Groothandel belgie

1
Ik heb nu een groothandel dichter bij huis. Namelijk belgie.
Nu vroeg ik mij af.

Hun verkopen hun producten aan mij.Stel ik heb een kvk nummer in nl.
Hoe gaat dat dan met belasting aftrekken ect?

Re: Groothandel belgie

2
Als jij een BTW nummer kunt overleggen leveren ze zonder BTW te rekenen. Die betaal je dan helemaal niet zodat je ook niet hoeft terug te vragen.

Re: Groothandel belgie

3
rudyhoff schreef:Als jij een BTW nummer kunt overleggen leveren ze zonder BTW te rekenen. Die betaal je dan helemaal niet zodat je ook niet hoeft terug te vragen.
Dit klopt niet.
Als je importeert, doe je dat inderdaad op 0 tarief.
De BTW die je normaal gelijk aan je leverancier betaald wordt nu achteraf door de belasting verrekend.

Daar moet je mee uitkijken anders schrik je je rot als je een aanslag krijgt.
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Groothandel belgie

5
Van iemand die veel importeerd:

Je betaald 0% BTW over je inkopen in Belgie, MAAR over je verkopen in Nederland moet je 19% BTW afdragen

Re: Groothandel belgie

6
Oke, nu snap ik ook de opmerking over niet schrikken.
Want normaal betaal je alleen maar de btw over het verschil van de in en verkoop prijs. En nu over de totale verkoop prijs. Toch? :)

Re: Groothandel belgie

7
Op het eind komt het toch allemaal op hetzelfde neer. Of je nou in nederland inkoopt en dat terug vraagt of dat je in belgie inkoopt en niet betaald, en niet terugvraagt. What's the diffrence??

Re: Groothandel belgie

8
Wat HAD gekund was dat je wel btw moest betalen bij import uit belgie. En dat je dus die 2% verschil als kosten had. Maar dat is gelukkig niet het geval.

Re: Groothandel belgie

9
Het makkelijkst is om alles exclusief BTW uit te rekenen.

Stel je verkoopt iets van 5 euro. De klant betaalt jouw dan 5.95 euro. Daar zit 95 cent BTW bij in. (19% van 5 euro is 95 cent)

Stel dat je iets in koopt van 2 euro. Je betaalt dan 2.38 euro aan de leverancier. Die 38 cent is dan de BTW.

Bij je belastingopgave kan je de reeds betaalde BTW (38 cent) verrekenen met de nog te betalen BTW (95 cent). Je zou in dit voorbeeld 57 cent BTW betalen.

Als je in Belgie besteld dan kan je tegen 0% BTW inkopen. Je had in dit voorbeeld dan niet de 38 cent BTW betaald en kon die dus ook niet aftrekken van de 95 cent BTW die je nog moet betalen. Per saldo maakt dat dus niet uit. Je hebt echter wel langer geld op jouw rekening staan en dat biedt voordelen.

EDIT zie dat je net gepost heb. Wouterjan, lees je echt even goed in over BTW en andere basic zaken mbt. ondernemen, anders ga je onderuit.

@GMKtrading, kun je uitleggen hoe je hier 'mee uit moet kijken'? Het is allemaal best hapklare stof, als het goed is?

Re: Groothandel belgie

10
Als je in Belgie besteld dan kan je tegen 0% BTW inkopen. Je had in dit voorbeeld dan niet de 38 cent BTW betaald en kon die dus ook niet aftrekken van de 95 cent BTW die je nog moet betalen. Per saldo maakt dat dus niet uit
Het klopt dat het op hetzelfde neer komt.
Maar als je groot inkoopt vanuit belgie, bijvoorbeeld een partij van 20.000 dan is het handig om van te voren er rekening mee te houden dat je die 3800 BTW nog niet hebt betaald en dat op je rekening hebt staan.
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten