Wel voor kvk ondernemer niet voor btw

1
Hallo,

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die wel voor de kvk ondernemr zijn en niet voor de btw.
Je hoort dat namelijk vaak dat je niet vanzelfsprekend een btw nummer ook krijgt. Maar ik heb nog nooit gehoord dat dat bij iemand het geval was.

Re: Wel voor kvk ondernemer niet voor btw

3
Oke, maar toen ik me inschreef hield ik er rekening mee dat de belastingdienst mij niet als onderneming zou zien.
Omdat ik verwacht hele kleine omzet te maken, en niet zo veel tijd aan zou besteden. Maar toch ben ik goedgekeurd. Dus wanneer zou je dan nog niet ondernemer zijn?

Re: Wel voor kvk ondernemer niet voor btw

4
Als je omzet maakt, dan ben je al snel btw-plichtig. Boek je over die omzet winst, dan moet je die als Winst uit onderneming opgeven voor de inkomstenbelasting. De Belastingdienst legt het zelf uit:

Wanneer bent u ondernemer voor de btw?

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-05.html

Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-02.html
Wouterjan schreef:Oke, maar toen ik me inschreef hield ik er rekening mee dat de belastingdienst mij niet als onderneming zou zien.
Had het liever omgedraaid en er wel mee rekening gehouden: als je die 19% omzetbelasting vergeet mee te nemen in prijzen, kan dat enorme consequenties hebben voor je marges.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wel voor kvk ondernemer niet voor btw

7
Wouterjan schreef:Ik bedoel niet dat ik er qua berekening geen rekening mee gehouden had gelukkig :)
Je moet altijd bedragen uitrekenen exclusief BTW. Je rekent nooit met bedragen inclusief BTW.

Zoals de naam doet vermoeden (Belasting Toegevoegde Waarde) is het een toevoeging vanuit de Belastingdienst op de verkoopprijs. Je kan daar moeilijk mee rekenen, het is namelijk een vast percentage wat op jouw netto verkoopprijs komt.

Leg eens uit hoe jij daar geen rekening met had kunnen houden in jouw berekeningen?

Re: Wel voor kvk ondernemer niet voor btw

9
Wouterjan schreef:Geen idee, maar Ward suggereerde dat dat ik daar geen rekening mee gehouden had :P
Sorry Wouterjan, het was niet bedoeld als suggestie. Het was vooral bedoeld voor de meelezende starters: vergeet niet dat er van je omzet eerst 19% btw als omzetbelasting naar de Belastingdienst gaat. Daarna reken je vrolijk verder met bedragen exlusief btw, precies zoals Wouter zegt. :wink:
StoreCore.io

Re: Wel voor kvk ondernemer niet voor btw

10
Ward schreef:vergeet niet dat er van je omzet eerst 19% btw als omzetbelasting naar de Belastingdienst gaat.
Omzet is toch exclusief BTW. Als ondernemer kijk ik niet naar de BTW, die is voor de belastingdienst (hoe pijnlijk het soms ook is ;))