig heb. In hoeverre klopt dit?
Dat klopt niet! Immers stuur je de klantgevens en aankoop gegevens ongecodeerd NAAR mollie, dus de afhandeling zelf is wel gecodeerd maar de weg er naartoe is al een open gat.

Wet en regelgeving gezien ben je zelfs verplicht een contact formulier waar men om je naam, email en tel vraagt al verplicht te beveiligen. Zo ook registratie paginas van webwinkels en hun "mijn account" omgeving.

De wet en regelgeving is hier zeer duidelijk in, en heb al boetes voorbij zien komen van niet schrikken 4500 tot 18000 euro omdat het niet in orde was.

SSl heb je inderdaad al voor een paar tientjes per jaar, echter dan is je website er nog niet klaar voor en niet elke hoster ondersteund het.
Immers heb je naast het ssl certificaat ook een uniek IP adres nodig om het uberhaupt te kunnen installeren. Aangezien de ipv4 adressen op zijn betaal je hier tegenwoordig ook al snel een eurotje per maand voor bij vele hosters.

Daarnaast moet ook je webwinkel software er mee om kunnen gaan, het is niet zo dat als je een SSL activeert dat standaard de juiste webpaginas ineens ssl beveiligd zijn. Dit zul je via programmeringen moeten aangeven. Immers wil je omwille zoekmachine resultaten ook niet heel je shop onder SSL hebben maar uitsluitende de verplichte webpagina's.

De meeste opensource en aangeboden webwinkel pakketten zijn er gelukkig wel op voorbereid.

De vraag die je je zelf moet stellen bij het activeren van ssl:
"welke webpaginas en invoer gegevens kunnen naar de persoon herleiden na het invoeren van de gegevens"

Die webpaginas moeten beveiligd zijn.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.