Mag ik van mijn foto's goederen verkopen?

1
Beste allemaal, een vraag waar ik moeilijk een antwoord op kan vinden, wellicht zijn hier mensen met kennis van zaken omtrent het volgende.

Ik wil producten verkopen met afbeeldingen die ik zelf heb gemaakt, of waarvan toestemming heb verkregen van een ontwerper/fotograaf. Het gaat om afbeeldingen van objecten, dus niet van mensen ivm portretrecht.
Als ik een bv een boom fotografeer, en boomfotospulletjes wil verkopen staat me niets in de weg, maar hoe zit het als ik een mooie auto in eigendom van een onbekende wil fotograferen, en die foto commercieel wil maken. Of als ik voor het Anne Frank huis sta, en van mijn foto posters wil verkopen? Foto's van mij in Disneyland etc etc
Heeft iemand enig idee of ik ongevraagd bovenstaande voorbeelden kan gebruiken?

Re: Mag ik van mijn foto's goederen verkopen?

2
Beeldrecht, een vorm van auteursrecht, kan gelden voor uiteenlopende ontwerpen: gebouwen, bruggen, stoelen, noem maar op. Als je die foto's publiceert of anderszins exploiteert, schend je mogelijk het beeldrecht van de auteursrechthebbende (hetzij de ontwerper zelf, hetzij zijn opdrachtgever).

Nogal typisch maar wel sprekend voorbeeld: architect Pi de Bruijn eistte van de Partij voor de Dieren duizend euro vergoeding "per vertoning" van de door hem ontworpen blauwe stoel uit de Tweede Kamer op een poster.

Afbeelding


Soms kan het merkenrecht nog in de weg zitten. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar "een foto" maken van het logo van Mercedes of BMW en dat op een plastic "made in China"-autootje plakken. En voor het misbruik van Disney-figuren heeft Disney zelfs een aparte afdeling...
StoreCore.io