Zelf producten importeren

1
Hallo,

Stel ik importeer zelf producten uit bv chinese webshops. Die producten plaats ik in m'n webshop. Mag dit volgens de BD aangezien ik geen invoerrechten heb betaald over de producten die hier binnen kwamen. Of moet ik van te voren aangifte doen van m'n producten.

Re: Zelf producten importeren

2
Waarom heb je geen invoerrechten betaalt of zou je dit niet doen? Die dien je wel te betalen (wettelijk verplicht). Doorgaans krijg je hier bij binnenkomst in de EU een melding en factuur van. Afhankelijk van je afspraken me de expediteur (dienst die je pakketje bezorgd) moet je die kosten aan de deur betalen of krijg je daar een factuur van toegezonden.

Het komt wel eens voor dat een Chinees fraudeert met de waarde. Hij vermeld dan een te lage waarde of zet onterecht "gift" op het pakketje. Totdat je gepakt wordt, een boete krijgt en de waren in beslag genomen worden is dat leuk, maar ik zou toch aanraden om dat niet zo te laten doen.

Verder staat het feit over er wel of geen invoerrechten betaald zijn over de goederen los van wat jij er mee zou willen doen. Of je ze door verkoopt, opeet of ten toon stelt, dat maakt niet uit :)

Re: Zelf producten importeren

3
Over sommige producten hoef je geen invoerrechten te betalen.
Ik importeer zelf ook uit china en hoef alleen de btw af te dragen en geen invoerrechten. De btw komt er ook nog bij, net als in Nederland bedraagd dat 19%.
Ik ontvang een factuur van TNT of UPS, net wie er bezorgd.
(ongeveer een week na bezorging)

Lees anders eens de site van de Douane of bel ze eens op. Ze zijn erg behulpzaam en dan wordt er meteen eea duidelijk.

Het is inderdaad verplicht, maar ook verstandig, om je aan de wet te houden; als je bedrijf in slecht daglicht komt ben je klaar.

Re: Zelf producten importeren

4
Wouter Hol schreef:Verder staat het feit over er wel of geen invoerrechten betaald zijn over de goederen los van wat jij er mee zou willen doen. Of je ze door verkoopt, opeet of ten toon stelt, dat maakt niet uit :)
Import opeten is privé-gebruik. Import in je webshop aanbieden valt echter sowieso onder "in het vrije verkeer brengen":

http://www.douane.nl/zakelijk/invoer/invoer-01.html

Het maakt dus ook uit hoe je zelf bij die Chinese webshops inkoopt: als particulier of als zakelijke klant? Voor internetaankopen door particulieren geldt uitdrukkelijk een andere route:

http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zelf producten importeren

6
Ik doe veel zaken met een fabrikant in Belgie en koop alles intracommunautair.
Ik betaal dus geen btw.
Ik kan dus ook geen btw terug vorderen en draag gewoon 19% af over de verkoopprijs, makkelijker kunnen we het niet maken :lol:

Re: Zelf producten importeren

7
serviesonline schreef:Ik doe veel zaken met een fabrikant in Belgie en koop alles intracommunautair.
Ik betaal dus geen btw.
Ik kan dus ook geen btw terug vorderen en draag gewoon 19% af over de verkoopprijs, makkelijker kunnen we het niet maken :lol:
Dat heb ik inderdaad ook met België en Duitsland, maar dat heeft niks te maken met de situatie van icetea
http://www.horsetopshop.nl

Re: Zelf producten importeren

8
icetea schreef:Hallo,

Stel ik importeer zelf producten uit bv chinese webshops. Die producten plaats ik in m'n webshop. Mag dit volgens de BD aangezien ik geen invoerrechten heb betaald over de producten die hier binnen kwamen. Of moet ik van te voren aangifte doen van m'n producten.

Behalve de belastingtechnische zaken zoals Invoerrechten en BTW, heb jij ook rekening gehouden met eventuele Europese keuringseisen waar aan de producten moeten voldoen?

Je zal niet de eerste zijn die daar achteraf forse problemen mee krijgt.

Groeten,

Rob