Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

1
Als lid van Webshop Keurmerk hebben wij vandaag hun nieuwsbrief ontvangen. Daarin melden zij dat ze binnenkort actief gaan controleren of de aangesloten leden zich inderdaad aan de voorwaarden houden. Prima zaak, geen enkel probleem, wij staan er (nog) voor 100% achter.

In de nieuwsbrief wijzen ze op enkele belangrijke aandachtspunten. Één van die punten luidt:

*****
U mag de consument niet dwingen om altijd meer dan 50% van het bedrag vooruit te betalen. U moet altijd minstens één betaalmogelijkheid aanbieden waarmee men achteraf kan betalen (of deels achteraf kan betalen). Betalen bij afhalen wordt niet gezien als een achterafbetaling.
*****

Aangezien betalen bij afhalen niet meer gezien wordt als achterafbetaling (wat ik ten zeerste bestrijd, want de klant heeft zijn product en betaalt, en in een gewone winkel betaal je toch ook bij afhalen....) ben je als lid van hun verplicht om ook een andere achterafbetaling aan te bieden. Ik denk dat dat bij erg veel webshops tegen de principes in gaat. Uiteraard zijn er wel mogelijkheden voor achterafbetaling, maar een interessante moet ik nog tegenkomen.

Zelf zullen wij vooralsnog geen andere achterafbetaling mogelijk maken. Wanneer we daarop aangesproken worden door Webshop Keurmerk zal dat wrs leiden tot opzegging van het keurmerk omdat wij daar wrs niet aan gaan voldoen. Achterafbetaling is m.i. nog een veel te groot risico en brengt extra controle / werk met zich mee.

Wij zijn niet geïnteresseerd in andere keurmerken, wel zijn we benieuwd hoe anderen met een dergelijke wijziging/verplichting (zouden) omgaan.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

4
cristallo schreef:Als lid van Webshop Keurmerk hebben wij vandaag hun nieuwsbrief ontvangen. Daarin melden zij dat ze binnenkort actief gaan controleren of de aangesloten leden zich inderdaad aan de voorwaarden houden. Prima zaak, geen enkel probleem, wij staan er (nog) voor 100% achter.

In de nieuwsbrief wijzen ze op enkele belangrijke aandachtspunten. Één van die punten luidt:

*****
U mag de consument niet dwingen om altijd meer dan 50% van het bedrag vooruit te betalen. U moet altijd minstens één betaalmogelijkheid aanbieden waarmee men achteraf kan betalen (of deels achteraf kan betalen). Betalen bij afhalen wordt niet gezien als een achterafbetaling.
*****

Aangezien betalen bij afhalen niet meer gezien wordt als achterafbetaling (wat ik ten zeerste bestrijd, want de klant heeft zijn product en betaalt, en in een gewone winkel betaal je toch ook bij afhalen....) ben je als lid van hun verplicht om ook een andere achterafbetaling aan te bieden. Ik denk dat dat bij erg veel webshops tegen de principes in gaat. Uiteraard zijn er wel mogelijkheden voor achterafbetaling, maar een interessante moet ik nog tegenkomen.

Zelf zullen wij vooralsnog geen andere achterafbetaling mogelijk maken. Wanneer we daarop aangesproken worden door Webshop Keurmerk zal dat wrs leiden tot opzegging van het keurmerk omdat wij daar wrs niet aan gaan voldoen. Achterafbetaling is m.i. nog een veel te groot risico en brengt extra controle / werk met zich mee.

Wij zijn niet geïnteresseerd in andere keurmerken, wel zijn we benieuwd hoe anderen met een dergelijke wijziging/verplichting (zouden) omgaan.

Ben benieuwd naar jullie meningen.
Dan zal onze aanvraag, niet gehonoreerd worden door ze.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

5
Ik snap het probleem niet, geef dan gewoon een remboursoptie met € 30,- kosten en je voldoet aan de eisen. De klant zal het niet kiezen en als iemand het wel doet dan heb je wat extra's ;)

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

7
Je kunt toch makkelijk rembours toevoegen. Door de hoge kosten doet toch niemand dat. Wij zijn er ook mee bezig geweest en daardoor weet ik dat het zo is dat je wel apart met klanten kan afspreken dat ze alles vooruit betalen. Je mag alleen niet op de site zetten dat je dat altijd doet. Dus dan valt het weer mee want niemand vindt het een probleem om dat af te spreken merken we.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

8
Dat is het inderdaad en het staat ook letterlijk in de nieuwsbrief: dwingen mag niet, en eisen al helemaal niet, maar vragen staat vrij. Wel moet je er geen standaardprocedure van maken, anders is de dwang alsnog te groot; houd een regeling voor 50% aanbetalen, voor afhalen of voor leveren onder rembours achter de hand.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

9
Een paar opmerkingen:
Het gedoe over vooruit betaling is gewoon wet, heeft niks met keurmerk.info te maken

Dat is ook meteen de zwakte van de algemene voorwaarden van keurmerk.info; het is niet veel meer dan de wet tekst.
Daar heeft dus niemand want aan, algemene voorwaarden maak je op basis van de wet.
Dan voorkom je dat bv. een handelaar in legosteentjes iets over bederfelijk waar in zijn algemene voorwaarden heeft staan, want dat staat toch echt een beetje raar.

Dan kun je ook voorkomen dat bv. iemand een mooie doos lego koopt, vervolgens gebruik maakt van het herroepings recht en de steentjes in een plastic zak terug stuurt omdat de doos al is weg gegooid. (je mag de origenele verpakking niet eisen)

Kortom keurmerk.info maakt het zich zelf wel erg makkelijk op deze manier.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

10
malibu schreef:Dan voorkom je dat bv. een handelaar in legosteentjes iets over bederfelijk waar in zijn algemene voorwaarden heeft staan, want dat staat toch echt een beetje raar.
Wat toevallig dat je dit voorbeeld kiest...

Je ziet één essentieel punt over het hoofd. De consument moet kunnen vertrouwen op het keurmerk en dus dat hij bij alle aangesloten webwinkels dezelfde rechten heeft.
malibu schreef:Kortom keurmerk.info maakt het zich zelf wel erg makkelijk op deze manier.
Het gemak dient hier in de eerste plaats de consument: je kunt erop vertrouwen dat de aangesloten webwinkels dezelfde (minimale) voorwaarden hanteren en hoeft die dus niet per se bij elke koop opnieuw te lezen. Dat is toch echt iets anders dan gemakzucht.

Overeenkomstig artikel 17 mag een webwinkel van de voorwaarden afwijken, zolang het maar niet ten nadele van de consument is.
Algemene Voorwaarden Stichting Webshop Keurmerk schreef:Artikel 17 – Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
StoreCore.io

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

11
natuurlijk was het heel toevallig.....

Maar waar het omgaat is dat je in je voorwaarden punten hebt staan die nooit van toepassing zijn.

De overheid heeft een algemene wet gemaakt. daar moeten we toch allemaal aan voldoen, keurmerk of niet. Algemene voorwaarden maak je op basis van die wet en eventuele eisen die het keurmerk stelt.

De consument schiet helemaal niets op met de voorwaarden van keurmerk.info want het voegt niets toe aan de (toekomstige) wet.

Bij voorbeeld "arikelen van persoonlijke aard" vallen buiten het herroepings recht, dat staat zo in de wet en in de voorwaarden van keurmerk. info. Wat heb ik hier als consument aan, wat voor artikelen zijn dat allemaal en wat niet ? Ik verwacht van een keurmerk dat ze over dat soort dingen helderheid geven.

Wij hebben zelf voor een aantal van onze winkels een duits keurmerk gehad, daar werd (heel serieus) gekeken of je voorwaarden in overeenstemming waren met de wet en de extra eisen van het keurmerk zelf. Dat was zeker niet "makkelijk" maar uiteindelijk wel heel duidelijk voor zowel de webwinkel als de consument. Want die laatste kon er door het keurmerk op vertrouwen dat het echt wel goed zat zonder de voorwaarden helemaal uit te spitten.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen het keurmerk (we hebben het voor 5 van onze winkels), want dat maakt het zeker gemakkelijker voor de consument. Ik heb wel wat tegen hun document wat je op je site moet zetten.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

12
@cristallo

afhalen wordt door rechters niet als achteraf betaling gezien
behalve als er meerdere afhaal punten verspreid in het land zijn

1 afhaal punt is te "bezwaarlijk" voor de consument

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

13
malibu schreef:natuurlijk was het heel toevallig.....

Maar waar het omgaat is dat je in je voorwaarden punten hebt staan die nooit van toepassing zijn.
Dat is in mijn specifieke geval wel zo, maar misschien moet je de algemene voorwaarden algemener zien: zo zijn dezelfde voorwaarden ook van toepassing op een webwinkel die toevallig wél bederflijke waar verkoopt. De keuze voor duidelijkheid en zekerheid in het voordeel van de consument lijkt mij gerechtvaardigd, zelfs als dat tot een klein nadeel voor een individuele webwinkelier leidt.
malibu schreef:De overheid heeft een algemene wet gemaakt. daar moeten we toch allemaal aan voldoen, keurmerk of niet. Algemene voorwaarden maak je op basis van die wet en eventuele eisen die het keurmerk stelt.
Formeel heb je helemaal gelijk. Het consumentenrecht beschermt de Europese en Nederlandse consument zó goed dat algemene voorwaarden en keurmerken daaraan weinig of niets meer toevoegen. Als je echter de algemene voorwaarden van webwinkels zonder keurmerk inventariseert, word je treurig van de verboden en vernietigbare bedingen (de zwarte en grijze lijst). Dan blijkt een keurmerk dat zegt "deze webwinkel houdt zich aan de wet" toch geen overbodige luxe. Dat een keurmerk daarop toeziet, is alleen maar mooi meegenomen, want dat helpt de consument het kaf van het koren te scheiden.
malibu schreef:Afhalen wordt door rechters niet als achterafbetaling gezien behalve als er meerdere afhaalpunten verspreid in het land zijn.
Bij PostNL kun je PakjeGemak combineren met de betaalservice: de koper kan dan een pakket afhalen in een postkantoor naar keuze en ter plekke betalen:

http://www.postnlpakketten.nl/zakelijk/ ... halen.aspx

Bij de Primera hier om de hoek zie ik ook wel eens klanten pakjes afhalen én betalen, dus zo krijg je landelijk de beschikking over ruim voldoende afhaalpunten.
StoreCore.io

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

14
Dat is precies mijn punt:
Het keurmerk moet controleren of de winkel aan de wet en de voorwaarden van het keurmerk voldoet en als het even kan niet alleen op papier. Alleen dan heeft het voor de conument zin.
En dus niet eisen dat je hun minimale voorwaarden, die niets toevoegen, op je site zet.

Maar dit topic ging eigenlijk over achteraf betalen, hier onze ervaringen:

Wij zijn in 2004 begonnen met winkels in dames mode, dat viel niet mee.
Veel bestellingen werden uiteindelijk afgebroken.

In 2005 ging het roer om in voerden we het achteraf betalen in.
Dat verbeterde de omzet enorm, niet omdat iedereen achteraf ging betalen maar vermoedelijk omdat de consument veel meer vertrouwen in onze winkels kreeg.
De totale fraude nam NIET toe.

Overigens, met de komst van iDEAL betaalt bijna niemand meer achteraf.
De vrees die webwinkels voor achteraf betalen hebben lijkt me dus niet helamaal terecht. Maar misschien is dit afhankelijk van de producten die je verkoopt.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

15
malibu schreef:Maar dit topic ging eigenlijk over achteraf betalen
Volgens mij is het "probleem" (groot woord) dan wel voldoende opgelost:
  • lever onder rembours;
  • laat de helft aanbetalen;
  • zorg voor voldoende afhaalpunten;
  • ga met kopers een individuele koopovereenkomst aan.
Als je een mix van twee of drie van deze oplossingen aanbiedt, is dat ook nog eens klantvriendelijk, wat eigenlijk altijd een beter criterium is dan een wettelijke verplichting.
StoreCore.io

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

16
cristallo schreef:Als lid van Webshop Keurmerk hebben wij vandaag hun nieuwsbrief ontvangen. Daarin melden zij dat ze binnenkort actief gaan controleren of de aangesloten leden zich inderdaad aan de voorwaarden houden. Prima zaak, geen enkel probleem, wij staan er (nog) voor 100% achter.

In de nieuwsbrief wijzen ze op enkele belangrijke aandachtspunten. Één van die punten luidt:

*****
U mag de consument niet dwingen om altijd meer dan 50% van het bedrag vooruit te betalen. U moet altijd minstens één betaalmogelijkheid aanbieden waarmee men achteraf kan betalen (of deels achteraf kan betalen). Betalen bij afhalen wordt niet gezien als een achterafbetaling.
*****

Aangezien betalen bij afhalen niet meer gezien wordt als achterafbetaling (wat ik ten zeerste bestrijd, want de klant heeft zijn product en betaalt, en in een gewone winkel betaal je toch ook bij afhalen....) ben je als lid van hun verplicht om ook een andere achterafbetaling aan te bieden. Ik denk dat dat bij erg veel webshops tegen de principes in gaat. Uiteraard zijn er wel mogelijkheden voor achterafbetaling, maar een interessante moet ik nog tegenkomen.

Zelf zullen wij vooralsnog geen andere achterafbetaling mogelijk maken. Wanneer we daarop aangesproken worden door Webshop Keurmerk zal dat wrs leiden tot opzegging van het keurmerk omdat wij daar wrs niet aan gaan voldoen. Achterafbetaling is m.i. nog een veel te groot risico en brengt extra controle / werk met zich mee.

Wij zijn niet geïnteresseerd in andere keurmerken, wel zijn we benieuwd hoe anderen met een dergelijke wijziging/verplichting (zouden) omgaan.

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Beste Christallo,

Wij hebben kontakt opgenomen met Webshop Keurmerk en hier onder hun onverkorte antwoord.
Ik heb slechts de naam weggehaald van de Jurist die het ondertekende.

Geachte heer/mevrouw,

Dit heeft u misschien verkeerd begrepen. Rembours wordt gezien als een achterafbetaling. Deze betaalmethode wordt door ons goedgekeurd. Wij zien betalen bij afhalen niet als een betaling achteraf. De consument wordt inderdaad niet verplicht om vooruit te betalen, hij betaalt immers in de winkel. Maar het wordt de consument wel erg moeilijk gemaakt Het idee van een webwinkel is vaak juist dat je ‘vanuit je luie stoel’ kan winkelen. Naar de winkel gaan om het product af te halen en betalen is voor sommige consument een grote moeite.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

XXXXXX
Jurist


Hopelijk is dit duidelijk voor iedereen.

Groeten,

Rob

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

17
Wij hadden ook de optie geactiveerd dat men binnen de 7 dagen na ontvangst kon betalen.
Bij de eerste klant die hiervoor gekozen heeft, hebben we al problemen.
Heb al een waarschuwingsbrief gestuurd, als ze volgende week nog niet betaald heeft, kan ik weer een brief sturen, met dit keer extra kosten. ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. :x

Wel, heb de optie alweer direct uitgezet. niets dan miserie!

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

18
In België is de wet anders ivm. betaling.
Ik denk dat je daar geen achterafbetaling moet voorzien.
Heb eens opgezocht:
De online verkoper heeft nu het recht om directe betaling te eisen bij online aankopen. Of anders geformuleerd: de verkoper mag voorafbetaling eisen.
Als ik dan als Belgische webwinkel alleen iDEAL, VISA en contante betaling bij afhaling voorzie, ben ik dan in orde?

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

21
Ben je zeker dat het een Europese regel is?
Vind er niets van terug op Belgische websites.

Weet iemand een website waar de Belgische wetten voor webwinkels opstaan.
Want weet dat ze niet hetzelfde zijn dan de Nederlandse.
In België heeft men bijvoorbeeld 14 kalenderdagen bedenktijd ipv. 7 werkdagen in Nederland.

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

23
veke schreef:Weet iemand een website waar de Belgische wetten voor webwinkels opstaan.
Ju kunt hiervoor terecht bij de FOD Economie:

http://economie.fgov.be/nl/consument/In ... _internet/

Op de didactische site InfoShopping.be vind je daarnaast een overzicht van "best practices" en FAQ's.

http://www.infoshopping.be/pages/trader1_nl.asp

Het leukste hier is de interactieve demo die per onderdeel van een webwinkel vermeldt wat de rechten en plichten zijn:

http://www.infoshopping.be/demonl/demotrader1.asp
StoreCore.io

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

24
Bedankt Ward

Dus ik heb gelijk ivm met Belgische webshops.
Dit vond ik op de website:

"Kan ik van de klant een voorafbetaling eisen ?

Ja, u kunt van de consument eisen dat hij betaalt bij de bestelling
"

Re: Nieuwsbrief Webshop Keurmerk

27
Dan hebben we tegenstrijdige berichten. :)
157. Mag ik van de klant een voorafbetaling eisen ?

In principe niet, als je klant een consument is.

Krachtens de wet mag immers geen betaling noch voorschot worden geëist vóór de
verzakingstermijn van 7 dagen verlopen is (zie hierboven nr. 136 e.v.).

Dat betekent dat je hem in principe niet mag verplichten te betalen vóór het verstrijken van
de termijn en dat je hem de keuze moet laten tussen een voorafbetaling (bv. online met
kredietkaart) en een achterafbetaling (d.w.z. na het verlopen van de verzakingstermijn, bv.
met een bankoverschrijving binnen 15 dagen na de levering). Hoe dan ook, je hebt het
recht niet de levering uit te stellen tot de klant heeft betaald.

Dat verbod kan onrechtvaardig overkomen : misschien vrees je dat een oneerlijke klant met
de noorderzon verhuist zonder te betalen nadat je de bestelling uitvoerde. Weinig
consumenten zijn geneigd om vooraf te betalen aan een onbekende verkoper waarvan ze
niet zeker weten of hij de bestelling wel degelijk zal uitvoeren.

Als je de consument de keuze moet laten tussen een voorafbetaling en een
achterafbetaling, bedenk dan dat hij slechts voor een voorafbetaling zal kiezen als hij je
volledig vertrouwt. Met dat gegeven indachtig kun je gebruik maken van een ruim palet aan
mogelijkheden om de consument te overtuigen van je ernst en je eerlijkheid. In de eerste
plaats komt het erop aan hem duidelijke informatie te verschaffen over de betalings- en
terugbetalingsvoorwaarden. Daarnaast zou je je kunnen verbinden tot een gedragscode
(zie hierboven nr. 121 e.v.) met eerlijke regels inzake betaling en terugbetaling. Vaak gaat
het volgen van zo’n code gepaard met de toekenning van een kwaliteitslabel, eventueel
onder toezicht van een labelinginstantie, (zie hierboven nr. 126 e.v.). Zo krijgen verkopers
die het beveiligd betalingssysteem Banxafe gebruiken (zie hieronder nr.160) een label van
Banxafe. Bij niet-eerbiediging van sommige betalings- en terugbetalingsregels wordt hun
het recht ontnomen om het Banxafe-systeem verder te gebruiken. Al die procédés werken
vertrouwensbevorderlijk en kunnen de consument ertoe aanzetten zijn bestelling vooraf te
betalen.

Vergeet ten slotte niet dat indien de klant over geen verzakingsrecht beschikt (zie
hierboven nr.136), je steeds het recht hebt om een onmiddellijke betaling te eisen vóór je
de overeenkomst uitvoert (dat is bijvoorbeeld het geval als de klant een professional is, als
de verkochte producten aan bederf onderhevig zijn of als je een of ander magazine of
tijdschrift verkoopt)
http://www.cmro-cmoj.be/pdf/designers_i ... ide_nl.pdf
http://ecompro.nl/
http://ecomblog.nl/