Basic van webshop starten

1
Hallo,

Ik ga/wil (maar kans is groot dat het ook gaat gebeuren =]) een webshop starten. Waarin zeg ik nog niet.
Nu wil ik daar een kvk voor aanvragen. Alleen wil ik proberen zo weinig mogelijk cursussen en betaalde informatie daar vandaan te krijgen. Dit omdat dat erg duur is en alleen maar extra kosten mee brengt.

Dus nu is mijn vraag. Wat is nu de basis van de webwinkel wat je als ondernemer moet bijhouden.
Dus op belasting enzo en facturen bewaren enzo. Wat zijn punten waar mensen vaak tegenaan lopen. Dus waar moet ik extra opletten. Hoe moeilijk is het om de administratie zelf te doen. Zonder daar een boekhouder voor in te huren. Is dat te doen?

Dit waren even alle vragen die nu op mijn lijst stonden. Zullen er vast nog wel meer komen.
Alvast bedankt voor de hulp.

Re: Basic van webshop starten

2
Een tip: KVK workshops is veel mis mee, behalve het tarief. Veel is er zelfs gratis! En als je al wat moet betalen, is het meestal wel zeer betrouwbare en complete informatie. Natuurlijk kun je ook Googlen, maar online staat ook veel onzin dus de kans dat je net zo'n compleet overzicht zonder enige serieuze investering in tijd of geld, is vrij klein. Ecommerce is geen goedkope branche.

Als je een goedkope instap zoekt om snel en zonder al te veel voorkennis veel geld te kunnen verdienen, raad ik je eerder een krantenwijk aan. De kans dat je er netto meer aan overhoudt schat ik boven de 50%.
Nu op mijn weblogs:

Re: Basic van webshop starten

3
Ja, opzich zijn ze zeker niet duur. (30-35 euro) Maar het zijn er erg veel. Dus ik wil niet over elk onderwerp waar ik een vraag over heb een hele workshop doen.
Maar ik bedoelde niet dat de prijs zo duur was per stuk inderdaad.

En over krantenwijk, ik verwacht zeker geen dikke winst de eerste tijd. Maar het is een erg goede manier om meer bekend te worden met ondernemen. En die ervaring zal later altijd nog bruikbaar kunnen zijn.

Re: Basic van webshop starten

4
Kennis hoeft helemaal niet duur te zijn. Besteed eens een paar dagen aan internet. Daar is van alles terug te vinden over het hebben van een eigen bedrijf en hoe het starten van een webshop werkt. Alleen dit forum bevat al ontzettend veel informatie.

Verder leer je het meest door te doen. Gewoon naar die KVK gaan, bouw die shop en begin!

Overigens, veel ondernemers hebben, achteraf gezien, te weinig geïnvesteerd in kennis. Omdat ze zelf het wiel wilden uitvinden ipv. even een expert in te huren, hebben ze te lang gesukkeld. Hadden ze eerder geïnvesteerd in kennis van anderen, dan hadden ze sneller en beter kunnen groeien.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Basic van webshop starten

5
Verder leer je het meest door te doen. Gewoon naar die KVK gaan, bouw die shop en begin!
Eens... Ik hoor dit veel te weinig.. Lijkt soms wel eens alsof mensen eerst drie jaar na moeten denken en aan het onderzoeken zijn. GAAP! Dan ga je alleen maar meer problemen zien.

Als je een idee hebt, en je hebt er goed over nagedacht, moet je gewoon aan de slag gaan en knallen. Op je bakkes ga je toch wel. Zorg alleen dat je klanten er niets van merken.

Tuurlijk moet je wel wat kennis vergaren, maar deelnemen op dit forum levert je al het nodige op :wink: Daarnaast zijn er wat blogs m.b.t. webwinkels, en durf gerust raad te vragen aan andere ondernemers. Niet alleen via een forum, maar ook uit je familie of kennissenkring.

Re: Basic van webshop starten

6
Het mooie van een webwinkel starten is juist dat iedereen het kan. Je hoeft geen enorm startkapitaal te hebben of een duur pand te huren. Als je wilt kan je het gewoon vanuit huis doen en met een paar honderd euro starten.

Mijn tip is om zo min mogelijk tijd te besteden aan de KVK. In mijn ogen is dit een achterhaalde club met te dure ambtenaren die hun geld niet waard zijn. Advies geven is nog steeds erg moeilijk voor die jongens.

In het begin heb ik wel eens wat dingen gevraagd maar eigenlijk nooit een goed antwoord gekregen. "ja, kijk maar op de website van de belastingdienst" of "een BV is rendabel vanaf een omzet van €40.000,- per jaar" (heeft toch geen r**t te maken met omzet, maar met winst). En nog wel wat dingen die mij echt niet geholpen hebben.

Het zijn overbetaalde zelfbenoemde professionals wat mij betreft. Geef gewoon je bedrijfsnaam op en schud ze de hand. Vragen over een te starten webwinkel stel je beter hier op het forum, elders op internet of bij je boekhouder.

Re: Basic van webshop starten

7
En dan ontopic ;-) Wat je zoal moet bijhouden staat hier ook een lijstje van. Dat is niet direct op de webwinkel gericht dus mocht je vervolgvragen hebben hoor ik ze graag.

Een boekhouding zonder boekhouder is het gemakkelijkste via internetsoftware. Google maar eens naar administratie bijhouden, of boekhouding software. Op de website van de Belastingdienst staan de lijstjes ook.

Samengevat moet je alle inkomsten en uitgaven met facturen en rekeningen kunnen bewijzen en die dus op een of andere manier opslaan. En de som daarvan periodiek (meestal per 3 maanden) online via een online PDF systeem van de Belastingdienst opgeven.
Nu op mijn weblogs:

Re: Basic van webshop starten

8
Ik ben blij te kunnen melden dat ik dinsdag een afspraak heb met de KVK om inteschrijven.
Heb nog even een vraag naaraanleiding van die lijst.
Moet je ook ALLE prive uitgaven bijhouden?

Re: Basic van webshop starten

9
Prive en zakelijke uitgaven kun je beter uit elkaar houden.
Anders wordt het wel een rommeltje. Dit kan dmv een aparte rekening, bv een zakelijke.

Het is het makkelijkste om geld over te boeken naar je prive, als zijnde priveopname, zodat je niet alles hoeft bij te houden.

Re: Basic van webshop starten

16
Wouterjan schreef:Maar als ik een zakelijke rekening open en daar vanaf prive een begin saldo op zet. Kan ik het vanaf dan gescheiden houden toch?
Correct. :-)

Een paar zaken die je privé doet zijn interessant om zakelijk te maken. Zoals giften, een laptop, mobiele telefoon of goede bureaustoel die je koopt voor thuis, kun je beter op de zaak zetten als je kunt aantonen dat je deze ook (veel) zakelijk gebruiken gaat. Maar ehh... mocht je dat in het begin 'slecht aanpakken' levert je dat geen problemen op ofzo. Je mist alleen mogelijk voordeeltjes.
Nu op mijn weblogs:

Re: Basic van webshop starten

17
Wouterjan schreef:Na dat niet. Maar ik verwacht zeker het eerste jaar gewoon zo weinig omzet te draaien. Dat fiscale voordeel niet opweegt tegen kosten van een boekhouder.
Een wat minder positief resultaat in het begin, kun je jaren later nog gebruiken om mee te middelen. Als je de jaren erna veel gaat verdienen kun je de kosten van de eerste jaren alsnog gebruiken om dan minder belasting te betalen.

Ik snap je punt wel en moet eerlijk bekennen dat ik ook zo begonnen ben. Toch is een boekhouder ook in het begin niet altijd negatief. Veel boekhouders groeien graag met je mee en kunnen in het begin voor tientjes tot maximaal honderd euro, al veel goede adviezen geven waardoor je administratie goed wordt opgezet zodat deze in de toekomst bruikbaar en duidelijk blijft. Vertel een boekhouder gewoon dat je nu geen geld of omzet hebt, maar graag een goede basis met hem opzet. Soms willen ze zelfs gratis al wat gratis adviezen bieden, om jou als nieuwe klant binnen te halen.

Maar verplicht is een boekhouder (bij een eenmanszaak of VOF) niet. Excel of goedkope (zelfs gratis) online pakketjes kunnen ook een prima stap zijn. Haal dan in ieder geval het gratis "Handboek Ondernemen" op bij de Belastingdienst. Een dik en saai boekwerk maar boordevol antwoorden.
Nu op mijn weblogs:

Re: Basic van webshop starten

18
En probeer zo veel mogelijk zaken te automatiseren! Dit voorkomt fouten en geeft een flinke tijd winst. Ook bijvoorbeeld je boekhouding kun je, mocht je een webshop starten door automatiseren..je orders automatisch laten verwerken in je boekhoud pakket, daar heb je dan weer geen boekhouder voor nodig!. Maar goed ondanks dit alles, moet je wel de controle houden, dit kun je steekproef gewijs doen..

Succes met je onderneming....