Vragen over logo's

1
Geen idee of dit in het juiste forum komt, maar indien dit niet zo is dan graag verplaatsen.

Ik had even een aantal vragen over logo's. Welke logo's dien je te (laten) ontwerpen, zowel m.b.t. de webwinkel als ook briefpapier etc. Krijg je gewoon 1 logo die je in allerlei formaten etc aan kan passen of moet je voor elk formaatje aparte afspraken maken.

Ga ik gewoon naar een ontwerper en stel ik al die vragen, dan verwacht ik dat die mij alles aan probeert te smeren (niet letterlijk, maar het zal wel zo lijken).

Hoe hebben jullie dit gedaan? Zelf ontworpen? Laten ontwerpen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle hulp is welkom.
Oriënterend om webwinkel te starten...alle hulp is welkom :)

Re: Vragen over logo's

2
Vedet schreef:Ga ik gewoon naar een ontwerper en stel ik al die vragen, dan verwacht ik dat die mij alles aan probeert te smeren (niet letterlijk, maar het zal wel zo lijken).
Een goed grafisch ontwerper weet wat je nodig hebt en zal je niet voor elk wissewasje een poot uitrukken. Paar punten waarop het vaak fout gaat:

• Let erop dat het logo de juist "toon" heeft en je "identiteit" uitstraalt. Een "Super De Luxe"-uitstraling is misplaatst voor een prijsvechter. En omgekeerd past een "Bouwmarkt"-uitstraling niet bij een webwinkel die juist luxe artikelen aanbiedt. Een goed ontwerper kan creatief alle kanten op, als je maar vooraf duidelijk een richting aangeeft.

• Een GIF- of JPEG-afbeelding van een paar pixels ziet er in groot formaat gedrukt verschrikkelijk uit. Ideaal is een vectorafbeelding in bestandsformaten zoals EPS (Encapsulated PostScript) of AI (Adobe Illustrator), want die kun je tot in het oneindige vergroten. De op één na beste oplossing is een bitmapafbeelding met het formaat van een professionele foto (enkele duizenden bij duizenden pixels).

• Kleurendrukwerk en kleurenprints zijn duur. Een goed logo blijft goed in zwart/wit. Let er in elk geval op dat het contrast hoog is.

• Zorg ervoor dat je alle rechten op het logo-ontwerp hebt. Vroeg of laat moet je het logo moderniseren. Dan wil je niet bij de oorspronkelijke ontwerper moeten aankloppen om daarvoor toestemming te vragen.
StoreCore.io

Re: Vragen over logo's

3
Ward,

Bedankt voor je input. Kan ik zeker wel wat mee. Ik ga me er nog wat meer in verdiepen. Zou een student of iets dergelijks dit ook kunnen of raad je een 'beroeps' aan?
Oriënterend om webwinkel te starten...alle hulp is welkom :)

Re: Vragen over logo's

4
Vedet schreef:Zou een student of iets dergelijks dit ook kunnen of raad je een 'beroeps' aan?
Moeilijk te zeggen. Het werk van veel studenten doet heus niet onder voor dat van de professional. Er zijn anderzijds veel professionele illustrators en grafisch ontwerpers die om werk verlegen zitten en de klus kunnen klaren voor een aantrekkelijk tarief.

Een reclamebureau met eigen ontwerpstudio is ideaal als je een complete bedrijfsidentiteit zoekt en niet slechts een logo, maar dat kost navenant meer. Een beetje fatsoenlijk bureau kan meteen een template voor je webshop ontwerpen, zodat logo en winkel één mooi geheel zijn.

Wat je ook nog kunt doen, is een praktijkopdracht of afstudeerproject neerleggen bij een beroepsopleiding of hogeschool. Dan heb je de bescheiden stage- of onkostenvergoeding van studenten in combinatie met professionele begeleiding door een vakdocent.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Vragen over logo's

5
Ik heb mijn logo zelf gemaakt, iemand die een beetje kennis heeft van paint shop pro of photoshop kan al goed zelf iets in elkaar steken.
Als je dit moet laten doen, kost het je natuurlijk centen. :wink:

Re: Vragen over logo's

6
fleurtje2000 schreef:Ik heb mijn logo zelf gemaakt, iemand die een beetje kennis heeft van paint shop pro of photoshop kan al goed zelf iets in elkaar steken.
Als je dit moet laten doen, kost het je natuurlijk centen. :wink:
Heb ik ook gedaan bij een logo, want met het juiste lettertype kom je inderdaad een heel eind :wink:

Afbeelding


Maar goed, dat is dan ook een woordmerk met tekst en voor een beeldmerk met een illustratie is vaak meer nodig. Mijn tweede logo had ik misschien wel zelf kunnen maken, maar niet zelf kunnen verzinnen. Dat komt dan ook uit de koker van een reclamebureau.

Afbeelding
StoreCore.io

Re: Vragen over logo's

7
Hebben jullie datzelfde logo als in de header staat ook bovenaan je briefpapier staanof maken jullie daar gebruik van een (veel) kleiner logo?
Oriënterend om webwinkel te starten...alle hulp is welkom :)

Re: Vragen over logo's

8
Vedet schreef:Hebben jullie datzelfde logo als in de header staat ook bovenaan je briefpapier staanof maken jullie daar gebruik van een (veel) kleiner logo?
Ja, maar dan in een printervriendelijke versie: geen gekleurde achtergrond en een hoge resolutie, zodat je geen lelijke kartelranden met pixels krijgt.

Echt briefpapier hebben we overigens niet. Facturen, herinneringen, enzovoort zijn allemaal complete webpagina's die we online via de backoffice printen of opslaan/mailen als PDF.
StoreCore.io

Re: Vragen over logo's

9
Ward schreef:Echt briefpapier hebben we overigens niet. Facturen, herinneringen, enzovoort zijn allemaal complete webpagina's die we online via de backoffice printen of opslaan/mailen als PDF.
Ja dat was ik ook niet van plan echt printpapier. Een goed logo uitprinten op de factuur lijkt me inderdaad ook voldoende..
Oriënterend om webwinkel te starten...alle hulp is welkom :)